Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: fre 24 maj 2013, 11:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 1685 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 85  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 30 mar 2012, 09:42 
Very Fine
Användarvisningsbild

Agentum, det jag säger är att hans serier säljer och han troligtvis är Marvels största namn. Inget om vad jag personligen tycker. Jag tröttnade på honom runt mitten av 2000-talet och tycker definitivt inte att han är bland de bästa serieskaparna. Med stor menade jag att han är populär och säljer, inget annat.

Sen gillade jag de första kanske femtio numren av Ultimate Spider-Man och merparten av hans Daredevil. Det var mycket bra serier.

InläggPostat: sön 01 apr 2012, 21:19 
Admin
Användarvisningsbild

Amazing Spider-man omnibus vol 1 har utgått överallt. Har inga direkta planer på att införskaffa den direkt, men undrar ifall någon vet ifall det kommer komma en ny upplaga?

Vol 2 kommer ju ut snart, också.

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 00:52 
Fine
Användarvisningsbild

Omtryckningar av Omnbus är extremt ovanliga. Amazing Spider-man fick en andra tryckning med en sydd bindning. Captain America av Brubaker-Omnibusarna verkar också ha tryckts om ett flertal gånger och New X-men av Grant Miorrisson får nu en andraupplaga nästan tre år efter förstaupplagan. I övrigt tror jag inte någon volym har tryckts om.

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 01:41 
Fine
Användarvisningsbild

Anledningen till att dom återtrycks så sällan är nog faktiskt för att dom tyvärr säljer förbannat dåligt.

Det är ett återkommande inslag i tidningsförsäljaren Brian Hibb's kolumn på CBR, att dom flesta samlingar, tillåme TPB's, säljer helt enkelt inte. Dom tar bara plats för honom.

I princip så finns det bara 5-6 stycken tpbs/hc's som Marvel/DC borde sälja, enligt honom.

Grejor som t ex dåliga senaste Ghost Rider borde aldrig tpbas, för den sålde hemskt till att börja med.

Men stories som SECRET WARS och Crisis on INFINITE Earths, däremot, dom säljer för evigt. Tyvärr har dom inte utgåvor för evigt av dom... därmed missar förlagen en massa försäljning, till förmån för samlingar som ingen vill ha.

Spider-man av Lee/Ditko däremot, är nog potentiellt sett dock en av dessa evigt säljande samlingarna, så den borde dom nog fortsätta trycka upp.

Här är omslaget för övrigt. 1000 sidor ( eller hur mycke de nu e) av modern briljans.

Med stora krafter, måste också komma ett stort ansvar...

Bild

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 11:47 
Mint
Användarvisningsbild

De är ju rätt dyra för en vanlig människa, för oss är de rena kapet.

De trycks ytterst sällan om som sagt, samma med tex DCs Absolute, där vet jag ingen som tryckts om alls.

Så är man inet med så kan man få köpa ett svindyrt begagnat ex. eller låta bli helt.

De sitter ju ihop av mindre trades eller HCs från början, normalt sett hade det varit dyrare tat köap dessa löst så som sagt för oss är de här perfekta.

Jag saknar OHC böckerna får jag erkänna, de var bra.

Nåt år kanske i varje och lite överdimmension, de här Premieres eller vad de heter är inte av intresse, de kan dock ibland kosta som traden då väljer man ju den, men inte anars, de är så tunna att man knappt ser vad det står på bokryggen.

Omnibus har ibland används fel av Marvel, tex på böcker med 300 nåt sidor liksom, har inte förstått det.

FF1 trycktes om också kan jag omtala att lägga till de ni räknade upp.

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 15:39 
Admin
Användarvisningsbild

Tja, då får man hoppas att de trycker en ny upplaga i och med filmen som kommer ut i sommar. Bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Nitro, var någonstans kan man läsa om att New X-men-omnibusen ska komma i ny upplaga?

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 17:59 
Mint
Användarvisningsbild

Jag köpte aldrig Spiderman omnibusen får jag erkänna, jag var så snål att jag köpte de här softcover masterworksen med honom hehe.

