Kalle Anka Extra

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Nima »

Theodore Roosvelt har ju varit med i Joakims liv, så det är nog republik skulle jag säga.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Wakuran »

Italienarna lär f.ö. ha varit rätt noggranna med att Ankeborg ligger i USA, om det ligger någonstans öht. Det är mest danska Egmont som håller sig medvetet vaga om läget.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Agentum »

Jo ska man tro de kartor man ser i diverse pockets är det absolut USA.

Dock är det klart förvirrande när e försöker visa var tex. Gåseborg ligger, ibland är det typ på östkusten liksom vilket skule göra att man fick ta sig över hela landet för att komam dit, för man får ju annars tanken att det är en grannstad eller nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Agentum skrev:Dock är det klart förvirrande när e försöker visa var tex. Gåseborg ligger, ibland är det typ på östkusten liksom vilket skule göra att man fick ta sig över hela landet för att komam dit, för man får ju annars tanken att det är en grannstad eller nåt.


OT:

Det säger väl egentligen mest att det från början inte fanns någon given strategi/plan för geografin och att kreatörerna anser att geografin är oviktig för läsupplevelsen?

Finns en hel del exempel där kärnläsarna över tid blir äldre och mognare och försöker intellektualisera och hitta saker som inte finns (läs: alla serier där den primära målgruppen från början var barn).

Det blir roande på gränsen till bisarrt när det skrivs långa avhandlingar om maktpolitiska strukturer i "Gnuttarna" (ett exempel, jag hoppas innerligt att någon inte har lagt riktig tid på det).
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Av någon anledning så står det alltid fel nästa nummer-datum i Kalle Anka Extra. I nummer 10/2011 stod det "Nästa nummer finns i butik den 10 oktober", men det fanns inte att köpa förrän en bra bit in i november. Är det ingen annan som har lagt märke till detta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av germund »

Det är jättebra att ni skriver sådant här, t.ex. notiser om felaktiga Nästa nummer-datum, här på forumet. Det är vidarebefordrat till redaktörn (vilket måste vara någon sorts rekord, 3 minuter efter att inlägget skrevs).
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av burnout »

Ankist89 skrev:Av någon anledning så står det alltid fel nästa nummer-datum i Kalle Anka Extra. I nummer 10/2011 stod det "Nästa nummer finns i butik den 10 oktober", men det fanns inte att köpa förrän en bra bit in i november. Är det ingen annan som har lagt märke till detta.



Jag är glad att den kommer i affären överhuvudtaget. [:)] Det är en glad överraskning när man ser det kommit ett nytt nr.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

I morgon skall nästa nummer finnas i butik. Skall bli intressant att se om det stämmer den här gången...
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Gick till affären i går, på utsatt datum, för att se om det nya numret hade kommit ut och det hade det, hör och häpna! Jag blev verkligen glatt överraskad. När jag sedan bläddrade igenom tidningen blev jag ännu mer glatt överraskad. Den innehåller nämligen TVÅ stycken serier av Don Rosa: Allt löser sig och Columbus hemliga kartor. Roligt, men jag hade doch ännu hellre fått en Carl Barks, gärna Den gyllene hjälmen som Columbus hemliga kartor är uppföljare till. Då kunde Columbus hemliga kartor ha varit med i nästa nummer... Men man kan väl inte få allt.

Har ni förresten märkt att både texten i pratbubblorna och all annan text såsom ljudeffekter och skyltar är mycket snyggare i Kalle Anka Extra än i den vanliga Kalle Anka-tidningen? De kanske känner att de kan ha råd att göra Kalle Anka Extra mer påkostad ifall den har mindre upplaga eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av germund »

Ankist89 skrev:Har ni förresten märkt att både texten i pratbubblorna och all annan text såsom ljudeffekter och skyltar är mycket snyggare i Kalle Anka Extra än i den vanliga Kalle Anka-tidningen? De kanske känner att de kan ha råd att göra Kalle Anka Extra mer påkostad ifall den har mindre upplaga eller nåt sånt.


Kul att någon noterar sådana estetiska grejer. KAX textas av Johan Kimrin, samma kille som textar Rosas samlade verk (och är redaktör för Agent X9 och Elvis för den delen). Allt hänger på engagemanget hos dem som jobbar med tidningarna.
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Apart Förlag »

Lånar Aparts login:
– – –
Ja!
Kul att någon noterar det — det läggs ner en del tid på att försöka få ljudeffekterna att iallafall påminna om de engelska originalen i stil och form. Det är inte alltid så lätt – de är trots allt gjorda av fantastiska textare som till exempel Todd Klein (http://kleinletters.com/index.html).
Men själv är jag rätt trött på CCWildWords (som är den font som används i pratbubblorna i Kalla Anka Extra) och kommer nog att gå över till samma font(er) som jag tog fram för Don Rosas samlade verk under 2012. Då kommer den bli ännu mer som den borde se ut! Material som det här ska behandlas som det förtjänas tycker jag, även om samproduktion med andra länder ibland ställer till det... Men som sagt: jag försöker göra mitt bästa!
/Johan
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Allting är bättre än den tråkiga gamla maskintextning som Kalle Anka & C:o använder sig av. Jag har försökt kontakta dem och föreslå att de skall gå över till samma textning som KA Extra, men jag har inte fått nåt svar. Jag skall försöka igen.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Ankist89 skrev:Jag hade dock ännu hellre fått en Carl Barks, gärna Den gyllene hjälmen som Columbus hemliga kartor är uppföljare till. Då kunde Columbus hemliga kartor ha varit med i nästa nummer... Men man kan väl inte få allt.
Apropå Den gyllene hjälmen och Columbus hemliga kartor så tycker jag Lage Vrängarén är ett oerhört fyndigt namn på en advokat. Azur Blå tycker jag dock inte fungerar lika bra på svenska, då azur på engelska, om jag inte är helt ute och cyklar, uttalas ungefär som assure. Och det kan ju inte vara en slump, eller?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ankist89 skrev:Azur Blå tycker jag dock inte fungerar lika bra på svenska, då azur på engelska, om jag inte är helt ute och cyklar, uttalas ungefär som assure. Och det kan ju inte vara en slump, eller?

Vad eller vem är Azur Blå? En blåaktig anka eller något annat, mig ger i alla fall inte namnet någon ledtråd.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Ankist89 skrev:Azur Blå tycker jag dock inte fungerar lika bra på svenska, då azur på engelska, om jag inte är helt ute och cyklar, uttalas ungefär som assure. Och det kan ju inte vara en slump, eller?

Vad eller vem är Azur Blå? En blåaktig anka eller något annat, mig ger i alla fall inte namnet någon ledtråd.

http://coa.inducks.org/character.php?c=Azure+Blue - En otrevlig presumtiv arvtagare till Olaf Blå, som gör anspråk på den gyllene hjälmen vilket skulle ge honom rätten att styra över Nordamerika.

F.ö. rimmar assure på allure, medan azure vanligtvis rimmar på smasher, fast med ett tonande läspljud som i franskan, av vad jag kan bedöma.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Å, Wakuran hann före mig!

Azur Blå är en skurk som påstår sig vara ättling till vikingen Olaf Blå och som med hjälp av advokat Lage Vrängarén övertygar de andra att han är ägare till Nordamerika eftersom han har Olaf Blås Gyllene Hjälm i sin ägo. Här är advokat Vrängarén, Azur Blå och Kalle i Den gyllene hjälmen av Carl Barks:
Bild
Den borde alla ha läst! Finns bl. a. i Jag Kalle Anka, Guldbok 17 och KA 28/2006.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Låter nästan som han skulle vara inspirerad av de underhållande filuren Joshua Abraham Norton.
http://en.wikipedia.org/wiki/Emperor_Norton

Konceptet med Ankeborg placerad i det verkliga USA gör mig lite fundersam. Har de sagt exakt var i USA (eller möjligtvis Kanada) som stan skulle ligga, eller är det till och med en fiktiv stat som det hela är placerat i?

Olaf Blå låter ju snarast som en viking mer än som någon slags grundare av USA, hoppar de över Columbus, Washington och de övriga?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Nima »

http://en.wikipedia.org/wiki/Duck_universe#Duckburg

Där står det (typ) var Ankeborg ska ligga enligt Don Rosas serier! Stan ligger i alla fall i en fiktiv stat - Calisota.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Olaf Blå låter ju snarast som en viking mer än som någon slags grundare av USA, hoppar de över Columbus, Washington och de övriga?

Det verkar faktiskt finnas en del belägg för att vikingarna upptäckte Nordamerika flera århundraden före Columbus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vinland

Dock så frånser den hypotesen helt från alla indianer som redan hade bott där sen tusentals år tillbaka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Columbian
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:
Labrador Road 26 skrev:Olaf Blå låter ju snarast som en viking mer än som någon slags grundare av USA, hoppar de över Columbus, Washington och de övriga?

Det verkar faktiskt finnas en del belägg för att vikingarna upptäckte Nordamerika flera århundraden före Columbus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vinland

Dock så frånser den hypotesen helt från alla indianer som redan hade bott där sen tusentals år tillbaka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Columbian

Jag hoppade också över både vikingar och indianer då de så att säga inte hade något med grundandet av USA som nation att göra. Men det låter ju som Disney kör sin egna variant med den där Olaf Blå om han nu är någon slags grundare av USA som ger ättlingen rätt till landet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar