Svenska SuperSerier: Läst den? Omdöme? Om inte, varför?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Peral skrev:Serieplaneten lyckades lösa det med Marc Saunders, varför inte använda samma system?!


Hur kan du veta att Serieplaneten lyckades lösa det? (Lösa någonting?) Jag skickade visst in den där kupongen som fanns i tidningen, men inte vällde det ner AMS-utgåvor i min brevlåda för det... :(
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Sebastian_Sandberg skrev:Och nu för något helt annat, vi provar det nya systemet och öppnar omröstning för framsidan till nummer 14! http://serieforum.se/viewtopic.php?f=51&t=7503


Hur går arbetet med nr 14?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Och hur går det med nummer tretton? Är det beställningsbart nu?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Den fanns klar vad jag vet på SPX-11 men den verkar inte gå att beställa över hemsidan eller från Tidskriftsbutiken. Den har heller inte satts upp som klar på SSS hemsida.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Den fanns klar vad jag vet på SPX-11 men den verkar inte gå att beställa över hemsidan eller från Tidskriftsbutiken. Den har heller inte satts upp som klar på SSS hemsida.

Jepp, fick ett ex av #13 på release-evenemanget på SPX. Om jag inte missminner mig så var det någon typ av rättighetstrassel som gjorde att de inte kunde sälja den under SPX och kanske även på Tidskriftsbutiken. Den enda, vad jag vet, "externa" serien i #13 är epilogen till Marc Saunders, så min gissning är att det är där pinnen i hjulet sitter. Kanske kopplat till trasslet runt Serieplaneten. Märk väl att detta är ren gissning till varför inte #13 finns tillgängligt än.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Enligt SSS red ska rättighetstrasslet vara löst nu och nr 13 får säljas. Men nu har man problem med internetbutiken.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Jag vet att de hade något krångel med utbetalningen av pengarna från Tidskriftsbutiken, men inte läst om något rättighetsbråk rörande Marc Saunders
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Jag vet att de hade något krångel med utbetalningen av pengarna från Tidskriftsbutiken, men inte läst om något rättighetsbråk rörande Marc Saunders

Det var något om rättigheter som gjorde att de inte kunde sälja tidningen på SPX utan fick hålla sig att dela ut den till de få som var med på "releasefesten" (jag och Wakuran). Vad jag förståt var samtliga andra serier interna sedan tidigare så där kan det inte funnits rättighetstrassel, återstår den (vad jag känner till) enda externa serien som gästade numret, och det är epilogen. Uteslutningsmetoden alltså, men som sagt inte helt bekräftat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Då kan jag bekräfta att det rörde sig om Marc Saunders.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

Vi har just idag återupptagit samtalen med Tidskriftsbutiken, och håller på att trassla ut problemen med betalningarna! =) Förhoppningsvis kan det hela vara löst inom en vecka eller två, och vi kan börja skicka ut nr 13, och lite påfyllningar av smått och gott!
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Sådär. Då var äntligen nr 13 uppfiskad. Gillade faktiskt Mario Toros serie mest. Fast av någon anledning tyckte jag att numret kändes lite packat, lite som ett gammaldags fanzin, inte så luftigt, lyxigt och layoutat som man tänker sig att det ska vara när det handlar om superfolk.

Var även inne och försökte söka information om Mario Toro i Seriewikin. Det visade sig att flera av Svenska Superserier-tecknarna (och övriga skapare) inte hade några uppslag i Seriewikin. Och det borde väl vara i SSSs intresse att sådan information är tillgänglig här? Med andra ord! Redaktörer på SSS! Logga in på Seriewikin och komplettera så att alla röda namn försvinner....
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... uperserier
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Var även inne och försökte söka information om Mario Toro i Seriewikin. Det visade sig att flera av Svenska Superserier-tecknarna (och övriga skapare) inte hade några uppslag i Seriewikin. Och det borde väl vara i SSSs intresse att sådan information är tillgänglig här? Med andra ord! Redaktörer på SSS! Logga in på Seriewikin och komplettera så att alla röda namn försvinner....
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... uperserier

Det är stora luckor inom många områden på Seriewikin, så folk som har kunskap, tid och ork att komplettera är alltid välkomna. Jag var för gnällig när jag började skriva på Wikin, men i princip all serierelaterad info som kommer in är önskvärd, och går ju alltid att redigeras i efterhand om man är osäker.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Ett så pass etablerat projekt som SSS borde väl dokumenteras i detalj! Att det inte går att slå upp en så pass driven tecknare som Toro är snudd på skandal. Och det borde faktiskt vara i SSS-folkets intresse att se till att den här informationen kommer in och blir korrekt och sökbar. Det är ju värdefull gratisreklam!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Ett så pass etablerat projekt som SSS borde väl dokumenteras i detalj! Att det inte går att slå upp en så pass driven tecknare som Toro är snudd på skandal. Och det borde faktiskt vara i SSS-folkets intresse att se till att den här informationen kommer in och blir korrekt och sökbar. Det är ju värdefull gratisreklam!

Jag tycker det är relativt vanligt att yngre fanzin-/ webbserietecknare registrerar sig för att skriva om sig själva, så det känns vedertaget.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

För dom som missat det, så kan jag med glädje avslöja att SSS #13 och i princip alla tidigare nummer nu finns tillgängliga att beställa via Tidskriftsbutiken! =) Vi har även fått ut några ex till bl a Malmö. Dock så har jag för mig att det är lite dåligt i just huvudstaden, dessvärre, med att få tag i tidningen i butik.

Förhoppningsvis kan vi klura ut nånting där också.

Kan nog hända att vi hade behövt uppdatera oss lite på Seriewikin, nu när ni nämner det. Vet att både jag och gammelredax Daniel Schenström har konton där, och har skrivit det lilla som finns iallafall. Dock så dog det väl ut en aning efter ett tag, då vi fick lite andra intressen och en massa andra projekt som skulle göras. Vi har väl kört lite med att det är valfritt med alla bidragare och medlemmar att lägga upp sig själva, om man vill, helt enkelt.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Ett så pass etablerat projekt som SSS borde väl dokumenteras i detalj! Att det inte går att slå upp en så pass driven tecknare som Toro är snudd på skandal. Och det borde faktiskt vara i SSS-folkets intresse att se till att den här informationen kommer in och blir korrekt och sökbar. Det är ju värdefull gratisreklam!

Jag tycker det är relativt vanligt att yngre fanzin-/ webbserietecknare registrerar sig för att skriva om sig själva, så det känns vedertaget.

Även ganska vedertaget bland äldre... [^]
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Basse »

Bump

Jag införskaffade SSS, jag tycker det är en sjukt bra tidning. Mario Toro är det namn som fastnat, men även ni andra gör det gôrbra på tecknarsidan och manussidan.
Det är kul att se ett annat perpektiv av Superhjälte serier som i dom här tidningarna. Jag låg och fnittra när jag läste Kapplöpningen med Major Gripen C/O, tills det hetta till.
Sverige har bra potential till den här genren helt klart och ni som jobbar på redaktionen gör ett super jobb. Jag hoppas på att tidningen får leva kvar och fler serier får se världen. Även ni som skapat och fått publicerat i SSS gör ett super jobb! Forsätt skapa så vi som inte kan teckna så bra får fortsätta läsa era härligheter :)
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av DarkPaladin300 »

Tack för det :)

Vore schysst att alla kunde göra en recension av alla serier i SSS, ungefär som vi kör i vår egen forum
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Basse »

DarkPaladin300 skrev:Tack för det :)

Vore schysst att alla kunde göra en recension av alla serier i SSS, ungefär som vi kör i vår egen forum



Det kan jag ställa upp med :)
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Hur gick det med röstningen om bästa omslag?
Fick ett pm förut att jag skulle fåen tidning då jag röstade och röstade rätt:-)
Var ett tag sen jag läste tidningen, kul att se hur den utvecklats.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar