Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Jo, Spidde har ju alltid gästspelat och samarbetat, men jag håller med om att hans medlemsskap i grupper försämrar alla titlar. Sen är det en grej i Amazing Spider-Man just nu, Dan Slott använder det som en poäng att Peter försöker göra "allt" och vara med överallt bara för att han drivs av sina klassiska skuldkänslor. Men det hoppas jag också betyder att han kommer att bli sitt riktiga jag som en ensamvarg igen.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Predabot »

Tycker inte alls att Spider-man's närvaro i New Avengers eller FF försämrar något. :\ i NA så tycker jag det funkar väl halvdant åtminstone ( desto bättre när NA gästspelar i hans egna titlar), medans i FF så anser jag det funka KANON! =) Känns som ett lyft för serien, tillåmed.

Dock är jag lite tveksam till hur farao det ska fungera när dom nu verkar återskapa F4 om några nummer... Ja, faktiskt är jag riktigt sur för att dom alls gör det! Future Foundation-konceptet, med fler medlemmar, hade just börjat ta form och ta fart, och så ska dom gå tillbaka till den gamla tråkiga visan igen??

BLÄ!! Vad tänker Marvel och Hickman med egentligen...? Varför förstöra en bra grej så snart igen??

För dom som undrar så har det varit en hel del tveksamheter tidigare om F4 verkligen ska återskapas igen, men då Marvel nu släppt detta omslag som avslöjar att det kommer en F4 #601, så verkar saken tyvärr, tyvärr klar...

Bild

O/T: Ta för sjutton gubbar och aktivera auto-skalning på bilder. Då slipper man problem med layout-brytande, och får det bästa av två världar. Alternativt, om det är såpass gammalt phpBB här att den funktionen inte finns, aktivera då % eller dimensions -satserna i IMG-taggen, så kan vi alla fixa det manuellt åtminstone, när vi postar. /Slut O/T
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Hmmm, jag tycker nog ändå att Fantastic Four ska vara Fantastic Four, det är en serie som har funnits i femtio år, och den "tillhör" inte bara de som är fans av Hickman och gillar hans förändringar. Så jag hoppas verkligen att vi kommer att få se FF som de ska vara igen och att det inte är någon felaktig teaser.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Och så kommer ju Fantastic Four och Future Foundation att ges ut båda två. Men jag vet inte om Spider-man ska fortsätta i Future Foundation.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Det bästa vore ju om Spidde helt struntade i grupper framöver, men det kommer nog tyvärr aldrig att hända. Inte så länge Quesada, Alonso, Bendis och de andra styr i alla fall.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Predabot skrev:O/T: Ta för sjutton gubbar och aktivera auto-skalning på bilder. Då slipper man problem med layout-brytande, och får det bästa av två världar. Alternativt, om det är såpass gammalt phpBB här att den funktionen inte finns, aktivera då % eller dimensions -satserna i IMG-taggen, så kan vi alla fixa det manuellt åtminstone, när vi postar. /Slut O/T

Eller så får sjutton gubbar som postar enorma bilder vara snälla och lägga dem som länkar, eller varför inte minska ner dem och lägga upp på nätet innan postning sker. Tillägg i img-taggen kanske går det vet jag inte, men det lär ändå bli trassligt för de som precis klarar att få in bilder. Många kan inte html utantill. Mig veterligen har vi en av de senaste phpBB-versionerna. Rekommenderar i alla fall att väldigt stora bilder läggs som länkar istället för att infogas direkt.
/Admin

Predabot skrev:För dom som undrar så har det varit en hel del tveksamheter tidigare om F4 verkligen ska återskapas igen, men då Marvel nu släppt detta omslag som avslöjar att det kommer en F4 #601, så verkar saken tyvärr, tyvärr klar...

De verkar dock få behålla de där fruktansvärt fula dräkterna som gör att man blir kräkfärdig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Tycker det är ganska enkelt ändå. Särskilt nu när F4 fyller hela 50 år så är det minsta man kan begära att de har en serietidning och ser ut som de ska. FF-dräkterna är inte helt i min smak heller, men det viktiga är att FF-serien bara kommer att förvirra läsare. Kärnan som jag helst ser det är att F4 består av Reed, Ben, Sue och Johnny. Och ja, jag vet att She-Hulk ersatte Thing ett tag. Det var det inget fel med. ;)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kermit skrev:... Och ja, jag vet att She-Hulk ersatte Thing ett tag. Det var det inget fel med. ;)

Jag gillade perioden när Shulkie var med, men missade helt när Crystal var med, mer än som flickvän. Det var också under She-Hulk-tiden som de i mitt tycke hade de snyggaste dräkterna. Får väl tacka Byrne för det misstänker jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

John Byrne gjorde förbaskat bra F4-serier, det kan man aldrig ta ifrån honom. Tror han och många andra Marvel-författare på den tiden använde sig av begreppet "illusion of change", alltså att det kan se lite annorlunda ut med t. ex She-Hulk är en medlem, men att kärnan av F4 alltid var där.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Predabot »

tfels skrev:Och så kommer ju Fantastic Four och Future Foundation att ges ut båda två. Men jag vet inte om Spider-man ska fortsätta i Future Foundation.
Jo, fast en stor del varför man var intresserad av FF från början, var ju för att det var den logiska evolutionen av F4-konceptet. Det som kommer efter F4, när kvartetten är bruten.

Det känns redan automatiskt, som att FF inte längre är flaggskeppet, som att det nu är en dussintitel, med sekundära karaktärer.

Jag antar att det hela beror på exakt vad för sorts figurer kommer vara med i FF -teamet.

Om teamet hädanefter består av Dr Doom, She-Hulk, Spider-man, Ant-man, och Black Panther, så känns det nog förvisso ganska intressant ändå.

Fast riktigt samma sak som när tidningen startade är det ändå inte... :\

Nåja... jag kommer fortsätta läsa och ge det ett försök, men jag är ändå både förvirrad och besviken.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Det är ju den eviga balansen, ska de bara tänka på läsarna de redan har så att serien "utvecklas", trots att antalet läsare hela tiden minskar eller ska man tänka att varje serietidning kan vara någons första? Att F4 skulle vara "en dussintitel" är väl mer en fråga om serieskaparna, det har ju bevisats gång på gång att man kan göra bra serier med alla karaktärer bara man vill.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Predabot »

Kermit skrev:Det är ju den eviga balansen, ska de bara tänka på läsarna de redan har så att serien "utvecklas", trots att antalet läsare hela tiden minskar eller ska man tänka att varje serietidning kan vara någons första? Att F4 skulle vara "en dussintitel" är väl mer en fråga om serieskaparna, det har ju bevisats gång på gång att man kan göra bra serier med alla karaktärer bara man vill.
Nu menade jag ju dock Future Foundation-titeln, att det är den som det lutar mot att den blir degraderad nu.

Future Foundation var ju dock ett bra och efterlängtat nytt grepp för F4, då det äntligen öppnade upp konceptet, på samma sätt som X-men gjort tidigare, och Avengers gjort 2-3 ggr redan. =)

Det känns lite ostadigt exakt vad idéen är just nu dock... och om det verkligen blir så bra som ett renodlat Future Foundation-franchise, i X-men's melodi.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Ah, okej. Men ändå, F4 ska också kunna fungera utan att man byter namn och dräkter på dem, tycker jag. Okej med en förändring, men då får det just vara en tillfällig grej, det här är trots allt serier som pågått sedan de flesta eller alla här ens var födda, och förhoppningsvis pågår de MINST lika länge till.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Predabot »

Kermit skrev:Ah, okej. Men ändå, F4 ska också kunna fungera utan att man byter namn och dräkter på dem, tycker jag. Okej med en förändring, men då får det just vara en tillfällig grej, det här är trots allt serier som pågått sedan de flesta eller alla här ens var födda, och förhoppningsvis pågår de MINST lika länge till.

Jo, fast FF har ju kvar samma grundkoncept som F4, fast med en twist.

All-New X-men handlade ju om att Xavier skaffar inte bara nya studenter från hela världen, utan även vuxna medarbetare. Han utökar sin vision för att sprida förståelse och hjälpa mutanter att kontrollera sina krafter. Det går liksom inte att ta det så försiktigt som han gjort, och bara ta dom unga, det krävs mer, och inte bara amerikaner.

Future Foundation handlar precis som FF om äventyrare/vetenskapsmän som ger sig ut i det okända och har fantastiska äventyr, men med den ökade twisten att det inte längre handlar BARA om den absolut närmaste familjen, och endast dom vuxna. FF utökar konceptet till att gälla även den utökade familjen, dom nära personer som man har just efter sin syster eller bror. Reed har insett att för att framtiden ska bli så ljus som han kan se den, så behöver han göra mer än att bara hänga med sin familj, han behöver mer hjälp än bara F4 för att kunna hjälpa världen.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Den twisten innebär att Human Torch, en välkänd och omtyckt Marvel-figur, är "död" och att de har dräkter som de flesta väl inte alls känner igen. För de som aktivt följt Hickmans serier så kanske det är en sak, men att komma in för t. om en sån som jag är...svårare.

Marvel brukar använda sig av när den nya gruppen av X-Men kom där i Giantsize #1, men det brukar trots allt visa sig vara ganska ihåligt prat för att vara ärlig. Eller kanske ännu ett exempel på att manusförfattaren anser sig vara större än serien de skriver. Med X-Men var den stora skillnaden att tidningen var nedlagd. Dessutom har väl Reed tagit hjälp av resten av sin familj förut också, även om "kärnan", familjen, F4 finns där.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

Kermit skrev:John Byrne gjorde förbaskat bra F4-serier, det kan man aldrig ta ifrån honom. Tror han och många andra Marvel-författare på den tiden använde sig av begreppet "illusion of change", alltså att det kan se lite annorlunda ut med t. ex She-Hulk är en medlem, men att kärnan av F4 alltid var där.


Har hört detta vid flera tillfällen att herr Byrnes FF är riktigt bra, jag har själv aldrig fastnat direkt för FF men jag är villig att ge dem en chans. Är det Byrnes FF som är med i atlantic special och deras egna tidning ifrån 80-talet?
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Mest var Byrnes FF med som andraserie i Spindelmannen i där runt 84-86, och sen fick de väl ett antal egna nummer av Marvels universum också. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Predabot »

Det här skulle varit redigerat in i förra posten egentligen... o-o

Om du väl tänker på det hela Kermit, och kollar på koncepten, och förändringarna, så märker du att det egentligen rör sig om samma sak: Att expandera konceptet och ta det till den nivå som den kan nå, men aldrig kunnat förut, p ga vissa begränsningar.

Heter man Fantastic Four så kan man aldrig vara mer än 4 pers, och boken kommer alltid enbart att handla om dessa 4. Future Foundation är trots allt så nära F4 i namn som man kan komma, utan att heta just det.

En mycket elegant och logisk lösning på problemet, som har hållit tillbaka F4 i alla dessa år, och aldrig låtit dom bli ett större franchise, på det sätt som X-men och Avengers kunnat.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Fast det har ju handlat om fler än de fyra i flera år (det är alltid kul att prata F4, det verkar bli så många allitterationer då!) utan att man ändrar namn, dräkter och tar livet av en huvudkaraktär som Johnny Storm. En sån grej funkar bra ett tag, men att förvänta sig att det håller i sig är ingen mening. Särskilt inte om detta koncept gör att de slutar heta Fantastic Four. Då kommer vi återigen till den grejen att Marvel-serierna har publicerats i femtio år nu, och de kommer förhoppningsvis leva minst lika länge till. Och då funkar det inte att bara tänka på de som läser serien just nu. Den är inte "vår", utan fler ska kunna få upptäcka Fantastic Four.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Predabot skrev:Heter man Fantastic Four så kan man aldrig vara mer än 4 pers, och boken kommer alltid enbart att handla om dessa 4. Future Foundation är trots allt så nära F4 i namn som man kan komma, utan att heta just det.

Fast de har ju varit fem-mannateam under namnet Fantastic Four, så helt låst är man nog inte, om man inte vill vara det förstås.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar