Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Patrik A »

Snabb leverans, kul att deltaga i en utlottning under lördagen för att sedan redan nu få hem den. Här är den (Om än visad med ett mindre vältaget foto):
Bild

Lite större bild finns här:
http://3.bp.blogspot.com/-lqZnZzM5D40/T ... iginal.jpg
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Nytt sen senast.

Förutom att Blixt Gordon-boken är otrolig i sig, är jag fascinerad av hur troget "TV-serien" från 1936 följer handlingen i den tecknade serien.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

captainknut skrev:Nytt sen senast.

Förutom att Blixt Gordon-boken är otrolig i sig, är jag fascinerad av hur troget "TV-serien" från 1936 följer handlingen i den tecknade serien.

http://www.hogvall.com/serieforum/16.jpg
http://www.hogvall.com/serieforum/17.jpg

Hänger inte riktigt med, ingår Buster Crabbe-serien i den där utgåvan, eller var det en reflektion i allmänhet? Kul med X&Y också, en tyvärr något underskattad serie känns det som. Dock tror jag den passar bäst i små portioner, 4-5 sidor i taget annars finns det nog risk att man tröttnar på den istället. Synd också att vi inte har sådana här underbara reklamfilmer i Sverige.
http://www.youtube.com/watch?v=QUBdj042--M
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Det var en allmän reflektion. En samlingsbox med de tre filmserierna med Buster Crabbe står i hyllan... :)
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av tlaago »

Efter att ha åkt på på auktioner i ett år nästan helt utan serietidningar så dök dt plötsligt upp åtta lådor med mesta dels vanliga skräptidningar, men i den näst sista lådan bläddrade jag fram en massa en del tidiga Bamse och när jag såg första numret trodde jag knappt det var sant.
Eftersom jag jag var den enda som var intresserad av serier gick hela lådan för utropet på en hundralapp, det enda som är tråkigt är att jag inte samlar på Bamse, då skulle jag blivit ännu gladare.

Bild
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Looding »

Verkligen inte illa! De ser ut att vara i mer än skapligt skick också. Trevlig julklapp!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Crazy, man. Min mamma köpte något liknande fynd på en loppis för en spottstyver, men första numret saknade omslag...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Nima »

Kan inte göra annat än att gratulera. Inte ofta sådana är fynd förekommer. Blir det att sälja då du själv inte samlar? En bra grund till en samling annars [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av tlaago »

Looding skrev:Verkligen inte illa! De ser ut att vara i mer än skapligt skick också. Trevlig julklapp!


De ser jättefina ut, men de flesta har lite som drar ner dem, 3 st har större skador annars ligger de mellan VG - FN fast de ser bättre ut.


kungnima skrev:Kan inte göra annat än att gratulera. Inte ofta sådana är fynd förekommer. Blir det att sälja då du själv inte samlar? En bra grund till en samling annars [:)]


Nej, det är inte ofta, nästbästa köpet på nio år av serieköpande och det bästa om man ser till enskilda tidningar. En fördel är att det var en auktion, så ingen blev lurad av mig samtidigt som jag kom billigt undan.
Ja, det blir till att sälja, men ingen brådska eftersom jag säljer serier och skivor till turister i Visby under somrarna kommer jag ha dem utfall någon frågar, på tradera verkar det bara vara förstanumret som ger bra betalt för tillfället, de andra 73:orna och 74:orna verkar ha gått löjligt lågt. Enligt en post på bamsesamlarnas forum går det upp och ner så pass mycket att de inte uppdaterar deras egen värderingsguide. Jag får hoppas det ligger till så, annars är det reella värdet lågt.
Absolut en bra grund till att börja samla, men om man inte har några nostalgiska- eller emotionella -kopplingar blir det ett ganska meningslöst självändamålssamlande.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Vad fanns det annars för tidningar i köpet?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av tlaago »

Det var åtta kartonger, jag köpte 6 kartonger. Två för 50 kr st, fyra för 100 kr st. Två av Bamsetidningarna var i en annan kartong och en kalle från 58 i en annan, samt några Kalle från 60-talet, för övrigt låg alla godbitar i samma kartong.
Av kartongen med "Godbitarna" var hälften seriealbum och hälften barnserietidningar, ca 15 - 20 Rasmus Nalle en del Kalle Anka från 70-talet i blandat skick. Av albumen var det några Asterix, en hel del Trumf-serien varav två Spirre, några Tim och Tommy och några Kapten Gråskägg, några Tintin, bl.a. Tintin och Hajsjön 1:a uppl. felstavad Hasjön på ryggen, samt smurf-album 1: Hotet från svartsmurferna (vilken blir den enda från hela lådan jag kommer att behålla). Jag räknade ut ut jag enbart för albumen och Rasmus skulle kunna gett 300 kr i inköpspris, så jag fick Bamsarna på köpet eller tvärtom.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nytt i december:

Bild

The DC Comics Art of Brian Bolland, i samma stil som Adam Hughes-boken som kom häromåret. Mycket fina omslagsbilder att gotta sig i, men Bolland håller en något seriösare ton i sina kommentarer än vad Hughes gjorde. Nya Agent X9 får nog betraktas som en godbit. LoopyDave har nu äntligen tecknat Modesty som hon ser ut och satsningen på Viktor Kasparsson är värd all uppmuntran. Sen första samlingen med de "vuxna" Archie-serierna ur Life With Archie Magazine. De har fått beröm både av seriekännare och folk som normalt inte ens tittar åt mediet.

Bild

Andra inbundna årgångsvolymen av Kalle Anka & c:o 1967. Innehåller både ett förord som avhandlar företeelsen "Favorit i repris" av Germund, och en artikel om leksaksbilsannonserna i tidningen, författad av undertecknad. Den är hett efterlängtad av mig i alla fall (Någon som sett till Coppas på forumet på sistone. förresten?), och jag såg till att få skriva den själv så att allt skulle bli som jag ville ha det. [;)]

Bild

Utopi nummer 4 (som blev manglad i postens julrusch, men jag har blivit lovad ett nytt exemplar som ersättning), en Brooklands-samling av tester och provkörningar om sportvagnen som jag kör på somrarna samt två DVD-filmer. "Unstoppable" är Tony Scott i gammal god form och är oerhört underhållande så länge man håller i minnet att händelserna i filmen inte har speciellt mycket gemensamt med riktiga tåg och järnvägar. "Elvira: Mistress of the Dark" är precis så kul som en B-film kan vara när den är gjord med tungan stadigt placerad i kinden. Tyvärr är den otextad, så många av Ms. Petersons smilframkallande one-liners går mig förbi.

Det för mig osökt in på detta:

Bild

Neil Vokes är enligt min mening en av de främsta uttolkarna av Ms. Peterson i hennes egna (numera nedlagda) serietidning, så när denna bild dök upp på eBay kunde jag inte låta bli att snipa hem den. Passar bra in i mitt Vokes-galleriCAF. Om man klickar på den så blir den större och Neil subtila laveringar framgår tydligare.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Utan tvekan årets mest välkomna julklapp:

Bild

Emma & Sara #3 som levererades av jultomten med benäget bistånd av upphovsmännen. Dessutom fick jag också deras julkort, specialtecknat av Hedvig! Tack än en gång!

I samband med shoppinghelgen "Black Friday" som jag skam till sägandes aldrig hört talas om förrän i år, hade Mile High en rabattkod som berättigade till ett avdrag på 60%. Då blir Chucks priser (som Magnus tidigare påpekat) nästan humana och jag såg till att förse mig med några nummer av Betty and Veronica:

Bild

Nummer #179, 187, 191, 193, 197, 198 & 199. Att omslagen på 179 och 187 nästan lirar ihop är troligen en slump.

Eftersom den titeln nu närmar sig den omfattning som jag föresatte mig när jag började köpa på mig den, tänkte jag börja spana efter den här istället:

Bild

Archie's Weird Mysteries (som bytte namn till bara Archie's Mysteries med #24). Lekstuga för Fernando Ruiz & Rich Koslowski vilket borgar för kvalitet och innovationsförmåga. Bygger på en TV-serie med samma namn. Likheterna med Scooby Doo är slående, men skillnaden är att här är alla monster, vampyrer och flygande tefatingar på riktigt. (Det gjordes till och med ett nummer som parodierade Scooby Doo.) I en första vända blev det nummer #1, 3, 5, 7, 8 & 26.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Happy Hamster »

Bild
Showcase Batman - Innehåller en massa klassiska Batman serier av Neal Adams.
Mycket bätter än soppan Batman Oddyssey.
Bild
Mycket Hell serier. :twisted:
Bild
Bild
Fick även denna promotionaffisch för Hellraiser. Tack för det Seriebörsen. [:)]
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bufkin skrev:
K-E Lindkvist skrev:Boken om Jaime Hernandez är både tjock och rikt illustrerad. Den verkar mycket ambitiös och det skall bli intressant att se om den tillför något nytt

Väntar med stor spänning på en framtida recension :)

Nu finns sent om sider recensionen uppe på serienytt.se. Bättre sent än aldrig. Fast alla intresserade har antagligen köpt boken redan... [8D]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Nytt:

Bild
Bild

Spaghetti Bros. har samma teckningsstil och ämne som Torpedo, men inte fullt lika motbjudande kvinnosyn.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

captainknut skrev:Nytt:
[...]
Spaghetti Bros. har samma teckningsstil och ämne som Torpedo, men inte fullt lika motbjudande kvinnosyn.

Undrade just om den ("Spaghetti...") såg att den publicerades i norska Agent X9, ser intressant ut.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Nima »

Som ni nog minns skapade jag en tråd där jag frågade om eventuella tullavgifter osv. Blev inga! Är jag väldigt tacksam för.

Bild

Den ska man ha över en vanlig vit farfarströja. Nördigt och sexigt, på en och samma gång [8D] [V]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av spacemonkey »

Sir-L skrev:
captainknut skrev:Nytt:
[...]
Spaghetti Bros. har samma teckningsstil och ämne som Torpedo, men inte fullt lika motbjudande kvinnosyn.

Undrade just om den ("Spaghetti...") såg att den publicerades i norska Agent X9, ser intressant ut.



Jag gillar den, men tyvärr verkar sista delen ha fastnat borta i Staterna. Har väntat på att del fyra skall dyka upp i kanske två år. Har börjat tappa hoppet om att få se den avslutad ... [:I]
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Man får väl köpa den på franska och titta på de fina bilderna. :)
Skriv svar