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 18:51 
Admin
Användarvisningsbild

Agentum skrev:
Jag köpte aldrig Spiderman omnibusen får jag erkänna, jag var så snål att jag köpte de här softcover masterworksen med honom hehe.

Snål och snål.. Det är ju inte lite pengar det handlar om.
Jag är dock rätt sugen på omnibusen. Speciellt vad gäller Spidde.

Jag är ju långt ifrån insatt i Marvel universe (kan ju en del, men har ej läst särskilt mycket), så omnibusen verkar vara en bra plats att starta på.

Har ni något favoritnummer av dessa tidiga Spiddeäventyr?

Och vem föredrar ni, Ditko eller Romita sr?
Jag har ingen aning om varför men för mig kommer den absoluta Peter Parker alltid vara Romitas. Det är något särskilt med hans stil. Gammaldags, men ändå så levande.
Han står bakom många underbara omslag!

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 19:06 
Mint
Användarvisningsbild

Båda, men Ditko äör s+å udda så honom har jag följt genom allt, Romita (han lägger aldrig till senior på sitt namn) gjorde j uallt mer i en stikl från romanceserier han gjort, PP ser inte lika ynklig ut längre utan är likstor med de andra, brudarna ser bättre ut osv.

Han saknar dock det Ditko har helt enklt som person, men alltpå Ditko är ju en av de extremaste personligheter inom vaniga serier som funnits med.

Ditko gjorde dräkten Lee hittad på det andra som sagt, Romita har ingen del i upphovet på nåt sätt.

Många tycker kanske Ditko ser för enkel ut då han är minimalist när han tecknar, inget i onödan, men han gjord en del åt bla Warren helt i svartvitt som är jävla snyggt alltså.
Han var Kibys motsats i princip.

Visst omslaget med "no more spider-man" är otroligt än idag, en av de snyggaste ja gvet och som jag lätt satte up på väggen om det fanns som affisch, så enkel men så bra.

Minns inte nummret, men säkert nån annan som kan visa.

Ditko gjord dock et tbättre omslag till AF15 ä ndet Lee valde som är gjort av Kirby, lite taskigt val där särskilt som att Ditko fick tuscha Kirbys omslag, kolla dem då Ditkos finns bevarat, det visar mer hur SM är en snubbe för folket på gatorna ingen som löser värdsproblemen.

Ditko har inte sällan en förmåga att uttycka saker i bild på ett sätt som få kan, ofta på ett enkelt sätt.

Nu blev jag långrandig jag gillar båda men ingen kan ta ifrån Ditko att han kom på en look som håller än idag.

Utanför SM är Ditko all the way för mig då Romita bar gjorde serier åt andar, han är tecknare, Ditko var/ serieskapare.

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 19:09 
Near Mint
Användarvisningsbild

Håller med. Tidigt 70-tal gillar jag. Romita börjar med #106. Jag tycker Todd McFarlanes run är tilltalande också. McFarlanes nät är magnifikt. :)

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 19:17 
Mint
Användarvisningsbild

Ögonen ser bedrövliga ut som om de omsluter halva skallen, värdeläöst ha nkan gå och hänga sig.

Tror bar folk från den tidsperioden uppskattar honom, jag vill aldrig se honom i serier igen, fortsätt att designa figurer i stället för all framtid.

Romita måste väl börja nåmnstans run t#40 väl?

Hoppade inte Ditko av runt 38 eller nåt?

JRJR kom dock senare men det är ju inet sonen vi menar nu?

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 19:37 
Admin
Användarvisningsbild

Jo, man har ju hört ett och annat om Ditko. Gillade dokumentären om honom, som har diskuterats på annat håll här på forumet.

Här är omslaget du syftar på. En fröjd för ögat.
Bild

Här är ett annat gäng ruskigt snygga alster av Romita.
Så som Batman: TAS definierar Batmans "värld" och de karaktärerna, definierar Romitas teckningar Spidde och hans nära, kära och fiender, för mig.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En till fråga nu när jag ändå är på gång.
Är titeln "The Spectacular Spider-Man " från 86 något att ha? Är serierna i kontinuitet?

EDIT: Som svar på Agentums fråga, nej, jag syftar på pappa Romita. Romita Sr.

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 19:43 
Mint
Användarvisningsbild

är det 76 kanske du menar? Peter Parker the spectacular S-m?

Den är isf bra anser jag, har dock bar läst den i essentials, den är något mer riktat privat mot PP än Amazing är, 70-talet är kul då allt kan hända, hur totalt knäppa saker som helst.

Riktigt roande årtionde med S-M, hans bil kommker tillbaka för att jag honom liksom osv, haha, jag gillar dem.

De har inge nkontinuitet på det sätte, men jag antar tat de kan hänvisa till varandra ,p åden tiden var det här med ett absolut exakt flöde inte så viktigt utan man kan väl säga tat de är vad ha ngjorde mellan varven när han inte var med om äventyren i Amazing, och deet är gott nog för mig iaf.

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 19:54 
Admin
Användarvisningsbild

Jo, menar 76. Blev fel där.
Var väl de näst populäraste bredvid Amazing.

Aja, sånt här är kul. Ska försöka att köpa upp de första 250-260 numren i något slags format, inom en inte alltför avlägsen framtid.

Någon som för övrigt vet vem som har tecknat det här omslaget? Är från ASM 190. Står att det är någon som heter Al Milgrom, men någon annanstans står det att det är någon Keith Pollard.
En av mina personliga favoriter, i vart fall.
Bild

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 19:57 
Near Mint
Användarvisningsbild

Agentum skrev:
Ögonen ser bedrövliga ut som om de omsluter halva skallen, värdeläöst ha nkan gå och hänga sig.

Tror bar folk från den tidsperioden uppskattar honom, jag vill aldrig se honom i serier igen, fortsätt att designa figurer i stället för all framtid.

Ja, jag snurrade där. Jag menade att säga att jag gillar ASM från tidigt 70-tal och framåt.

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 19:58 
Mint
Användarvisningsbild

Båda tro jag, det står med båda om du tittar till vänster på det.

Kanske tecknade den ena och den andre tuschade.

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 19:59 
Mint
Användarvisningsbild

APenny4YourThoughts skrev:
Agentum skrev:

Ja, jag snurrade där. Jag menade att säga att jag gillar ASM från tidigt 70-tal och framåt.

Jo jag med, jag gillar de tokiga grejorna och at5t inget är så långdraget, det är inte svårt tat plöja igenom en essentials på 600 sidor från 70-talet direkt trots avsaknaden av färg.

InläggPostat: tis 03 apr 2012, 03:41 
Mint
Användarvisningsbild

kungnima skrev:
Och vem föredrar ni, Ditko eller Romita sr?

John Romita Sr. utan tvekan. När jag började läsa Spidey var det min andra favorit Ross Andru (som jag hyllat ett antal gånger här på forumet) som tecknade serien och hans stil är väldigt snarlik Romitas. Så det är så Spidey och framför allt Peter Parker ska se ut för mig. Jag gillar det tvålfagra utseendet karaktärerna har hos Romita. Däremot är jag inte alls lika förtjust i John Romita Jr.s Spindelman, han drar åt de där stora ögonen på masken som jag verkligen avskyr.

För er som gillar Romita Sr. rekommenderas att kolla upp Spidey under Ross Andrus period.

Bild
Amazing Spider-Man #143 Innan det bär av till Paris för Parker och Robertson.

Bild
Amazing Spider-Man #144 Gillar Parkers hårlock som påminner om en ung Elvis.

Bild
Amazing Spider-Man #146 The Scorpion lackar till på en skurkboss som är klart lik Stan Lee.

InläggPostat: tis 03 apr 2012, 11:24 
Mint
Användarvisningsbild

Som jag har uppfattat saken, Romita lärdes upp via romantiska tjejserier, Ditko via surrealistiska skräckserier, därmed deras helt olika infallsvinklar på karaktären.

InläggPostat: tis 03 apr 2012, 11:25 
Mint
Användarvisningsbild

Jo jag nämnde det innan, han kom från Romance genren.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1685 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 85  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme