Ellingen skrev:
Nja, nej. Det skulle vara ett synnerligen effektivt sätt att låta storleken på plånboken bli helt avgörande för vem som skulle vinna auktionen.
Dessutom tror jag de flesta säljarna skulle tröttna rätt fort om där bara blev ett bud = utropet på auktionerna.
Själva tjusningen med auktion skulle försvinna, utropen skulle tvingas upp.
Det är ju alltid den som är villig att lägga högst bud som vinner så där blir det ingen skillnad mot idag. Det som skiljer är att de som börjar på två kronor, höjer 30 gånger med en femma per bud kanske lär sig att lägga ett maxbud redan från början istället för att hålla på och tramsa. Om man är villig att betala 200 kr finns det ingen som helst anledning till varför man ska lägga två kr som första bud för att sedan höja det ett antal gånger, den typen har liksom ingen koll på vad de sysslar med krasst sagt.
Är det fem intresserade köpare skulle det bli fem bud, så där är heller egentligen ingen skillnad mot idag.
Låter som du med tjusningen menar just det där spelmissbrukarsymptomet. Hmm, det räckte inte med 20 kr, testar 40 kr då, inte det heller, 100 kr då borde väl för tusan räcka. Skit, inte ens 100 kr, 210 då, och så vidare. Som renodlad köpare ser jag hellre att de sitter på lokala pizzerian och spelar bort sina stålar på Jack Vegas än trissar upp priserna på saker på Tradera som de egentligen inte vet vad de är villiga att betala för. Jag förlorar gärna till en samlare som vet vad han är villig att betala för sin samling men folk som "spelar" på auktioner skiter jag fullständigt i, de trissar bara upp priserna i onödan för att ge utlopp för speldjävulen, det har inte med samlande att göra, och det är vad jag sysslar med.
För mig är Tradera en butik med intressanta varor inte auktioner, för det ger mig ingenting.
Wakuran: Nej helt poänglöst är det inte, inte för alla. Oavsett om man är auktionist eller samlare så vill nog alla ha bort budtrissning, alltså den sorten där säljaren själv myglar upp priset med falska bud. Ett problem alla nätauktioner dras med och som de tyvärr inte gör så mycket åt. Blir ju högre intäkter till företaget också så de blundar lite för detta fast de säger en annan sak.