RioGrande skrev:
Tyvärr är det ju så att mänskligheten är uppdelad i två kategorier (som mer eller mindre talar olika språk): läsarna och samlarna. (Seriemänskligheten alltså!)
För samlaren är det inte kul att samla något som finns i 5000 exemplar, det ska vara lite värdefullt och exklusivt och svårfångat för att det ska vara intressant.... Läsaren däremot vill ha en hållbar produkt på ok papper till hederligt pris. Struntar i om albumet är värt 200 eller 2000 kr. (Detta kan säkert jämföras med Freuds anala respektive orala människotyp?)
Jag hade till exempel gärna sett att man även tryckt en billigare version av den där Gastonboxen, riktad till läsare....
Så är det säkert. Jag är främst läsare, men också i någon bemärkelse samlare, eftersom jag faktiskt vill ha kompletta utgivningar och snygga utgåvor. Men för mig verkar det ändå konstigt att
samla på en nyutgiven bok tryckt i begränsad upplaga. Vad är vitsen med det liksom? Det är ju inte något som inte lika gärna
skulle kunna finnas i en större omfattning. Okej med naturprodukter som är unika eller gamla böcker som inte längre finns kvar, men att ge ut små upplagor för en eventuell samlarmarknad känns exotiskt knasigt för min del.
Och det galnaste är ju ändå att det kunskapen förvandlas till en vara vilken som helst. Istället för att den sprids och kan diskuteras eller glädja flera blir den något som bara har ett bytesvärde på en samlarmarknad. Det om något är ju sinnessjukt.
Jota skrev:
Offissa Pupp skrev:
Blev lite förvånad över att det var just Besökaren från urtiden som ny till i lyxutförandet från Marsu. Visserligen är jag inte helt bevandrad i Spiroukanon, men känns inte just det albumet som det kanske svagaste av alla Franquins?
Jag håller personligen "Raffel med Zafir" som det klart svagaste av Franquins Spiroualbum.
Det intressantaste där tycker jag är att inledningen delvis också finns med i ett av Gastonalbumen. Vilket kommer jag dock inte på rak arm ihåg.
Det har du förstås rätt i. Raffel med Zafir är så svag - larvig - att jag glömde bort den. Medvetet eller ej. (Och här har vi utrymme att diskutera Freud igen...)