Birger Barbaren

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

Det slog mig just att jag aldrig har gjort någon tråd här... Jag har funderat på att slänga upp en med gammalt blandat jox, bara jag kommer mig för att sätta mig och scanna det joxet först, men tills dess kan jag åtminstone göra en om serien jag faktiskt jobbar med -- och jag brukar posta previews o dyl från den ganska regelbundet på Facebook.

En liten primer: 'Birger Barbaren' är en strippserie som jag satte ihop 1989, som ett av två förslag till speltidningen Rubicon. Redax ville ha den, men jag själv började tveka om möjligheterna att komma på nya idéer till den i längden. I slutänden blev det därför den andra serien, 'Rubicons handbok i överlevnad', som togs in i tidningen.
Birger lades på hyllan men fick revansch 15 år senare, när jag blev ombedd att göra en serie till den nystartade speltidningen Fenix (innan dess hade jag gjort andra serier i andra tidningar med samma redaktörer, inklusive en ny version av "Handboken"). Fenix började ges ut 2004 och kommer fortfarande ut regelbundet, och jag har idag gjort mer än tre gånger så många strippar med Birger som jag gjorde av Handboken så min tvekan '89 har visat sig ganska ogrundad.

För att starta med nåt - lite exempel på hur mitt teckningsmanér med serien har förändrats under åren:

Bild
Ett av de ursprungliga utkasten från '89. Det är väl bara en skiss, egentligen, men utförandet är nog ganska nära hur serien skulle ha sett ut om den hade gått i Rubicon; svartvit, ritad med svart kulspets på printerpapper (fast det hette väl kopiatorpapper på den tiden). Just här hade Birger själv inte riktigt tagit form ännu - en av mina tidiga influenser för hans karaktärsdesign var nog snarare den här herrn.

Bild
En av de första färdiga stripparna; tecknad '01, publicerad '04. Birger har fått sina former, även om en del detaljer, t.ex i proportionerna och formen på magen, skiljer sig mot senare tiders strippar.
Tuschpennor på printerpapper med relativt gott om skraffreringar - den var inte tänkt att vara i färg från början.

Bild
Stripp från början av '06, en av de sista som gjordes i tusch. Huvudpersonen ser nu lite annorlunda ut än i början och linjearbetet är gjort med färgläggning i åtanke (just det här skämtet hade fö varit klart svårare att få fram i svartvitt).

Bild
Stripp från '06, gjord bara ett par månader efter den innan. Här hade jag just gått över till ritplatta och var ganska ny och grön med tekniken. Linjerna är märkbart tunnare än förut - lite för tunna för att se bra ut i tryck - och jag hade nog inte riktigt koll på verktygspaletten när jag gjorde rutan kring den första bilden tunnare än de andra. Dessutom slutade jag skraffrera ett tag, vilket märks rätt tydligt på bergväggen i sista bilden.
Att stenens tjocklek halveras för varje bild kanske inte riktigt kan skyllas på ritplattan, men beror antagligen på att jag var för fokuserad på att försöka bemästra det tekniska. Idag hade jag korrigerat det så fort jag upptäckte det.

Bild
Stripp från tidigare i år. Numera har jag mer rutin med att arbeta digitalt och följer mer givna mallar i tecknandet - rutorna görs med den här penselbredden, titeln ska vara så här hög, etc.
Birger själv är ganska lik sig, men hans haka har gradvis krympt under senare år.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Birger Barbaren

Inlägg av RioGrande »

Här önskar man verkligen att man hade kunnat trycka "gilla", som på fb. Kul och allmänbildande inlägg!
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Isegrim »

Jag tänkte detsamma. Man skulle vilja ser fler sådana inlägg som just denna. Men visst är Birger publicerad på något fler ställe än i Fenix och deras webbsida?!
Känns som det i alla fall.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

Isegrim skrev:Men visst är Birger publicerad på något fler ställe än i Fenix och deras webbsida?! Känns som det i alla fall.

Nope... Inte regelbundet i alla fall. Och nästan alltid med recyclat material från Fenix. (Enda gången jag kan påminna mig att han har dykt upp utanför den i något sorts originalverk var 2004, på omslaget till ett nummer av LinCons konventstidning Löken.)
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Isegrim »

Kan i och för sig vara från en konventstidning, men... Var publicerades den oregelbundet då?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Scappa
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:59
Ort: Calisota

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Scappa »

Hahahaha, genialiskt
''stripp'' är en serie, INGET annat
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

Scappa skrev:Hahahaha, genialiskt
Tackar! [:)]

Isegrim skrev:Var publicerades den oregelbundet då?

Mest engångs-uppdykanden. En stripp där Necronasse och Herman Hedning dök upp trycktes i ett nummer av Nasses Nekrozin, t.ex, och en där Birger mötte barbarkollegan Skadi var också med i hennes egen webbserie: http://dummcomics.com/2010/12/02/skadi-by-ake-rosenius/
(Den senare hade en massa kommentarer förut, men de försvann när sajten byggdes om.)
"I wear eyeliner like a superhero mask."
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Birger Barbaren

Inlägg av mikaelbergkvist »

Underbar tråd. :)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Peral »

Mycket intressant att läsa om processen bakom skapandet av din Barbar
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Ray »

Som gammal inbiten rollspelare så är jag väl insatt i de tidningar du nämner och jag har ALLTID uppskattat barbaren. Keep it up!
RAy
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av rkaj »

I Fenix sedan 2004 ... Hur ofta kommer den ut? Månadsvis? Ett par gånger om året? Det bör alltså finnas mellan 20 och 100 strippar Birger vid det här laget? Kanske läge för ett samlingsalbum? Jag skulle köpa det!
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

Ray skrev:Som gammal inbiten rollspelare så är jag väl insatt i de tidningar du nämner

Det kan tilläggas att en stor anledning att vi valde Birger till Fenix var att SVEROK hade varit otroligt squeaky clean med innehållet i Sverox. När vi tillträdde som redaktion fick vi en diger lista på saker som inte fick förekomma i tidningen - våld, naket, vapen, ockult, etc - och de krävde att få granska varje nummer innan det gick till tryck. Om man tittar på originalversionen av Handboken från Rubicondör det någon i så gott som varje stripp; det hade varit helt otänkbart i Sverox, så Mk II av serien blev klart mer barntillåten än sin föregångare. Samma sak med 'Sverox fantastiska fakta' längre fram.
När Gillbrings sedan startade Fenix och vi inte hade något riksförbund hängande över huvudet längre var Birger helt rätt just för att han inte hade kunnat publiceras i Sverox; han blev liksom redaktionens anti-censur-statement. [:p]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

rkaj skrev:Hur ofta kommer den ut? Månadsvis? Ett par gånger om året? Det bör alltså finnas mellan 20 och 100 strippar Birger vid det här laget?

Varannan månad, med tre strippar i varje nummer (två vanliga och en tvåradig, typ en mindre söndagssida; här är ett exempel). När nr 6/11 kommer ut i november finns det 144 utgivna strippar.

Kanske läge för ett samlingsalbum?

Det tycker jag definitivt att det är. 8-) Vi har haft ett sånt på G ganska länge - typ, några år nu - men det har suttit fast i att det av kostnadsskäl ska tryckas tillsammans med ett kommande rollspel, som har plaskat runt i development hell sedan Göran Persson var statsminister. De håller faktiskt på att knyta ihop säcken för det spelet nu, fast jag vet mer om releaser och sånt om en vecka.

Albumet ska i alla fall heta 'The Dark and Hairy Annals of Birger Barbaren' och blir 68 sidor (inkl omslag), varav 48 med de ovannämnda stripparna. En bieffekt av att deadlinen har skjutits fram i flera år är att vi har fått räkna om sidantalet i takt med att det har tillkommit nya strippar. Mängden extramaterial som lagts in för att passa ihop de sidorna har därmed fortsatt växa...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Wakuran »

Så, kommer man vara tvungen att köpa rollspelet för att få samlingsalbumet?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

Wakuran skrev:Så, kommer man vara tvungen att köpa rollspelet för att få samlingsalbumet?

Nja, det tror jag inte... [8)]

Här är förresten ett Picasa-album där nån (inte jag) har scannat och lagt upp några tidiga strippar:
https://picasaweb.google.com/birger.barbaren
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Mithroth »

Rosen skrev:-- och jag brukar posta previews o dyl från den ganska regelbundet på Facebook.


Har Birger en egen sida eller postar du på din egen?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

mithroth skrev:Har Birger en egen sida eller postar du på din egen?

På min egen - jag har tänkt att jag ska sätta upp en fb-sida åt honom, men det har inte blivit av.

Jag rotade fö lite i mina Birger-skissblock och hittade de här från två av stripparna ovan. Skisser kan bli väldigt olika; en del ser nästan ut som de slutliga bilderna, en del andra är inte stort mer än streckgubbar.
Bild Bild
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Rosen »

Rosen skrev:Här är förresten ett Picasa-album där nån (inte jag) har scannat och lagt upp några tidiga strippar:

Jag passade på och gjorde en liten inventering av övriga strippar som finns ute på nätet sedan förut. Som jag känner till, och som inte returnerar 404 numera. Det är rätt mycket cameos och gästspel i de här, men oftast är det just därför som de hamnar online.

Bild
En rätt tidig sak. Idag är jag mer noga med Birgers gäster än så här -- det där är bara en slarvigt generisk chain-bikini, men Sonjas vedertagna utstyrsel är klart mer specifik än så.

Bild
Länkades högre upp i tråden men var kanske lite lätt att missa. Figurerna i line-upen är (mer eller mindre) kända från olika rollspelssammanhang.

Bild
Nån hade lagt upp den här i en tråd på Flashback. Den framtunga demondamen är Baalah från Fredrik Anderssons webbserie Pawn.

De här är i högre upplösning så jag kör dem med tumnaglar; klicka för att se större.

Bild
Jag tror jag har haft den här uppe på forumet någon gång förut. Tuschad av Joe Rubinstein.

Bild
En liten tribut till de svenska hårdrockpionjärerna Heavy Load; den bredbente vikingen och scenen i tredje rutan är från deras skivor, och herrarna i sista bilden är två av bandmedlemmarna.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Scappa
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:59
Ort: Calisota

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Scappa »

jag gillar de här stripparna stark, de har något som andra serier ( t.ex ''Laban'' ) inte har, HUMOR
''stripp'' är en serie, INGET annat
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Birger Barbaren

Inlägg av Grumme »

Underbara strippar! [:D]
Skrik högt i tråden om de kommer i albumform för då vill jag köpa ett signerat ex.

Tycker dock att Birger passade bättre i sin gamla haka. [^]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar