Angående serierutor

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Kabel
Good
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 11 jan 2006, 14:34

Angående serierutor

Inlägg av Kabel »

Jo, jag undrar hur man gör för att "dubblera" sina serierutor så att tex 3 rutor ser exakt likadana ut och texten är det enda som ändras. Att sitta och rita av varje ruta känns ganska... oattraktivt, men är tyvärr det jag blir tvungen till. Jag spekulerar i att man scannar in sin bildruta på datorn och sen kopierar det i något bildbehandligsprogram och sen skriver ut hela kalaset. Men finns det något specialprogram för det här, eller behövs det någon annan "utrustning" eller är jag helt ute och smyger?
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Till det behöver man en helt vanlig kopieringsapparat. Teckna en ruta med gott om plats för att texta pratbubblor, dra två kopior på rutan och infoga alla tre rutorna sidan om varandra. Skriv texten. Klart........ [8D]

Jag har för mig att Martin Kellerman använder det konceptet ganska så friskt och inte utan viss framgång när han tecknar Rocky.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Kopierade rutor är ett gissel som blev vanligt när kopieringsapparaterna blev billiagre. Det kändes som ett nerköp när Uderzo började med det i "Caesars lagerkrans", och det är en stor svaghet i "Livet leker".

Så tänk på att det ser billigt ut, om det syns.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tycker det är bättre att teckna två ggr, det blir mer liv i serien, och man kan alltid göra små saker som händer i bakgrunden som ändras, kan vara kul...=)
Men det kanske beror på vad för slags strippar eller serier man gör.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag tycker själv att man ska teckna varje ny ruta istället för att kopiera. Om samma miljöer ur samma perspektiv med samma situationer upprepas gång på gång med olika dialog så brukar jag störa mig på det. Det enda undantaget är Rocky, för där är dialogerna så intressanta att jag inte bryr mig om ifall bilderna är lika [:)]

Jag har förresten ägt flera tuschade originalteckningar av Martin Kellerman, och om någon undrar hur han gör i de fall då han upprepar miljöer så har han en bildruta med statisk bakgrund, samt en massa små motiv (figurer, miner eller detaljer) som han tecknar bredvid, på en slags självhäftande papper. Så jag är inte helt säker på om han alltid kopierar, eller om han bara täcker över de tidigare motiven ibland: http://www.tradera.com/auction/aid_21121972 .
Han använder även självhäftande papper för att korrigera felaktigheter.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag vet att i tidaiga Rockyserier, så brukade det alltid hända saker i bakgrunden, sånt är kul tycker jag!
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
wasabi
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 16:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av wasabi »

nu är väl den här diskussionen väldigt inaktuell, men jag tänker svara ändå... :) Med scanner och ett bra bildbehandlingsprogram kan man scanna in sina bilder och dubblera. Det jag tycker är bra med just scanner ´(istället för kopiator) är att man kan scanna in en bild och plocka bort grejer i bakgrunden, alternativt lägga till saker. På så vis behöver man inte ha exakt samma bakgrund i varje bild, men man behöver inte heller rita om hela bilden.

/S
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Det är bra tips. Många fördelar finns med scanner, photoshop m.m även fast man vill teckna på gammalt hederligt vis. Man kan ha det som stöd och hjälp.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

Jag brukar iallafall teckna utan kopiator[8D]
with great powers comes hot bitches!
Skriv svar