En groda gnäller på Marvel

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Kermit »

Måste erkänna att jag inte har riktig koll på vad som ska vara i en egen tråd eller inte, det finns ju "den stora Marvel-tråden", men å andra sidan så är "mindre" ämnen i egna trådar. Så jag ber om ursäkt om någon mod tycker att det inte ska vara en egen tråd.

Saken är i alla fall den att jag som tidigare nämnts är en Marvel-nörd i första hand. Men Marvel har inte känts som sig självt på flera år, kanske sedan början av 2000-talet. När Bill Jemas styrde skutan i början av millennieskiftet så var det visserligen många serier som kanske såg lite annorlunda ut än de brukade, men det kom å andra sidan mycket bra då! Ultimate Spider-Man var bara bra när Bill Jemas plottade tillsammans med Bendis, och vi hade andra höjdare som New X-Men och så vidare. Civil War, som egentligen var lite av ett startskott för många års events var faktiskt bra läsning.

Men nu är det som att Marvel har tappat allt. Allt grundbyggande som Morrison gjorde i X-Men är som bortblåst, det är väl bara Whedon och lite Kieron Gillen som har förmått att bygga vidare på det. Bendis som var så lovande med Daredevil, ett bra fyrtiotal nummer av Ultimate Spider-Man och ett hyfsat event i House of M har helt tappat konceptet, Spider-Man med i TRE grupper när han funkar bäst som en missförstådd outsider, Wolverine som LEDARE i nya "Wolverine and the X-Men", samtidigt som han är med i två Avengers. Massor av events som avlöser varandra som mest känns mer och mer oengagerande, vem bryr sig egentligen om Fear Itself? Spider Island? Känns också sådär.

Det är bara ett axplock egentligen som har gjort att jag har tappat förtroendet för Marvel, det är en handfull titlar som de publicerar nu som jag verkligen tycker om, Daredevil och Captain America på rak arm. Det finns säkert någon mer. Visserligen har jag verkligen lust att ge DC en chans, men eftersom jag ändå brytt mig om Marvel såpass länge är det frustrerande att se hur Alonso, Quesada, Bendis och hela gänget missköter "mina" älskade Marvel-hjältar.

Men...det är aldrig bra att gnälla så högljutt att man inte hör vad andra säger, och det är inte heller vad jag vill göra. Håller någon med mig? Eller tycker ni att jag svamlar och överdriver? Varför i så fall? :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Magnus »

Tycker det är intressant att läsa dina tankar om Marvel. Jag har ungefär samma uppfattning om vad de håller på att sysslar med. Men skillnaden oss emellan är nog att jag läst mycket mindre Marvel.

För mig är det lite för mycket vackra bilder och för lite bra historier.
Specifikt så ogillar jag alla dessa återkommande events.
Max va dock en linje som jag gillade en del ifrån.

För mig så är den amerikanska serieutgivningen också för stor för att hålla koll på allt. När jag började prenumerera i början av 90-talet så valde jag medveten att följa väldigt sparsamt vad som kommer ut från Marvel. Det var beroende på vad jag läst som barn i början av 70-talet, vad personer jag känner och lyssnar på läste m m. Så det blev att satsa på DC för mig.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Kermit »

Personligen föredrar jag när man kan läsa tidningarna lite mer för sig själva och man kan välja bort eventsen. Men också om man vill läsa events så är det bättre om de står för sig själva. Men tyvärr verkar för många titlar gå in i varandra, eller åtminstone så är ambitionen att det ska vara så. Det går ju att ifrågasätta hur t. ex Wolverine och Spider-Man har tid att vara överallt? :)

Sen finns det mycket bra historier också, det är inte bara vackra bilder. I alla fall inte nämnvärt mer än t. ex DC. Men jag ogillar i mångt och mycket hur historierna utvecklar sig och att man sällan känner igen sig i Marvels universum längre.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av SpaceCowboy »

Tråkigt att det blivit så hos Marvel, är personligen mer av ett DC fan men framförallt Spiderman och X-men ligger ändå varmt om hjärtat av nostalgiska skäl. Som det är nu läser jag endast DC serier eller några enstaka andra och inga Marvel serier. Dock sugen på att börja läsa Spiderman och ev. X-men från början och fram till nu men alla events och tie ins med andra serier avskräcker faktiskt, svårt som det är att försöka hålla koll på ett universum (i mitt fall DC:s).

Vet att man kan hålla sig till en hjälte eller hjältar, men jag är sådan att jag gärna vill veta vem varje person är, historia bakom, sammanvävda historier med "sin/sina" superhjältar m.m. Och då blir det snabbt både dyrt och mer komplicerat. Avengers och Justice league i all ära men jag anser också att de flesta hjältarna gör sig bäst ensamma eller med sin egen "crew".
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Kermit »

Det är svårt att läsa som du vill göra, det blir mycket emotsägelser efter ett tag. Om du ska läsa om X-Men så rekommenderar jag att du börjar när gruppen med Storm, Colossus, Nightcrawler, Wolverine och de andra börjar, Giant-size X-Men #1. Sen fortsätter du med allt som Chris Claremont skrev, han håller ihop det riktigt bra. Men efter det är det bäst att hoppa på Grant Morrisons New X-Men (#114-154) och sedan Joss Whedons Astonishing X-Men (#1-24 + Giant-size Astonishing X-Men). Mycket av det andra går inte riktigt att känna igen!

Spider-Man är delvis bättre än på länge eftersom de har gått tillbaka till grunderna i vissa fall, men det stör mig att Spidde är med i tre supergrupper just nu, likaså med Wolverine. Wolverine har aldrig varit en gruppledare heller, vilket han ska vara i "Wolverine and the X-Men". Och Spider-Man har aldrig passat in i grupper egentligen. Sen vet jag att det är ungefär likadant i DC, att Batman är med överallt och så, men nu börjar jag tröttna på det hos Marvel. Nåväl, tillbaka till Spidde så är det lite svårare att säga vad som är värt att läsa och inte, men efter klonsagan byter serien spår litegrann, och det dröjer tills man borde plocka upp serien igen. Vissa saker krånglar till det så mycket att man helst borde glömma det.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av SpaceCowboy »

Hmm, ja jag får se hur det blir, får nog börja läsa marvel serierna lite längre fram då det är dyrt redan nu med alla tidningar och album. Detta blir kanske lite off topic men kollade för ett tag sedan vad en av mina favoritförfattare på Detective Comics, Scott Snyder gjort innan. Och förutom American Vampire som många verkar gilla så har han gjort Iron Man Noir, hur är denna och de andra Noir serierna från Marvel? Hör de ihop eller är varje karaktär fristående?
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Predabot »

Dom detaljerna har väl dock INGET med Grodans gnäll på Marvel att göra? ;) Borde vällan vara i stora Marvel-tråden istället, tycker jag, Spacecowboy.

Noir-serierna var tyvärr ganska dåliga allihopa, iallafall att dömma av dom recensioner jag läste, och den väldigt dåliga försäljning som dom hade.

Enda som tydligen kan anses vara bra alls, var första Spider-man Noir storyn, om jag förstått det rätt.

Det ska nämnas att det är inte ovanligt att författare som blir bättre längre fram gör mindre bra grejor i början, innan dom lärt sig konstens alla regler.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Kermit »

Jag vill ju ha mothugg eller motargument här, Preddy! Det är inte så att jag ogillar allt som har med superhjälteserier att göra, tycker ju om Waids Daredevil och är riktigt peppad på DC:s serier, men i stort så ger inte Marvel ut serier som jag gillar längre! Särskilt Ultimate Spider-Man, eller hela den världen känns verkligen som att de har slarvat bort något. Sån potential som de serierna hade... :(
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av SpaceCowboy »

Predabot skrev:Dom detaljerna har väl dock INGET med Grodans gnäll på Marvel att göra? ;) Borde vällan vara i stora Marvel-tråden istället, tycker jag, Spacecowboy.



Nej därför jag skrev att det kanske blev lite Off topic [;)] . Kom dock att tänka på detta när jag läste tråden då Noir serierna trots allt är Marvel men vad jag har fattat det som helt fristående från övriga serier med crossovers, backlog, events m.m. Just de saker som Kermit ogillar med Marvel numera och sedermera också jag inte är särskilt förtjust i. Tyckte därför att det iaf för mig var intressant att se om Kermit och andra läst dessa och vad de tyckte. Att skriva i stora Marvel-tråden tyckte jag bara skulle krångla till det, men beror kanske på att jag inte gillar mega trådar på forum rent allmänt. Men tack för svaret ändå :p

On topic då. Som sagt tidigare så är jag inte särskilt insatt på Marvel serierna och läst väldigt lite Ultimate grejjer, men vet ju vad tanken var med hela Utimate Universumet. Tycker också att det var en väldigt bra idé från början och verkar tråkigt om de har slarvat bort potentialen den hade. SPOILER VARNING (även om det knappast undgått någon) Och att döda Peter parker och byta ut honom mot mot en Latin-Afroamerikan känns bara jäkligt krystat, kan verkligen köpa att de vill ha fler minoriteter i serietidningar men är väl isf bättre att göra nya hjältar eller fokusera mer på redan etablerade hjältar från en minoritetsgrupp isf. För mig så är iaf Peter Parker Spider-man, och ogillar tanken att någon annan kommer ta över över dräkten oavsett etnicitet. Men men det kan väl kanske bli bra också, Dick Grayson som Batman fungerade väldigt bra, men kändes hela tiden som Dick bara lånade batman dräkten samt att han hade en väldigt särpräglad "batman stil", sen kom ju trots allt Bruce tillbaka.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Kermit »

Jag förstår vad du menar, och visst kan det vara kul att läsa lite andra tolkningar av Marvels hjältar ibland också, särskilt när så mycket är fel nu. Noir-serierna har jag förstått det som något liknande DC:s Elseworlds-grejer, men tyvärr har jag inte läst någon Noir-serie. Idén verkar cool däremot. En annan variant av Marvel som jag verkligen rekommenderar är dock 1602 av Neil Gaiman, fantastiskt bra serie. :)

Ja, jag hade ju helst sett att Ultimate-universumet var som en modern variant av Marvel, alltså hur det hade sett ut om Spidey och alla de andra fanns nu, och så var det ju också från början. Men tydligen hade man inga idéer kvar, och då måste jag undra hur lämpliga Bendis och alla de andra som skriver Ultimate-serier verkligen är? Snacka om att missa öppet mål.

Dick som Batman är lite annorlunda, för dels är det ju som du säger, att man visste att Bruce skulle komma tillbaka. Sen är ju Dick också starkt förknippad med Bruce och Batman, det har väl alltid varit han som skulle ta över manteln om det behövdes? Miles Morales känns för mig bara som ett PR-trick. Det hade varit en sak om Bendis hade skapat en egen figur och gjort såhär, då hade jag haft mer förståelse faktiskt. Säg att Robert Kirkman som skriver (och har skapat) Invincible ersätter Mark Grayson med denna Miles Morales? Hade haft mycket mindre problem med det.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av SpaceCowboy »

Precis, att Dick skulle ta över manteln kändes som en självklarhet och den övergången kändes naturlig. Det tycker jag inte att det känns som nu när Peter Parker ersätts, dvs. av en mer eller mindre helt ny karaktär som inte haft någon relation till Peter Parker eller Spider-Man i överhuvudtaget. Tycker också att det mest känns som ett PR-trick. Skall nog kolla in 1602 btw, verkar helt klart intressant.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Kermit »

Grejen är att Ultimate-serierna en gång i tiden var dit man kunde "fly", när t. ex Spider-Man var en riktigt dålig och rörig serie efter klonsagan så kom Ultimate Spider-Man som en frisk fläkt. De första kanske fyrtio numren var riktigt bra, sen började det bli sämre och sämre. Som jag förstått det så hade Bill Jemas en hel del att säga till om också, men med Bendis ensam vid rodret blev det...inte bra.

Kan inte nog rekommendera 1602. Den är charmig, kul, och Gaiman lyckas verkligen fånga hur Marvel brukade kännas. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Predabot »

Som officiell smolkare i bägare, bör jag nämna att endast första 1602 -miniserien var bra, den som skrevs av just Gaimann, alla andra minis och uppföljare var riktigt, riktigt dåliga.

Vet inte riktigt om jag fick någon klassisk marvel-feeling från den dock? Kändes lite skruvat och mellankoliskt snarare, klassisk Gaimann, egentligen. Innehåller betydligt mer blod, och ond bråd död, samt chockerande twister än klassisk 70-tals Marvel, om man frågar mig. ( och 70-talsmarvel räknar jag som den riktigt klassiska marvel, då hela universat var färdigmejslat och fullt format då. Allt på plats.)
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Kermit »

Absolut, jag håller med om att det är Gaimans miniserie 1602 som är bra. Inget annat. Med den klassiska Marvel-känslan (och jag tänker allra mest på sextiotalet) menar jag att jag får en känsla av både kul och en slags upptäckarglädje av den.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag håller inte alls med dig Kermit. [:)] Jag tycker Marvel är riktigt bra nu. Dessutom tycker jag om att Spidey är med i olika team. New Avengers har jag följt från starten och tycker om serien. Det är kul att Spidey är med i olika team, visst han är bäst solo men det skadar inte att han får träna lite på det sociala spelet. Han är ju egentligen ingen "team-player" men jag tycker om när han utvecklas och det händer lite runt honom. Jag tyckte inte om Ultimate Spider-Man från början de första 100 numren tycker jag var riktigt dåliga. Men i och med nystarten från och med nummer 132 älskar jag faktiskt serien. Tyckte om att han var tillsammans med Gwen ett tag från nummer 1 Ultimate Comics och i några nummer. Jag önskar han kunde dejtat henne lite längre dock. Vet inte vad jag tycker om den nya Ultimate Spider-Man vi får se hur det går med det. Känns lite spännande i alla fall. Amazing Spider-Man diggar jag skarpt numera. Spider-Islands är riktigt intressant. Nej jag tycker Marvel håller hög klass nuförtiden. Old Man Logan var ju hur bra som helst, Millar i hög form. Sen tycker jag Hawkeye & Mockingbird är intressanta. Tyvärr har jag inte följt Avengers och X-Men så mycket på sista tiden så jag kan inte svara på vad jag tycker om dessa serier nu. Men hur som helst Spideyserierna är riktigt vassa nu. Läste förresten Marvel Adventures Spider-Man nummer 53-61. Hur bra som helst. Emma Frost är med mycket i serien och Spidey har skaffat ny tjej och sen är min favorit Gwen med på ett hörn. Marvel Adventures Spider-Man är betydligt bättre än vad Ultimate Spider-Man var i början. Har inte läst Fantastic Four med Spidey men det låter som ett intressant koncept.

Nej Marvel äger tycker jag i alla fall speciellt Spidey och New Avengers.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Kermit »

Det är ju skönt att alla inte håller med en, men tycker du mer om New Avengers än Avengers, till och med? Jag tycker inte att man ska "utveckla" Spider-Man för mycket, inte till den grad att Spidey tappar det som gjorde honom till vad han är, och där är ensamvargen en del av det. Lite märkligt att se Wolverine i två Avengers-grupper också, över huvud taget så är det inget som skiljer Avengers mot Justice League nu, vilket känns ganska fantasilöst av Marvel. Du kommer med en bra poäng i att det ändå kan hända saker kring Spider-Man, jag tycker väl bara inte att det ska gå för långt ifrån hur Spidey en gång var, så att man inte känner igen honom längre. Det var väl bland annat därför de skippade äktenskapet och gjorde hans identitet hemlig, för att de ville gå tillbaka till rötterna mer?

Amazing Spider-Man är helt okej, det tycker jag också. Dan Slott är en bra manusförfattare. Men Spider Island? Det har inte kommit så många nummer än, men jag avvaktar för att se hur det hela utvecklar sig. Hittills är den väl...okej, även om det är lite synd att de blandar in trams som hände kring Avengers Disasembled och the Other.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Nima »

Vet inte om jag bör att uttala mig i frågan då jag inte läst mycket Marvel alls, men jag gör det ändå.

De kör event på event. Det värsta är att eventen hänger ihop. Det ena leder till det andra så det finns alltid något samband.

Nu ska fear itself leda till någon annan event. "Everything will be changed", mhm?

Sen ska det komma en event bland Avengers-titlarna också.

Och X-världen ska vi ens tala om.

Jämför http://en.wikipedia.org/wiki/Publicatio ... ver_events med
http://en.wikipedia.org/wiki/Publicatio ... ver_events

http://marvel.wikia.com/Category:X-Men_Events - 2 sidor X-Men events.

Nej, jag tycker det har ballat ur rejält. Visst säljer det, men det finns mängder av människor som är uttröttade på dessa eviga storslagna (ofta kassa) historierna.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Kermit »

Visserligen tycker jag att DC också har sin beskärda del av events (Infinite Crisis, Final Crisis, Blackest Night, Brightest Day) som verkar fungera på precis samma sätt, men jag håller ändå med dig om att det är för mycket av den vara hos Marvel. "Event fatigue" är ju ett begrepp man läser oftare och oftare, och jag är ju en av dem som skriver under på det. Man tröttnar till sist, den här senaste "Fear itself" är mest en enda stor gäspning, Siege var också ganska oengagerande, Secret Invasion var en jättecool idé som slutade i en stor besvikelse och så vidare. Sen ser jag det som ett problem när dessa events FÖR ofta gäller hela Marvels universum. Jag föredrar att kunna välja bort och bara läsa enstaka titlar om de stora eventsen inte intresserar mig.

Annars menar du "Nothing will ever be the same again", hmmm? Klassisk Marvel-fras som oftast är tomt prat. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
brain
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 08 apr 2010, 22:08
Ort: Åkarp
Kontakt:

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av brain »

Jag är en helhjärtad Marvel-nörd och har inga som helst problem med hur Marvel ser ut nu.
Visst föredrar jag gamla klassiker och det är en fröjd när så mycket gammalt finns att köpa i stora samlingsvolymer. Nu kan jag äntligen läsa gamla Defenders och Avengers och annat som inte hittat fram till Sverige [:)]
Jag kan ändå inte få nog utan prenumererar på mina favorittitlar (FF & Hulk, både grön och röd) för att de är just Marvel. Visst är dessa serier i stort sett oigenkännliga jämfört med början på 2000-talet men hallå! Marvel firar 50 år i år så man får ju hoppas att något händer. [;)]
Övriga pågående titlar köper jag bara i samlingsvolymer och jag tycker mycket håller hög klass som tex Bendis Avengers-titlar, Fractions Iron Man, Brubakers Captain America och DnAs kosmiska äventyr (Guardians of the Galaxy). Tre stora serier som jag inte följer är Spider-Man, X-Men och Daredevil. Mest för att om jag gjorde det skulle jag bli ruinerad eftersom dessa serier, särskilt de två första, innehåller så mycket olika sidotitlar. Men Marvels universum är tillräckligt stort för att man ska hitta sina egna små favoriter utan att behöva älska allt:)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: En groda gnäller på Marvel

Inlägg av Kermit »

Det är kul att inte alla tycker som jag, så ska det absolut inte vara. Men jag förstår att du som verkar vara ett fan av Avengers och dylikt tycker att det är kul, då det varit så mycket fokus på dem under ganska många år. Sen hade jag ju hellre sett att titlarna var ännu mer lika hur det var ännu tidigare än år 2000, om de klarade av det i 30-40 år så borde de klara det nu. Jag är i alla fall också en stor Marvel-nörd (fast mest Spider-Man, X-Men och Daredevil som sagt), så jag vill ju helst av allt se att de gör bättre serier som känns "som de ska".

En liten fråga bara, vad tycker du Bendis gör bra med Avengers-titlarna? Jag tycker ju att han har tappat det sedan ett antal år tillbaka, men eftersom han säljer tidningar så finns det ju fler som tänker som du, och vad tycker du är tjusningen med Bendis? :)
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar