Någon som har sålt tidningar på blocket?

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av braxtallrik »

Hej, jag undrar om det är någon som har sålt lådor/kassar med tidningar på blocket? Precis som flera andra här på forumet behövs det lite mera plats så en del ska avyttras på ett eller annat sätt.En del går raka vägen till återvinning.Kompletta årgångar oavsett sort kanske kan vara värt att lägga ut på tradera, men det blir säkert en hel del diverse som ska bort. Jag undrar vad man kan sätta för pris på "blandlådor" bara för att bli av med dem? Det kommer nog bli allt möjligt Goliat, Fantomen Agent x9, Kalle, seriemagasinet, serieparaden m.m. Även en del slitna album som Lucky Luke o.d .
Seriemagasinet m.fl är ju inte eftertraktat, men jag tänkte att om man blandar lite grann så kanske någon blir intresserad eller ska man hålla sig till samma sort så långt det går?
Priserna på blocket varierar ju väldigt och det går ju inte att se avslutade annonser som på tradera så att man ser vad som är rimligt att ta för dem.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av Labrador Road 26 »

En ren gissning är 1-2 kr per tidning om de är runt G-FN och 5-10 per album i samma skick. Kanske lite lägre vid större mängder. Men detta är som sagt en ren lekmannauppskattning.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av burnout »

Lägger man till frakten (om dom inte kan hämta) så bör det vara skitbilligt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av Wakuran »

I vilka trakter ar det du bor? Jag tycker nastan det basta later som att lamna in till Myrorna eller nagot. Vanliga tidningar fran 70-talet och framat i halvdant skick verkar knappt vara vart modan att forsoka salja.

Blandning ar nagot jag inte tror pa, forsok att halla liknande saker i samma lador, sa borde det vara storre chans att hitta intresserade kopare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av braxtallrik »

Jag bor i södra Dalarna. Jag tänkte det skulle vara smidigast om någon kom och köpte dem så jag slapp frakta i väg dem själv. Jag kollade lite på blocket, någon ville ha 50kr för en pappkasse Agent x9. Är det rimligt? Någon ville ha över 500 för en låda Fantomen, men dem får han nog behålla.

Burnout- vad är skitbilligt? 50 kr bananlådan oavsett innehåll, eller kan man begära mer för t ex Fantomen?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av burnout »

braxtallrik skrev: Burnout- vad är skitbilligt? 50 kr bananlådan oavsett innehåll, eller kan man begära mer för t ex Fantomen?


En Bananlåda?? Kan den väga ca 15-20 kg? och är ca 120st Med buss så är det 255:-+max 1-2:-/st (fantomen) Totalt ca 4:-/st och det är loppispriser nästan och då får man bara gå säljarens bilder/beskrivning och hoppas han är ärlig på det.För att jag ska betala det osett så ska det nog vara lite över lässkick (Vg-Fn och lite bättre). Sälj det till Tomas i grannkommun i stället han tar det till loppisen i sommar. [:D]
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av braxtallrik »

Nu har jag testat att lägga ut en annons. Jag tycker själv att det är ett bra pris för en köpare, men jag kanske bor på fel ställe i landet. Det är nog för glest med serieläsare/samlare här i Dalarna.
Inga napp än, men nu ligger den ute i alla fall. Annars är det sista april snart så då har man något att tända brasan med annars. :twisted:
http://www.blocket.se/dalarna/Knasen__E ... m?ca=6&w=1
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av braxtallrik »

Det gick inget bra alls så nu blir det till att ge bort en del och kasta resten.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av braxtallrik »

Provade en annons igen och fick ett napp till slut. Det var en banankartong med julalbum, kronblom ,91:an o.s.v.
Köparen villl ha det skickat med bussgods. Det väger ca 20kg och fick plats i en av bussgods egna 20kg kartonger, så frakten blir 199kr. Köparen säger sig ha krångel att betala via internet och vill ha det skickat mot efterkrav. Men då måste jag betala 199kr i frakt och 60kr i efterkravsavgift. Om det sedan är en tomte som bara snackar och skiter i att hämta ut paket då får jag stå för ytterligare 199kr i returfrakt.
Har ni något förslag på hur jag kan lösa detta? Annars får jag skriva och säga: betala i förskott eller så blir det inget.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av Mithroth »

Han kan väl skicka pengar i ett rekommenderat brev isf?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av Magnus »

braxtallrik skrev:Provade en annons igen och fick ett napp till slut. Det var en banankartong med julalbum, kronblom ,91:an o.s.v.
Köparen villl ha det skickat med bussgods. Det väger ca 20kg och fick plats i en av bussgods egna 20kg kartonger, så frakten blir 199kr. Köparen säger sig ha krångel att betala via internet och vill ha det skickat mot efterkrav. Men då måste jag betala 199kr i frakt och 60kr i efterkravsavgift. Om det sedan är en tomte som bara snackar och skiter i att hämta ut paket då får jag stå för ytterligare 199kr i returfrakt.
Har ni något förslag på hur jag kan lösa detta? Annars får jag skriva och säga: betala i förskott eller så blir det inget.


Kan han inte be att få använda en familjemedlems, god väns, grannes, kollegas eller dyl. konto för att betala till dig?

Sedlar i ett kuvert fungerar väl också, som Mithroth föreslår.
Har aldrig varit med om att det försvunnit.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av burnout »

braxtallrik skrev: Köparen säger sig ha krångel att betala via internet och vill ha det skickat mot efterkrav. Men då måste jag betala 199kr i frakt och 60kr i efterkravsavgift. Om det sedan är en tomte som bara snackar och skiter i att hämta ut paket då får jag stå för ytterligare 199kr i returfrakt.



Det är bara att förklara hur mycket kostnader det blir för dig, så låt han betala INNAN du skickar. Han kan gå in på banken och sätta in på ditt konto. Troligen är det en tomte som du kommer att ha alla kostnader för och ingen försäljning.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av Magnus »

Det är svårt att längre kräva att folk skall gå till banken.
T ex Swedbank har två kontor kvar i Göteborg som hanterar kontanter, och målsättningen är att de skall sluta med det inom kort. [}:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av braxtallrik »

Köparen säger sig ha skaffat en surfplatta istället för dator och har inte fixat med internetbank på denna. Hon bodde också mitt i mörkaste värmland så då kan hon , precis som Magnus säger ,ha långt till ett bankkontor.Annars tror jag att Burnout har rätt, men jag ska skicka ett meddelande så får vi se vad hon svarar.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av burnout »

braxtallrik skrev:Köparen säger sig ha skaffat en surfplatta istället för dator och har inte fixat med internetbank på denna. Hon bodde också mitt i mörkaste värmland så då kan hon , precis som Magnus säger ,ha långt till ett bankkontor.Annars tror jag att Burnout har rätt, men jag ska skicka ett meddelande så får vi se vad hon svarar.


Brev brukar gå bra det med. Jag har aldrig blivit av med pengarna genom brev varken fått eller skickat. Då har det varit kanske 500:- som max annars är rek att föredra.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:T ex Swedbank har två kontor kvar i Göteborg som hanterar kontanter, och målsättningen är att de skall sluta med det inom kort. [}:)]

OT.

Tyvärr är det inte bara banker som inte gör sitt jobb längre.
http://www.metro.se/nyheter/allt-fler-b ... KLuZnybHg/
Slut OT.

Tror också att skicka sedlar direkt i kuvert funkar bra, har fått så några gånger och kanske skickat så någon och alla gånger har de kommit fram som de ska. Bara att lägga lite papper runt så det inte syns vad det är om man håller upp det mot en lampa. Har hört om folie runt också men det tror jag inte behövs. Fast det är klart att man inte bör ha den lösningen om det gäller tiotusentals kronor, men kanske upp till femhundra i alla.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av GuestOnQuest »

Skicka INTE tidningarna i förskott.

Be henne skicka pengarna i ett brev. Hon bör lägga lite papper runt sedlarna och posta brevet under dagen (så att lådan inte länsas av obehöriga under natten) eller lämna in brevet på postkontor. Om hon inte går med på detta då handlar det om en skumtomte.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av braxtallrik »

Fick pengar i ett kuvert, precis som ni tipsade om. Så nu är tidningarna postade. Tack för era tips.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Någon som har sålt tidningar på blocket?

Inlägg av burnout »

braxtallrik skrev: Så nu är tidningarna postade. Tack för era tips.


Vi hör av oss om procenten sen. [:)]
Skriv svar