Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ibland behöver man ju skriva av sig på något som man retar sig på. Det kan vara allt från att man spillt kaffe över ett fint album. En säljare på Tradera som lurats. Att man slagit stortån i tröskeln eller egentligen vad som helst.

För att då inte sabla ner andra trådar med gnäll, beklagande och irritation kan det vara bra att ha en egen liten hörna där man kan avreagera sig i.

Inleder med en sak som jag stör mig enormt mycket på. Vad tusan hakar tänker folk med egentligen, hur kan man snurra till det så in i bomben utan att någon insatt talar om att man är ute och cyklar på mycket tunn is och våren är på intågande. Som ni säkert alla känner till kommer det en Tintin-film på bio i höst av Steven Spielberg och Peter Jackson, gott och väl så. Som någon slags officiell bild/logotype för hela projektet har man valt denna bild eller varianter på den.

Bild

Den användes som omslagsbild för filmtidningen Premieres specialnummer om Tintin.
Bild

Även svenska Serieblaskan använda denna "officiella" bild.
Bild

En affischtavla från filmfestivalen i Cannes, där Tintin även fått en pistol och sin trenchcoat.
Bild

Bilden används även på annat kringmaterial för filmen.
http://www.wetanz.com/the-art-of-the-ad ... of-tintin/

Det är alltså rätt tydligt att motivet och bilden är kopplad till den kommande Tintin-filmen. Vad är då problemet med detta, jo att det inte är Hergé utan ursprunget för denna bild hör hemma hos Nelvana och deras tv-serie från 1991 på Tintins äventyr. Den har inget som helst egentligen med den "riktiga" Tintin från Hergé att göra. Är inte tecknad av honom (mig veterligen, inte helt hundra att Hergé inte gjort en snarlik ska erkännas) i vilket fall som helst har den inte använts i någon av albumen utan är från en kanadensisk tv-serie.

Promotionbild för tv-serien på dvd.
Bild

Sista fem sekunderna i introt på tv-serien som var stället där bilden användes ursprungligen.

(Musiken är för övrigt av Ray Parker Jr. mest känd för Ghostbusterslåten "Who you gonna call?" http://www.youtube.com/watch?v=wKB7zfopiUA )

Ska man göra ett projekt baserat på Hergés Tintin blir det så in i bomben fel att inte använda rätt material. Visst man slipper pröjsa en massa till Moulinsart för just den bilden och Nelvana begär nog inte mycket, om något alls. Men hur i hela friden kan man klanta till det så rejält.

Om man använt denna bild för ett Batmanprojekt blir det inte lika fel i och med att många gjort figuren efter Bob Kane, men så är inte fallet med Tintin. Han hör hemma hos Hergé och ingen annan.
Bild
Alex Ross alltså, inte Bob Kane.

Sådär nu har jag fått dela ut kängor till ansvariga på Tintin-filmprojektet som borde kölhalas under Karaboudjan. Nelvana kan skratta hela vägen till banken under tiden, eller inte, för de får säkert inte ett öre.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Agentum »

Efter Bob Kane, jo jag tackar jag hahaaha säger jag om det.

Tintin kan de där du räknade upp inte skilja på det ena och de andra, de låtsas att de kan det, men de gör en amerikansk Rintin seru som minsan är bättre än originalet, för de har alltid föreställt sig honom som en amerikan, jag menar fransmän är ju fega och kapitulerar så fort nån hotar dem det minsta.

De är kankske som Miller och ser i sitt inre hur Hergé i det här fallet egentligen tänkte........................en jäklig dålig dag efter en riktig fylla.

I övrigt vill jag sparka både Dan Didio och Quesada på pungen, det borde varje gammal läsare har rätt till.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Nima »

Bra initiativ till tråd.

Kan bara citera dig själv från "Kommande serietidningsfilmer"-tråden: Förstår absolut din ilska, det blir ju så när de inte gör som man själv tycker är det rätta sättet.

Skillnaden här är väl iofs att det kanske inte är som just du tycker är rätt utan som faktiskt är rätt objektivt sett.

Personligen störs jag inte så mycket av det då jag inte alls är så insatt som jag vill vara(en vacker dag..) men som sagt, din ilska är ju befogad.

För mig brukar det då alltid vara detaljerna som avgör, även om i just detta fallet det inte påverkar själva filmen i sig jättemycket.

Är det något du tjurat över en längre tid, eller är det en relativt ny upptäckt? Bilden har ju varit ute på nätet en tid nu.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:Är det något du tjurat över en längre tid, eller är det en relativt ny upptäckt? Bilden har ju varit ute på nätet en tid nu.

Det har liksom ökat kan man säga, ungefär som när Haddock jagar upp sig. Först trodde jag det var Premiere själva som valt den som omslagsbild men vart efter har jag upptäckt att den är officiell från själva filmprojektet. Varför Moulinsart som borde vara de som sagt till inte knystat om detta vete tusan, men så länge de får stålar är de väl nöjda och tittar åt ett annat håll.

Ibland är det inte helt logiskt eller rationellt vad man jagar upp sig på heller, kan bara säga att jag stör mig som tusan på den här typen av slarv.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Agentum »

HEJ! det var en gnälltråd, gnäll fritt, dvs man måste inte plocka sönder andras arginlägg.

Klart alla måste tycka illa om nåt seriekopplat, eller? överdriv det en aning och du kan skriva här.

Många har klarar problem med att vara lite provocerande tyckande, så pass att de inte tar strid för nåt, någonsin.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Vad tusan har dessa glosögda näringslivsekonomer med konstststuderandes studiebidrag att göra! Kan de inte hålla sina klåfingrade osunda samhällssynsåsikter i shack?!!!

http://svt.se/2.27170/1.2467552/vill_sa ... studerande
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Tex Murphy »

Allan Kämpe skrev:Vad tusan har dessa glosögda näringslivsekonomer med konstststuderandes studiebidrag att göra! Kan de inte hålla sina klåfingrade osunda samhällssynsåsikter i shack?!!!

http://svt.se/2.27170/1.2467552/vill_sa ... studerande

Ja, du har helt rätt. Det är hemskt. Men kultur är ett område där det finns pengar att spara utan att det påverkar BNP alltför mycket, tycker de styrande. Och Svenskt Näringsliv och regeringen brukar hålla varandra om ryggen, så det här förslaget kommer nog att drivas igenom. Jag kan höra Reinfeldt och Borg säga, att det är jobblinjen som gäller, och det måste man minsann förklara för de som studerar också. Och så kommer de att säga att de faktiskt gör studenterna en tjänst, när de tvingas gå en utbildning som ger något.

Kultur är viktigt, men jag undrar om regeringen ens vet vad kultur är för något. Och kanske inte folket heller. Just nu, med drygt 1000 röstande på svt, så anser 35% att humaniststuderande ska få lägre studiebidrag... :(
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

FAN VAD VARMT DET ÄR!
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av RioGrande »

& jag vill bli kalif istället för Kalifen!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Nima »

GAAH, JAG ÖNSKAR JAG VORE EN FLICKA!

Nej, jag driver [:p]


Däremot är jag bitter över att jag inte har något sommarjobb. Arg på mig själv för att jag började söka när det bara var några veckor kvar.
Istället sitter jag i min kompis kök med en dator och gick just upp efter att ha lagt mig vid 8..
Så i detta fall är det jag som är jubelåsna [:(!]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Wakuran »

kungnima skrev:GAAH, JAG ÖNSKAR JAG VORE EN FLICKA!

Nej, jag driver [:p]


http://otakuworld.com/fkc/index.html

Jag borde kanske vara argare, annars, men nu är jag bara allmänt seg.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av braxtallrik »

Puckon som inte orkar gå 20 meter längre utan måste åka med bilen på en gång och cykelbana.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Wakuran »

braxtallrik skrev:Puckon som inte orkar gå 20 meter längre utan måste åka med bilen på en gång och cykelbana.

Bilister som parkerar på cykelbanorna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av RioGrande »

Cykelbanor, lömska cykelbanor, som kryper in och lägger sig under intet ont anande bilar...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Tex Murphy skrev:
Allan Kämpe skrev:Vad tusan har dessa glosögda näringslivsekonomer med konstststuderandes studiebidrag att göra! Kan de inte hålla sina klåfingrade osunda samhällssynsåsikter i shack?!!!

http://svt.se/2.27170/1.2467552/vill_sa ... studerande

Ja, du har helt rätt. Det är hemskt. Men kultur är ett område där det finns pengar att spara utan att det påverkar BNP alltför mycket, tycker de styrande. Och Svenskt Näringsliv och regeringen brukar hålla varandra om ryggen, så det här förslaget kommer nog att drivas igenom. Jag kan höra Reinfeldt och Borg säga, att det är jobblinjen som gäller, och det måste man minsann förklara för de som studerar också. Och så kommer de att säga att de faktiskt gör studenterna en tjänst, när de tvingas gå en utbildning som ger något.

Kultur är viktigt, men jag undrar om regeringen ens vet vad kultur är för något. Och kanske inte folket heller. Just nu, med drygt 1000 röstande på svt, så anser 35% att humaniststuderande ska få lägre studiebidrag... :(


Nu ryter författaren/Svenska Akademins ständige sekreterare Peter Englund till mot dumheterna! Det borde vara straffskatt på ett sånt förslag!:
http://svt.se/2.27170/1.2467901/peter_e ... nt_forslag
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Peral »

Agentum skrev:jag menar fransmän är ju fega och kapitulerar så fort nån hotar dem det minsta.


Det här är obildad amerikansk eller anglosaxisk född propaganda utan någon som helst verklighetsförankring. Faktum är att Frankrike är det land som vunnit flest slag i världshistorien!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tanken var att tråden skulle vara för att man skulle kunna skriva av sig/avreagera sig inte som utrymme för vad icke medlemmar här retar upp sig på.

Av inläggen hittills undrar jag hur många som verkligen grämt forumiterna under en period till den milda grad att en explosion var nära förestående. Med andra ord får jag be om tråden används för det syfte jag gjorde den för, alltså när ni verkligen är in i bomben irriterade över något inte skämt hit och dit.

Ni vet själva om ni skämtat eller inte, är det en genuin indignation så bortse från detta inlägg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av jens-olof »

Arg?

Jag hoppas innerligt att asen i Norge kommer att leva i evighet, och givetvis
med insikten om vad de verkligen har gjort och ska ständigt att påminnas
om detta!
Döden är alltför milt straff för en del!

Jens
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

För mig är dessa fanatiska våldsverkare lika främmande som de aliens/rymdvarelser jag försöker rita! Hur man kan skjuta på barn och ungdomar på ett läger är för mig ofattbart avskyvärt! Det gör mig ursinnig men ännu mer sorgsen för vad människor kan ta sig till att göra!!!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Fördubblade inpiskade jubelåsnor - Den allmänna arg-tråden

Inlägg av Peral »

Detta är situationer där ord inte kan uttrycka den förfäran man känner!
Skriv svar