Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

spindelmannenelektra skrev:Just läst Ultimate Comics Spider-Man 159 & 160 The Death of Spider-Man, rätt spektakulära nummer faktiskt. Skall bli spännnade att läsa fortsättning, har nu börjat prenumerera på 3 Spidey titlar.


En spoilerfråga, det är när Spidde dör i det ultimata universumet? Hur dör han och mot vem? Har läst på andra sidor om att han skall bli ersatt av en svart kille som gillar killar. Fattar inte vad de håller på med och vad de vill uppnå. Visst, ibland behöver en karaktär förnyas men det här är ju löjligt. Kunde de inte bara infört en mörk homosexuell kille som gillar Peter eller är hans rumspolare, kollega, klasskamrat etc och bygga vidare på det. Känns som att varje gång de vill förändra något räcker det inte med att Peter flyttar utan han måste dö och återuppstå eller förvandlas till en jättespindel.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Dude skrev:
spindelmannenelektra skrev:Just läst Ultimate Comics Spider-Man 159 & 160 The Death of Spider-Man, rätt spektakulära nummer faktiskt. Skall bli spännnade att läsa fortsättning, har nu börjat prenumerera på 3 Spidey titlar.


En spoilerfråga, det är när Spidde dör i det ultimata universumet? Hur dör han och mot vem? Har läst på andra sidor om att han skall bli ersatt av en svart kille som gillar killar. Fattar inte vad de håller på med och vad de vill uppnå. Visst, ibland behöver en karaktär förnyas men det här är ju löjligt. Kunde de inte bara infört en mörk homosexuell kille som gillar Peter eller är hans rumspolare, kollega, klasskamrat etc och bygga vidare på det. Känns som att varje gång de vill förändra något räcker det inte med att Peter flyttar utan han måste dö och återuppstå eller förvandlas till en jättespindel.

Du vet, det är en del av jobbet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:
spindelmannenelektra skrev:Just läst Ultimate Comics Spider-Man 159 & 160 The Death of Spider-Man, rätt spektakulära nummer faktiskt. Skall bli spännnade att läsa fortsättning, har nu börjat prenumerera på 3 Spidey titlar.


En spoilerfråga, det är när Spidde dör i det ultimata universumet? Hur dör han och mot vem? l


Spoilersvar.

Han slås mot många Kraven, Gamen, Elektro, Sandman och slutligen Osborn/Green Goblin. Han försöker rädda May, Gwen och Mary Jane trots att han blivit skjuten det tar väl på hans krafter. Sen dör han. Vi får se hur länge han är död. Jag tycker det skall bli spännande att läsa fortsättningen i alla fall.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

spindelmannenelektra skrev:
Dude skrev:
spindelmannenelektra skrev:Just läst Ultimate Comics Spider-Man 159 & 160 The Death of Spider-Man, rätt spektakulära nummer faktiskt. Skall bli spännnade att läsa fortsättning, har nu börjat prenumerera på 3 Spidey titlar.


En spoilerfråga, det är när Spidde dör i det ultimata universumet? Hur dör han och mot vem? l


Spoilersvar.

Han slås mot många Kraven, Gamen, Elektro, Sandman och slutligen Osborn/Green Goblin. Han försöker rädda May, Gwen och Mary Jane trots att han blivit skjuten det tar väl på hans krafter. Sen dör han. Vi får se hur länge han är död. Jag tycker det skall bli spännande att läsa fortsättningen i alla fall.

Låter som gamla Sinister Six, tycker jag.

Hmm, Ultimate Six verkar iofs bara vara fem, de har bara kidnappat Spidde att gå deras ärenden, tydligen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_Six
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Predabot »

Dude skrev:En spoilerfråga, det är när Spidde dör i det ultimata universumet? Hur dör han och mot vem? Har läst på andra sidor om att han skall bli ersatt av en svart kille som gillar killar. Fattar inte vad de håller på med och vad de vill uppnå. Visst, ibland behöver en karaktär förnyas men det här är ju löjligt. Kunde de inte bara infört en mörk homosexuell kille som gillar Peter eller är hans rumspolare, kollega, klasskamrat etc och bygga vidare på det. Känns som att varje gång de vill förändra något räcker det inte med att Peter flyttar utan han måste dö och återuppstå eller förvandlas till en jättespindel.
Det där med att Miles Morales ( som nye ult-spidde heter) skulle vara gay är ett missförstånd från en intervju med Sarah Pichelli, som tydligen är italienare och inte pratar särskilt bra Engelska.

Det är med andra ord inte sant, och hade det varit det så hade det inte varit värt att inkluderas som nånting av vikt i rapporteringen.

Dom enda som logiskt borde bry sig, alls, är kompletta galningar som lever i nån jordhåla, och drömmer om att atombomba alla kvinnor som haft sex innan 'äktenskapet'.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Jag bryr mig mest om att det inte är Peter Parker som är Spider-Man längre, det är den absolut största anledningen till att jag gillar den serien. Det hade varit roligt om Marvel istället hade lyft fram någon av de hjältar de har som redan är av en annan etnicitet istället, ungefär som DC nu gör med Cyborg, Static och Blue Beetle (ja, jag vet att han som är Blue Beetle har ersatt en annan på samma sätt som Miles ersätter Peter Parker, men det är ändå inte samma sak tycker jag). Jag tror inte heller att man måste ha en hjälte av samma ursprung för att kunna identifiera sig med denne.

Så jag har inget emot att en hjälte har en annan hudfärg, skulle det ha varit så att han varit homosexuell så hade det väl inte heller varit något större problem? Men om Spider-Man inte är Peter Parker så är det inget som jag kommer att läsa. Så krasst är det.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Har just börjat läsa en Silver Surfer-tpb, Devolution. Främst för att få läsa lite om High Evolutionary. Den är bra men lider av detta med utdraget berättande. Man snöar in på detaljer i onödan och det blir lite ansträngt på nåt sätt. Men den är rätt bra hittills.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Predabot »

Kermit skrev:ja, jag vet att han som är Blue Beetle har ersatt en annan på samma sätt som Miles ersätter Peter Parker, men det är ändå inte samma sak tycker jag
Det här fattar jag inte riktigt, Kermit? :? [B)]

Jag har ju läst Countdown 1, där BB dör, och även Infinite Crisis där den nye BB skapas, och det verkar ju vara nästan exakt samma grej...

Hur pass menar du att det skiljer sig?

Själv måste jag för övrigt säga att Marvel gjorde ett mycket bättre jobb när dom dödade U-spidde än när DC dödade BB. Dödsscenen kändes slentrian, och som ett stort slöseri när DC gjorde slut på BB, medans Marvel verkligen lät U-Spidde tacka av på topp.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Fick hem Amazing Spider-Man 668 idag. Spider-Island part 2, mycket härlig läsning. Spider-Man är riktigt, riktigt bra just nu. Spider-Mans flickvän Carlie Cooper är intressant och Spider-Island är ett intressant upplägg. Gud va underbart jag prenumererar på 3 Spideytitlar nu och alla är bra.
Bild

Jag var i Oslo i helgen och bland annat var jag inne på Outland (bra serietidningsbutik) och köpte lite serier:
- X-Campus
- Shadowland
- Hawkeye and Mockingbird
- Venegance of the Moonknight

X-Campus Innehåller nummer 1-4
Bild
Ett nytt och fräscht concept. Alla X-männen är yngre och går i en "vanlig" skola Warrens (Angel) pappa äger skolan. Rätt kul serie man får se hur hur alla X-men hanterar sina nya krafter och man får följa med dem på nytt från början igen på ett helt nytt sätt. Mest intressant tycker jag Beast är. Han är inte blå i den här versionen utan en knubbig smart liten kille. Diggar skarpt serien i början sen blir den tyvärr allt sämre. Ger den 2 av 5.

Shadowland Innehåller nummer 1-5
Bild
Daredevil har gått över till The Hand. Han får osannolika krafter och besegrar många av våra stora hjältar på en gång. Kul att se Elektra på den goda sidan igen. Tyckte om denna serie den får 3++ av 5.

Hawkeye & Mocking bird Ghosts Innehåller nummer 1-6
Bild
Bra läsning kul att se detta paret i action. Författaren Jim McCann har bra koll på Hawkeye och Mockingbird och fördjupar deras karaktärer på ett intressant sätt. Skall bli kul att köpa fler nummer av denna serie. Ger den 3++ av 5.

Har inte läst Moonknight än men tror den kan vara bra.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Rosen »

Kermit skrev:Jag bryr mig mest om att det inte är Peter Parker som är Spider-Man längre, det är den absolut största anledningen till att jag gillar den serien.

Och när de har haft andra nissar i uniformen i några år får man höra att "Bah, Sebastian Schmaltzdörf är ju den enda riktiga Spiderman! Parker är ju skittråkig ju, han kan dom gott få behålla på sophögen ju." :mrgreen:
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Rosen skrev:
Kermit skrev:Jag bryr mig mest om att det inte är Peter Parker som är Spider-Man längre, det är den absolut största anledningen till att jag gillar den serien.

Och när de har haft andra nissar i uniformen i några år får man höra att "Bah, Sebastian Schmaltzdörf är ju den enda riktiga Spiderman! Parker är ju skittråkig ju, han kan dom gott få behålla på sophögen ju." :mrgreen:


Ben Reilly!!!! [;)]

Skulle f.ö. vilja se hela Ikegami-Spider-Man på engelska då Yu Komori börjar angsta och röka hasch...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Peter Parker är inte skittråkig, han är Spider-Man! Och Ben Reilly var bara en klon på Peter. ;)
Jag hoppas verkligen inte att de gör så att flera olika typer är Spidde, då har de förstört konceptet. Fast det har de å andra sidan redan gjort i Ultimate Spider-Man för mig. Fast då är det å andra sidan bara att njuta av kommande film (hoppas den blir bra!) och hålla sig till att läsa 616-Spider-Man.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Det finns ju en hel del olika Spider-Man där han inte heter Peter Parker redan, för att nämna några:

Spider-Man India- han heter Pavitr Prabhakar
Bild

Spider-Man i Marvel 1602 heter han Peter Parquagh
Bild

Spider-Man J heter han Sho Amano
Bild

Spider-Man Manga heter han Yu Komori
Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

Spider-Man 2099 - Miguel O'Hara

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

1. Jag sa att jag inte är intresserad av att läsa en Spider-Man som inte är Peter Parker och kan tillägga att jag inte vill läsa en Spider-Man där Peter dog när han var 16. Jag sa inget om att andra borde tycka som jag, bara vad jag tycker och att det inte är något för mig. Men det är synd, för Ultimate Spider-Man började lovande.

2. Alla exempel utom ett är väl ändå en slags Peter Parker, sen är Miguel O'Hara någon som lever drygt hundra år in i framtiden. Inte samma sak.

3. Jag har tröttnat på Bendis. Han var grymt bra i början av 2000-talet, med Daredevil och Ultimate Spider-Man, sen dess tycker jag att han har tappat konceptet helt. Kan inte komma ihåg när han gjorde en serie som jag gillade egentligen.

Men som sagt. Mina åsikter. Jag säger inte att de är värda mer än några andras, men det är så jag tycker. ;)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kermit skrev:Men som sagt. Mina åsikter. Jag säger inte att de är värda mer än några andras, men det är så jag tycker. ;)

Förstår absolut ditt förhållningssätt. Själv tycker jag Marvel misshandlat karaktären alldeles för mycket på senare år. Av med masken, nej förresten ingen minns vad de såg på tv så frid och fröjd igen, in med honom i The Avengers, för Spidey är ju en teamkaraktär det vet väl alla, jaså inte The Avengers, men ny medlem i Fantastic Four då som ändå ska ha nytt gruppnamn och de mest anskrämliga dräkter som någonsin skådats i superhjältandets totala historia. Har vi mosat allt som finns att krama sönder hos den fåniga lilla väggkryparen nu? Så känns det som Marvel behandlat Spidey, inte konstigt att man inte vill läsa serien längre.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Jag håller med dig, det finns tyvärr inte mycket kvar av den Spidey jag älskat att läsa om. Det var på sätt och vis bra att de "glömde bort" att Peter tagit av sig masken, för att han är en vanlig kille (som alltid varit en av seriens stora förtjänster) hade inte funkat om han varit välkänd. Sen är han fortfarande medlem i Avengers, och TVÅ grupper på det, samtidigt som han är med i FF och ska hinna med lite ombyten mellan varven där. Så det är mycket därför jag blev besviken på hur Ultimate Spider-Man, en gång i tiden var det där man kunde läsa BRA Spidde-serier som kändes som de skulle.

Nu har bland annat Dan Slott gjort en hel del bra i Amazing Spider-Man också, och jag gillar att de gjorde en liten minireset (hemlig identitet igen, mekaniska nätskjutare, Harry lever och Peter är singel bland annat). Det var ett bra steg till att få tillbaka Spider-Man som han borde vara, men jag skulle gärna se att han sket i grupperna också.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Nima »

Håller med om att Spidde är och bör vara en loner. Jag föredrar när han inte är med i något lag men då och då samarbetar med diverse.
Framför allt tänker jag på Fantastic Four då, självklart. Han är ju som en i familjen och det är alltid kul att se Peter och Johnny irritera Ben eller varandra.

Möjligt att jag är ute och cyklar, då jag inte har läst massor av av 60-talets Spidde, men han känns som den superhjälte som hade sina bästa år just när han skapats.
Med bästa år menar jag inte nödvändigtvis att de bästa historierna är från 60-talet, utan mer att det var då hans karaktär var som bäst. I sin renaste form. Så han borde ha bevarats.

Inser att det låter konstigt så jag ska försöka göra det enklare med ett exempel.

Min favorithjälte, Batman (duh), var ganska långt ifrån den hjälte alla fans älskar, när han skapades. Då var han Bat-man som hade en konstig dräkt, spankade sin sidekick och använde pistol.
Det värsta med Parker, där i början, var väl de fåniga nätet han hade under armarna.
Parallellen kan kännas aningen orättvis då Batsy skapades 24 år tidigare än Spidde, men ni hajar min poäng. Antar jag. Hoppas jag. [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Jag förstår din poäng och håller kanske delvis med. Jag tycker ändå att de lyckades behålla Spider-Man som han funkar bäst en bra bit in på åttiotalet, det har alltid funnits utrymme för honom att växa trots allt. Jag har också tänkt tanken att tiden kanske har sprungit ifrån honom, eller att (mer troligt), Marvel helt enkelt har "tappat" honom. Och det är lite typiskt, för det har varit otalig försök att bli av med äktenskapet, klonsagan var från början bara ett sätt att få tillbaka en singel och "yngre" Peter. Men att konceptet med en "vanlig", lite missförstådd och loser-aktig typ är superhjälte är starkt, det ser vi ju. Många superhjältar som har den stilen nu, man kunde till och med se lite spår av Spider-Man i nya Action Comics!

Sen är det lite skillnad med DC-figurerna, för de har utvecklats och fått så många omtolkningar och omstarter i det universat, något Marvel inte riktigt har på samma sätt.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Tycker det är ok om Spider-man hänger med andra snubbar ibland, men mestadels ska han ju vara ensamvarg. Hans egen tidning påverkas ju inte så mycket av hans medlemskap i olika grupper, men de gruppernas tidningar blir ju sämre när han alltid är med. Gästspel borde räcka.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Skriv svar