För att då inte sabla ner andra trådar med gnäll, beklagande och irritation kan det vara bra att ha en egen liten hörna där man kan avreagera sig i.
Inleder med en sak som jag stör mig enormt mycket på. Vad tusan hakar tänker folk med egentligen, hur kan man snurra till det så in i bomben utan att någon insatt talar om att man är ute och cyklar på mycket tunn is och våren är på intågande. Som ni säkert alla känner till kommer det en Tintin-film på bio i höst av Steven Spielberg och Peter Jackson, gott och väl så. Som någon slags officiell bild/logotype för hela projektet har man valt denna bild eller varianter på den.

Den användes som omslagsbild för filmtidningen Premieres specialnummer om Tintin.

Även svenska Serieblaskan använda denna "officiella" bild.

En affischtavla från filmfestivalen i Cannes, där Tintin även fått en pistol och sin trenchcoat.

Bilden används även på annat kringmaterial för filmen.
http://www.wetanz.com/the-art-of-the-ad ... of-tintin/
Det är alltså rätt tydligt att motivet och bilden är kopplad till den kommande Tintin-filmen. Vad är då problemet med detta, jo att det inte är Hergé utan ursprunget för denna bild hör hemma hos Nelvana och deras tv-serie från 1991 på Tintins äventyr. Den har inget som helst egentligen med den "riktiga" Tintin från Hergé att göra. Är inte tecknad av honom (mig veterligen, inte helt hundra att Hergé inte gjort en snarlik ska erkännas) i vilket fall som helst har den inte använts i någon av albumen utan är från en kanadensisk tv-serie.
Promotionbild för tv-serien på dvd.

Sista fem sekunderna i introt på tv-serien som var stället där bilden användes ursprungligen.
(Musiken är för övrigt av Ray Parker Jr. mest känd för Ghostbusterslåten "Who you gonna call?" http://www.youtube.com/watch?v=wKB7zfopiUA )
Ska man göra ett projekt baserat på Hergés Tintin blir det så in i bomben fel att inte använda rätt material. Visst man slipper pröjsa en massa till Moulinsart för just den bilden och Nelvana begär nog inte mycket, om något alls. Men hur i hela friden kan man klanta till det så rejält.
Om man använt denna bild för ett Batmanprojekt blir det inte lika fel i och med att många gjort figuren efter Bob Kane, men så är inte fallet med Tintin. Han hör hemma hos Hergé och ingen annan.

Alex Ross alltså, inte Bob Kane.
Sådär nu har jag fått dela ut kängor till ansvariga på Tintin-filmprojektet som borde kölhalas under Karaboudjan. Nelvana kan skratta hela vägen till banken under tiden, eller inte, för de får säkert inte ett öre.