Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Har just börjat läsa The Sensational Spider-Man Nothing Can Stop the Juggernaut. Det var 27 år sedan jag läste detta mästerverk. (Spindelmannen 3 1984 och 1 1985) Den är fortfarande bra, har bara läst ett par sidor. Romita Junior ritar väldigt likt sin far i detta nummer. Parker ser nästan ut som han gjorde på Romita Seniors tid. Oj vilken underbart härlig nostalgi det är att läsa dessa nummer igen. Juggernaut bara hoppar ner i vattnet från båten och fortsätter sin marsch framåt på vattenbotten, coolt. Nej den är fortfarande bra, nu skall här läsas mer och NJUTA.

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Jäkligt bra story det där. Den innehåller allt, en episk fight, en Spidde som aldrig någonsin ger upp, mystik, fantastiska bilder. Men lite märkligt att samlingen kallas the Sensational Spider-Man? Det var ju en tidning för sig, men den här storyn gick i Amazing Spider-Man.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kermit skrev:Men lite märkligt att samlingen kallas the Sensational Spider-Man? Det var ju en tidning för sig, men den här storyn gick i Amazing Spider-Man.

Håller med dig. Det skrevs ju först i The Amazing Spider-Man #229-#230. Intressant nog anser Wizard's magazine anser att denna story är en av de 10 bästa Spider-Man berättelserna.
Dessa 5 är med i boken Spider-Man: The 10 Greatest Spider-Man Stories Ever :

1) Nothing Can Stop the Juggernaut!- ASM 229-230.
2) Hyde & Seek- ASM 231-232
3) The Kid Who Collects Spider-Man- ASM 248
4) Death of Jean DeWolff- SSM 107-110
5) Venom Strikes Back- 315-317
Bild

Håller inte med om dessa valen.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

spindelmannenelektra skrev:Dessa 5 är med i boken Spider-Man: The 10 Greatest Spider-Man Stories Ever :

Skolkade man på mattelektionerna? [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:
spindelmannenelektra skrev:Dessa 5 är med i boken Spider-Man: The 10 Greatest Spider-Man Stories Ever :

Skolkade man på mattelektionerna? [;)]



Så här ligger till enligt köpare på Amazon:

"This is supposedly the 10 greatest Spider-man ever!! But one side note, there is only 5 stories, the book is only volume 1 apparently and Wizard stopped making hardcovers so there is only one volume"

Korkat så var det med det. Borde kanske ändrat titeln.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

I övrigt så, vilka är de fem andra? Jag har inte sån där jättekoll på alla stories, men 3 och 4 är ju bra.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:I övrigt så, vilka är de fem andra? Jag har inte sån där jättekoll på alla stories, men 3 och 4 är ju bra.

Vet inte vilka de valde, men nog borde "Spider-Man no more!" vara med. John Romita och Stan Lee på topp. Med numren runt omkring som utfyllnad.
http://www.comicvine.com/the-amazing-sp ... e/37-9483/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Predabot »

Det här påminner mig... jag får ta och göra nån sorts stor poll på CBR's forum om detta, bästa Spidde-storiesen, och sen komma tillbaka till er med resultatet, så skulle vi kunna diskutera vad den stora majoriteten av läsare tänker sig. =)

Ja, faktum är att man skulle kunna göra såna här polls för ALLA dom största karaktärerna! =D

Det borde då bli...

Spider-man
Batman
Superman
Green Lantern
X-men
Fantastic Four
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Nima »

Är ganska så säker på att det finns rätt många sådana trådar om varenda en av ovanstående.

Dock tror jag att svaren skulle bli ganska så lika på de största. De flesta säger nog All Star Supes på Stålis, nåt med Miller /eventuellt Killing Joke eller något med Loeb) på Batman, Sinestro Corps War på GL osv.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:I övrigt så, vilka är de fem andra?

Jag vet inte kan inte hitta dem på nätet. Någon som har koll hade varit intressant att veta. Läste just ut Juggernautberättelsen. Jag vet inte den är inte lika gripande som när man var 10-år och läste den. Men visst är den fortfarande helt ok.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Här är en annan tio-i-topp listan på Spider-Man berättelser:

http://www.toptenz.net/top-ten-spider-man-stories.php

Nummer 10 har jag inte läst. Beställde den just.
Är den bra?

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Kermit »

Hmmm, den där som är skriven av Claremont och tecknad av Miller? Den var väl okej, minns att den var med i ett nummer av svenska Spindelmannen där runt 1984 eller 1985. En trevlig berättelse, men det är kanske inget som jag skulle klassa som topp tio direkt. Mina favoriter med Spidde brukar ju alltid på något sätt handla om vem Peter är, alltså att han ställs mot svårigheter som han tar sig ur genom att han verkligen aldrig ger upp. Hade ju hellre satt "Spider-Man No More!" och den när Kapten Stacy dör (är väl Amazing Spider-man #89 eller kanske 90) före t. ex Morlun eller Venom.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Nima »

Kermit skrev: och den när Kapten Stacy dör


"Först miste jag farbror Ben för flera år sen! Och nu - den näst bästa vän jag någonsin haft!"

[:o)] [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av tfels »

Den där team-up-storyn med FF minns jag som ganska trist. Hoppas det är en story som vuxit med åren då, eftersom du (Spindelmannenelektra) just har beställt den.

En gammal god spiddestory som kan snudda vid topp 10 (såhär i efterhand) jag minns är där han och Captain America fajtas mot Electro (slutet av 70-talet i den svenska publiceringen?). Det som gör den så intressant är att Cap misstänker att Electro är smittad av pest och att läget för New York därför är mycket allvarligt. Men det är det få som vet, pga risken för paník. Spidde vet det inte från början och heller inte Electro. Minns ej hur det slutade, men Electro försökte i panik "bränna" bort smittan med elektricitet.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

spindelmannenelektra skrev:
Kermit skrev:Men lite märkligt att samlingen kallas the Sensational Spider-Man? Det var ju en tidning för sig, men den här storyn gick i Amazing Spider-Man.

Håller med dig. Det skrevs ju först i The Amazing Spider-Man #229-#230. Intressant nog anser Wizard's magazine anser att denna story är en av de 10 bästa Spider-Man berättelserna.
Dessa 5 är med i boken Spider-Man: The 10 Greatest Spider-Man Stories Ever :

1) Nothing Can Stop the Juggernaut!- ASM 229-230.
2) Hyde & Seek- ASM 231-232
3) The Kid Who Collects Spider-Man- ASM 248
4) Death of Jean DeWolff- SSM 107-110
5) Venom Strikes Back- 315-317

Håller inte med om dessa valen.


Vilka stories skulle du vilja ha med på listan?

Ifall vi ska bygga vidare på denna lista är lätt "Kraven's Last Hunt" med och som någon tidigare sagt "Spider-Man No More".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:
spindelmannenelektra skrev:
Kermit skrev:Men lite märkligt att samlingen kallas the Sensational Spider-Man? Det var ju en tidning för sig, men den här storyn gick i Amazing Spider-Man.

Håller med dig. Det skrevs ju först i The Amazing Spider-Man #229-#230. Intressant nog anser Wizard's magazine anser att denna story är en av de 10 bästa Spider-Man berättelserna.
Dessa 5 är med i boken Spider-Man: The 10 Greatest Spider-Man Stories Ever :

1) Nothing Can Stop the Juggernaut!- ASM 229-230.
2) Hyde & Seek- ASM 231-232
3) The Kid Who Collects Spider-Man- ASM 248
4) Death of Jean DeWolff- SSM 107-110
5) Venom Strikes Back- 315-317

Håller inte med om dessa valen.


Vilka stories skulle du vilja ha med på listan?

Ifall vi ska bygga vidare på denna lista är lätt "Kraven's Last Hunt" med och som någon tidigare sagt "Spider-Man No More".


Ja sen måste ju bara Gwen Stacys död vara med. 121-122. Det är svårt det här det 10 bästa berättelserna. Måste få återkomma om detta behöver mer tänketid. Men dessa 4 jag vill ha med:

Universe X- Spidey (Om man får ha med den. Den är ju en egen bok så att säga)
Spider-Man Blue (Om den får vara med hör ju inte till Amazing berättelserna)
The Lost Years (med Reilly)
Gwen Stacys död 121-122. Den måste ju bara vara med.

Sen måste jag nog få tänka lite finns mycket gott gott.
Jag älskar ju som sagt Universe X Spidey berättelsen men den kanske inte får vara med här. Där är ju Romita Sr med igen. Om man inte läst den bör man göra det, den är riktigt "twisted".
Universe X Spidey
Bild
Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Dude »

Universe X Spidey känner jag inte till alls, bilderna ser häftiga ut. Vad handlar de om?

The Lost Years är en klar favorit såklart. Men annars är det svårt att säga enstaka events och nummer av spidey som är favoriter. Det är lättare om vi pratar årtal eller decennium. Första tio åren var bra (såklart vissa dalar), sedan kom en dipp på 70-talet och sedan upp igen mer eller mindre ända till 90-talet då det var lite svajigt. 2000-talet är ganska rörigt med olika "stora" events m.m. men några bra stories kom ut där med. Och nu ska det tydligen var på topp igen om jag förstår saken rätt [;)]
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Dude skrev:Universe X Spidey känner jag inte till alls, bilderna ser häftiga ut. Vad handlar de om?


Först måste man nog läsa Earth X för att greppa storyn. Sen får man fortsätta med Universe X. Spidde-storyn är bara en liten, liten story i den stora stora berättelsen. Den utspelar sig i framtiden. Peter Parker är tjock och tror han jobbar som polis om jag kommer ihåg rätt. Berättelsen största fokus är på May, Peter Parkers dotter. Jag vill inte avslöja för mycket men Parker hamnar i en fantasivärld och May gör allt hon kan för att få pappa på fötter igen. Gwen , Harry och MJ är med i denna "twisted" berättelse. Kul att John Romita Sr är med och ritar han är så skicklig. Klart läsvärd story en av de bättre Spider-Manberättelserna jag har läst. Det funkar nog att läsa storyn utan att läsa Earth X innan. Men vill man ha en större upplevelse bör man nog läsa Earth X, sen Universe X och sist Paradise X. Spidde-delen finner man i Universe X. Spännande att läsa om vad som händer med alla superhjältarna i framtiden.
Senast redigerad av 1 spindelmannenelektra, redigerad totalt 0 gånger.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av Wakuran »

spindelmannenelektra skrev:
Dude skrev:Universe X Spidey känner jag inte till alls, bilderna ser häftiga ut. Vad handlar de om?


Först måste man nog läsa Earth X för att greppa storyn. Sen får man fortsätta med Universe X. Spidde-storyn är bara en liten, liten story i den stora stora berättelsen. Den utspelar sig i framtiden. Peter Parker är tjock och tror han jobbar som polis om jag kommer ihåg rätt. Berättelsen största fokus är på May Parkers dotter. Jag vill inte avslöja för mycket men Parker hamnar i en fantasivärld och May gör allt hon kan för att få pappa på fötter igen. Gwen , Harry och MJ är med i denna "twisted" berättelse. Kul att John Romita Sr är med och ritar han är så skicklig. Klart läsvärd story en av de bättre Spider-Manberättelserna jag har läst. Det funkar nog att läsa storyn utan att läsa Earth X innan. Men vill man ha en större upplevelse bör man nog läsa Earth X, sen Universe X och sist Paradise X. Spidde-delen finner man i Universe X. Spännande att läsa om vad som händer med alla superhjältarna i framtiden.

Det låter litet som Dark Knight Returns.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Den stora Marvel-tråden.

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:
spindelmannenelektra skrev:
Dude skrev:Universe X Spidey känner jag inte till alls, bilderna ser häftiga ut. Vad handlar de om?


Först måste man nog läsa Earth X för att greppa storyn. Sen får man fortsätta med Universe X. Spidde-storyn är bara en liten, liten story i den stora stora berättelsen. Den utspelar sig i framtiden. Peter Parker är tjock och tror han jobbar som polis om jag kommer ihåg rätt. Berättelsen största fokus är på May Parkers dotter. Jag vill inte avslöja för mycket men Parker hamnar i en fantasivärld och May gör allt hon kan för att få pappa på fötter igen. Gwen , Harry och MJ är med i denna "twisted" berättelse. Kul att John Romita Sr är med och ritar han är så skicklig. Klart läsvärd story en av de bättre Spider-Manberättelserna jag har läst. Det funkar nog att läsa storyn utan att läsa Earth X innan. Men vill man ha en större upplevelse bör man nog läsa Earth X, sen Universe X och sist Paradise X. Spidde-delen finner man i Universe X. Spännande att läsa om vad som händer med alla superhjältarna i framtiden.

Det låter litet som Dark Knight Returns.


Nej den är inte alls lik Dark Knight Returns förutom att den utspelar sig i framtiden. Däremot tycker jag mig se likheter med Alan Moores och Dave Gibbons läsvärda Supermanstory For the Man Who Has Everything . Både hjältarna är fast i en fantasivärld.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar