Mina serier, ett urval!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Tror heller inte att det är fara för att någon skulle börja klaga.
Möjligtvis att jag anger källan för musiken i inlägget.

Och ja, jag tuschar på direkt, då jag är säker med pennan allra flesta gånger. Alltså är inte Sergio Aragones ensam!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Wakuran »

APenny4YourThoughts skrev:
Ulrike Meinhof skrev:Ingen kommer någonsin klaga på det där, om det så vore... vilken låt som helst. Man gör bäst i att bara skita i vad man får och inte får när det gäller att lägga upp låtar och filmklipp på internet, för så länge man inte har en sida i storleksordningen svt.se är det värsta som kan hända att någon tvingar en att ta ner det, vilket är löjligt osannolikt ens det.


Jag tror att den här bloggaren tänkte ungefär så. http://www.kristianstadsbladet.se/bromo ... ronor.html

Det där låter ju helkonstigt. Kan man inte överklaga beslutet? Finns det mer bakgrundshistoria?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Wakuran skrev:
APenny4YourThoughts skrev:
Ulrike Meinhof skrev:Ingen kommer någonsin klaga på det där, om det så vore... vilken låt som helst. Man gör bäst i att bara skita i vad man får och inte får när det gäller att lägga upp låtar och filmklipp på internet, för så länge man inte har en sida i storleksordningen svt.se är det värsta som kan hända att någon tvingar en att ta ner det, vilket är löjligt osannolikt ens det.


Jag tror att den här bloggaren tänkte ungefär så. http://www.kristianstadsbladet.se/bromo ... ronor.html

Det där låter ju helkonstigt. Kan man inte överklaga beslutet? Finns det mer bakgrundshistoria?


Nja, bilden låg ute ett tag, utan upphovsmannens tillåtelse. Räkningen kom, och betalar man inte driver de ärendet så långt det går (domstol) och jag tror att det är svårt att vinna. En upphovsman har ingen skyldighet att meddela att någon bryter mot upphovsrätten. Tydligen.

Edit: Här uttalar sig företaget som skickar ut fakturorna. http://www.kristianstadsbladet.se/bromo ... garna.html
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

Googlar man "Bildombudsmannen" inser man snart att det är en högst suspekt verksamhet snubben sysslar med. Påminner klart mycket om fakturabluffföretagen som bara skickar ut fakturor för ditt och datt och hoppas att företag med bristande rutiner betalar. Jag kan inte nog beskriva min avsky för den där typen av vedervärdigt avskum. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Isegrim »

APenny4YourThoughts skrev:
Ulrike Meinhof skrev:Ingen kommer någonsin klaga på det där, om det så vore... vilken låt som helst. Man gör bäst i att bara skita i vad man får och inte får när det gäller att lägga upp låtar och filmklipp på internet, för så länge man inte har en sida i storleksordningen svt.se är det värsta som kan hända att någon tvingar en att ta ner det, vilket är löjligt osannolikt ens det.


Jag tror att den här bloggaren tänkte ungefär så. http://www.kristianstadsbladet.se/bromo ... ronor.html


Killen som drabbats låter rätt naiv, företaget låter mycket som en bluff. Undrar vad BUS säger om saken? Nog för att de kan vara rätt så obstinata i sin inställning, men de lär nog inte ställa sig bakom detta...
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av MagnusR »

Labrador Road 26 skrev:OT.

Googlar man "Bildombudsmannen" inser man snart att det är en högst suspekt verksamhet snubben sysslar med. Påminner klart mycket om fakturabluffföretagen som bara skickar ut fakturor för ditt och datt och hoppas att företag med bristande rutiner betalar. Jag kan inte nog beskriva min avsky för den där typen av vedervärdigt avskum. Slut OT.


Bildombudsmannen är väl mest känd för att starta process mot sådana som vill påvisa idiotier på internet och därför visar vad det är som de klagar på. Tyvärr är det bara i tryckt form som man får publicera bilder för kritisk granskning, inte på internet. I andra hand är han känd för överdrivna krav för saker som dock är korrekta legala krav.

Ett företag som är ännu värre heter Getty. De köper upp bildportföljer, inkl bilder som upphovspersonerna tidigare tillåtit fritt användande av, och skickar sedan ut fakturor till de som använder bilderna i god tro (ett begrepp som jag använder här, men som inte har juridisk betydelse inom upphovsrättsbrott).

/Magnus
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Nu kommer jag in här och skriver om något helt annat...!
Låter novellen vara min huvudsak ett tag framåt, under tiden ritar jag lite då och då. Helt enkelt.
Nu finns en lite utställning också med några sidor ur novellen som kommer hålla på några dagar framåt:
Titta in här!

Bloggade lite igår om just det här:
http://linussjoblom.tumblr.com/post/301 ... pa-altexto

Och sedan så har jag en hemsida nu. Fast nja, kanske inte, titta in ändå!
Click here n you will enter it!

Det var lite nyheter, försätt diskutera ni! Det är ju det forum är till för! [:)]
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Här handlar det ju om vanlig rättspraxis i Sverige. Det första man måste ta ställning till är om man anser sig att råd att förlora ett mål. Nästa steg är att överväga om man kan få rätt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av MAD »

Det är fortfarande OT men angående bildombudsmannen så gav han sig även på genusfotografen...
http://www.genusfotografen.se/?p=687
Det blev väldigt uppmärksammat ett tag och det drogs fram det som LR26 skriver att bildombudsmannen snarast är att jämställa med bluff-firmorna
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Håller just nu på med en serie om min barndomskompis, eller som jag säget det, dagiskompis.
Gjort 1 sida hittills, lite annorlunda denna gång är att jag kör med 6 rutor/sida istället för 4 rutor/sida. Första sidan har dock
4 rutor, pga av att titeln tar upp en del. Rutorna är dock i samma storlek. [:)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av larsa66 »

Kommer "Prao i abetslivet" publiceras? Måste säga att jag blev väldigt intresserad av att läsa hela serien sedan du bjöd på smakprovet.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

larsa66 skrev:Kommer "Prao i abetslivet" publiceras? Måste säga att jag blev väldigt intresserad av att läsa hela serien sedan du bjöd på smakprovet.

Just nu finns den bara att köpa för 50 kr.
I övrigt, så kan man få några sidor till här, men resten kan köpas! :)
Sen när webcomics.se är igång, så tänkte jag publicera ett längre smakprov i tidningen som maria pratat om.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Ska skicka mer grejer till Galago i helgen!
Så då får vi se om dem nappar...!
För övrigt, så gjorde jag idag den första skämtteckningen på snart 2 veckor. Äntligen! :D
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Är ganska säker på att det kommer bli ett andra fansin i september! Har omkring 20 sidor som behövdes scannas för längesen! Men men, skolan är ju viktig!
Och för för första gången någonsin så kommer ett av mina fansin innehålla nästintill bara längre serier! Om man jämför med Låt Mig Vara!, så hade den bara skämtteckningar, denna gång är det raka motsattsen som gäller! Och sedan så jobbar jag på en fin logga till mitt digitala konstkollektiv Artkraft! [:)]
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Just nu går det finfint med serierna! Men jag har börjat ledsna lite grann, så jag ta en liten paus. Den blir nog inte särskilt lång, men förhoppningsvis tillräckligt lång för att jag sen ska kunna komma tillbaka bättre än någonsin! [^]
Sen så var det sista dagen för min utställning idag. Hemsidan stängde kl 20, alltså för ca 10 minuter sen ungefär.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Den där pausen kom aldrig...!
Har redan nu börjat knåpa på nästa projekt. Troligtvis, så blir det ännu en serienovell. Fast denna är inte självbiografisk, som Prao I Arbetslivet var. Titeln är Ungdomens Vrål...
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Har lite nyheter:
Nu kan man läsa en serie av mig på följande blogg:
http://theartkraft.blogspot.se

Serien tror jag att jag har publicerat här tidigare, men det rör ju mina serier så jag tänkte att man kunde länka hit :)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Linus S »

Lite uppdateringar!
Ligger på ca 10 sidor in i mitt nya projekt kallat Ungdomens vrål. Ska bli riktigt kul och se hur den blir mottagen, då den är långt ifrån självbiografisk, som prao i arbetslivet var.

Här är en färsk bild:

Bild

Bloggade om detta idag också, men det kan ni läsa om i bloggar-tråden, då det här inte är en blogg-tråd!
Sen så ska jag bjuda på en serie om August Strindberg här på serieforum snart. Den ska bara bli färdigtecknad och scannad och lite redigerad. Ha det bra!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Linus S skrev:Sen så ska jag bjuda på en serie om August Strindberg här på serieforum snart. Den ska bara bli färdigtecknad och scannad och lite redigerad. Ha det bra!

Det kom nyligen ut en annan serie om honom också, "Döda rummet" av Per Demervall och Ola Skogäng. Han verkar poppis nu med andra ord. Om jag inte missminner var det en tv-serie relativt nyligen om honom också med den överskattade Jonas Karlsson i rollen som Strindberg.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186048244
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina serier, ett urval!

Inlägg av Isegrim »

Kan ju tänkas att det har något med Strinberåret att göra ...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Skriv svar