Nordens Stjärnor

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Låt mig presentera Nordens Stjärnor! Det är en svensk superhjälteserie som alla kan vara med och skapa. Man kan bidra med idéer, figurer, manus, bild och vad man vill. Den handlar om en superhjältegrupp på mestadels svensk mark, anförda av en greve (?). Det är ett mycket brokigt och lite udda gäng och mycket kul att göra serier om dem.

Här är första sidan ur min och Perals Nordens Stjärnor-serie Jagad Jägare. Får se sedan hur mycket annat jag lägger upp. Alla som gör serier med Nordens Stjärnor kan visa dem här.

Bild
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Sidan 2 ur min och Perals Nordens Stjärnor-serie Jagad Jägare.

Bild
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Allan Kämpe »

Mycket spännande och vältecknat! Gastkramande läsning! Man väntar nervöst på fortsättningen...

Serien är i svartvitt och du tecknar fint, speciellt i de fyra smårutorna på första sidan fungerar den svartvita tekniken bra och läsningen är en njutning. Det är när vi kommer till bakgrunderna i utomhusscenerna som du har ett problem som jag ser det. Dina bakgrunder utomhus i skogen är väldigt detaljrika och svårlästa och kräver antingen färgläggning så att man kan urskilja vad som är vad. Eller också får du nog förenkla och har mer rena ytor (som i smårutorna på första sidan).
Som det nu är fick jag titta en extra gång för att se att det var en figur som hängde i grantoppen. Bakgrunden i samma bild ger nästan ett uttryck av att brinna (i en färgläggning skulle det inte gå att ta miste men i svartvitt måste man nog vara mer distinkt renodlad i ytorna.

Med det sagt ser jag fram mot fortsättningen i detta skogsdrama!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

Som medansvarig så ser jag det inte som viktigt att man direkt ser att det hänger en figur i granen, det får gärna vara lite maskerat. Jag tycker skogen bör vara mörk och döljande. Jag är mycket nöjd med Tfels två första sidor.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tror dock att det finns mycket att vinna på att förenkla/renodla bakgrunderna - både läsmässigt och estetiskt. Jag tycker också att Fels gjort ett fint jobb och ser fram mot den spännande fortsättningen...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

Jag skulle nog instämma om det var en annan historia. Här skall det vara skrämmande, mörkt, och gärna mycket förgrund där varelser rör sig i skymningen!
Är det något jag vill ändra på så är det "AAAIIIIIEEEE" som jag nog vill skall slingra sig över rutorna 1-3 och binda dem samman!
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Isegrim »

Är första och andra sidan tänkt som ett uppslag?
Jag hade lite svårt först att läsa ihop personen i första ensamma rutan (s.2) med de två under, men nu när jag försöker se det som ett uppslag istället för två separata sidor, blir det som om de två sidorna sker parallellt.

Är det tänkt så?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Tackar för beröm och visat intresse!

Isegrim, ruta 1 och 2 pågår ju i princip samtidigt som sida 1. Ruta 3 ögonblicket efter. De är inte tänkta som uppslag, men kan bli det.

Peral, mycket bra idé där om AAAIIIIIEEEE, att sprida ut det över de tre första rutorna.

Allan Kämpe, du har rätt i att det kan behöva städas i bilderna för ögats skull. Å andra sidan har Peral rätt i att det ska vara svårt att orientera sig och att man inte behöver se killen hängande i granen. Men det kanske blev för svårt? Bland annat kan ju skogen i ruta 1 sid 2 se ut som eld, som du sa. Ska se vad jag kan göra åt saken.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Isegrim »

Mitt förslag. Låt skog himmel på sida ett och två flyta ihop, så att det (om det är ett uppslag) läses ihop. Tror du skulle vinna på det. Kanske man skulle se en telefon ?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

Jag är glad att du fick med den kraschade bilen i huset på sidan 1, sedan bör AAAIIIIEEEE vara stigande i volym tills det kommer fram till vår ringfinger depriverade jägare
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Peral och Isegrim, ska se vad jag kan göra med era förslag.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Här är sidan 1 ur ett annat äventyr, nämligen Nordens Stjärnor vs Vengeance. Skriven och färglagd av mig, tecknad av Mario Toro. Nu har vi påbörjat arbetet med att färglägga avsnitten för att publicera ett samlingsalbum i färg längre fram. Det är mycket arbete men ska bli kul att se resultatet! Kritik, tack!
Bild
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Sidan två.
Bild
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tycker att det ser mycket mycket bra ut!!! Välskrivet manus/repliker, bra tecknat och mycket snyggt färglagt i en harmonisk färgskala! Jag skulle vilja ge med beröm godkänt!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av RioGrande »

Ser faktiskt helt okej ut.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

Det ser bra ut!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Tack så mycket! Jag tolkar det som att jag är på rätt spår med färgläggningen, i alla fall enligt er som svarat.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Smrtihara
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 10 okt 2011, 01:05

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Smrtihara »

Jag vill hoppa in och ge lite feedback. Men först: riktigt snyggt jobbat. Jag gillar manuset, och jag gillar stilen. Det märks att det har varit kul att göra.

Plågarens inre monolog på andra sidan är lite för tydlig. Manusförfattaren förklarar handlingen direkt till mig som läsare genom Plågaren, vilket är synd. Plågaren förlorar personlighet till att vara ett övertydligt berättarverktyg.

"Och man blir ju inte direkt muntrare av att vi har hittat ett antal misshandlade män i gränderna de senaste dagarna." Det är den specifika meningen jag tänker på.

De färglagda bakgrunderna hade kunnat få mer liv. Kanske lite fler och tydligare färgskiftningar? Jag tror att en lite råare och ruffigare färgläggning på bakgrunden hade kompletterat teckningsstilen ännu bättre, och framförallt hade det kompletterat den härliga svärtan som skulpterar personerna så bra.

Snygga sidor du visar upp. Tack för att man får ta del av dem.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Oj, tack för allt beröm! Jag förstår din kritik och vet precis vad du menar. Tycker det är svårt att balansera mellan tydlighet och trovärdighet, appropå Plågarens tankebubblor. Eftersom den serien redan är publicerad (i svartvitt) så får det vara så. Färgen är ju däremot ny, får se vad jag kan göra, men just lite ruffig yta kanske kan vara bra på sina ställen. Den fina svärtan är gjord av Mario Toro, som är riktigt bra på att ladda sina bilder med energi!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

Jag tycker färgläggningen klart lyfter serien, är det något som stör mig så är det att det ser ut som Plågaren snubblar av taket i bottenrutan.
Skriv svar