Albert Weinberg

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Agentum »

Är man legend verkligen om man är så okänd, eller är han känd i andra länder så att säga?

Personligen har jag aldrig hört talas om honom eller serierna som nämns här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Albert Weinberg

Inlägg av RioGrande »

Antingen läste du Pilot på sjuttiotalet eller också gjorde du inte det.
[:)]
http://www.bedetheque.com/serie-6859-BD ... grale.html
*
http://www.bedetheque.com/auteur-904-BD ... lbert.html

Har sedan femtiotalet pumpat ut c:a 40 album med Dan Cooper på marknaden och även startat ett antal andra serier...

Mysig, tidig, sida:
Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Agentum »

Nä främst på 80-talet, men jag köpte gamla Pilot då med så jag gissar att jag läst honom då, fast man minst ju inte så väl, det mesta i dem var ju brittiska serier.
Tyvärr kastade jag mina Pilot för länge sen så jag har inte läst en sån tidning på 20 år iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Antingen läste du Pilot på sjuttiotalet eller också gjorde du inte det.
[:)]

Det gjorde jag, men inte tusan hjälper det för jag kan inte påminna mig att namnen på serieskaparna stod utskrivna, och gjorde de det så var det inte förrän jag gick över att börja läsa Marvel som det verkligen satte sig. Inte ens i de svenska DC-sakerna, Gigant, Läderlappen, Stålmannen och så vidare kan jag påminna mig att några skaparnamn framträdde.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Agentum »

Nä jag mins heller inga namn, det såg man som sagt först i marvelblaskor och lite i Gigant där ett tag när det faktikst stod en innehållsförteckning över vilka som gjort vilka serier i tidningen.

Men jag har för mig att det var nåt som finns helt plötsligt på 80-tal sen försvann igen, lite skumt det där men svenska serierutgivare var dåliga på att ange källor, just Marvelseerierna är undantag där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Albert Weinberg

Inlägg av rkaj »

I Fantomen var det en läsare som skrev in och tyckte att de borde skriva ut upphovspersonerna i början på sjuttiotalet (hittar tyvärr inte just den Fantomen Talar nu), och det tyckte redax (Ulf Granberg, om det inte till och med var före 1972) var en bra idé, så i Fantomen har upphovspersonerna framgått sedan dess.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Labrador Road 26 »

rkaj skrev:...så i Fantomen har upphovspersonerna framgått sedan dess.

OT.

På samtliga serier? Jag kan inte påminna mig några namn på exempelvis Ödeshandsken, fast det är ju klart att jag kan ha glömt bort den detaljen i så fall. De senare Blixt Gordon-episoderna, de som inte var gjorda av Alex Raymond utan någon Barry om jag minns rätt, hade de namnen med? Bra iniativ i alla fall, synd att det inte spred sig helt och hållet till samtliga tidningar. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Albert Weinberg

Inlägg av rkaj »

Mer OT: Kanske inte på alla serier då på sjuttiotalet, jag vet inte heller om Ödeshandsken hade upphovspersoner utskrivna 1973 eller 1978, men från 1983 och framåt var det utskrivet på Ödeshandsken. Blixt Gordon verkar ha haft upphovspersoner utskrivna redan från 1970, kanske mest för att de inte redigerat bort tecknarens signatur från vinjettbilden. Det mesta där är av Dan Barry, men även Austin Briggs förekommer. Från 2009 framgår det även när Harvey Kurtzman skrivit manus, vilket jag misstänker gäller många av serierna på sjuttiotalet också, där bara tecknarens namn kommit med.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Sir-L »

RioGrande skrev:Nix, Weinbergs Barracuda och den brittiska var två olika. Undrar om inte Weinbergs hette Dykdeckarna eller något sådant (under Zackåren) i SM-special (men det går jag inte i ed på. Kanske förvirrar jag rentav?). ///Jag hade fel! Dykdeckarna bör vara identisk med Aquanautes. http://lambiek.net/artists/w/weinberg_albert/weinberg_aquanautes.jpg medan Barracuda helt enkelt hette Barracuda...
[...]

Jag tror faktiskt det var "Barracuda" som gick i SMS under den svenska titeln "Dykardeckarna". De avsnitt jag kollat upp, "Dykardeckarna - SOS från 'Tinidad'" och "Dykardeckarna - Fällan på havsbotten", matchar två avsnitt som publicerats i Zack och Zack Pocket, "Barracuda: SOS vom Meeresgrund" och "Barracuda: SOS von der 'Trinidad'" .

Däremot så tycker jag "Dykargänget" som publicerades i Seriemaggan, se denna tråd, verkar vara en rip-off, om det nu inte är Weinbergs serie, på Weinbergs "Aquanautes".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Agentum »

Fantomen hade ju serier från USA med, men inte heller jag kan koma ihåg att det stod vilka som var bakom dem, men DC Comics brukar stå med.

Jag mins ju Svartkåpan från 73 som fanns med i några nummer, i den angavs aldrig upphovsmannen utan det var jag som undrande långt senare tog reda på saken då den fanns i en UK blaska med under namnet Flame O' the forest
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... k%C3%A5pan

Jag uppvaktade nåt Fantomenforum med saken mins jag men de sket i det, men nån kopierade alltihop till denna wikipedia, det var mao en italienare bakom allt som gjort Fantomen tidigare.

Nä jag bryr mig inte i att nån i pricip kopierade det jag sökte senare, nu är det fastställt iaf, dn här med sitt Fantomenforum var nog väldigt dryg helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Fantomen hade ju serier från USA med, men inte heller jag kan koma ihåg att det stod vilka som var bakom dem, men DC Comics brukar stå med.

Jag mins ju Svartkåpan från 73 som fanns med i några nummer, i den angavs aldrig upphovsmannen utan det var jag som undrande långt senare tog reda på saken då den fanns i en UK blaska med under namnet Flame O' the forest
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... k%C3%A5pan

Jag uppvaktade nåt Fantomenforum med saken mins jag men de sket i det, men nån kopierade alltihop till denna wikipedia, det var mao en italienare bakom allt som gjort Fantomen tidigare.

Nä jag bryr mig inte i att nån i pricip kopierade det jag sökte senare, nu är det fastställt iaf, dn här med sitt Fantomenforum var nog väldigt dryg helt enkelt.

Alltså, poängen med en wiki är att man inte kan copyrighta information. Man får inte sno formuleringar rakt av utan att ange källa, men man får ju skriva om all information man kan hitta och lägga in.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Agentum »

Vad menar du?

Jag är nöjd, det jag sökte är nu en wiki helt enlelt efter att folk totalt ignorerade mig.

Nu är det svart på vitt, jag skiter i att det troligen är mitt inlägg i frågan som står som bas för saken då jag sågs det gavs som svar på andra forum under tiden osv.

Det fanns ingen svensk wikipedia för serier då helt enkelt och man måste tydligen vars känd och fin för att påverka på siten där nån hade upplagt att denne ville veta mer om bakgrunden till olika sreiert, personen bemödigade sig inet ens med ett svar när jag gav honom de data jag hade.

Därför är det kul att i princip se dem rakt av idag på wikipedian.

Jag hopas du förstår, serier kan var en fråga om prestige helt enkelt, det är därför vi får höra talas om folk som är så begåvade och kunniga i ämnet men inte bemödigar sig att koma online och var lite beblandade med folk som kanske inet är experter meen intresserade.

Jag vet att dessa hyllas, men inte av mig.

Ingen jobbar så hårt på att vara serieintresserad att denne inte kan komma online och dela med sig, det är enbart ett sätt att vara översittare och tro att det finns en högre klass av seriefolk på nåt sätt.
Det är fint vet ni att tillhöra tippen av skithögen, de här skulle jag inte tro anat än fusk, och bluff och en massa underhandlande för att beså sin possition.

Det har synts tydligt på ett visst annat forum.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Vad menar du?

Jag är nöjd, det jag sökte är nu en wiki helt enlelt efter att folk totalt ignorerade mig.

Nu är det svart på vitt, jag skiter i att det troligen är mitt inlägg i frågan som står som bas för saken då jag sågs det gavs som svar på andra forum under tiden osv.

Det fanns ingen svensk wikipedia för serier då helt enkelt och man måste tydligen vars känd och fin för att påverka på siten där nån hade upplagt att denne ville veta mer om bakgrunden till olika sreiert, personen bemödigade sig inet ens med ett svar när jag gav honom de data jag hade.

Därför är det kul att i princip se dem rakt av idag på wikipedian.

Jag hopas du förstår, serier kan var en fråga om prestige helt enkelt, det är därför vi får höra talas om folk som är så begåvade och kunniga i ämnet men inte bemödigar sig att koma online och var lite beblandade med folk som kanske inet är experter meen intresserade.

Jag vet att dessa hyllas, men inte av mig.

Ingen jobbar så hårt på att vara serieintresserad att denne inte kan komma online och dela med sig, det är enbart ett sätt att vara översittare och tro att det finns en högre klass av seriefolk på nåt sätt.
Det är fint vet ni att tillhöra tippen av skithögen, de här skulle jag inte tro anat än fusk, och bluff och en massa underhandlande för att beså sin possition.

Det har synts tydligt på ett visst annat forum.

Aaahh, ja, men dels ska man ha tid, dels vara van med Internet, dels ta sig an ett nytt sammanhang, etc. Kan förstå att det tar emot om man har en annan tradition i bakgrunden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Albert Weinberg

Inlägg av Agentum »

Jo, men de traditionerna är otalt ute och värdelösa anser jag.

Om nåt bör des ner på så är det dessa.

I övrigt trro jag inte på det heller, utan på just elitism, men vi skiter i det nu.

Låt tråden fortsätta om den här snubben som många missat var upphovsman till flera serier vi kanske läste men aldrig visste vem som var bakom, jag får erkänna att jag trodde Pilot i det närmaste var en engelsk publikation, och så är det väl med Battler Britton osv som gjordes av så många människor.

Lite underligt att ingejn form av samlande av BB komit på tal, många som gjorde de andra krigserierna alal hade ett tag har ju fått reprinter.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Albert Weinberg

Inlägg av RioGrande »

L! Verkar ju vara rena snurren med Dykdeckarna och Barracuda! [:)] (Forska gärna vidare, jag vill veta alla detaljer!)
///
När det gäller Battler Britton kanske du, Agentum, tycker att det är lite intressant att några avsnitt faktiskt tecknades av Hugo Pratt (som senare blev mer känd för Corto Maltese)?
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... Hugo_Pratt
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... er_Britton
Skriv svar