Bästa seriefiguren kvartsfinal

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Bästa seriefigur kvartsfinal

Omröstningen slutade ons 09 maj 2012, 18:53

Batman möter
13
16%
Kalle Anka
7
8%
Fantomen möter
10
12%
Obelix av Goscinny/Uderzo
11
13%
Spindelmannen möter
14
17%
Arne Anka av Charlie Christensen
5
6%
Joakim von Anka va Carl Barks möter
18
22%
Pellevin av Peyo
5
6%
 
Antal röster: 83

Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av Peral »

Jag hade nästan lyckats förtränga denna tävling efter att Gaston blivit utslagen men här är kvartsfinalen
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av Peral »

Jag röstade på Batman självklart mot Kalle Anka
Obelix i Goscinnys version slår självklart Fantomen
Måste hålla på sverige så det blir Charlie Christensen
Pellevin slår självklart ett fjäderfä
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av tfels »

Undrar om det har blivit rätt nu. Jag klickade i röster för flera figurer, men efter omröstningen var bara en röst lagd.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av Peral »

Jag glömde bort att ändra 1 till 4 i röst alternativ, men har fixat det sedan!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av MagnusR »

Svårt. Läderlappen och Kalle är både riktigt bra figurer. Blev Läderlappen mest därför att farbror Joakim finns med.

Samma problem med Fantomen mot Obelix. Fick bli den som är ensam huvudperson.

Spindelmannen mot Arne Anka också tufft. Egentligen borde det inte spela någon roll hur känd figuren är utan bara hur bra, men det fick ge utslaget här till Spindelns fördel.

Farbror Joakim mot Pellevin var det enda enkla valet. Pellevin är bara en irriterande sidofigur medans Joakim bär upp historier med stor variation och spännvidd.

/Magnus
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag äter inte anka, så de gick bort. Fantomen har snyggare brallor än Obelix.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av rkaj »

Äsh, stryk detta: Vänta här nu, vem möter egentligen vem? Eller får man rösta på fyra av de åtta, vilka som helst?

Alternativen verkar ju stå i deterministisk ordning, så det funkar!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av Peral »

rkaj skrev:Vänta här nu, vem möter egentligen vem? Eller får man rösta på fyra av de åtta, vilka som helst?


Det står "möter" efter den första i varje kvartsfinal, röstar du på båda två i en kvartsfinal tar du ut din första röst
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av rkaj »

Apropå det här med bästa seriefiguren: Missa inte att podcasten hög av serier har en liknande omröstning på gång! Spring genast dit (också) och rösta på dina fem favoriter! Där är det nominering och röstning i ett steg, så tänk till från början! [8D]

https://docs.google.com/spreadsheet/vie ... czFhZ3c6MQ
Användarvisningsbild
Marvelgubben
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 12:44

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av Marvelgubben »

Nej, men Fantomen, maskerad trikåfjant som bor i en grotta i djungeln... Går väl inte att göra något vettigt av? Hopplös som figur. Mycket sämre än sin egen serie, faktiskt... De två som platsar av de där åtta tycker jag är Farbror Joakim och Obelix. Båda otroligt färgstarka och minnesvärda figurer, mest på grund av att de är så sanslöst enkelspåriga, var och en på sitt sätt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av Agentum »

Tja men han är den första hjälten i trikåmundering även om han inte är superhjälte.

Nu väljer man ju vad man vill självklart men historiskt sett så är ju Fantomen nåt som hade med påverkan till del.

Lustigt nog hade Mandrake av Lee Falk än större påverkan på amerikanska serier, än idag faktikst iom att Zatanna ju finns kvar.

Nu väljer du ju en i varje moment här så går det vidare bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av Labrador Road 26 »

MagnusR skrev:Märk förresten att det var en omröstning om populäraste figur vilket ju inte alls behöver ge samma resultat som den här omröstningen.

De hoppar rätt friskt mellan populäraste och bästa som var det som stod när jag fyllde i mina röster. Även i podcasten så säger de växelvis populäraste (alltså vilken man tror är mest omtyckt) och bästa (den man själv gillar bäst). Jag är rätt övertygad om de flesta som röstade valde de figurer som de själva tycker bäst om.

Får be någon moderator att flytta över dessa sista inlägg till Hög av seriers tråd, hade missat att de hade en egen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:De hoppar rätt friskt mellan populäraste och bästa som var det som stod när jag fyllde i mina röster. Även i podcasten så säger de växelvis populäraste (alltså vilken man tror är mest omtyckt) och bästa (den man själv gillar bäst).


Om man har en omröstning om vilka seriefigurer som är bäst och lyckas få tillräckligt många att delta i omröstningen så kommer ju resultatet att säga vilka seriefigurer som faktiskt är populärast (till skillnad från om man säger åt folk att rösta på de figurer man tror är populärast).
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av Labrador Road 26 »

Så är det nog. Jag skrev ner fem som jag gillar, utan att bry mig om de skulle bli inbjudna på kändisfester eller inte. Skrev exempelvis Haddock och inte Tintin, även om det är han som är mest känd och den som namngett hela serien.

Får åter igen be någon flytta över inläggen till Hög av seriertråden, (de som hör dit alltså).
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av Nima »

Labrador Road 26 skrev:Får åter igen be någon flytta över inläggen till Hög av seriertråden, (de som hör dit alltså).


Fixat.
viewtopic.php?f=59&t=7593

/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av MagnusR »

Labrador Road 26 skrev:Så är det nog. Jag skrev ner fem som jag gillar, utan att bry mig om de skulle bli inbjudna på kändisfester eller inte. Skrev exempelvis Haddock och inte Tintin, även om det är han som är mest känd och den som namngett hela serien.

Får åter igen be någon flytta över inläggen till Hög av seriertråden, (de som hör dit alltså).


En till tolkning, för mig är den figur bäst för vilken det finns störst möjlighet att skriva bra historier (jo, jag inser att det blir lite cirkelresonemang). Ungefär som med videoformat, operativsystem mm, vad som är bäst och vad som blev mest känt/populärast är helt olika saker (fast för en del blir det samma sak, tex som med Haddock).

/Magnus
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bästa seriefiguren kvartsfinal

Inlägg av Agentum »

Jo jag gick ju på vad som hade mest påverkan i verkligheten helt enkelt, det är ju dock inte säkert att det beror på figuren precis då en bra story kan göras med det mesta men kanske aldrig gjordes med vissa ja iaf inet som sen blev kritikerrosat eller stilbildande.

At blanda samtliga seriefigurer blir för svårt helt enkelt, skit in skit ut ungefär.

Kanskre inom genreer at man kunde enas om nånting på säg det här forumet om man hade fastställda kriterier.

Men jag antar at det mest var en stunds tidsfördriv och de tska man ju ha med då och då.

OCH sen vann Batman typ......
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar