Nordens Stjärnor

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Här är sid 1 ur Nordens Stjärnor: Kalabalik i Kebnekaise. Manus av Fredrik Jelcander, bild av mig.
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

larsa66 skrev:Finns denna serie med i nr.14, eller kommer den i nästa?

Den kommer tidigast i nr 16. I nr 13-14-15 finns däremot Nordens Stjärnor: En hobby för alla, manus av Elof Johansson, bild av Mario Toro och textning av mig. Se bild nedan.
Bild
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Isegrim »

"Falskspel i Gromköping" med manus av Thomas Fels.
Teckning och tusch av Jonas Lidström Isegrim.
Digital font "Rehr" av Johan C Brandstedt.

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:"Falskspel i Gromköping" med manus av Thomas Fels.
Teckning och tusch av Jonas Lidström Isegrim.
Digital font "Rehr" av Johan C Brandstedt.

http://img204.imageshack.us/img204/5235/imageakp.jpg

Den som beslutat att det ska vara ett löst upplägg utan rutor får ta sig en funderare igen för faktum är att det ser riktigt illa ut. För mycket detaljer, det blir en plottrig massa som närmast ser ut som Jackson Pollock gått lös på sidan. Skala bort någonstans runt hälften till två tredjedelar av allting så blir det uthärdligt. "Kill your darlings" behöver absolut appliceras här alltså.
http://www.killyourdarlingsatl.com/the- ... -darlings/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Wakuran »

Jag kan hålla med. Det kanske blir bättre i större format, men det är ganska otydligt att följa.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Intressant! Jag har ju läst den i större format (och har dessutom författat manuset) och hade svårigheter att läsa den i början. Men sedan vi arbetat om den lite med bl a placeringar av pratbubblor blev den väldigt läsbar. Men som sagt, jag skrev ju manuset så jag kan inte bedöma detta egentligen. Hur som helst tycker jag att Isegrims teckningar höjt nivån på serien, mer än jag hoppades. Kan ni läsa texten utan problem på era skärmar eller är den för liten?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Wakuran »

Åtminstone inte utan problem...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag kan knappt se vad som står i pratbubblorna, men det är inte där jag tycker det felar (i och med att jag inte kan se och bedöma den biten) utan att layouten är knasig och "rutorna" på tok för fulla av junk, skala bort överflödigt och onödiga detaljer så löser det sig nog.

Med tanke på att Isegrim brukar prata om layout ibland är det rätt överraskande hur hopplös den är. Det är nästan som ett skolboksexempel på hur man inte ska bygga upp en sida.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Och jag som blev förtjust i layouten! Men som sagt, lätt för mig att säga som skrev manuset och kan storyn. Sedan kan jag ju hålla med om att serien kan ge ett överväldigande intryck, som man som läsare måste hantera på något sätt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Observatoriet (?) är det enda som ser bra ut i mitt tycke. Är det klassiska gamla observatoriet i Saltsjöbaden?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Isegrim »

Ja, det är det gamla observatoriet.

Angående layout, så är den allt annat än traditionell och traditionell layout, brukar vara det smartaste valet man gör (särskilt om man inte vill få kommentarer om den).

Nu var det givetvis en chansning (om även medveten och planerad) att välja att ta bort alla ramar och mellanrum, tror det är det som stör mer än mängden bakgrund. Nu ska jag inte gå i försvarsställning, tycker nån det är svårläst, så tycker de att det är det. Oavsett vad jag har för argument.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av larsa66 »

tfels skrev:Och jag som blev förtjust i layouten! Men som sagt, lätt för mig att säga som skrev manuset och kan storyn. Sedan kan jag ju hålla med om att serien kan ge ett överväldigande intryck, som man som läsare måste hantera på något sätt.


Man ska inte vara rädd för att ta nya tag.

Jag måste säga att alla sidorna har ökat nyfikenheten på denna serietidning. Jag som väldigt sällan läser serier om superhjältar numera. Jag har svårt för dom nya glammiga sidorna, och vill helst att man ska återgå till det klassiska vilket jag nästan känner finns på dessa sidor. Jonas sida kan jag inte riktigt se varken bilder eller text tydligt. Måhända är layouten en förstärkning till något kaos i historien som han vill ge extra näring till.

Är det många fortsättningsserier i tidningen? (rädd för att fastna och inte få tid över med egna projekt [:)] )
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Kul att du blivit nyfiken! Nordens Stjärnor går ju som ett samarbetsprojekt i Svenska Superserier, med ett avsnitt per nummer. Många avsnitt är fristående, några är fortsättningar. Varje avsnitt som är en fortsättning, ska ha en sammanfattning av föregående avsnitt. Detta behövs verkligen eftersom tidningen kommer ut 1-3 gånger per år. Man hinner ju glömma under tiden emellan. Serien Nordens Stjärnor håller verkligen på att få en egen ton, en egen underfundig stämning med mycket fantasi och entusiasm. Detta trots att många olika skapare på serien gör den mycket varierad!

Av övriga serier i Svenska Superserier är nog lite mindre än hälften fortsättningsserier. Det varierar.

Vad gäller layouten på Isegrims serie här ovan så tycker jag att de passar storyn, men det är nog en smaksak. Om man tar sig förbi det första aningen överväldigande synintrycket så fattar man galoppen, det kan jag nästan lova. Sedan är det en annan sak om man gillar det. Det är i alla fall full fart på storyn, en del osannolikheter och rätt så ösigt och småkul samt ett festligt slut. Mitt motto har nästan varit "de-de-compressed".
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Detta trots att många olika skapare på serien gör den mycket varierad!

Hur ser ni på det faktum att inte alla har sin bakgrund i superhjältetraditionen utan står med fötterna i andra typer av genres?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Cadial »

Isegrim skrev:"Falskspel i Gromköping" med manus av Thomas Fels.
Teckning och tusch av Jonas Lidström Isegrim.
Digital font "Rehr" av Johan C Brandstedt.

Bild


Isegrims alster ser mycket bra ut teckningsmassigt! Jag haller med om att, efter layoutdiskussionerna som Isegrim garna deltar i, sa kunde man forvanta sig en lasvanligare och mer pedagogiskt illustrerad serie. Men efter den fruktansvart trakiga Tintin-layout-en som Isegrim visade for en vecka sedan (ungefar), sa ar det skont att han inte anvander samma filosofi; att dela upp rutor i rutor i rutor i rutor; Herge inriktade sig pa klarhet for 11-ariga lasare; av superhjaltelasare pa 2000-talet kan man stalla storre krav; anvand lite fantasi; forsok inte fatta allt; njut av teckningarna och lat dig sugas med!
Denna sida av Isegrim (eller ar det sidor; layouten ar lite oklar [:D] ) tillhor det basta som jag har sett pa detta forum.
Nagon sa om Jimi Hendrix att hans improvisationer var bra till 90 %, och de andra 10 procenten bryr vi oss inte om. Fortsatt experimentera, Isegrim, och vaga inte anvanda linjal for att mata upp proportioner i Tintin, varldens trakigaste serie kompositionsmassigt!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Jag personligen tycker att det är bra att vi skapare har olika bakgrund, för superhjältegenren riskerar alltid att bli lite simpel. Och det är inte sagt att varje avsnitt ska vara en superserie, även om det är det som oftast faller sig naturligt. Jag ser detta att det är en mängd olika skapare som en spännande ingrediens. Vad som gör att vi kan hålla samman serien någorlunda är att den är ganska noggrant beskriven i en pdf-guide på ca 300 sidor (om jag inte minns fel). Vi gör dessutom inte avsnitten i kronologisk ordning, så man kan välja vilken av de fyra erorna den ska utspelas under. Erorna har olika stil och påminner om superhjältarnas golden, silver, bronze och modern age.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Cadial »

Later enormt avancerat! Imponerad.
Och en sak till; utan experiment inga framsteg.
Tillagg: Alan Moore skulle ha sparkat Eddie Campbell pa From Hell om han hade sett det har av Isegrim!
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Isegrim »

Bilden är lite liten, men den är ett uppslag.

Nu uppskattar jag Tintin(Hergés) svala tydliga layout, med dess struktur och metodiska layout. Det finns mycket att lära av den, även för superhjälteserietecknare av dags dato. Ja, även andra serieskapare.

Det här är kanske inte det jag skulle visa upp som exempel för tydlig och strukturell (pedagogisk) layout, men det finns andra angreppssätt på layout än den osynliga...
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Cadial skrev:av superhjaltelasare pa 2000-talet kan man stalla storre krav; anvand lite fantasi; forsok inte fatta allt; njut av teckningarna och lat dig sugas med!

Denna sida av Isegrim (eller ar det sidor; layouten ar lite oklar [:D] ) tillhor det basta som jag har sett pa detta forum.


Härligt, jag blir så glad när jag läser detta! Du har så rätt i både och som står här ovan! :D
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Cadial »

Isegrim skrev:
det finns andra angreppssätt på layout än den osynliga...


Ett geni!
Skriv svar