Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Inlägg av pogono »

När min systerdotter fyllde ett år fick hon en komplett samling Tintin av mig. Nu tolv år senare har hon sett Green Lantern på bio och vill veta vad hon borde läsa.

Kan någon rekommendera ett par TPB-er som går att sätta i händerna på en bokslukande 13-åring uppvuxen på Harry Potter?
Jag tror inte hon skulle ha någon glädje av att läsa mina gamla Gigant eller Rymdmannen...
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Inlägg av tfels »

Ska det vara just Green Lantern, eller kan det vara något annat?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Inlägg av APenny4YourThoughts »

pogono skrev:När min systerdotter fyllde ett år fick hon en komplett samling Tintin av mig. Nu tolv år senare har hon sett Green Lantern på bio och vill veta vad hon borde läsa.

Kan någon rekommendera ett par TPB-er som går att sätta i händerna på en bokslukande 13-åring uppvuxen på Harry Potter?
Jag tror inte hon skulle ha någon glädje av att läsa mina gamla Gigant eller Rymdmannen...


För en 13-åring som ville ha lästips i seriernas värld skulle jag rekommendera de första Ultimate Spider-Man. Bagley har en stil som antagligen fortfarande tilltalar 13-åringar idag 10-11 år efter den gjordes. Alla karaktärer är dessutom mer eller mindre etablerade via filmerna. Gröna lyktan känns lite "meh". :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Inlägg av pogono »

Jag tror hon är sugen på mer av samma värld efter att ha sett filmen. Green Lantern: Rebirth brukar nämnas som ett bra ställe att börja. Någon som läst?
Användarvisningsbild
Cerebus
Very Good
Inlägg: 134
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 12:36

Re: Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Inlägg av Cerebus »

Jag skulle hoppa över Rebirth och börja med tpb:n No fear, tror att det är bästa stället att hoppa på "nya" Green Lantern.

Annars kan du alltid rekommendera Sandman
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Inlägg av Nima »

Min åsikt är att Green Lantern: Origin vore att föredra framför Rebirth. Jag har inte läst Rebirth än, men Origin tar allt från början, och var det första jag läste med GL. Man behöver inte kunna mycket för att hänga med, och jag tror den är lättare att sätta sig in i än Rebirth, då man kanske bör känna till att Hal gick bärsärk efter att ha blivit besatt av Parallax.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Inlägg av rkaj »

Tråden om superhjälteserier utan gigantisk backlog innehåller nog en hel del relevant (bland annat All Star Superman som jag nämnde när vi sågs idag). Annars måste det kanske inte vara superhjältar heller? Jag skulle rekommendera Girl Genius, Lanfeust från Troy, kanske Viktor Kasparsen (eller är 13 år för ungt för den?).
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Inlägg av pogono »

Aha, det var du. Trevligt att råkas.
Green Lantern: Secret Origin är nog det jag letar efter. Kompletterar nog med en Ultimate Spider-Man och Girl Genius. Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Inlägg av tfels »

X-men har väl annars många kvinnliga läsare.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Rekommendera Gröna Lyktan till 13-åring

Inlägg av Kermit »

Green Lantern: Rebirth är nog ingen lämplig serie att börja med som ny läsare, den bygger väldigt mycket på saker som tidigare har hänt. Bättre att börja med albumen skrivna av Geoff Johns, nummer 1-6 "No Fear" och 29-35, "Secret Origin" är de som filmen lär bygga mycket på och en bra start. Sen finns ju också tidningen Green Lantern Corps om man vill se mer av den värld som GL-serierna ändå är men kanske tröttnat på Hal Jordan. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar