Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Agentum »

Då det hände inan jag föddes så har jag inte direkt koll på vad den tidens folk tyckte:-), jag tror inet det är en jättegrej idag iaf, men vi får se.

Dö måste han göra iaf och S-M falskligen anklagas.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Kermit »

Jag menar att om man läser serien från början och "lär känna" kapten Stacy så förstår man att det var en stor grej. Sen om de som läser serien idag har glömt bort det är en annan fråga.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Agentum »

Det fins iofs återblickar kan jag tänka, en om du läser det idag så är det ganska kort, idag har vi väldigt dekompresserade storys, så var det inte då.

Det som var säg 20 nummer då är väl 100 nummer idag eller nåt:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Kermit »

Absolut, det stämmer. Men det är fortfarande ett väldigt dramatiskt ögonblick som varje stort fan av Spider-Man känner till.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av spindelmannenelektra »

Agentum skrev:MJ var verkligen inet ett troligt framntida val om vi säger så hon framstod ju som rent tom i huvet om inet annat.

Jag håller med dig. Men Stan Lee och John Romita diskuterar Mary Janes roll i Stan Lee Presents The Comic Book Greats (Volume # 8: The Romitas)" och de menar på att Mary Jane helt oväntat blir mycket mer intressant än Gwen. Men jag håller inte med dem. Som Romita poängterar i videon så är ju Gwen mer tystlåten och inte så "framåt" som Mary Jane. Men det behöver inte betyda att hon är mer intressant. I Spectacular Spider-Man den animerade serien tycker jag de visar hur attraktivt det kan vara att vara tystlåten och lite mer tillbakadragen. Ok Mary Jane tipsar Gwen och att ta intiativ. I Mary Jane Loves Spider-Man är Mary Jane rätt blyg också men hon visar utåtsätt en tuff och fejkad fasad då hon egentligen bara vill ha Peter. Jag tror det var lite så Ditko och Lee ville ha det men de visar inte på det så tydligt som i Mary Jane Loves Spider-Man där man får se spelet bakom kulisserna.
Bild
Mary Jane Loves Spider-Man

Det är klart det är en helt annan story i Mary Jane Loves Spider-Man då Mary Jane först är kompis med Spider-Man.

Bild
Mary Janes mjuka sida, snackar med sin Spider-Mandocka i Spider-Man Loves Mary Jane.

I Marvel Adventures Spider-Man tror Gwen att hon är tillsammans med Spider-Man men han är i själva verket tillsammans med Sofia "Chat" Sanduval.

Bild
The Squirrel Girl. Sofia "Chat" Sanduval Peters kärlek i Marvel Adventures Spider-Man

Helt skruvad och intressant berättelse faktiskt. Det visar sig att Emma Frost är förälskad i Peter och har ett finger med i spelet och att hon har genom telepati fått Gwen knäpp. Älskar den story kan rekommendera den till alla som gillar Emma Frost och Gwen.
Bild
Emma frost och Sofia "Chat" Sanduval även kallad "The Squirrel Girl"
Bild
Marvel Adventures Spider-Man nr 61. Frost är på hugget.

I Marvel Adventures Spider-Man får Kapten Stacy en sådan där intressant roll igen, då Parker vänder sig till honom och får goda råd. Kapten Stacy är väldigt orolig för Gwens galna uppträdande. Läs Marvel Adventures Spider-Man 53-61 om ni har chans, strålande läsning. Hoppas de som gjort den nya The Amazing Spider-Man-filmen hade den i bakhuvudet ner de gjorde filmen.

Bild
Marvel Adventures Spider-Man

Jag tycker det skall bli enormt spännande att se The Amazing Spider-Man och Emma Stone kommer jag att följa intensivt. Har hon har en tuff roll axla.
Senast redigerad av 3 spindelmannenelektra, redigerad totalt 0 gång.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Nima »

OT.
http://www.youtube.com/watch?v=_XayxMPrUP4

Menar ni den trailern? Den släpptes väl för rätt längesen har jag för mig?

Slut OT.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Kermit »

Nima, du är väl mindre OT än du tror egentligen. Vet inte om det är den trailern, men det vore ju kul att se den på en bioduk och i 3d, det har jag inte gjort! :)

Jag läste klassikerna som liten, för de gavs ju ut på lite olika sätt och tyckte alltid att Gwen hade ett djup. Det finns mycket sorg i henne, det känns som att hon går runt och grubblar och oroar sig på ungefär samma sätt som Peter alltid har gjort. Sen kan jag tycka att Mary Jane i alla fall i serierna är mer av en stark kvinna, Gwen var för ofta porträtterad som hjälplös och vän.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Nima »

Kermit skrev:Nima, du är väl mindre OT än du tror egentligen. Vet inte om det är den trailern, men det vore ju kul att se den på en bioduk och i 3d, det har jag inte gjort! :)



Jo, jag har de senaste timmarna knappt kunnat läsa i trådarna som har med superhjälteserier att göra, och trodde för ett ögonblick att detta var en annan tråd. Varit lite småstressad.
Efter tävlingen i kväll, ska jag försöka läsa igenom allt, men nej, det var tydligen inte alls OT [:p]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Kermit »

Det känns som att alla trådar skenar iväg åt olika håll just nu, och det kan pratas något helt annat än vad man trodde att det handlade om. Nåväl, ville bara uppmuntra dig lite om att du var rätt ute. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Agentum »

Jag var aldrig en sån här Marvelfantast så jag samlade inet på mig alal Spindelmannen eller så, utan det är iom Essentials jag läst det mesta helt enkelt, de klassiska grejorna har dock vädrats i reprinter länge så Ditkos variant var ju välkänd.

60-70-tals S-M är ganska underhållande unde 70-tal kan det var precis hur skruvat som helst, med hans bil osv, det är kul att se att de kunde ta sig vilka uttryck som helst egentligen, det är inet särskilt bundet.

Så nog finns det en del att sakna alltid, men vi får aldrig tillbaak det så man får läsaom det helt eneklt, som tur är förstör ju inget modernt de gamla berättelserna så att man inte kan läsa dem.

Jag var och förblev länge främst DC orienterad, även om Millers FF hade stor inverkan på mig, Moon Knight likaså och Uncany X-men förstås.

Men jag belv aldrig en sån rabiat fan som annars är vanligt särskilt här i landet främst frö att DC inet haft nånting utgivet under nån generation eller nåt hehe.

Jag läste helt enkelt det jag tyckte var bra och orkade inet med det där hatandet och baktalandet som än idag ses på amerikanska forum.

Marvel Zombies som talar om DC som om det var 60-tal, DC förändrades till att kanske än mer mångsidigt med mer mångsidiga figurer än Marvel.
Grnom att folk arbetade än åt den ena och än åt den andra och att DC måste överleva särskilt efter implossionen i slutte av 70-talet.

Men bara som kommentar tillbaka till ämnet.

Jag ser inte det mångsidia djup ni ser i de här gamla serierna, de visste inte att det skulel bli så stort, i mångt och mycket gjordes serierna av tecknarna och dialogen sen av Lee bara, enligt de som var med var det utdaterat, ingen pratade som karraktärerna gjorde i verkligheten(man får tänka på at det inte var ungdommar direkt som gjorde serierna), men Lee kunde ju komam undan med det, och är den enda som kan komma undan med nåt sånt.

Men givetvis var det såpopera, det var poängen, De märke ju med FF att de hade läsare som var långt äldre än vad som ansågs normalt för genren.

Allt förändrades klart till det bättre, DC var stilrena och snyggt gjorda men väldigt opersonliga, vardagen för karraktärerna var knappast mer avancerad än för små barn helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Kermit »

Så du bryr dig egentligen inte om Gwen Stacy och Spider-Man särskilt mycket men skriver i en tråd som handlar om det att du tycker att det saknar djup?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Dude »

Jag gillar Gwen och jag gillar att hon får vara huvudbruden i den kommande filmen. Jag har för mig att de för ett halvår sedan sökte en rödhårig statist till inspelningen av filmen. Jag misstänker att det kan bli som i serien, att man ser silhuetten av henne men någon skugga eller föremål som döljer ansiktet så de kan casta någon skådis i uppföljaren. iaf lämna den dörren öppen. I övrigt tror jag också att Kaptenen kommer att gå sin död till mötes i filmen.

Vad tyckte ni om Bryce Dallas Howard som Gwen i S-M 3? Jag tyckte hon gjorde ett ok jobb, men det fanns ju ingen direkt äkta kärlek mellan henne och Peter så jag hade nog hellre sett att de använde Liz istället. Det hade fungerat bättre och Gwen hade kunnat användas i ett bättre syfte (ex i en uppföljare om de valde bort MJ).
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Nima »

Är det bara jag som tänker på denna scenen varje gång någon pratar om S-M 3?

http://www.youtube.com/watch?v=1yy62Vds8-4
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:OT.
http://www.youtube.com/watch?v=_XayxMPrUP4

Menar ni den trailern? Den släpptes väl för rätt längesen har jag för mig?

Slut OT.

Jepp, det är precis den trailern som ligger före Enhörningens hemlighet, fast då i 3D.
kungnima skrev:Är det bara jag som tänker på denna scenen varje gång någon pratar om S-M 3?

http://www.youtube.com/watch?v=1yy62Vds8-4

Jag tänker på Stan Lees cameo och hans tal till Parker, det var den stora höjdpunkten i den filmen skulle jag säga. Ligger sist i detta collage.
http://www.youtube.com/watch?v=2WfUn-xYC4M&hd=1
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Agentum »

Kermit skrev:Så du bryr dig egentligen inte om Gwen Stacy och Spider-Man särskilt mycket men skriver i en tråd som handlar om det att du tycker att det saknar djup?


Nej, inet så mycket, men jag har ju varit med et tag och läst det där, men jag har inga passioner för det, det var en bra serie helt enkelt, idag är jag inet så intresserad och följer inet den moderna tidens Spider-man.

Men för det är jag inte ointresserad, jag evt ju vad som hände och hur det ser ut osv men främst i klassiska serier, jag läser som sagt mest serier efter vad jag tycker är intressant, inet efter figur främst.

Saknar djup, jag förstår inte?

Jag vet inte vilka tidsåldrar du emnar, serier har färändrats så, jag diksuterade 60-70-tal kan man säga, och det är såpopera men om det är ännu djupare än så kanske jag inet tycker det får jag erkänna.

Serien idag som sådan vet jag inet mycket om då jag inte följer nån Spider-man tidning, så det vill jag inte uttala mig om.

Så ta inet illa upp, jag är inet en enorm fan, men jag kan ändå diskutera saken bara [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Kermit »

Ah, okej. Jag undrade bara. :)

Fast jag menar, visst är det såpoperor det handlar om, men det finns ju fortfarande starka teman och stor dramatik i serierna för det. Det är inte bara tunga och intellektuella grejer vi får läsa av Marvel eller DC, men stora och djupare frågor kommer ju igenom ibland ändå.

Själv började jag läsa Spider-Man i mitten av 80-talet, och Roger Sterns serier som kom ut i Sverige då skattar jag väldigt högt. Sen finns det mycket bra i de äldre serierna ifrån 60- och 70-talet, tycker jag. Men jag har aldrig slutat läsa Spidde, även om jag har varit missnöjd med serierna i ett antal år. Nu börjar den ta sig igen. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Agentum »

Ja alltså ta inte "såpopera" som negativt här, det ändrade superserier för alltid och det här var ju den tidens bästa superserier.

Det brukar helt enkelt kallas "soapopera" det här med att figurerna har personlighet och utsäts för vardagsproblem och motgångar och medgångar med förstås.

Så jag tycker inet ilal om, det på nåt sätt, det var välbehövligt, och mycket därför kan vi som du skriver läsa superserier idag som kan beröra nästan vad som helst, om det hade fått vara som DC var hade allt varit skrivit på en känslomässig nivå för en 9åring eller nåt.

Och då när Gwen dog kan jag tänak mig att det var mycket uppmärksammat, trots allt hade det inte varit vanligt tat ta en viktig person av daga på det sättet, det var väl snack när det gick i svenska tidningen med.

Jag läste Spindelannen sporadiskt så jag ahr väl mest läst igen 60-70-tal på senare år, de har ju inte reprintat så mycket 80-tal ännu så det har ajg ju bara läst det svenska av, jag köper ju än idag begagnade tidningar på marknader och så.

Jag är ganska historiskt intresserad av serier så jag läser en ehl del baar för att få veta hur det hänger ihop och frö att försöka få en egen uppfattning om en sak.

Jag skulel mycket väl kunan läsa Spider-man idag, jag ser inet ner på serien, det är väl mest att jag tyckte att den S-M försvann i modern tid efter ett 90-tal som var konstigt med klonsagan och rent extrema saker som att han tror han är en spindel och allt vad det var.

Jag förstår de som säger att han ju måste utvecklas på 50 år, men ändå håller jag fast vid den tiden när han var okänd och ofat ogillad, man kände lite tat man var en som kände till hans hemlighet på nåt sätt:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Kermit »

Grejen är att klonsagan från början mest var ett försök att få Spider-Man tillbaka till rötterna. Ben Reilly skulle visa sig vara originalet, ta över som Spider-Man OCH Peter Parker och vi skulle få en singel Peter Parker som verkade yngre igen. Sen byttes det ganska många både redaktörer och serieskapare under tiden och de upptäckte att de sålde tidningar. Så de drog ut klonsagan in absurdum och under resans gång fegade de också ur, så Ben Reilly fick visa sig vara klonen. Att Norman Osborn låg bakom det hela var mest en nödlösning...
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Agentum »

Jo jag vet, de vågade inte ersätta PP i slutändan så det hela blev lite pankaka.

Undrar vad som hade hänt om han fått stå tillbaka som en stand-in S-M bara, förmodligen hade han ändå kommit tillbaka tror jag.

Marvel har ju inte haft stora rebooter så det börjar bli svårt att försöka hålla den här sliding timescale storyn uppe, Ultimate världen skapades väl nästan för den saken, så att de kunde få en möjlighet att börja om, men inte på de ordinarie serierna.

Appropå Gwn Stacy, en bottengrej var när de hittade på att hon skulle gått till sängs med N. Osborn och fått en unge med honom, det verkade inte litet löjligt och omöjligt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av Kermit »

Usch ja, Sins Past var en ren skamfläck till serie. Hoppas den faller i glömska. Det är väl mest så att Marvel faktiskt vågade gå hela vägen med One More Day, så att vi fick den där singel-Peter som de har velat ha så länge. Synd bara att de pajade det med medlemskap i Avengers då.

Och apropå rebooter och Ultimate-serierna så är det så jäkla synd att de har sabbat de serierna i och med Ultimatum och allt det där med döda X-Men, ny Spider-Man och så vidare...
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar