Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: sön 19 maj 2013, 13:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 1020 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 51  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stora Spirou-tråden
InläggPostat: ons 07 dec 2011, 21:38 
Fine

Tänkte bara tipsa om den nya "Version Originale" boken från MarsuProductions.
Spirou VO4: Le voyageur du Mésozoïque
http://www.franquin-collector.com/album ... oique.html
2000 numrerade ex.
30 x 43 cm i hårda pärmar.

Finns en ny Gaston också. Lite för sent material för min smak, men är man hardcore Gaston-fan kan det nog vara nåt: http://www.franquin-collector.com/album ... -1970.html
Förra årets stora Gaston-bok är redan slutsåld så det är läge att passa på.

InläggPostat: ons 07 dec 2011, 21:41 
Moderator
Användarvisningsbild

Länkarna fungerar inte, åtminstone för mig

InläggPostat: ons 07 dec 2011, 21:47 
Fair

Här fungerade det fint.

InläggPostat: ons 07 dec 2011, 21:51 
Moderator
Användarvisningsbild

Kan bero på något datastrul jag har, som jag ännu inte lyckats lokalisera. Jag kan t.ex. sorgligt nog inte komma in på Svenska Superseriers forum.

InläggPostat: fre 09 dec 2011, 14:39 
Fine
Användarvisningsbild

Tänkte bara tipsa om den nya "Version Originale" boken från MarsuProductions.
Spirou VO4: Le voyageur du Mésozoïque
http://www.franquin-collector.com/album ... oique.html
2000 numrerade ex.
30 x 43 cm i hårda pärmar.

Finns en ny Gaston också. Lite för sent material för min smak, men är man hardcore Gaston-fan kan det nog vara nåt: http://www.franquin-collector.com/album ... -1970.html
Förra årets stora Gaston-bok är redan slutsåld så det är läge att passa på.

Blev lite förvånad över att det var just Besökaren från urtiden som ny till i lyxutförandet från Marsu. Visserligen är jag inte helt bevandrad i Spiroukanon, men känns inte just det albumet som det kanske svagaste av alla Franquins? Om inte annat så sticker det ju ut genom att vara så skruvat.

Ville gärna ha Bretzelburg men eftersom det var så dyrt kom jag aldrig till skott och nu är den alltså jätteslut. Jag förstår inte riktigt varför de här böckerna görs så vansinnigt exklusiva. Uppenbarligen finns det ett intresse så en större upplaga hade kunnat bära sig. Och det måste väl vara i allas intresse att böckerna faktiskt sprids och gläder så många som möjligt. Och tror man inte på denna idealistiska syn på bokpublicering så torde en ekonomisk kalkyl ge för handen en högre vinst med lägre pris och större utgåva.

Samma sak med Goddin Hergéböcker. Lite trist med denna extrema snobbism. Fler böcker till folket!

InläggPostat: fre 09 dec 2011, 14:50 
Near Mint
Användarvisningsbild

Tyvärr är det ju så att mänskligheten är uppdelad i två kategorier (som mer eller mindre talar olika språk): läsarna och samlarna. (Seriemänskligheten alltså!)

För samlaren är det inte kul att samla något som finns i 5000 exemplar, det ska vara lite värdefullt och exklusivt och svårfångat för att det ska vara intressant.... Läsaren däremot vill ha en hållbar produkt på ok papper till hederligt pris. Struntar i om albumet är värt 200 eller 2000 kr. (Detta kan säkert jämföras med Freuds anala respektive orala människotyp?)

Jag hade till exempel gärna sett att man även tryckt en billigare version av den där Gastonboxen, riktad till läsare....

InläggPostat: fre 09 dec 2011, 17:14 
Mint
Användarvisningsbild

"Anal" i liknande betydelse känns rätt vedertaget... (Förkortning för "analretentiv".) Iaf om man följer med i amerikansk populärkultur...

InläggPostat: fre 09 dec 2011, 21:20 
Fair

Offissa Pupp skrev:
Blev lite förvånad över att det var just Besökaren från urtiden som ny till i lyxutförandet från Marsu. Visserligen är jag inte helt bevandrad i Spiroukanon, men känns inte just det albumet som det kanske svagaste av alla Franquins?

Jag håller personligen "Raffel med Zafir" som det klart svagaste av Franquins Spiroualbum.
Det intressantaste där tycker jag är att inledningen delvis också finns med i ett av Gastonalbumen. Vilket kommer jag dock inte på rak arm ihåg.

InläggPostat: mån 12 dec 2011, 15:42 
Fine
Användarvisningsbild

Tyvärr är det ju så att mänskligheten är uppdelad i två kategorier (som mer eller mindre talar olika språk): läsarna och samlarna. (Seriemänskligheten alltså!)

För samlaren är det inte kul att samla något som finns i 5000 exemplar, det ska vara lite värdefullt och exklusivt och svårfångat för att det ska vara intressant.... Läsaren däremot vill ha en hållbar produkt på ok papper till hederligt pris. Struntar i om albumet är värt 200 eller 2000 kr. (Detta kan säkert jämföras med Freuds anala respektive orala människotyp?)

Jag hade till exempel gärna sett att man även tryckt en billigare version av den där Gastonboxen, riktad till läsare....

Så är det säkert. Jag är främst läsare, men också i någon bemärkelse samlare, eftersom jag faktiskt vill ha kompletta utgivningar och snygga utgåvor. Men för mig verkar det ändå konstigt att samla på en nyutgiven bok tryckt i begränsad upplaga. Vad är vitsen med det liksom? Det är ju inte något som inte lika gärna skulle kunna finnas i en större omfattning. Okej med naturprodukter som är unika eller gamla böcker som inte längre finns kvar, men att ge ut små upplagor för en eventuell samlarmarknad känns exotiskt knasigt för min del.

Och det galnaste är ju ändå att det kunskapen förvandlas till en vara vilken som helst. Istället för att den sprids och kan diskuteras eller glädja flera blir den något som bara har ett bytesvärde på en samlarmarknad. Det om något är ju sinnessjukt.
Jota skrev:
Offissa Pupp skrev:
Blev lite förvånad över att det var just Besökaren från urtiden som ny till i lyxutförandet från Marsu. Visserligen är jag inte helt bevandrad i Spiroukanon, men känns inte just det albumet som det kanske svagaste av alla Franquins?

Jag håller personligen "Raffel med Zafir" som det klart svagaste av Franquins Spiroualbum.
Det intressantaste där tycker jag är att inledningen delvis också finns med i ett av Gastonalbumen. Vilket kommer jag dock inte på rak arm ihåg.

Det har du förstås rätt i. Raffel med Zafir är så svag - larvig - att jag glömde bort den. Medvetet eller ej. (Och här har vi utrymme att diskutera Freud igen...)

InläggPostat: mån 12 dec 2011, 16:31 
Near Mint
Användarvisningsbild

Hm. Jag tycker att Raffel är rätt kul. Kul att Peyo var med på ett hörn (gissningsvis med inlånet från Svartsmurferna). Jag tycker att det är ett intressant manus. Kan kanske hålla med om att Zafir som bebis kanske är lite fånigt. Men allting -- fordon, djur, människor -- är så härligt Franquin-"mjukt".

InläggPostat: tor 15 dec 2011, 16:20 
Fair

hejhej,

någon som vet något om en svensköversättning på senaste albumet, la face cachée du Z? är väl två månader sedan det gavs ut på franska nu, hur lång tid brukar det ta? utgår inte från att någon vet men jag kastar ut frågan i alla fal [:)]

//tmfm

InläggPostat: tor 15 dec 2011, 16:43 
Mint
Användarvisningsbild

För förra numret verkar det bara ha tagit 2-3 månader sedan albumet samlades, och översättare får rimligen materialet tillsänt tidigare än det finns i butikerna.

Vad säger Germund?

InläggPostat: fre 16 dec 2011, 09:51 
Fine
Användarvisningsbild

Wakuran skrev:
Vad säger Germund?

Vare sig bu eller bä. Mina preliminära uppgifter är att albumet ska ges ut, men det garanterar inte att det blir så. Dock har jag redan översatt albumet utifrån sidorna i Spirou-tidningen (eller mer korrekt och mindre egocentrerat: jag har fått in en översättning från min översättare) och väntar på seriesidorna för textning och slutredigering. Jag håller tummarna precis som ni :)

InläggPostat: tis 03 jan 2012, 10:02 
Very Good
Användarvisningsbild

Det ryktas att de kommer, så vänta lite med att springa över sundet efter Spirou.

Har Germund några nya rykten att pigga upp min vardag med? Mitt högtidliga löfte från 2007-11-11 gäller fortfarande ;-)

InläggPostat: tis 03 jan 2012, 13:52 
Fine
Användarvisningsbild

Lasse skrev:
Har Germund några nya rykten att pigga upp min vardag med?

Jag har noll koll på vad som hänt, faktiskt, och efterosm jag är pappaledig i ett halvår nu kommer jag att vara än mer bortkopplad från den professionella serievärlden. Men jag hoppas verkligen också att Spirouböckerna fortsätter i Sverige och jag tror dessutom att ett mindre förlag hade kunnat få dem att gå runt.

InläggPostat: ons 02 maj 2012, 14:38 
Near Mint
Användarvisningsbild

ALLA är väl i full gång med att få sina Tintinbilsamlingar kompletta ---- men hur långt har ni kommit med er Spiroubilsamling? (Vi har hittills en...)
http://www.aquitaine33.com/atlas/spirou/page4.htm
Dock inte denna...
Bild

Som det verkar ska det finnas 24 allt som allt. Det verkar således vara ett lite modestare projekt.

InläggPostat: ons 02 maj 2012, 15:54 
Mint
Användarvisningsbild

men hur långt har ni kommit med er Spiroubilsamling? (Vi har hittills en...)
http://www.aquitaine33.com/atlas/spirou/page4.htm
Som det verkar ska det finnas 24 allt som allt. Det verkar således vara ett lite modestare projekt.

Vad jag vet så kommer dom inte ut här ÄN, vilket jag tycker är synd. jag vill inte börja köpa dom från utlandet som man gjorde med Tintin och så kommer det sen, bara att avvakta

InläggPostat: ons 02 maj 2012, 16:17 
Mint
Användarvisningsbild

Jag har bara en än så länge, La Citroen 5 HP type C, tveksamt om jag köper fler jag är ju ingen Spirou-fan precis.
http://www.aquitaine33.com/atlas/spirou/index.html

Fast flera av bilarna är rätt snygga det får jag erkänna.

InläggPostat: tor 03 maj 2012, 11:15 
Near Mint
Användarvisningsbild

Det är ju verklighetstrogna modeller av bilar från ungefär samma tid i båda fallen. Ibland är det till och med ungefär samma bilmärken och bilmodeller. Många fina bilar under de decennierna...

Men egentligen är ju Tintinbilarna bättre avbildningar av hur de ser ut i albumen. För Franquin (och Fournier!) tecknade ju mer gummiaktigt. spiroubilarna borde kanske inte ens vara gjorda av metall utan av något mjukt plast- eller gummimaterial...

InläggPostat: tor 03 maj 2012, 12:09 
Mint
Användarvisningsbild

RioGrande skrev:
spiroubilarna borde kanske inte ens vara gjorda av metall utan av något mjukt plast- eller gummimaterial...

De är inte i metall utan någon slags plast. Dock möjligt att vissa av dem innehåller en viss del metall, exempelvis pansarbilen från Blå Lotus är extra tung jämfört med vad de normalt väger. Det är alltså Edition Atlas som tillverkar Spirou-kärrorna också. Det är möjligt att deras vanliga bilserier är mera i metall än de som bygger på tecknade serier.
http://www.youtube.com/watch?v=QspkJpjUbP8

Edition Atlas är ungefär som amerikanska Franklin Mint, gör mängder med samlarobjekt där det ska tilltala komplettisten i oss att köpa allihopa.
http://www.franklinmint.com/

Vi som prempade på Tintin-bilarna fick mängder med erbjudanden att hoppa på andra utgåvor också, framför allt var det det någon tåg/lokomotivlinje som de pushade för mot slutet för min del, fast den hittar jag inte på deras hemsida för tillfället.
http://www.editionsatlas.se/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1020 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 51  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme