Mina serier, ett urval!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av RioGrande »

Det är som rally. Man står i en snödriva och sedan kommer bilarna. Vrom, vrom, vrom... vrom, vrom... vrom. De försvinner runt nästa krök, det blir tyst. Men jag skulle ju hejat! Och man slänger upp armarna i luften och skriker heja heja. Men vem hör det? (Å andra sidan så skulle knappas rallyföraren ha hört det inne i bilen i vilket fall som helst.)

Dvs: heja heja!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av MagnusR »

Linus S skrev:ok enligt er


Jag gillar den.

/Magnus
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Hittills, så skulle jag nog kunna sammanfatta med följande ord: So far so good! [:o)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av larsa66 »

Jag tycker också den var bra. Att du influerats av Galago märks och jag hoppas den tidningen finns kvar när du funnit din stil. Annars finns säkert något annat, och med din uppfinningsrikedom att skapa fanzin, websidor och forum törs jag säga att Linus Sjöblom kommer att märkas i framtidens seriesverige.

/Lars
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av RioGrande »

Jag tycker inte "framtidens". Jag tycker NU. Linus, det är bara att köra. Vem vet, om fyra år kanske du är jättetråkig och satsar på att bli börskille...
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Tack för all fin respons! Det värmer.
Har gjort en reklamfilm för serienovellen "Prao I Arbetslivet" nu. Jag har skrivit tack till er på serieforum för all fin kritik och respons. Är det ok med er?
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Det kommer inte bli så mycket serier ifrån mig på ett tag nu, då jag precis börjat i åttan. Men när jag har lite tid över så ska jag nog kunna få fram en serie/teckning. Vill ju hänga med från början så man inte tappar efter. Det låter nämligen som att vi ska få betyg innan jul. Jag själv tycker att mina betyg i skolan gär före serierna. Att kunna leva på sin hobby går inte idag.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Nima »

Klart sjutton att du ska prioritera skolan och skolarbetet. Tror de flesta håller med om det.

Se det för vad är - en hobby som du kan syssla med på fritiden. Och hinner du teckna lite då och då kan du ju slänga upp det du hinner med.
Men låt det inte gå ur över plugget. Högstadiet är för övrigt en skitkul period, även om man kanske inte inser det just då. Håltimmar då man gör absolut ingenting av värde, fjortisfester (av någon anledning blev jag sällan bjuden..), och annat skoj! [8D]

Serieforum ska ingenstans [^]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

kungnima skrev:Klart sjutton att du ska prioritera skolan och skolarbetet. Tror de flesta håller med om det.

Se det för vad är - en hobby som du kan syssla med på fritiden. Och hinner du teckna lite då och då kan du ju slänga upp det du hinner med.
Men låt det inte gå ur över plugget. Högstadiet är för övrigt en skitkul period, även om man kanske inte inser det just då. Håltimmar då man gör absolut ingenting av värde, fjortisfester (av någon anledning blev jag sällan bjuden..), och annat skoj! [8D]

Serieforum ska ingenstans [^]


Precis! Jag ligger väldigt bra till betygsmässigt, men ändå! Vi brukar heller inte få läxor så ofta. Hittills har 8:an varit soft, även om det bara gått 2 dagar än. Tror jag kommer greja det här alldeles utmärkt, gäller bara att fokusera hela tiden. När det är helg så kan jag göra lite serier såklart, då man har mer tid på sig. :D
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:Högstadiet är för övrigt en skitkul period, även om man kanske inte inser det just då.

Instämmer inte alls, absolut sämsta perioden någonsin skulle jag säga, både då och nu i efterhand. Men det spelar ingen roll, för väldigt mycket kan man lära sig genom serier så passa på och läs mängder nu, för snart är det brudar som gäller inte färgglada trycksaker. Lycka till i plugget och med serierna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Nima »

Labrador Road 26 skrev:
kungnima skrev:Högstadiet är för övrigt en skitkul period, även om man kanske inte inser det just då.

Instämmer inte alls, absolut sämsta perioden någonsin skulle jag säga, både då och nu i efterhand. Men det spelar ingen roll, för väldigt mycket kan man lära sig genom serier så passa på och läs mängder nu, för snart är det brudar som gäller inte färgglada trycksaker. Lycka till i plugget och med serierna.


OT.

Hehe, jag hade ganska kul i alla fall. Förutom när jag åkte på stryk av folk. Ofta förtjänade jag det nog då jag vart väldigt tyken, men andra gånger för att man bad folk köpa sitt eget snus.
Roligare än gymnasiet var det i alla fall.

Och, Linus, låt inte tjejerna vara i vägen för serierna. Med lite tur kan det vara en brudmagnet att vara nörd, nu för tiden [8D]

Åtminstone sägs det så. Jag har inte märkt av det. Alls.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Wakuran »

Som jag minns högstadiet var i princip alla helt hysteriska och fokuserade på hårdpluggande och på att komma in på ett bra gymnasium senare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

För mig var det helt tvärt om, gymnasiet var bra men högstadiet pyton. Vet inte om serieskapare har direkt groupies men kanske är det så. Det är bara att köra på så märker du. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Om jag ska vara ärlig, så har inte serierna hjälpt så mycket med att bli poppis hos tjejerna direkt. Det var lite sjuan i början, men nu tror jag de ser mig som en tyst liten serienörd. Dem brukar i alla fall säga att jag är snäll. Det är väl bra, eller?

Nåja, det blir väl säkert bra i framtiden, som mina kompisar brukar säga.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Erik S »

Har svårt att se vilka fördelar man kan se med högstadiet som inte också finns med gymnasiet. Det är i grund och botten samma grej, förutom att gymnasiet bygger på en del fria val i motsats till högstadiets låsta mallar.
Jag har precis börjat tvåan och tycker i alla fall att gymnasiet klår högstadiet, även om jag för det mesta tyckte att högstadiet också var rätt najs.
Jag hoppas dock att ingendera av dessa perioder av mitt liv kommer vara "den bästa" (en åsikt man ju stöter på då och då, ofta från nostalgiska medelålders män med förlorad livsgnista, inbillar jag mig), helt enkelt för att det är en förbannat trist tanke att den bästa perioden skulle ha passerat, helt eller delvis, och att det nu bara går utför. Jag vill hellre nå min lyckopeak någonstans i pensionärsåldern, en ålder som väl överhuvudtaget borde kunna bli rätt najs om man får ha hälsan med sig. Jag siktar på det istället.
Linus S skrev:Det kommer inte bli så mycket serier ifrån mig på ett tag nu, då jag precis börjat i åttan. Men när jag har lite tid över så ska jag nog kunna få fram en serie/teckning. Vill ju hänga med från början så man inte tappar efter. Det låter nämligen som att vi ska få betyg innan jul. Jag själv tycker att mina betyg i skolan gär före serierna. Att kunna leva på sin hobby går inte idag.

Linus S skrev: Jag ligger väldigt bra till betygsmässigt, men ändå!

Så länge du har någorlunda enkelt för dig i skolan är det ingen idé att slita något extra för att få bra betyg redan nu. Terminsbetygen i åttan är egentligen komplett värdelösa, det är först i nian det spelar roll och så länge dina lärare inte är alltför speciella av sig kommer de inte att bry sig om vad du gjorde i åttan då de sätter dina betyg i nian. Och när du väl tar dig in på en gymnasielinje du gillar blir slutbetygen i nian också förbrukade och värdelösa, men det är en senare historia.
Jag vill inte försöka lära dig att strunta i skolan, verkligen inte, kunskap äger, jag säger bara att det inte finns någon anledning att slita i onödan då man går åttan och är normalbegåvad. Det är en lärdom som förs ut lite för sällan. Plugga på, men ha för guds skull kul också. Fortsätt läsa och teckna mycket serier.
Senast redigerad av 1 Erik S, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Erik S skrev:Har svårt att se vilka fördelar man kan se med högstadiet som inte också finns med gymnasiet. Det är i grund och botten samma grej, förutom att gymnasiet bygger på en del fria val i motsats till högstadiets låsta mallar.
Jag har precis börjat tvåan och tycker i alla fall att gymnasiet klår högstadiet, även om jag för det mesta tyckte att högstadiet också var rätt najs.
Jag hoppas dock att ingendera av dessa perioder av mitt liv kommer vara "den bästa" (en åsikt man ju stöter på då och då, ofta från nostalgiska medelålders män med förlorad livsgnista, inbillar jag mig), helt enkelt för att det är en förbannad trist tanke att den bästa perioden skulle ha passerat, helt eller delvis, och att det nu bara går utför. Jag vill hellre nå min lyckopeak någonstans i pensionärsåldern, en ålder som väl överhuvudtaget borde kunna bli rätt najs om man får ha hälsan med sig. Jag siktar på det istället.
Linus S skrev:Det kommer inte bli så mycket serier ifrån mig på ett tag nu, då jag precis börjat i åttan. Men när jag har lite tid över så ska jag nog kunna få fram en serie/teckning. Vill ju hänga med från början så man inte tappar efter. Det låter nämligen som att vi ska få betyg innan jul. Jag själv tycker att mina betyg i skolan gär före serierna. Att kunna leva på sin hobby går inte idag.

Linus S skrev: Jag ligger väldigt bra till betygsmässigt, men ändå!

Så länge du har någorlunda enkelt för dig i skolan är det ingen idé att slita något extra för att få bra betyg redan nu. Terminsbetygen i åttan är egentligen komplett värdelösa, det är först i nian det spelar roll och så länge dina lärare inte är alltför speciella av sig kommer de inte att bry sig om vad du gjorde i åttan då de sätter dina betyg i nian. Och när du väl tar dig in på en gymnasielinje du gillar blir slutbetygen i nian också förbrukade och värdelösa, men det är en senare historia.
Jag vill inte försöka lära dig att strunta i skolan, verkligen inte, kunskap äger, jag säger bara att det inte finns någon anledning att slita i onödan då man går åttan och är normalbegåvad. Det är en lärdom som förs ut lite för sällan. Plugga på, men ha för guds skull kul också. Fortsätt läsa och teckna mycket serier.


Känns lite fjuttigt att skriva såhär lite gentemot din text Erik, men det är precis vad jag ska! [:o)]
Tror som de flesta att gymnasiet borde bli roligare, but who knows, kanske jag en dag tittar tillbaka på min klass gamla klassfoton och får lite flashbacks! [;)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av RioGrande »

Högstadiet är en ond tid! Borde tas bort helt och hållet. Det finns ingen annan period i livet när allt är så tydligt: med mobbare, offer, rovdjur, lätta byten... sadism och terror. De onda blir ondare och de goda mals ner och blir till spillror. Så många människor som börjar på högstadiet med förutsättningar att bli något stort och sedan vacklar de ut som vrak eller monster. Det är lite som fängelser på film. Eller djungeln.
Om jag fick bestämma skulle mellanstadiet förlängas ett år till. Sedan skulle det vara ett års sabbatsår, när föräldrarna var tvungna att ha rötäggen på sina arbetsplatser (hålla dem under uppsikt och lära dem veta hut)... Därefter började gymnasiet ett år tidigare istället för nian. Gymnasiet är (precis som ni säger) bättre, eftersom det bygger på frivillighet och ansvarstagande.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

RioGrande skrev:Högstadiet är en ond tid! Borde tas bort helt och hållet. Det finns ingen annan period i livet när allt är så tydligt: med mobbare, offer, rovdjur, lätta byten... sadism och terror. De onda blir ondare och de goda mals ner och blir till spillror. Så många människor som börjar på högstadiet med förutsättningar att bli något stort och sedan vacklar de ut som vrak eller monster. Det är lite som fängelser på film. Eller djungeln.
Om jag fick bestämma skulle mellanstadiet förlängas ett år till. Sedan skulle det vara ett års sabbatsår, när föräldrarna var tvungna att ha rötäggen på sina arbetsplatser (hålla dem under uppsikt och lära dem veta hut)... Därefter började gymnasiet ett år tidigare istället för nian. Gymnasiet är (precis som ni säger) bättre, eftersom det bygger på frivillighet och ansvarstagande.

Det där var ingen tokig idé! Däremot har jag svårt att se att den skulle genomföras.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Linus S skrev:Det där var ingen tokig idé! Däremot har jag svårt att se att den skulle genomföras.


Du är medveten om att du just skrev under på att du är ett rötägg som behöver passas av mamma och pappa under arbetstid? :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

APenny4YourThoughts skrev:
Linus S skrev:Det där var ingen tokig idé! Däremot har jag svårt att se att den skulle genomföras.


Du är medveten om att du just skrev under på att du är ett rötägg som behöver passas av mamma och pappa under arbetstid? :)


Ja, enligt mig kan de väl vara ok att ungdomarna/de yngre vuxna får lära sig hur det blir för dem om 5-10 år. Möjligt att det finns nackdelar, men en stor fördel är att ungdomarna lär sig hur det fungerar, sen, när man ska jobba.

Ja, jag tyckte om idén, men det innebär inte att jag vill att det ska bli så. Det är helt ok med hur vi har det nu.
Skriv svar