Tokiga drömmar om serier...

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Magnus »

...inatt drömde jag att den nedlagda seriebutiken Dolores Serier fanns igen.
Jag blev så glad och gick fram till ägaren som stod bakom disken för att prata.
Men när jag såg över disken så fanns det nästan inga varor där, allt var tomt.

Hobbypsykolog någon?
Jag lider nog av nån form av separationsångest efter att butiken lade ner, eller? [:(]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Rufus »

Vet inte om jag har drömt om Dolores någon gång, men troligtvis har jag det (man kommer ju långt ifrån ihåg allt som man drömmer) och Dolores har ju alltid funnits där som en fast punkt i serietillvaron eller nåt sånt. [:)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av RioGrande »

Jag tror att jag var med i en serie en gång i en dröm (eller också var det ingen dröm, eller också är det en dröm fortfarande och jag kan vakna när som helst.... "Va, var det inget liv? Var det en serie?")

[:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Agentum »

Ja nog har man drömt tat man hittat serier som man iaf tror att man verkligen vill ha och till kanonpris.
Sen naturligtvis det otäcka att serierna har blivit stulna, förstörda osv.
Däremot drömmer jag inte att jag är i en serie som jag på forumet hört att andra kan göra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 19:46
Ort: Säffle
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av yngvek »

Jag har drömt en del knäppheter genom åren. Som t.ex när jag drömde att jag var nere och dök i en sjö och hittade en jävla massa Kalle Anka på botten, och dom var inte ens fuktskadade! [|)]
Men det var ju tyvärr bara en dröm.. [B)]
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av MagnusR »

Drömmer ibland att jag letar igenom nya städer efter seriebutiker. Inte så tokiga drömmar får jag väl erkänna. Ibland vandrar jag bara runt utan att hitta någon butik men ibland hittar jag dem och då brukar det dessutom finnas en hög original att bläddra igenom. Sedan vaknar jag...

/Magnus
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag hade en seriedröm igår natt. Dolores var faktiskt med i denna dröm också. Jag har säkert berättat om att jag relativt ofta besökte Dolores när de låg brevid Heden en trappa ner. Jag var i alla fall där och så fick jag syn på några svenska Spindelmannennummer som jag aldrig sett förut. De hette "Spidde" och kom ut 1977-78. Jag blev alldeles till mig av förtjusning. Äntligen hittade jag lite spindelmannennummer som jag inte hade. Oj, vilka härliga "Spiddenummer" det var. Nu kunde jag börja samla och leta Spindelmannentidningar igen. Vilken konstig men härlig dröm. Ja, jag saknar samlandet. 2007 samlade jag Spindelmannen/Spider-Mantidningar och det var väldigt roligt, givande, spännande men också dyrt. Jag har alla svenska Spindelmannen/Spider-Mantidningar som kommit ut. Fast skall jag vara helt ärlig så finns det en liten lucka i samlandet, jag har inte alla "Spider-Man Kidsnummer". Dax att börja samla på dem. Någon som har dem och vill sälja dem relativt billigt? "Spidde" hette numren i drömmen. Det var jättefärgrika och hade den där Romitakänslan. "Spiddenumren" i drömmen påminde lite om detta omslag:
Bild

Oj, vilken härlig dröm tänk om man kunde få den känslan igen att känna att man hittar någon svensk Spider-Man/Spindelmannentidning som man inte visste existerar. Det är det som jag tycker är den stora förtjusning med samlandet, det blir ju lite som bra forskning, man hittar nya saker. Håller på att samlar lite Scarlet-Spidernummer för ögonblicket, det blir så dyrt när man vill ha de tidigare numren när han dök upp första gången i "The Amazing Spider-Man", jag har nästan gett upp. Tacka vet jag att samla på svenskanummer, de har man ju i alla fall råd med, än så länge..

Visst har man haft tokiga drömmar om serier. Som jag nämnde i en annan tråd drömde jag en gång att jag var tillsammans med Mary Jane och sen kom Gwen och då blev förstås hon mer intressant. Underbar dröm egentligen önskar den var sann. Man är lite lätt insnöad.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Wakuran »

Jag drömmer inte så ofta, men just idag hade jag en småkonstig serierelaterad dröm (eller iaf yrvaket frikopplat läge i hjärnan) jag tänkte dela med mig av.

----

Jag befann mig typ av någon anledning i ett slott, där det var ett lajv på gång, och av annan anledning hamnade jag i slagsmål med dessa lajvare i sina dräkter och plastsvärd, och efter att ha besegrat flera stycken och hoppat runt på murarna i riktiga actionscener hade jag lyckats fixa till mig ett plastsvärd och gick vidare.

Då besökte jag en sal där det pågick en seriefanzinmässa, och efter att ha kommit in i salen märkte jag att hela salen, bortsett från bordsutställarna var på väg att attackera mig. Jag försvarade mig tappert med mitt plastsvärd, medan personer som Ola Skogäng och Valentin Schönbeck attackerade mig med plastsvärd och plastknivar, allt medan Kill Bill-låten gick i bakgrunden. Efter en hård fajt gick jag segrande ur slaget (även om det verkade riggat) och gick fram och pratade med en tecknare vid ett bord.
-Så, vad tyckte du om Kill Bill-arrangemanget?
-Var det Kill Bill? Det missade jag helt.
-De spelade ju Kill Bill-låten från högtalarna, t.o.m.

-Ritade du förresten ett djur till Alice Engströms födelsedag?...
Men det hade jag såklart missat...

----

http://www.youtube.com/watch?v=z-T9l8cJ ... re=related (NSFW)

De där tecknarna har jag träffat någon/ra gånger vid mässor och liknande, men jag känner dem egentligen inte, så det var intressant att de var med i drömmen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Wakuran »

Ny dröm, eller drömliknande tillstånd, om "tidig, numera bortcensurerad" sponsring i tidiga Bumbibjörnarna.

-"Do you care for a cigarette? When gummi juice just won't do."

"Care" var skrivet i samma logga som "Care Bears", en helt annan TV-serie, men sånt är inte så viktigt i drömmar.

Kan ha varit undermedvetet inspirerad av de gamla Flintstones-sponsringarna och liknande.

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hade precis en rejält otäck mardröm. Ska ner i förrådet inom kort för att hämta en sak, har inte varit ner där sedan jag flyttade in och majoriteten av min seriesamling ligger kvar i flyttkartongerna där (fast jag vet att det är långt ifrån idealiskt, ja jag vet). När jag kom ner i drömmen så var samtliga förråd mer eller mindre länsade, så även mitt. Mängder med flyttkartonger som bara var puts väck. Runt 80 procent av min seriesamling var bortforslad, plus massa annat som en stor tjock-tv, en trevlig stereoanläggning med vinylspelare, mina andra grammofoner. Plus lite annat.

Det var någon granntant där nere också som även hon fått sitt förråd länsat. Hittade några gubbar från bostadsföretaget som jobbade i närheten och de berättade att värden anlitat någon firma för att göra något jobb i källaren för någon vecka sedan och att det måste varit de som länsat alla våra förråd. Drömmen var väldigt realistisk och allt såg ut precis som det gör i verkligheten där nere.

Jag började ringa runt till alla seriebutiker i Stockholm som köper in gamla serietidningar för att be dem hålla ögonen öppna efter min samling. Både de och jag kom fram till att skurkarna måste bara kånkat iväg på kartongerna, rätt tunga sådana, utan att kolla vad som är i, för det är ju inte helt lätt att kränga tiotusentals serietidningar så där bara. Jag skrev även inlägg här på forumet och bad er övriga hålla koll i era lokala seriebutiker och på nätet (Tradera, Blocket och liknande) för att se om samlingen dök upp där.

Första gången tror jag som jag drömt om nya området här och allting stämde liksom med hur det ser i verkligheten. Jäkligt skum dröm i alla fall, men läbbig samtidigt. Jag har inga direkta rariteter i samling, några "key issues" men inget märkvärdigt egentligen, mest är att det är så många tidningar, som i drömmen var borta.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Agentum »

Jag skaffade iofs långboxar för det emsta men samam här de är i förådet som inte täcks av ev. hemförsäkringar, inet för att det spelar nån roll då serier och serieböcker man har för massor egentligen är värt noll tydligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det var inte det ekonomiska värdet egentligen utan alla minnen och tiden det tagit att samla på mig allt. Nästan 40 års samlande som bara var borta. I och med att jag inte säljer från samlingen så har den ju bara affektionsvärde för mig, jag tror dock min hemförsäkring täcker förrådet, får bestämt ta och kolla upp det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Wakuran »

Själv hade jag inbrott på vinden för ett tag sen, men min serie- och VHS-samling verkar man ha lämnat i fred... För tungt att bära med sig, tydligen... [B)]

Hörde av en kompis att han hade haft inbrott på vinden eller i källaren och någon hade stulit massa seriealbum, annars. Jobbigt.
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Basse »

Jag hade en vrickad dröm inatt.
Jag tror kopplingen är [Planetary Spoilers!!] när jag fick veta att Snow är the fouth man i Planetary som jag läste igår.

Jag drömde att hela världen hade kommit till en ny istid. Jag varnade en massa personer utanför ett lager som låg nedanför ett berg helt självt att dom måste täta bättre för att överleva. Bredvid lagret fanns det några kupol tält från Ö&B. Där i tälten låg några gamla lumparvänner stelfrusna och precis när jag skulle stänga dragkedjan flög en upp och började prata om Cable i X-Men. När jag gick därifrån så exploderade lagret.

Idag kollade jag på X-Men the animated series från -92 säsong 1. I ett avsnitt så kommer cable och spränger en halv ö som jag tror hette Genosha... kinda freaky..
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Wakuran »

Var inte Genosha någon plats där man byggde upp ett koncentrationsläger för mutanter, eller något sånt? Iaf i en alternativ framtid...

(Jag har inte läst X-Men särskilt noga...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Basse »

Wakuran skrev:Var inte Genosha någon plats där man byggde upp ett koncentrationsläger för mutanter, eller något sånt? Iaf i en alternativ framtid...

(Jag har inte läst X-Men särskilt noga...)


Genosha ska va den första semester ön som tog emot mutanter, men egentligen så tillfångatas dom och skall bygga en damm till The Leader och va dom nu heter som skapar Sentinel robotarna. Iallafall i tv-serien ^^
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Agentum »

Labrador Road 26 skrev:Det var inte det ekonomiska värdet egentligen utan alla minnen och tiden det tagit att samla på mig allt. Nästan 40 års samlande som bara var borta. I och med att jag inte säljer från samlingen så har den ju bara affektionsvärde för mig, jag tror dock min hemförsäkring täcker förrådet, får bestämt ta och kolla upp det.

Min säger att det bara täcker lägenheten då bara jag ska ha nycklar dit osv, förådet är ju ett sånt där alla i huset har varsitt i sama utrymme så det faller utanför, men jag håller med, mer än ekonomiskt är det ju så att man troligen slutade samla för alltid, inte sällan så tror jag de kan roa sig med att förstöra serier i stället för att stjäla dem ärligt talat, brand är ju en annan risk, som jag drömt om med.

Jag har egentligen inga förmögenheter men ändå så verkar det som att jag värderar det jag har iaf då jag som sagt kan ha drömmar om hur det går förlorat på nåt sätt och jag är maktlös att förhindra det, förlusten käns värre än att det är ett ev. ekonomiskt bakslag.

Min TV och dator och sånt jag har i lägenheten är inte värda mer än en bråkdel av de serier jag ens har här trots att de inte är några enorma dyrgripar, kan man nånsin få ut nåt för sådant alls?, försäkringsbolag är så pigga på teknik man har osv men jag samlar på allt möjligt som är svår att sätta exakta värden på och som ofta är i mängd, samlarmänniskor som jag omfattas inte, det rä ju inet en 50-talsbil jag ha reller nåt man direkt kan ta på lätt.

Men nu förstörde jag tråden, vi kanske borde snacka om försäkringar i nån tråd, hur det fungerar och om man skulle kunna få en klumpvärdering på nåt sätt då de kan få krossa min TV och dator osv, men inte mina serieböcker osv, ja och en del annat förstås ja gvärderar på ett sett inte en normal försäkring verkar täcka.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:Var inte Genosha någon plats där man byggde upp ett koncentrationsläger för mutanter, eller något sånt? Iaf i en alternativ framtid...

(Jag har inte läst X-Men särskilt noga...)


Var det inet den ö som först var så du beskrev dvs mutanter i slaveri osv men sen togs över av Magneto bla för att bli en egen nation med mutanter med honom som ledare, tror den gick under senare med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Rosen »

Jag drömde häromveckan att Valentin hade lämnat Linda, klätt av sig och blivit en nudistisk action hero á la Corben's Den. Samtidigt hade han blivit sådär cool och witty igen som han var i de första historierna, så lite streaking gjorde honom tydligen gott... Han och Dr Doom hade en heroisk showdown utanför våran sommarstuga, som slutade med att näck-Valentin knockade den lede skurken med en rak höger.

KLOONNGG!! Yeah, he's that tough.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tokiga drömmar om serier...

Inlägg av Agentum »

Hmm, hur får man ens så vivida seriedrömmar kan man undra?

Jag har nog aldrig haft en sån, förmodligen har jag för dålig fantasi för att verkligen bli med i en serie, de är serier även i mina drömmar, det närmsta jag kommer är att jag på nåt sätt kan få kontroll över dem i form av vad som existerar och som jag förmodligen iaf i drömmen ser som nåt jag bara måste ha.

Är det där sant är jag nästan avundsjuk även om det låter som rena lsd drömmen.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar