Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker väl inte varje enstaka nummer bör vara helt begripligt i sig, men varje arc, mini-serie eller TPB bör vara det.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

I så fall, varför ens ge ut månadstidningar?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Med månadstidningar når man ut till nya läsare i högre grad än med album, tror jag. Och därför ska de finnas och varje nummer måste vara begripligt för en oinsatt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

För den amerikanska marknaden så tvivlar jag faktiskt. På 60-70-talet såldes det enstaka tidningar med avslutade avsnitt i vanliga godiskiosker och liknande, men sen dess har marknaden till stor del gått över till ghettoiserade specialaffärer där tidningar bara säljer sämre och sämre.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Men det som hände var väl att man gick över till specialaffärer för att tjäna mer pengar, vilket funkade då. Men samtidigt började man gräva sin egen grav. För i samma takt som specialaffärerna fick fler kunder så tappade kioskerna. Och hur många påtänkta nya läsare hittar till specialbutikerna? Inte lika många som de som hittar till kioskerna. Och nu har kioskerna till viss del givit upp serietidningarna, samtidigt som specialbutikernas kunder blir äldre och tappar intresset eller dör.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Det bästa är ju ändå om varje nummer går att förstå för sig men ändå är en större del av en helhet. Grant Morrison gjorde det perfekt i All-Star Superman, tycker jag. Förhoppningsvis kommer han att jobba enligt samma princip i Action Comics. Men sen behöver ju inte varje nummer vara en ny story för det, jag minns att när jag började läsa X-Men så fattade man ju snabbt att mycket hade hänt förut, men jag sögs ändå in. Fast då kunde de ju lägga lite tid på att berätta saker som hade hänt ibland.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av SpaceCowboy »

Tycker det är helt okej att starta mitt i, flesta tidningar kör ju mini historier som omfattar 2-4 nummer. Men måste säga att jag egentligen föredrar att läsa TP:s, få hela story arcs samlade i ett nice format. Men orkar ju inte vänta på att favorit serierna kommer ut i trades och det har sin charm att vänta på att nästa nummer kommer ut. Hoppas verkligen att serietidningar kan komma på fötter igen inte minst i Sverige där det är extremt sparsmakat nu för tiden.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av pogono »

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Borde inte Den "stora" DC TRÅDEN!! heta Den stora DC TRÅDEN!! utan såna här "" ? Den är ju numera stor.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Rosen »

tfels skrev:Den är ju numera stor.

Jo... Agentum förklarade ju titeln i första inlägget, men han får väl numera anses överbevisad på den punkten. [;)]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av pogono »

tfels skrev:Borde inte Den "stora" DC TRÅDEN!! heta Den stora DC TRÅDEN!! utan såna här "" ? Den är ju numera stor.


Tack Fels, jag trodde jag var den enda som satt och störde mig på det. In med ett bindestreck också. Och skippa skriket.
Den stora DC-tråden
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Predabot »

Ja, tråden bör utan tvivel omedelbart byta namn. Var väldigt länge sen Agentums... hmm... statement, i början av tråden, hade nån som helst betydelse.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

pogono skrev:
tfels skrev:Borde inte Den "stora" DC TRÅDEN!! heta Den stora DC TRÅDEN!! utan såna här "" ? Den är ju numera stor.


Tack Fels, jag trodde jag var den enda som satt och störde mig på det. In med ett bindestreck också. Och skippa skriket.
Den stora DC-tråden


Exakt som du skriver här. Håller helt med dig. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Läser just nu en gammal klassiker med Teen Titans av Wolfman/Perez, nämligen Terror of Trigon. Den håller faktiskt än. Faktum var att jag hade en mardröm om jävulen i natt, kanske beroende på detta album. Ok, den är inte otäck, men stämningsfull. Om man stör sig på det gammaldags berättandet med förklarande textplattor? Lite grann, men man vänjer sig. Den är bra och det blir nog att införskaffa mer TT av W/P.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Har länge varit nyfiken på Wolfman/Perez Teen Titans, har hört att det ska ha varit bra och att det var ungefär motsvarande till Claremont/Byrnes X-Men till och med! Rekommenderar du dem? :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Om du fortfarande diggar Claremont/Byrnes X-men så kan du nog digga Wolfman/Perez Teen Titans, även om den var något ojämnare i kvaliten. Det är välskrivet, genomtänkt och mycket bra ritat! Just Terror of Trigon är känslosam och dramatisk och jag är asnöjd med att jag fick tag på den! Även Who is Donna Troy är bra. De andra var det så länge sedan jag läste (ca 20-25 år sedan), så jag ska inte säga nåt om dem.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Jo, jag tycker Claremont gjorde väldigt bra X-Men-serier både med och utan John Byrne. Det är ju samma sak där, att det är väldigt mycket förklarande textplattor, men man får ta det med en nypa salt, och ibland kanske till och med skumma igenom eller hoppa över dem. Ofta finns ju det vi behöver veta i bilden också. Jag har hört mycket bra om framförallt "the Judas Contract", är den bland det du läste för 20-25 år sedan?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Jag vet faktiskt inte vad de övergripande historierna hette. Jag läste en tidning som hette Tales of the Teen Titans som återtryckte New Teen Titans ett år senare fast på sämre papper (till lägre pris). Nu ligger dessa tidningar spridda i olika lådor här och där.

Kollade just upp Judas Contract på nån hemsida och tycker att beskrivningen av storyn är bekant, så jag har nog läst den och vill minnas att den var bra. Den sägs vara bland det bästa med Teen Titans i alla fall.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av SpaceCowboy »

Vad tror ni om det sista numret One shot numret av Batman INC och som kommer föra vidare historien till Leviathan, såg detta på DC:s hemsida: http://dcu.blog.dccomics.com/2011/09/19 ... irst-look/

Grant Morrison is back on BATMAN INCORPORATED for a giant-sized one-shot called LEVIATHAN STRIKES. Gotham’s greatest detective will learn that there’s more to his deadly foe than meets the eye. So what is the Leviathan’s shocking secret? We’re not saying…but for now, we’ve got a first look at the cover by Chris Burnham.

“The long-awaited conclusion to season 1 of BATMAN INCORPORATED is here at last!” said Morrison. “For months, Batman and his allies have fought a shadow campaign against the deadly legions of the mysterious Leviathan, but now it’s time for all-out war – a war which Batman may not be able to win. Schoolgirl assassins! Bat-robots! Nazi masterminds with Alzheimer’s! Guest stars galore! Batman and Spoiler team to face the School of Night while Batman Incorporated travels to a sinister Cold War interrogation facility to face the mind-bending menace of Doctor Dedalus for the last time while the true identity of Leviathan is finally revealed, with shocking consequences for the Dark Knight. With incredible artwork from Cameron Stewart (BATMAN AND ROBIN MUST DIE) and Chris Burnham (BATMAN INC.), LEVIATHAN STRIKES! rounds out season 1 and is also the prologue to 2012’s BATMAN: LEVIATHAN – the epic, tragic, final act of a story six years long.”

BATMAN INCORPORATED: LEVIATHAN STRIKES goes on sale December 21.

Bild

Apropå det, nån mer än jag som ogillade #8 av Batman Inc, idén var väl okej, men shit va jobbigt illustrerad den var.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Kermit »

Har inte läst Batman Inc-serierna än, men där gäller det alltså att serien fortsätter? På bilden har ju Batman samma dräkt som han hade innan rebooten. Förvirrande... :)
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar