Med adminarnas samtycke tänkte jag starta en Utopi-tråd. Jag har sett att frågor om Utopi dykt upp både i manifest-tråden och i marc saunders-tråden, men det kanske är bra med en tråd för att diskutera tidningen specifikt, och där folk kan komma med synpunkter, klagomål, frågor etc.
Tidigare har det varit mycket krångel med prenumerationssystemet. Vi började med ett excel-dokument, för att sedan skaffa oss ett riktigt system som sköts av Daniel Sestrajcic som jobbat med prenumerationer åt andra tidningar. Dock dröjer en del problem kvar från den gamla tiden, men på nyinkomna prenumerationer ska det vara ordning. Vi beställde också ett system för inbetalningar med OCR-nummer, vilket tog ett tag för konstruktören att bygga, därav förseningen med inbetalningskort.
Utopi nr 2 är på tryck just nu och beräknas komma om ca två veckor från tryckeriet, för att sedan åka ut till prenumeranterna snarast.
Utopi magasin har just nu ca 800 prenumeranter och distribuerar ytterligare ett antal hundra ex via Interpress, Förlagssystem, Nätverkstan och Grand Ocean. Tidningen bär sina egna kostnader ekonomiskt, och eftersom alla tecknare, skribenter och redaktörer arbetar ideelt så är tryckkostnaden vår enda stora utgift. Vårt mål är 3000 prenumeranter till 2013, vilket är den nivå då vi kommer börja arvodera tecknarna.
Tack för stöd och synpunkter här på forumet, jag har hunnit läsa en del men inte hunnit svara

//Fabian
ps. utopimagasin.se kommer uppdateras väldigt ofta framöver, idag med en film från senaste redaktionsmötet, så titta gärna in där någon regnig sommardag om ni vill ha förkovran. ds
Överflyttad till den korrekta avdelningen.
/Admin