Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nitro74 »

Som de flesta kanske vet kommer DC:s universum att "rebootas" i september. Visserligen är det tolfte gången elle som något liknande sker, men denna gången verkar DC mena allvar eftersom de helt enkelt skrotar alla sina titlar och börjar om med nya #1. Japp, alla ni som väntade på Action Comics #1000, ni kan känna er blåsta, för efter #914 så kommer en ny #1.

Vad innebär detta? Ja, inte jättemycket är känt, men igår tillkännagavs det att Superman/Clark Kent och Lois Lane inte är gifta längre. Inte nog med det; I sann "One more day"- de har aldrig varit det heller. Dessutom så lever inte mamma och pappa Kent längre och Supermans utomjordiska ursprung ska poängteras och förstärkas, då "Clark Kent" ska vara förklädnaden snarare än tvärtom. Kort sagt verkar det som en återgång till Pre-Crisis Superman. Vad tycker ni? Personligen så tycker jag hela idén med en "reboot" och nya #1 luktar Marvel 1999 lång väg. Angående Superman så har ju den version som jag växt upp med varit Byrnes mer jordnära figur och en återgång till den gamla bronze age-stålis känns inte alls lockande.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag har svårt att ta ställning. Jag kan se båda sidorna i det här. Det blir ju till slut ett virrvarr av osammanhängande tie-ins och logiska vurpor som inte går att ta sig ur. Då kan det väl i slutändan vara lika bra att börja om. Lite som en seg Windows-dator. Formatera skiten och installera om. Samtidigt förstår jag läsare från 30-40 år tillbaka som skiter blod i kubik just nu.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nitro74 »

Jo, fast den senaste "rebooten" gjordes ju med Final Crisis 2008 (och innan dess "Infinite Crisis" 2005-2006). Klarar man inte av att hålla kronologin intakt i tre år kanske man ska ägna sig åt någonting annat, typ att skriva wrestlingmanus. :mrgreen:
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Nitro74 skrev:Jo, fast den senaste "rebooten" gjordes ju med Final Crisis 2008 (och innan dess "Infinite Crisis" 2005-2006). Klarar man inte av att hålla kronologin intakt i tre år kanske man ska ägna sig åt någonting annat, typ att skriva wrestlingmanus. :mrgreen:


Kontinuiteten har väl inte varit fantastisk på de tunga DC-serierna? Har det inte bytts ut folk ganska friskt senaste åren? Nu vill man väl knyta tecknare/manusförfattare till sig och ge dem en chans att göra "sin grej" med serierna? Jag vet inte, men jag gissar att det har med det att göra också. Och att serietidningarna säljer sämre i USA än nånsin.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nitro74 »

Vad gäller Superman så skrev väl Geoff Johns och James Robinson hela "New Krypton"-sviten och nu senast så körde JMS "Grounded" . På Batmansidan har väl Grant Morrison hållit i tyglarna sedan innan "Final Crisis" och likaså Geoff Johns vad gäller Green Lantern. Så åtmistone huvudförfattarna har varit relativt trogna. Sedan kan jag ifrågasätta hela idén med att varje författare ska göra "sin grej". Många köper faktiskt en tidning för figuren och inte för författaren eller tecknaren. Vill man göra "sin grej" så får man väl komma på sin egen figur, alternaivt göra en alternativ version (som Morrissons "All-Star Superman"). Att börja om på nytt kanske ger nya läsare, men man tappar nog ganska många gamla också, som förlorar sina känslomässiga band till figurerna serien handlar om. Min Clark Kent var en bondpojk från Kansas som var journalist och gift med Lois Lane.

Att serietidningar skulle sälja sämre än någonsin stämmer inte heller; visserligen säljer tidningarna idag sämre än TPB:s men de säljer bättre än efter seriekraschen på 90-talet.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nima »

Fast ma & pa Kent är faktiskt döda i den aktuella kontinuiteten också. I alla fall Jonathan.

http://www.comicvine.com/news/the-new-5 ... te/143360/
Kan vara en intressant länk.

Av DCs karaktärer är väl Batman & GL de som kommer att förändras minst, och Stålis den som kommer att förändras mest. Som du säger kommer han att vara en ungkarl, vilket jag inte har något emot så länge han och Lois finner varandra till slut, och han verkar mer rebellisk och "mörk" i Action Comics som Grant Morrison är på.

Han är väl en av de karaktärer som har haft sin origin berättad flest antal gånger. Senast av Geoff Johns i Superman: Secret Origin som kom ut 2009. Köpte den för inte alltför längesen. Rekommenderas starkt.
Nu får han tydligen en ny origin. Jag hoppas bara att de inte ändrar på hans status som Superboy innan han blev världens största superhjälte. Fast av att döma av det man har hört från Action Comics (som tillsammans med Justice League kommer att utspelas 5 år tillbaka i tiden) är jag tveksam.

Sen har vi då hans nya dräkt..

Den han ska ha i Action Comics:
Bild
Omslaget som de skulle ha..


Bild
Omslaget de ändrade till..

Den första är bra mycket snyggare tycker jag.

Den han ska ha i Superman, Justice League och i "nutid" helt enkelt:
Bild
Bild

Hans vanliga dräkt, som typ är en rustning, är svinful [:)] Ni ska bara läsa åsikterna på de amerikanska forumen. Folk klagade också på hans "kalsonger" utanför dräkten, men hans skrev ser större ut än någonsin utan kallingarna.
I Action Comics får vi reda på hur han får sin dräkt, och den ska tydligen ha en speciell historia eller vad det var jag läste igår.

I länken jag skrev in ovan, så tror Comicvine att de drastiska ändringarna med Stålis kan ha att göra med det rättsliga som pågår just nu. De kanske blir tvungna att låta bli att använda de element som är från Action Comics 1 från 1938.

Jag är tveksam när de gäller Supermans förändringar. Tycker att han ska vara lite av en boyscout. Det är liksom han. Det mörka sköter Batman och det rebelliska sköter Hal Jordan. Lite så känner jag.

Men, time will tell. Grant Morrison har säkert en plan, så jag får väl lita på honom, och hoppas att han levererar.

Här är för övrigt några länkar från idag & igår. Intervjuer och info. Ska själva läsa några av dem nu.

http://www.comicbookresources.com/?page ... e&id=33380
http://www.comicbookresources.com/?page ... e&id=33386
http://www.newsarama.com/comics/dcnu-su ... 10718.html
http://www.newsarama.com/comics/dcnu-di ... 10718.html
http://www.newsarama.com/comics/dcnu-di ... 10719.html

För övrigt tror jag inte fans behöver oroa sig, Action Comics 1000 får vi nog se om några år.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Wakuran »

Skrev och skrev, det är väl okej att en superhjälte är super, men jag håller med Lee Falk om att dräkten blir obalanserad. Ser ut som en skridskoåkare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nima »

Hehe. Är man super så är man..

Men jag är övertygad om att vi kommer få en hel del med info angående Superman och hela deras initiativ i september, nu i veckan då San Diego Comic Con börjar imorgon.

Men jag förstår fortfarande inte varför de bytte ut omslaget till nr 1. Den första är både snyggare och mer ikonisk.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nitro74 »

Jo, jag är medveten om att Jonathan dog i serien för ett par år sedan. Det ändrar dock inte min uppfattning att det är ett steg tillbaks till tiden innan Crisis med bägge föräldrarna döda. Jag hoppas man kommer på någon bättre förklaring än "en mystisk sjukdom" som var fallet då.

Jag inser naturligtvis att med stigande ålder så blir jag alltmer konservativ som serieläsare. Byrnes "Man of Steel" är på många sätt "min" Superman och varje förändring ser jag lika misstänksamt på som dåtidens äldre serieläsare såg på Byrnes omstöpning. När det gäller Jonathan och Martha Kent så tycker jag att bland det bästa Byrne gjorde var att hålla dem vid liv. De blev Supermans "samvete" och såg till att han först och främst var Clark Kent och inte Kal-El. Nu har man ju sagt att man vill betona hans utomjordiska urspriung, och då passar väl Kents inte in, men trots allt så är det bifigurer många av oss Supermanläsare växt upp med som bara försvinner. Inte dör, som Jonathan för ett par år sen, Barry Allen i Crisis eller Gwen Stacy, utan de bara försvinner. Samma sak sker med Lois och Clarks giftermål. Visst, det är påhittade karaktärer vi pratar om, men en stor del om varför man läser om dem är ju för att man bildar något slags emotionellt band till dem. Förklaringar av typen "det du läst om i tjuho år har aldrig inträffat" klipper sådana band ganska effektivt. Det gällde när Pam vaknade och upptäckte Bobby i duschen, det gällde efter "One more day" och det gäller nu.

Sedan är jag också fundersam till varför man förändrar en ikonisk dräkt. Supermans röda kalsingar har ju hängt med i 73 år, men nu duger de inte längre?
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nima »

Jo, hela grejen med att han ska vara mer utomjording än människa gillar jag inte heller.
För mig är det lite så att Batman är mannen, och Bruce Wayne är masken, men med Stålis är det om inte tvärtom, så i alla fall nästintill. Clark är han i första hand, och Superman är nästan som ett yrke. Den han är innerst inne, är den ma & pa uppfostrade honom till. En människa med moral och samvete. När det gäller honom är mannen viktigare än symbolen på bröstet.

Läste nyss att de kommer att göra så att Lex kommer att framstå som nästan god. Hoppas verkligen att detta bara är till en början. Hans mörka sida måste ta över. Skulle inte ha något emot ifall de gjorde lite av en Smallville-vinkel på det hela. De är bäldigt goda vänner först, men Lex känner att Clark vänder honom ryggen.

.. Han blir ursinnig och sliter av allt sitt hår i sin vrede. När han ser sig i spegeln, övertygar han sig själv om att Stålis ligger bakom det hela, och går bärsärk på Metropolis.

Okej, kanske inte inte det där sista. Men han är, i mina ögon, kanske den bästa skurk som någonsin skapats, så jag hoppas att han förblir just det - en skurk.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
peppe
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 12:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av peppe »

Jag tycker att mycket har hänt en del bra en del dåligt men jag måste nog säga att Curt Swan är Stålmannen.

Få som under så lång tid lyckats leverera stabilitet o läsbarhet antar att jag är ett barn av min tid växte ju upp mitt i hans era på 70 talet så jag lärde mig ju Stålis genom honom.

Tycker om Byrne inte det o massa annat med, men så mycket mänsklighet i Swans
Stålmannen. Vissa tycker väl han är tråkig men har var en gedigen hantverkare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Curt_Swan om man vill läsa lite om honom.

Jag skall väl ta mig i kragen o kolla det nya det är ju serier inget är förbjudet, vilket i sig är fantastisk så man får hoppas det blir en bra nytändning.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nima »

http://dcu.blog.dccomics.com/2011/07/18 ... he-new-52/

En hardcover som kommer att samla alla nr 1, om man vill sätta sig in i det hela och se vilka titlar man är intresserad utav.

EDIT: Här är också en previes av Justice League.
http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... s/?a=42191

Alex Sinclair har samarbetat med Jim Lee förr och står också här för färgläggningen.
T6ycker det är en lite väl mörk ton. Sen vet jag inte vad jag tycker om att Batman använder ord som "idiots" och "damn". Visserligen utspelar sig väl detta 5 år tillbaka i tiden, så hans personlighet har kanske inte utvecklats helt. Bara det inte blir Frank Miller av det hela.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Agentum »

Den äldre varianten av Superman är Silver-age varianten, dvs han med gudalika krafter, nån speciell bronze-age variant har aldrig existerat, Mort Weisinger i princip skapade denna figur som är lika dålig som han själv var imo.

Det är klipp efter Goldeen-age och efter Silver-age, ja och så nu då Evnt-age eller vad man ska kalla nutidens superserier.

Fan jag hade hellre sett en Golden-age variant där han inte kan flyga osv, och är klart med fri med vad han gör, det vore kul.

Det här vanliga smacket de kommer ge ut tror jag inet ger ett skit, det är slut på de som kunde tända nåt sånt här i leden idag, de man ser gör mainstreamserierna har man inet ens hört talas om och ingen nämner dem heller nånstans, de verkar rätt rökta de flesta av dem, men de kan väl jobba bra med editorer antagligen vilket är allt som lär behövas långt framöver.

Det här har de krånglat till på nolltid tror jag och så får Superboy Prime komma in och klappa hål i skiten igen så de kan backa och backa igen och ändra och ändra, det har inte hänt seru, för det är så här nu seru.

Nä de är bara en massa jävla silveragehyllare som sitter på tronerna där nu, jag väntar tills de dött själv, den tiden är inget att hylla, den drev nästan DC i konkurs.

Curt Swan's Superman mänsklig närdå? när han bogserade planeter eller?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nitro74 »

Agentum skrev:Det här vanliga smacket de kommer ge ut tror jag inet ger ett skit, det är slut på de som kunde tända nåt sånt här i leden idag, de man ser gör mainstreamserierna har man inet ens hört talas om och ingen nämner dem heller nånstans, de verkar rätt rökta de flesta av dem, men de kan väl jobba bra med editorer antagligen vilket är allt som lär behövas långt framöver.


Ja, vem är den där Grant Morrison som ska skriva Action Comics? Nån Prao, förmodligen... [:p]

Agentum skrev:Det här har de krånglat till på nolltid tror jag och så får Superboy Prime komma in och klappa hål i skiten igen så de kan backa och backa igen och ändra och ändra, det har inte hänt seru, för det är så här nu seru.


Det är lite av min poäng också. Man har "rebootat" DC:s universum tre gånger de senaste 5 åren (även om detta varkar vara en mer grundlig omstart) men förändrade status quos som följd. Senast 2009 kom en miniserie som skulle "reda ut" Supermans ursprung "en gång för alla" och nu gäller inte den heller. Lägger man till historier som Zero Hour, Final Night och andra så har DC.s universum genomgått ett tiotal förändringar sedan "Crisis on Infinite Earths". Man kan inte ropa "varg" hur många gånger som helst innan folk tröttnar.


Agentum skrev:Curt Swan's Superman mänsklig närdå? när han bogserade planeter eller?


Jag tror peppe menar teckningsstilen snarare än Supermans krafter. För mig så är Swans Superman också dränkt i nostalgi då jag som barn läste de underbart fåniga historierna som kärleksfullt tecknades av Swan.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nima »

Agentum skrev:Fan jag hade hellre sett en Golden-age variant där han inte kan flyga osv, och är klart med fri med vad han gör, det vore kul.


I AC kommer han inte kunna flyga direkt. Den kraften får han tydligen lära sig senare.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:
Agentum skrev:Fan jag hade hellre sett en Golden-age variant där han inte kan flyga osv, och är klart med fri med vad han gör, det vore kul.


I AC kommer han inte kunna flyga direkt. Den kraften får han tydligen lära sig senare.

Ah så han får hoppa som Hulk då, det gillar jag nog faktiskt.

- Superman smash puny Lex. [;)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av pogono »

Det fanns en tid då Hulk kunde ta kurvor när han hoppade.
Bild
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Nima »

Labrador Road 26 skrev:Ah så han får hoppa som Hulk då, det gillar jag nog faktiskt.

- Superman smash puny Lex. [;)]


Man kan ju alltid hoppas [:o)] Då har de också en anledning till att ta tillbaka Stålis kallingar, han kan ju inte vara helt naken.
Men så som det låter just nu verkar det som om Lex inte kommer vara lika skurkaktig som han bör vara. Är det så att det bara är så till en början, men utvecklas sen är det förstås toppen!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Rosen »

pogono skrev:Det fanns en tid då Hulk kunde ta kurvor när han hoppade.

Han kunde även ta kurvor uppåt... Stålis och Hulk är motsatser i det avseendet; den enes tokhöga språng blev flygförmåga, den andres tvärtom.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Agentum »

Saken är den att vi hade Miller på Batman rebooten och Byrne på Superman, de var i sitt esse då.
De som nu ska reboota ska ju alltså peresentera en orgin och sen orgins för alla villains sammankopplade med figuren, det sätter man inte några jävla brödskrivare på.

Det var det jag menade, Morrison är inte alltid stabil, men ok han får chansen här, men Batman är den tunga svåra figuren i det här fallet.

Det är det jag menar det här kan aldrig bli npt revulitionerande fantastiskt för det finns inet folk för sdaken, vi hade först Marvel vågen på 60-talet och efter den kommer fanvågen, dvs folk som var superseriefans kommer in och gör serierna, senar kom den brittiska vågen och ställde åter igen allt på huvet, sen har vi haft lite blandat efter det, men många av dem gör sian egna grejor då de inte behöver rätta sig efter nån.

Det går inet tat komam med ett gäng nollor och få till det här, sen kan man iofs betänka att vissa figurer har rent värdelösa orgins och inte rebootats av nån storhet nånsin som Flash eller GL tex.

Risken är att mycket blir en tokgrej bar och så får de snabbt kapa skiten och återgå, vore det inet bättre att härma Marvels Ultimate eller nåt först och se vart landet ligger?
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar