Svenska SuperSerier: Läst den? Omdöme? Om inte, varför?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Svenska SuperSerier: Läst den? Omdöme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

Jo ni, nu är det dags att göra lite läsarundersökningar! =)

Vi står just nu och överväger olika förändringar för SSS, med lite grejor som är på G, lite större satsningar helt enkelt, men då vill vi ju först veta vad det generella omdömmet om SSS är?

Ni få som har läst den, vad tyckte ni? Styrkor, svagheter? Vad gjorde vi bra, vad kan bli bättre?

Och kanske framförallt... ni som har hört talas om tidningen, vad är det som främst får er att stå över ett köp? Tänker mig främst innehållsmässigt då, vad för sorts serier, av vilka sorts serieskapare skulle ni vilja se, för att känna er intresserade av att köpa tidningen?

Släpp ut er vadhelst som ni kommer att tänka på, kör hårt, helt enkelt! =)

Fixat stavning. /Admin
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Jag vill börja med att skriva att SSS är ett oerhört lovvärt initiativ och som jag hoppas har en lysande framtid!
Men det finns problem:
Läsaren måste veta vad den får, Jag tror tidningen behöver en bärande serie (typ Nordens Stjärnor) problemet med den är att det är för rörigt, allt för många karaktärer att hålla reda på i en tidning som kommer ut alldeles för oregelbundet! Det är det andra problemet, kontinuiteten, Köparen hinner glömma bort att tidningen finns innan nästa nummer kommer ut!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Hej. Trots att jag egentligen inte gillar superhjälteserier alls har jag köpt några nummer, tre tror jag. Från början kunde man köpa dem i en butik i stan. Men sedan slutade de att ha tidningen. Det senaste numret jag köpte beställde jag via Tidskriftsbutiken. Det var både smidigt och billigt.
Tidningen är snygg och trevlig. Hade den (exempelvis) hetat "Svenska äventyrsserier" istället hade jag, nästan helt säkert, varit med i det redaktionella på något sätt. Jag tycker att ni ska köra på som tidigare, ni har uppvisat en fantastisk uthållighet. Sällsynt i sådana här ickekommersiella världar.

Ett problem för alla idag, detta med att nå ut. Samma sak om man är ett litet popband eller en liten poet. Kanske skulle en väg kunna vara att ni kunde vara lite mer aktiva på Facebook? Om ni gör er till "vänner" med massor av serieintresserade där och sedan regelbundet postar teckningar och sånt från kommande nummer (kanske också går in aktivt och diskuterar serier där sådana diskussioner förekommer?). Det var ju också, delvis, på fb som Tivoli genomdrev sin "Rädda Tivoli"-kampanj.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag har inte läst tidningen, men du ville ha input även från den gruppen om jag förstod det rätt?

Här är några av anledningar till varje jag inte har brytt mig om att tidningen chansen (ännu):

Namnet är det första jag tänker på. Det är lite "Sverigehäftet" (reklamgrejen som dimper ner i lådan och vill sälja DVD-filmer för 229kr + frakt och administrativa avgifter). Nytt namn och bort med det gula och blå.

Jag får lite vibbar från antologitidningar från 80- och 90-talen som jag inte gillar alls. En del kvalitativa grejer, men också mycket på en nivå som jag inte är intresserad av att betala för.

Om jag har fattat det rätt handlar det uteslutande om superhjältar i svensk miljö? Det känns i ärlighetens namn inte speciellt lockande. Jag är givetvis fördomsfull och färgad av den amerikanska standard-mallen, men det låter tveksamt. Hade det däremot handlat om serier i stil med Lapidus/Bergtings Stockholm Noir-grej Gängkrig 145 hade jag förmodligen varit väldigt mycket mer köpbenägen. Sverige är inte ointressant per definition, men jag vette tusan om jag orkar engagera mig i svenska superhjältar.

Egmonts Nemi lider av samma problem. Ett par grejer som jag tycker funkar, men i det stora hela för många sidor som jag bara skumläser.

Med det sagt, ska jag ändå ge det en chans och backtracka några nummer och testa.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av mikaelbergkvist »

APenny4YourThoughts skrev:Om jag har fattat det rätt handlar det uteslutande om superhjältar i svensk miljö?


Svenska superhjältar ja, men inte i svensk miljö alltid. I nummer tretton är tillexempel en superhjälte med som inte alls befinner sej i sverige. :)
Det är dessutom en epilog till numret i affären.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Jag tror i och för sig att man kan ha en oregelbunden utgivning (bara den fortsätter). Att pumpa ut fyra stycken slarvigt hopslängda utgåvor per år (trots att varken energi, tid eller budget riktigt tillåter det) är ingen bra sätt att göra sig populär eller erövra en kvalitetslager.
Under mellantiderna får man kommunicera aktivt med läsarna på något sätt, exempelvis på fb eller på några forum. Kanske kan man skicka regelbundna epostmeddelanden också? Så att de inte känner sig bortglömda. Så att de känner sig spända på vad som skall komma. Kanske ska man även ge utrymme för viss interaktivitet? Omslagstävlingen tror jag var ett bra sådant grepp. Man kan ju lotta ut lite allt möjligt? Serieoriginal? Man kan be professionella (internationella?) serieskapare att medverka gratis med någon teckning, det väcker nog intresse också.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Oj vad många bra tankar, säger jag som före detta redaktör. Detta att intresset falnar mellan numren tror jag är något att jobba på. Nyhetsbrev, tävlingar, omröstningar och aktiviteter på facebook kan ju vara något. Tryck på gemenskapen kring Nordens Stjärnor. Alla kan vara med och det är så lätt! Gör nåt av det på Facebook. Det vore nog bra om man kommunicerade utåt mycket mer. Förut la vi ut mötesprotokoll helt öppet på forumet. Det gav en bra inblick och kunde skapa intresse och funderingar hos folk och skapa en känsla av delaktighet. Ha inte "hemligheter". En prenumerationsservice kan göra att folk slipper att "inte orka" beställa nya numret, för det är fixat genom prenumerationen.

Serierna tror jag behöver bli mer "begripliga". Ibland är det svårt att hänga med i svängarna. Och som någon sa kan det vara bra om Nordens Stjärnor blir en bärande serie som lätt går att känna igen och förstå. Nu kan det kännas ganska splittrat. Ha inte för många och långa fortsättningsserier, man orkar inte följa dem riktigt och dessutom blir det svårt att släppa in nya tecknare när platsen är upptagen i flera nummer framåt.

Det är ju inte bara superserier som någon trodde. SSS har ju haft både skräck, manga och science fiction, samt humor. Och fler andra genrer kan det säkert bli. Dessutom är superserierna ganska olika varandra, precis som de andra serierna. Det är många olika stilar och stämningar.

En bra grej att jobba vidare på är den personliga tonen som ni redan fixar bra. Roliga texter och skojig layout. Personliga funderingar. Men presentera inte er själva så himla mycket. Förklara hellre för läsarna vad detta är för sorts tidning.

Det är i alla fall starkt gjort att bara fortsätta och fortsätta utgivningen. SSS är ostoppbar!!! Och görbra!!! (eller hm, det varierar ju förstås)
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Jag läste kanske de 3 första eller så, jag hade störst problem med att det var så många serier i en tidning helt enkelt, alltså det blev hemskt lite story innan nästa var igång.

Jag ledsnade faktiskt pga det.

Högst troligen är det en annan tidning idag, men jag vet inte vad som skulle få mig att köpa den igen riktigt.

Flaggan är väl inet i topp för svenska superserier heller så att säga, kanske låter trist sagt, men det käns lite så, Sverige är en dålig bas för sådant, det enda möjliga scenarion är ju just mystiska saker då som ingen tror på har hänt, eller att de är helt i händerna på staten.

Några andra scenarion ser jag inte som möjliga, är figuren inet helt odödlig så får han sticka ur landet om han ska överleva är det enda jag lkan se framför mig.

Vi har inte den amerikanska tanken om folk som tar lagen i sina egna händer här, ja vi kan ha det om andra länder men inte om Sverige.

Därför käns X-men ppå svenska helt hopplös som ett eget team.

Ni har ju försökt fråga oss här med men dedt blir liksom bara cirkeln runt blaskan som säger nåt ändå, jag tror vi här som läser superserier är enormt svårövertygade om nåt annat än vad som är och vi lider ju inet direkt brist på dam heller, även om man som jag i princip ledsnat på mainstrem superserier från USA, det finns alltid ändå nåt gammalt eller nåt alternativt att läsa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag har köpt de åtta första numren ock ska försöka köpa de övriga som sedan gjorts också.
Det skulle vara bra om man kunde beställa tidningen direkt via sss-websidan, vilket jag tror skulle leda till fler köp. Lättillgäglighet är viktigt!

Jag tror att den spretiga blandningen av serier behöver stramas upp med någon/några serier som finns med i varje nummer. Dessa återkommande serier bör ha väl utarbetade och igenkännbara karaktärer som man längtar att läsa mer om...

Men jag gillar verkligen entusiasmen, skaparlusten och att tidningen fortsätter komma ut år efter år. Flera riktiga talanger på tecknar- och manussidan har också visat upp sig i olika nummer.
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Jag tror Nordens Stjärnor största styrka också är dess förbannelse, det med att det är en hobby för alla och att det får ett allt mer utvecklat universum utan att serietecknandet är i närheten av hänga med i den explotionsartade kreativiteten! Jag tror att Ni kanske bör välja ut tre eller fyra ledande karaktärer och att sedan andra karaktärer utvecklas i förhållande till dem! Som motståndare, medhjälpare, anhöriga, relationer och dylikt. På så sätt skulle Läsaren få en bättre relation till serien och ordentligt lära känna de ledande karaktärerna!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Jag får hålla med Peral, jag förstår att många vill göra SIN serie, men det kanske är bättre att utnytja de ni har för de bästa uppslagen ni har helt enkelt.

Tyvärr tror jag ni måste kolla på hur andra gjort tidigare och jag ser att den här typen av analogier där det bara är några sidor per serie alltid stanar på fanzinenivå.

Klart det inte är kul att liksom bestämam vad som är bra och vad som är mindre bra när folk jobbar för gratis ungefär.

Men jag tror det måste göras.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Om någon funderar på att inhandla äldre nummer föreslår jag att ni börjar vid nr 7, där kvaliten gått upp en del jämfört med tidigare.

Ett problem med Nordens Stjärnor är att det slängs in mängder med idéer, så som Peral påpekar. Men att det görs mindre jobb med dessa idéer. Att klämma fram idéer och en massa nya figurer är lätt, att göra begripliga serier av alltihop är svårare. Jag håller definitivt med Peral om att Nordens Stjärnor behöver tre-fyra ledande figurer som används mycket ofta. I alla fall om man ska tänka på läsarna. Mindre kul för skaparna kanske, men i längden måste man tänka mer på läsarna och mindre på hur intresserad man är av sina egna idéer, än vad man gör nu. Detta gäller inte bara Nordens Stjärnor, utan hela tidningen.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Det hjälper också en som seriekapare om man får en fördjupad förståelse av en karaktär, vad som driver denne, den personliga historien och de relationer som karaktären har till andra karaktärer. På så sätt blir också manusarbetet lättare och mallar kan byggas upp som gör det lättare att teckna karaktärerna ! Jag vet inte om jag håller med om att det blir mindre roligt för skaparna, de finns fortfarande en stor frihet skapa motståndare och hot mot de ledande karaktärerna. Plus att man slipper hålla på och berätta huvudkaraktärens bakgrundshistoria så att läsaren förstår dennes drivkraft!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Man får iofs peta in en "orgin" nån gång i några nummer, behöver ju inte vara nåt massivt som det ju blivit idag i USA.

Räcker ju mer urvalda ögonblick ur livet som ger en förståelse varför figuren har valt sin väg och beter sig som den gör.

Förr körde man bara action i superserier, sen kom Marvel och såpoperan var igång dock mest action ännu sen på 80-talet hamnade vi nånstans där jag tycker det var lagom av varje.

Senare har vi tyvärr fått en decompression som eentligen inte ger mer mer än i form av antal sidor.

För att nån "vuxen" ska bry sig i serien måste det ändå finnas en karraktärsuppbygande del i serien, annars kan man lika gärna köpa ett gäng trades med Golden age superserier och läsa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

Keep it coming! =) En hel del bra tankar som är på G just nu.

Ska försöka göra en lista här över dom olika synpunkterna och idéerna som nämnts för att få tidningen bättre:


    *Mer interaktivitet. Mer events på Facebook, mer chanser för läsarna att påverka. (Måhända en poll för att bestämma vilka serier som ska få återkomma? Vilka serieskapare som föredras?)

    *Prenumeration. Ska vara lätt att få ett par nummer i lådan.

    *Mer nyheter, påminn läsarna om att man finns. Nu har vi ju en blogg, som är kopplad till FB. Är förmodligen dags att göra nånting konstruktivt med den.

    *Bättre tecknare. o-o Detta kan vara bland det svåraste att genomföra, MEN, kanske inte helt omöjligt, om vissa händelser inträffar. Kontakterna finns redan, så det enda som fattas är det ekonomiska incentivet för att locka till sig dom.

    *Mer kontinuitet i utgivningen. Man ska veta exakt hur många nummer det blir per år, och när dom kommer ut. ( finns det möjligtvis nåt intresse för ett fast sidantal då, också?)

    *Fasta serier. Endast Nordens Stjärnor räcker inte. Det krävs mer, en serie till, åtminstone. Förmodligen bör vi göra varje nummer relativt tjockt, för att därigenom alltid ha med två fasta, men samtidigt ge hyfsat med utrymme för nya serier.


Det nämndes även en hel del tveksamhet kring tidningens namn också? Där vet jag inte riktigt vad som kan göras, är jag rädd. Känns något underligt att lägga ner hela varumärket och börja om från början? Är nog förmodligen bättre att försöka bygga upp nånting gediget bakom namnet istället.

Iof, så har jag personligen tankar på en systertidning till SSS, med lite annat fokus, men det är inget som är det minsta aktuellt i nuläget.

Men, ni som kanske har lite insikt i dom brittiska och franco-belgiska fanzine som utvecklats från små indie-produktioner, till regelrätta stora kommersiella publikationer, vad kan ni se, som har gjort att dom har lyckats ta sig till nästa nivå? Och vad tror ni om våra möjligheter att duplicera den processen? Vad ska det till?
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Jag tycker inte att ni måste stirra er blinda på detta med kontinuitet (mer än, naturligtvis, ATT ni kör vidare....). Bättre att det bara blir ett nummer ett år (men ett nummer som slår alla med häpnad), än att man stressar ut slarviga produkter, som innehåller en massa halvfärdigt fanzinematerial som utfyllnad. Låt INTE de fasta serierna (serien) ta för mycket utrymme, då hamnar ni i Agent X9s fälla med Modesty (alla som skiter i Modesty hoppar av när det bara finns 20-30% över till annat material) (eller Fantomens fälla med Fantomen).
Säg att det "fasta" materialet får ta upp högst 26% av ett nummer?
Vad tror ni, förresten, om att försöka övertala riktiga superproffs att göra lite jobb åt er "av ren snällhet". Jag vet inte hur Mikael Bergkvist löste det, men han fick ju medverkan i sina serier från några verkliga legender från USA. Sedan är förstås frågan hur mycket gemene man, på gatan, bryr sig om sådant. Kanske bättre att samarbeta med Migrationsverket om det ska bli debatt i pressen och annat massmediautrymme?
Gör nåt riktigt sluskigt samarbete! Med några illa sedda individer... SD kanske? [:)]
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

RioGrande skrev: Sedan är förstås frågan hur mycket gemene man, på gatan, bryr sig om sådant. Kanske bättre att samarbeta med Migrationsverket om det ska bli debatt i pressen och annat massmediautrymme?
Gör nåt riktigt sluskigt samarbete! Med några illa sedda individer... SD kanske? [:)]
Hah! :P Nja, att sammarbeta med SD tror jag inte ligger på tapeten direkt, då vi jobbar på ett Anti-Rasistiskt temanummer, där huvudattraktionen är en serie som riktar lite... speciell... kritik mot just SD och deras 'ikoniske' ledare. XD

Däremot har jag själv förhoppningar att vi kanske kan få till nåt sorts sammarbete med tidningen Expo för det numret. =) Det kan måhända, vara något.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Predabot skrev:
RioGrande skrev: Sedan är förstås frågan hur mycket gemene man, på gatan, bryr sig om sådant. Kanske bättre att samarbeta med Migrationsverket om det ska bli debatt i pressen och annat massmediautrymme?
Gör nåt riktigt sluskigt samarbete! Med några illa sedda individer... SD kanske? [:)]
Hah! :P Nja, att sammarbeta med SD tror jag inte ligger på tapeten direkt, då vi jobbar på ett Anti-Rasistiskt temanummer, där huvudattraktionen är en serie som riktar lite... speciell... kritik mot just SD och deras 'ikoniske' ledare. XD

Däremot har jag själv förhoppningar att vi kanske kan få till nåt sorts sammarbete med tidningen Expo för det numret. =) Det kan måhända, vara något.

Samhällspolitiska saker tycker jag inte platsar alls i SSS. Man bör även ha klart för sig att Expo och Afa bara är andra sidan av myntet, de är lika ideologiska snedseglare som SD, fast åt andra hållet förstås. Extremvänster istället för extremhöger är liksom inte bättre. Blir SSS en platform för vänsterfalangen tror jag vi är skapligt många trogna köpare som hoppar av tidningen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Wakuran »

Jag har problem med att man nämner Expo och AFA i samma andetag.

"Serier mot rasism" verkar ju annars ha gått väldigt bra.

Serier mot rasism
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Jag har problem med att man nämner Expo och AFA i samma andetag.

"Serier mot rasism" verkar ju annars ha gått väldigt bra.

Serier mot rasism

OT.

Nästan 2 miljoner träffar säger att det är en ganska vanlig koppling.
http://www.google.se/#hl=sv&xhr=t&q=exp ... 80&bih=869

Även om Expo låtsas vara mer av Sinn Fenn till Afas IRA, för att att göra en liknelse. Men nog är Expo djupt rotad i vänstergrupperingen med en agenda som de inte är helt öppna med. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar