Bäst på att rita naket.

Diskussioner om erotiska serier.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Zara Hero »

Håller f.ö. med här. Hernandez bra.
Användarvisningsbild
StudioJemi
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 08:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av StudioJemi »

Som ny här måste jag säga att det är en fröjd att läsa alla inlägg. Helt plötsligt är man i ett forum där i princip allt är intressant. Kul.

Som stor fan och samlare av Milo Manaras verk måste jag hålla med om att det är trist att han inte tecknar fler än en typ av kvinna. Jag gillar dock hans rena linjer och det är främst därför jag gillar honom. Har sedan länge tröttnat på det nakna och börjat mer intressera mig för allt det andra runtomkring han tecknar. Vad gäller naket är ju Serpieri tekniskt sätt galet bra och Frazetta ska vi ju inte ens prata om. Killen med fotografiskt superminne. Nåja, inte så mycket nytt att tillägga.

Ett tips har jag på en lite annorlunda, men grymt inspirerande bok som jag hittade. Rent Girl av Michelle Tea illustrerad av Lauren McCubbin. Riktigt cool (även om det säkert är mycket kalkerat ;)

Amazon: http://www.amazon.com/Rent-Girl-Michelle-Tea/dp/0867196203
Read About Comics: http://www.readaboutcomics.com/2004/10/29/rent-girl/
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Labrador Road 26 »

StudioJemi skrev:Ett tips har jag på en lite annorlunda, men grymt inspirerande bok som jag hittade. Rent Girl av Michelle Tea illustrerad av Lauren McCubbin. Riktigt cool (även om det säkert är mycket kalkerat ;)

Amazon: http://www.amazon.com/Rent-Girl-Michelle-Tea/dp/0867196203
Read About Comics: http://www.readaboutcomics.com/2004/10/29/rent-girl/

Tycker det påminner aningen om Frank Chos stil teckningsmässigt, kanske främst då Brandy från Liberty Meadows.
http://www.comicvine.com/brandy/29-49054/images/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
StudioJemi
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 03 aug 2010, 08:35
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av StudioJemi »

Labrador Road 26 skrev:Tycker det påminner aningen om Frank Chos stil teckningsmässigt, kanske främst då Brandy från Liberty Meadows.
http://www.comicvine.com/brandy/29-49054/images/


Nja, det är inte ens nära så bra, men boken är grymt bra, och illustrationerna och allt passar perfekt till just denna bok.
Maya the Chimp
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 27 maj 2011, 16:44

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Maya the Chimp »

Inte en av mina favorittecknare, men Richard Corben är en otroligt skicklig när det kommer till att teckna naket, både män och kvinnor.

Min blog
HannaFriden
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 10 jul 2011, 18:56
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av HannaFriden »

Labrador Road 26 skrev:
Cadial skrev:En amerikansk serietecknare, minns tyvarr inte vem, fick fragan varfor han inte kunde teckna lite "vanliga tjejer" som lasarna kunde identifiera sig med. Svaret blev att de skulle inte se vanliga ut, bara daligt tecknade...

Någon som jag tycker klarar av att teckna både snygga och "vanliga" människor, med innebörden inte supersnygga men ändå snyggt tecknade är Jaime (Xaime) Hernandez (Love & Rockets). Det finns allt från tjocka, knubbiga, normalviktiga, spinkiga, långa, korta, unga och gamla i hans stall. Oavsett hur de ser ut så är det alltid mycket bra tecknade.

Men eftersom mycket inom serier handlar om fantasi och verklighetsflykt för en stund är det inte alls konstigt att många seriefigur är larger than life på alla plan, även utseendemässigt.


Jag håller verkligen med om att Jamie Hernandez är ett lysande bra exempel på nakenteckning! Det är dessutom väldigt mycket svårare att porträttera en så otroligt variation av kroppar än att ha en typkropp man ständigt och jämt faller tillbaks på. Men dessvärre är ju Jamie och även Gilbert Hernandez serier också några av få i den genren som lyckats bättre.
HannaFriden
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 10 jul 2011, 18:56
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av HannaFriden »

Jag vill lägga till en sak i diskussionen som rör att teckna på frihand, kalkera samt att rita av med fotoreferens. Nu är det ju så att de allra flesta duktiga tecknare använder sig av fotoreferenser, även om det inte är så mycket kalkerande (vid nödsituationer så händer ju dock även detta om något måste bli klart snabbt) och det är helt enkelt på grund av att det oftast blir bättre. Visst kan man teckna från minnet, men då rör det sig antingen oftare om väldigt platta bilder likt det vi såg i YouTube-exemplet eller så tar det längre tid.

Att använda sig av fotoreferens är absolut ingenting som betraktas som varken fusk eller fel, precis som inte porträttmålning bertraktas som felaktig. Kalkerande, däremot, är ju oftast inte lika bra som att använda en fotoreferens då du i princip alltid förändrar en kropp och dess anatomi när du tecknar serier för att få fram en bättre dynamik. Ska man skapa rörelser så måste man skeva och göra rätt så onaturliga saker. Men kalkerande är desto vanligare i tecknarkretsar vad gäller saker som händer och fötter. Principen som brukar gälla är att det är okej så länge du inte plagierar en hel bild utan bara lånar en liten bit av en bild.

Det är i princip enkom bland amatörtecknare som fotoreferenser anses vara något skamligt, precis som det bland somliga amatörtecknare betraktas som mer fint att inte skissa och inte sudda - Samma sak betraktas i regel som dumheter bland professionella tecknare då det betraktas som självklart att man givetvis ska lägga tid och energi på att göra ett så bra jobb som möjligt. Det är egentligen lika naturligt som ett hafsjobb av en byggarbetare inte blir finare bara för att han/hon skitit i att använda en ritning eller skyndat sig igenom det.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Ray »

Hear hear!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Cadial »

HannaFriden skrev:Jag vill lägga till en sak i diskussionen som rör att teckna på frihand, kalkera samt att rita av med fotoreferens. Nu är det ju så att de allra flesta duktiga tecknare använder sig av fotoreferenser, även om det inte är så mycket kalkerande (vid nödsituationer så händer ju dock även detta om något måste bli klart snabbt) och det är helt enkelt på grund av att det oftast blir bättre. Visst kan man teckna från minnet, men då rör det sig antingen oftare om väldigt platta bilder likt det vi såg i YouTube-exemplet eller så tar det längre tid.

Att använda sig av fotoreferens är absolut ingenting som betraktas som varken fusk eller fel, precis som inte porträttmålning bertraktas som felaktig. Kalkerande, däremot, är ju oftast inte lika bra som att använda en fotoreferens då du i princip alltid förändrar en kropp och dess anatomi när du tecknar serier för att få fram en bättre dynamik. Ska man skapa rörelser så måste man skeva och göra rätt så onaturliga saker. Men kalkerande är desto vanligare i tecknarkretsar vad gäller saker som händer och fötter. Principen som brukar gälla är att det är okej så länge du inte plagierar en hel bild utan bara lånar en liten bit av en bild.

Det är i princip enkom bland amatörtecknare som fotoreferenser anses vara något skamligt, precis som det bland somliga amatörtecknare betraktas som mer fint att inte skissa och inte sudda - Samma sak betraktas i regel som dumheter bland professionella tecknare då det betraktas som självklart att man givetvis ska lägga tid och energi på att göra ett så bra jobb som möjligt. Det är egentligen lika naturligt som ett hafsjobb av en byggarbetare inte blir finare bara för att han/hon skitit i att använda en ritning eller skyndat sig igenom det.


Kan du ge exempel pa "tecknarkretsar" som kalkerar hander och fotter? Vill garna att du hanger
ut nagra namn ocksa...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Wakuran »

Direkta kalkeringar är ju en sak, men det verkar annars ganska vanligt med folk som tar fotografier på sina poserande vänner och sen ritar av.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Direkta kalkeringar är ju en sak, men det verkar annars ganska vanligt med folk som tar fotografier på sina poserande vänner och sen ritar av.

Har för mig att Dave Stevens till och med anlitade modeller för att det skulle bli bra resultat. Så länge slutresultatet blir bra spelar det i alla fall mig inge roll hur de gått tillväga. Behöver vissa foton medan andra kan rita ur huvudet så får de lösa det som passar dem själva bäst. Äldre tiders stilleben är ju ofta målade med en förlaga till hjälp och kan liksom inte såga det bara för att konstnären inte målat/tecknat helt på fri hand.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av mikaelbergkvist »

När man tecknar girl art så är modeller roligare. Kan tänka mej att använda dem även om jag inte behöver det.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Peral »

Det är svårare att hitta kvinnliga modeller till action-sekvenser! Det är svårt att hitta någon som är villig att ikläda sig spandex och hoppa ut genom ett fönster!
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av mikaelsol »

Man kan ju använda en spegel också som referens när man tecknar. Gammalt trick från tiden då man inte hade digitalkameror eller google.

Sen kan man ju rita naket på olika sätt så klart. Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag blir exempelvis "till mig i trosorna" av Lina Neidestams nakenchocker. Hon tecknar ju mer cartoonigt, och är man äkta serienörd så tänder man ju faktiskt inte på realistiska figurer (detta vet väl alla???? *med skoj i blicken*). Eller varför inte i kommande Elvis nr 5 där Elvis är på nudiststrand. Hett.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Peral skrev:Det är svårare att hitta kvinnliga modeller till action-sekvenser! Det är svårt att hitta någon som är villig att ikläda sig spandex och hoppa ut genom ett fönster!
Jag tror jag länkat hit förut, men när du praktiskt taget ber om det så tar jag det igen... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Rosen »

HannaFriden skrev:Men kalkerande är desto vanligare i tecknarkretsar vad gäller saker som händer och fötter.

http://syacartoonist.com/a-handy-reference
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:Man kan ju använda en spegel också som referens när man tecknar. Gammalt trick från tiden då man inte hade digitalkameror eller google.

Sen kan man ju rita naket på olika sätt så klart. Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag blir exempelvis "till mig i trosorna" av Lina Neidestams nakenchocker. Hon tecknar ju mer cartoonigt, och är man äkta serienörd så tänder man ju faktiskt inte på realistiska figurer (detta vet väl alla???? *med skoj i blicken*). Eller varför inte i kommande Elvis nr 5 där Elvis är på nudiststrand. Hett.

Det så kallade "2D-komplexet". [xx(]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bäst på att rita naket.

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:Direkta kalkeringar är ju en sak, men det verkar annars ganska vanligt med folk som tar fotografier på sina poserande vänner och sen ritar av.


Tom. betalar modeller f.ö. foto eller andra bildreferenser är helt normalt i serier.

Jag manr varför skulle det vara fusk? hur fasen ska man kunna tckna nåt utom väldigt basic grejor utan nåt att ha att se på?

Ok vissa seirer är inte "realistiska" eller renderade på nåt sätt så de klarar väl sig ändå, men jag antar att även de bakom dessa är intresserade av att teckna av saker även om det inte är med i deras seriestil.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar