Värderingstråden

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Max B
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 09:43

Re: Värderingstråden

Inlägg av Max B »

APenny4YourThoughts skrev:Tack, det är svårt att se eftersom någon vill ha betalt för sin uppfattning kring seriers värde.


Det frodas många falska myter om seriesam på serieforum. Här är listan som vem som helst kan läsa, och alltid kunnat (finns även utan priser om man inte sökt via google):
http://www.seriesam.com/guide/kalleanka.htm

Spindelmannen 1/74 NM står i 1000 kr i guiden, den är mycket svår i det skicket. Vi sålde två st VF 700 kr i våras.

Tack vare de kunder som köpt guiden så kan vi fortsätta underhålla även hemsidan med ny info. Tyvärr kan vi inte ha priserna öppet på alla titlar eftersom de skulle kunna kopieras till andra hemsidor.
Senast redigerad av 3 Max B, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Värderingstråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Max B skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Tack, det är svårt att se eftersom någon vill ha betalt för sin uppfattning kring seriers värde.


Det frodas många falska myter om seriesam på serieforum. Här är listan som vem som helst kan läsa, och alltid kunnat:
http://www.seriesam.com/guide/kalleanka.htm


Hmm, jag gick in via hemsidan igår och då var det bara en massa stjärnor under Kalle Anka. Finns det två olika listor online?

Det räcker med 20st blandade Kalle-blaskor från 80-90-tal. Perfekt! Då tar jag 5st Spindelmannen-ettor när vi ändå är i stan. [:)]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Wakuran »

Det här är listan man hittar via sökmotorn.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s ... %281948%29
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Värderingstråden

Inlägg av burnout »

En fråga till er som "klagar" över att det är fel si/så och priser som är åt helvete hit/dit. Skickar ni mail ang. TE:s egenhändiga prissättning eller är den bra? Om ni gör det får ni svar? Här får ni något svar i alla fall

Än en gång
Vi som håller på att sammanställa denna katalog som vi anser kommer att bli den mest kompletta katalog någonsin (komplett kommer den nog aldrig att bli). Vi har annat också att göra, arbeta,familjeliv mm. Katalogarbetet är på VÅR fritid. Vi vet att priserna släpar efter så är det och vi får be om ursäkt att vi inte uppdaterar dom en gång i månaden. Men vi har lagt ut katalogen SÅ LÄNGE med priser (som justeras då och då) bara för att folk ska veta att det pågår ett STORT projekt att få till en kanon katalog med SAKNADE titlar,nr,bilagor och prylar. sen att det blir lite fel här/där fixas under färden men felen är små. Vi har kunnat publicera katalogen utan priser med och då hade blivit ett J--A liv om det med nu har vi priser som speglar lite grann verkligheten, sen att det släpar efter i uppgradering det är sånt som händer eftersom vi inte är klara än.

Men ni ska veta att vi kan lägga av med detta projekt om det tjafsas om skitsaker och påhopp eftersom det inte är några stora pengar inblandade i detta (vi är 2 st som får resa lite långt 1 gång om året för ett möte, men det tar vi, bara för att få träffas och rensa luften om detta projekt). Men då ska ni veta en sak att uppgifter vi sitter på som inte är publicerad än i någon katalog aldrig kommer att finnas heller. Men det är bara att köpa te:s katalog och vara nöjd/glad över en väl genomarbetad katalog och skita i "våran" , valet är fritt.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Värderingstråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

burnout skrev:En fråga till er som "klagar" över att det är fel si/så och priser som är åt helvete hit/dit. Skickar ni mail ang. TE:s egenhändiga prissättning eller är den bra? Om ni gör det får ni svar? Här får ni något svar i alla fall

Har inte sett att någon egentligen klagat, men haft åsikter om värderingar på olika objekt. Vilket är naturligt, det är nog ofrånkomligt att man bedömer vissa tidningar olika.

Jag är fullt övertygad om att alla tycker ni gör ett utmärkt arbete oavsett om man gör en annan bedömning av värden eller inte.

Själv förstår jag på sätt och vis inte grejen med värderingsguider över huvud taget, detta inte specifikt för Seriekatalogen utan samtliga. Man köper väl objekt för sin egen skull till sin egen samling och då kan bara man själv avgöra vad som är ett rimligt pris att betala för objekten. Eftersom jag inte är den typen av samlare som säljer mina saker spelar det ingen som helst roll vad andra skulle vara villiga att betala för dem jag måste ta mina egna beslut när jag införskaffar nya saker till samlingen. Men det är mitt sätt att se på saken, vill andra ha en guide för att kunna avgöra om de betalat rimligt för sina samlingar är det upp till dem, och uppenbarligen finner många tröst i det.

I vilket fall som helst ser jag bara lite olika åsikter om värdebedömningarna inte att ni (Seriekatalogsfolket) gör ett dåligt jobb på något sätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Värderingstråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

burnout skrev:Men ni ska veta att vi kan lägga av med detta projekt om det tjafsas om skitsaker och påhopp eftersom det inte är några stora pengar inblandade i detta (vi är 2 st som får resa lite långt 1 gång om året för ett möte, men det tar vi, bara för att få träffas och rensa luften om detta projekt).


Jag får nog hålla med LR26. Jag tycker också ni gör ett bra jobb och förstår ärligt talat inte din reaktion.

Vad är det för skitsaker och påhopp du menar? Är det Max Bs inlägg eller annat? Hade projektet varit mindre känsligt för påhopp om det varit stora pengar inblandat? Jag förstår inte riktigt.

Ni äger projektet och driver det givetvis hur ni vill. Jag fick bilden av att Seriekatalogen ville ha feedback (på gott och ont), men nu blir man ju osäker?

Att hota medlemmarna här med nedläggning av Seriekatalogen (och underförstått påstå att vi står i tacksamhetsskuld och bara ska vara tysta om vi inte har något snällt att säga) kan jag tycka är aningen förmätet och lite barnsligt. Jag förstår att ditt inlägg var skrivet i affekt, men man kanske ska vara försiktig med vad man ber om ändå? Jag applåderar projektet helhjärtat, men jag står knappast och faller med det.

Jag har inte faktan kring "biffen" med Eliasson, men varje gång hans namn nämns så är det 4-5 medlemmar här som tänder på alla fyra. För en utomstående betraktare framstår det mest som pajkastning från skyttegravar. Att Seriesams anhängare har åsikter om Seriekatalogen är väl lika naturligt som att Seriekatalogens anhängare har åsikter om Eliasson. Eller?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Värderingstråden

Inlägg av burnout »

Det jag menar att vi gör så gott vi kan , Att alla skor inte passar alla förstår jag med. Kritik kan man ta, men när man börjar med pettimetrar om den/den tidningen ligger så/så i värdering och inte så, det blir lite påhopp tycker jag efter som katalogen inte är klar (men många tror det) . "Hota med nedläggning? Hot!! Nej, men det går att dra ur pluggen om vi tröttnar ur om man säger. Att det finns åsikter om båda katalogerna är bra. Men kom i håg att Serieforum.se katalog är under uppbyggnad, den är inte klar.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Värderingstråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Okej, om du säger det så. [;)]

burnout skrev:Hot!! Nej, men det går att dra ur pluggen om vi tröttnar ur om man säger.


Wikipedia skrev:Hot är förklaring om avsikten att använda obehagliga drastiska åtgärder eller våld. Hot kan användas som påtryckning. Det kan röra olaga hot, som är brottsligt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av Mithroth »

Jag skulle nog hålla med om att en del som tagits upp är mer än vänliga tips och snarare påhopp. Att få kommentarer som att Seriekatalogen inte borde sätta ut priser över huvud taget eftersom det bara är rena gissningar och personerna bakom inte är tillräckligt insatta, skulle upprört mig också.
Båda katalogerna sätter sina priser efter vad de tycker är rimligt, grundande på affärer de själva gjort och som de sett andra göra. Seriekatalogen är fortfarande ett projekt under utveckling och det känns fel att klaga på att det är dåligt uppdaterat när det fortfarande jobbas på att lägga in titlar. Priserna lär gås över igen när det andra är färdigt för att kompensera för förändringar som skett.

Att komma med kommentarer och tips är aldrig fel, men man kan tänka på hur man gör det också. Att komma med diskussioner om egna erfarenheter och trender om vilka nummer som är svårare än andra kan göras utan att trumpeta ut att "Det här ÄR fel, så här SKA det vara!"

Kan tillägga att jag inte har något med någon katalog att göra, känner inte någon av de inblandade personligen och har ingen förmåga att prissätta serier.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Wakuran »

Det känns som enormt mycket tjafsande om något som bara är riktpriser. Om man är seriehandlare (hur många som nu finns kvar...) och märker att något går som smör, alt. blir liggande på hyllorna i evigheter får man ändra sina priser själv.

Hur "svår" en tidning är känns smått irrelevant i sig, om den inte har en stark skara samlare spelar det inte mycket roll.

Jag tror förresten jag lyckades köpa Spindelmannen 1/74 för en femma, någonstans.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av UlfK »

Thomas. Vi har vår katalog - du har din. Nöj dig med det.

Alla andra: Priset på en begagnad vara är väldigt svårt att uppskatta. Det beror på om hur mycket pengar säljaren vill ha - och hur mycket han måste ha. Det beror på hur mycket pengar köparen har - och hur mycket han kan avvara. De priser vi sätter är de vi tycker är rimliga. Innebär det att det är olagligt att sälja billigare? Eller dyrare? Så klart inte. Märker vi att många säljer billigare sänker vi riktpriserna, och höjer om folk börjar sälja dyrare.

Alltså - och det här är viktigt - riktpriser är inte detsamma som en prislista.

Och till er som sagt snälla saker om vårt arbete: Tack, det är kul att ni uppskattar det arbete vi lägger ner. Och nu - tillbaks till semestern.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Värderingstråden

Inlägg av Basse »

Hejsan, jag skulle behöva lite råd. Det är så att efter en hel sommar har samlat på mig nästan hela Stjärnornas Krig serien från Serie-Nytt, Serie Magasinet och några få nummer an Månadens Äventyr. Efter lite research så inser jag att det inte är samma serier i Stjärnornas Krig albumen eller i dom egna Stjärnornas Krig tidningarna. Dom gjorde ju så med Conan att man tryckte upp album med Serie-Nytt serien som hade gått, fast i färg.

Så, jag hur ni skulle värdera? Det står som riktpris 20:-/st NM på seriekatalogen vilket jag kan tycka är ett rimligt pris för VG-F skick på tidningarna. Har Stjärnornas Krig samma effekt i serievärlden som i film/spel världen?

jag kom även till insikt att det handlar om att hitta en köpare som är intresserad och det känns som jag just svarade på min egen fråga [:D]
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

Basse skrev:Hejsan, jag skulle behöva lite råd. Det är så att efter en hel sommar har samlat på mig nästan hela Stjärnornas Krig serien från Serie-Nytt, Serie Magasinet och några få nummer an Månadens Äventyr. Efter lite research så inser jag att det inte är samma serier i Stjärnornas Krig albumen eller i dom egna Stjärnornas Krig tidningarna. Dom gjorde ju så med Conan att man tryckte upp album med Serie-Nytt serien som hade gått, fast i färg.

Så, jag hur ni skulle värdera? Det står som riktpris 20:-/st NM på seriekatalogen vilket jag kan tycka är ett rimligt pris för VG-F skick på tidningarna. Har Stjärnornas Krig samma effekt i serievärlden som i film/spel världen?

jag kom även till insikt att det handlar om att hitta en köpare som är intresserad och det känns som jag just svarade på min egen fråga [:D]


Serie-Nytt med Conan och Stjärnornas Krig kostade mer förr, när man köpte beg. serier i butik.
Hur det är numera vet jag inte, nu får alla kolla på tradera hur det ligger till. [;)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Wakuran »

Basse skrev:jag kom även till insikt att det handlar om att hitta en köpare som är intresserad och det känns som jag just svarade på min egen fråga [:D]

"Satori" heter det i zenbuddismen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Värderingstråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Basse skrev:Efter lite research så inser jag att det inte är samma serier i Stjärnornas Krig albumen eller i dom egna Stjärnornas Krig tidningarna.

Det fanns både en dagspressttrip av Russ Manning/Archie Goodwin och Al Williamson och serietidningsversionen från Marvel Comics. Vet inte riktigt hur länge dagspresstrippen rullade men kanske fram till 1984 eller så. Serietidningen kom ut med 107 nummer i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Wakuran »

Vi pratade litet om dagspresstrippen under Seriepubben igår. Det verkade som man började teckna den innan man sett filmen, men man hade viss tillgång till förhandsmaterialet, så Han Solo lär se ut som Harrison Ford, men tecknas misstänkt ofta i samma profl, och Luke Skywalker ser inte alls ut som Mark Hamill...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Värderingstråden

Inlägg av Basse »

Magnus skrev: Serie-Nytt med Conan och Stjärnornas Krig kostade mer förr, när man köpte beg. serier i butik.
Hur det är numera vet jag inte, nu får alla kolla på tradera hur det ligger till. [;)]


#6 -81 25:-, #8 -81 18:-, #16 -81 6:- från butik. Jag kanske inte är ute på fel spår ändå ^^ Priset går ju ned hos beyonder2000 när det kommer till skicket. Jag har handlat lite av honom och han driver en bra verksamhet tycker jag :)
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Värderingstråden

Inlägg av MarvelParveln »

Tjena!

Vad har ni för syn på adresstämplar på baksidan av omslaget/pärmen (eller över huvud taget)? I USA, om jag minns rätt, är det inget som drar ner skicket speciellt mycket (eller?). Men hur ser det ut här? Jag hatar namnteckningar, men har lite lättare för stämplar. Men vad är kotym? Jag själv föredrar en platt tidning med en stämpel än en knycklig utan, men vad säger "lagen"?

/MP
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Värderingstråden

Inlägg av rkaj »

Syftar du på prenumerantetiketter (eller på nyare tidning, adressutskrift direkt på tidningen) eller på tidigare ägares egna märkstämplar?

Gäller det egenstämplat skulle jag jämställa det med klotter (i sin lindriga form, prydlig namnteckning). Gäller det prenumerantadressering bör det vara ännu lindrigare (eftersom det är mer "original").
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värderingstråden

Inlägg av Magnus »

MarvelParveln skrev:Tjena!

Vad har ni för syn på adresstämplar på baksidan av omslaget/pärmen (eller över huvud taget)? I USA, om jag minns rätt, är det inget som drar ner skicket speciellt mycket (eller?). Men hur ser det ut här? Jag hatar namnteckningar, men har lite lättare för stämplar. Men vad är kotym? Jag själv föredrar en platt tidning med en stämpel än en knycklig utan, men vad säger "lagen"?

/MP


Det finns två huvudtyper.
Sådana gjorda av tidningsägaren själv och prenumerationsadresstämplar.
Stämplar användes för adressering till prenumeranter på 50-talet.
Prenumerationsetiketterna kom i slutet av 60-talet och fanns kvar till 90-talet.
De datorutskrivna adresserna på tidningar vi har idag kom på 90-talet.

Det finns många åsikter om skicket efter en stämpel.
Jag är av den åsikten att det inte är lika fult som en namnteckning.
En pren.stämpel sänker inte mer än till Very Fine.
En privat stämpel kan sänka mer, beroende på hur den är utformad.

Jag blir säkert emotsagd av någon som ser allvarligare på pren.stämplar.

Edit: På 50-talet var de inte så noga med vart pren.stämplen hamnade.
Sitter den på framsidan så tycker jag det är lite värre, ca Fine.
Senast redigerad av 1 Magnus, redigerad totalt 0 gånger.
Simma lugnt!
Skriv svar