Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Han har ändå en viss europeisk stil, tycker jag. Hoppas han får fler chanser!
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Kermit skrev:Men kom igen. Jag valde att nämna en scen som jag visste var i previews och gick inte på något sätt in på detaljer om vad som hände.


Det påstod jag inte heller att du gjorde?


Diskussionen om Talon flyttar jag hit då den räknas som en "Bat-titel".
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Basse »

Jag har nu sett Batman TAS och känner mig riktigt nöjd! När jag skulle införskaffa Batman TAS så köpte jag även Transformers G1 komplett tv-serie. Jag köpte boxarna från USA då dom kostade hälften i jämförelse med den Europeiska boxen. När paketet anlände så hade dom packat boxarna som skit. Trasiga hörn, spräckta skivhållare för att dom låg lösa i en för stor kartong och ingen bubbelplast fanns. Jag har fortfarande inte fått någon form av kompensation men jag strider för det fortfarande! Det är helt oacceptabelt att skicka paket på så sätt. Men tillbaka till serien vettja!

Serien var helt underbar och några avsnitt kom tillbaka till mig. En scen som jag kommer ihåg från barndomen är när (Matt Hagen) Clayface strider med Batman i ett rum fyllt med tv-apparater. Då Batman stoppar in ett kassettband med Matt Hagens olika filmkaraktärer och Matt flippar ut helt. Jag kommer även ihåg när man får se en close-up på en som blivit drabbad av Jokerns skrattgas.

Hur som helst så ycker jag serien var underbar, tills sista säsongen "The New Batman Adventures". Tecknarstilen var ändrad och mykcet av charmen försvann. Jag kollade snabbt på en commentary fast jag inte gillar sådant. Dom berättade om att dom hade tagit in ett japanskt tecknarteam och hur mycket "bättre" effekterna blev i serien. Förvisso så var det häftigare effekter men jag tycker charmen försvann väldigt mycket. Jag fick dock tre härliga säsonger att njuta av och jag är nöjd med mitt köp.
9.8/10 är mitt betyg och jag rekommenderar serien till vuxna som små!

Jag har även läst Batman: Year One. Det va en intressant serie men jag tycker den va överskattad. Visst, man får följa Batman i hans tidiga karriär men jag skulle ha gillat en annan start tror jag, vad vet jag inte.

Jag har även sett Batman: Year One filmen och jag har lärt mig något viktigt. I serietidnignen så får man alltid läsa och känna det Batman känner och gör. Även hans tankar. Filmen på så sätt var inte lika gripande och jag tyckte man missade mycket. Så i fortsättningen så kommer jag läsa serierna först och filmen sen, oavsett genre. Jag är glad att jag plöjde igenom The Walking Dead Compendium 1 innan jag började titta på serien. Det är samma sak där, en massa fattas och jag tycker serien är bäst.

Nu har jag införskaffat några svenska Batman serier från 90-talet från Serier och Annat här i Nyköping. Sen blir det att beställa några New 52 Batman TPB's. Batman är bättre än jag trodde. Varför?

Bild
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Basse skrev: Batman är bättre än jag trodde. Varför?



Finns bara ett svar på den frågan - Cause he's BATMAN!
Batman är svaret på alla frågor. Han äter Galactus, Darkseid & Thanos till frukost.

Ang Batman: Year One. Skrev ju att den var överskattad. Jag har aldrig förstått charmen med den. Känns som att många gillar den för att man helt enkelt ska gilla den.
I mitt tycke är den ointressant och tråkigt tecknad.
För övrigt borde den snarare heta Gordon: Year One.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Jag älskar Year One. Särskilt David Mazzuchellis teckningar, faktiskt. Tycker mer det är the Dark Knight Returns som är överskattad (om än bra).

Dubbelpost raderas.
/Admin
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Fortsätter från Bond-tråden.

Kermit skrev:Va? Utseendet och kroppsbyggnaden är ju riktigt bra och nära Bruce Wayne!


Håller inte med alls.
Alldeles för tanig och kort.

De enda superhjältar i DC som är biffigare än Bruce är i princip Shazam och Stålis.
För mig är det ultimata utseendet för Bruce när han är biffig som få, extremt lång och bredaxlad samt alltid svart hår.

Här kommer exempel.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Tim Sale, Gary Frank och DC animated-grejerna är det som definierar Bruce Wayne för mig.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Seriefigurer kan ju också bli överdrivet biffiga, något som inte helt funkar på film. Bale är biffig, sett när han tränar med League of Shadows? Av de som har gestaltat Bruce Wayne på film är Bale i en klass för sig. Mörkbrunt eller svart hår, ingen större grej, va?
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Tim Sales Bruce Wayne ser inte alls ut som t ex Gary Franks Bruce i "Earth One". Gillar andra bilden från någet animerat du postat, där är Bruce lik Bale! :).

Du tycker inte Keaton är tanig och kort?
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Kermit skrev:Seriefigurer kan ju också bli överdrivet biffiga, något som inte helt funkar på film. Bale är biffig, sett när han tränar med League of Shadows? Av de som har gestaltat Bruce Wayne på film är Bale i en klass för sig. Mörkbrunt eller svart hår, ingen större grej, va?


Jag associerar Bruce med kolsvart hår, så för mig är det en, om inte en större grej, åtminstone en grej.
Missförstå mig rätt, Bale har gjort väldigt bra ifrån sig, men i framtiden vill jag se en mer "serieaktig" Batman både vad gäller utseende och roll i DCU.

Jag har nämnt det flera gånger förr och gör det igen.
Jag skulle vilja att Joe Manganiello fick spela Batman i kommande filmer.





super85 skrev:Tim Sales Bruce Wayne ser inte alls ut som t ex Gary Franks Bruce i "Earth One". Gillar andra bilden från någet animerat du postat, där är Bruce lik Bale! :).

Du tycker inte Keaton är tanig och kort?


Han ser inte ut som honom för han har en helt annan teckningsstil, men det är samma stuk på hans utseende. Hittade tyvärr inga bra bilder på Bruce Wayne ur Long Halloween eller Dark Victory.

Vad gäller Keaton håller jag med om att han är både tanig och för kort. Hans hår var inte rätt heller. Men hans personlighet i filmerna passade bättre in på serieversionen av Bruce än vad vad Bales gjorde. Tycker han skötte sig otroligt bra i både Batman och Batman Returns.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Det lutar väl mer åt Arnie Hammer nu? Jag tycker att slutscenen i Batman Begins, där Bale t om har en såkallad "spit curl" när han bygger upp Wayne Manor och pratar med Rachel, är häpnadsväckande likt Bruce Wayne. Dessutom fixade Bale "en kille som låtsas vara playboy" så lysande! :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Kermit skrev:Det lutar väl mer åt Arnie Hammer nu?


Jo, alla pratar om honom. Han spelar bra, men ser hur gosig ut som helst. Som en nallebjörn [B)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Känns som att Bale är en definitiv Batman för mig på film. Lite synd att Nolan inte lämnade rum för en fortsättning eller spelrum mellan tvåan och trean, fast med en ny skådis. Men just nya Batman-filmer lär nog dröja?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Kermit skrev:Men just nya Batman-filmer lär nog dröja?


Tanken är nog att göra tvärtemot vad Marvel gör. Istället för att bygga upp mot Avengers så är JL planerad till 2015 (samma år som Avengers 2) och från den kommer det spinna ut solofilmer.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Precis. Men då lär det ju dröja tills nya Batman-filmer kommer. Vilket nog är smart. Nolans filmer blev ju som bekant väldigt uppskattade.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag tycker faktiskt att Keatons Bruce var rätt dålig. Speciellt i alla de scener där han skulle vistas bland folk, han kunde sitta och se ledsen ut, men det tycker jag Bale gjorde på ett lysande sätt också. Sen älskade jag Bales version av "dryge rika Bruce Wayne" som Frank Miller skrev i vissa scener i "Year One".

Sen allmänt tycker jag att Bales totalt bästa insats som Bruce var i "The Dark Knight Rises". Hans Batman var också riktigt riktigt bra i Rises.

Jag tror att man kan göra en bättre tolkning av Bruce på film (svårare att slå Nolans filmer i underhållningsvärde dock) eftersom t ex detektiv-sidan, eller Justice League-Batman är sådant man fått se för lite/inget alls av.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Tror att alla är överrens om att vi vill se en mer "comicbooky" Batman. Men jag hoppas personligen att DC försöker sig på att ge några andra från JL solofilmer först.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

Basse skrev:Jag har nu sett Batman TAS och känner mig riktigt nöjd! När jag skulle införskaffa Batman TAS så köpte jag även Transformers G1 komplett tv-serie. Jag köpte boxarna från USA då dom kostade hälften i jämförelse med den Europeiska boxen.

Förklara! Vad är det för boxar och var köpte du dem någonstans? Är lite nyfiken på den här serien, minns några avsnitt från teve och även om jag då (upplevde mig som) för gammal har jag för mig att den var rätt kul. Och du rekommenderar den alltså helhjärtat? Men ursäkta en teknisk imbecill - hur fungerar det med att köpa film från USA? Kan man titta på dem även här i Europa?

F.ö. tyckte verkligen om Nolans trilogi - så är lite sugen på att batmanförkovra mig. Har sedan tidigare läst de "stora"; Millers, Moores Killing Joke, Arkham Asylum och Loeb&Sale. Gillade de rätt bra allihop. Vad kan man läsa mer? TIPS? Såg att de finns en mastadontserie "No mans land" som ser rätt spännande ut. Långa berättelser uppskattas.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Läs allt Grant Morrison har skrivit med Batman. Där kan vi snacka ett långt epos! Annars är Scott Snyders grejer bra också, "the Black Mirror" och "the Court of Owls". "No Mans Land" är av ganska varierande kvalitet, om jag inte missminner mig.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Offissa Pupp skrev:Men ursäkta en teknisk imbecill - hur fungerar det med att köpa film från USA? Kan man titta på dem även här i Europa?

De flesta DVD-spelare kan man hacka med ganska enkla knep, vad jag vet. Blu-Ray är svårare, men majoriteten av skivorna är tydligen regionsfria.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Morrisons Batman tycker jag är överskattad. Men fortfarande bra. Många finner den av någon underlig anledning genialisk.
Min favoritdel av den är nog Batman & Robin.

Håller med Kermit om Scott Snyder. Han har bara varit i branschen i ca 3 år och hans Batman är en stor favorit hos mig. Börja med "the Black Mirror", men tänk på att det är Dick Grayson (alltså Nightwing) som är Batman när denna utspelar sig.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=140123206X
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar