Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

APenny4YourThoughts skrev:
Magnus skrev:Vore det inte en bra idé att officiellt gradera dessa topp-3 ex. så inte alla gör sin egna bedömning vid varje försäljningstillfälle?


Jag tycker nog att det vore en mindre katastrof. Vad är det som säger att en tidning behåller sitt skick mellan ägare? Jag förstår din tanke, men jag tror att det är farligt att gradera på det sättet. Gradering är mer färskvara än så.

Nu är ju 9.0 VF/NM och 9.2 NM- väldigt snarlika i utseende, så här är det ingen stor sak, men jag skulle nog bli misstänksam om någon graderade upp en tidning från, säg, 7.5 VF- till 9.4 NM vid ägarbyte.


Du är inne på något viktigt, TE kanske har druckit Oboy när han läst tidningen, vem vet. [:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av burnout »

Magnus skrev:

Vi får förutsätta att listan är uppdaterad med all känd fakta, eller?

Förutsättningen är att listan är riktigt förd, annars faller hela resonemanget.


Listan stämmer till stor del, MEN den har några år på nacken utan att ha blivit uppgraderad. Det har hänt en del. Bla att nr 10:e "Maturska" ex. blev sålt av Te förra året (tror jag det var) för 165 eller 185 (jag har inte dom siffrorna tillgängliga just nu). Listan släpar efter lite grann får jag erkänna.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

burnout skrev:Det har hänt en del. Bla att nr 10:e "Maturska" ex. blev sålt av Te förra året (tror jag det var) för 165 eller 185 (jag har inte dom siffrorna tillgängliga just nu). Listan släpar efter lite grann får jag erkänna.


165 enl. hemsidan.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Bobo »



Bobo ännu en gång med sina Kalle-ettor [;)] . Jag kikade på Kalle-ettan till salu på Lauritz (se länk oven) och den har dessa tydliga hack i ryggen,
som jag tycker påminner om de "märken" en tidning skulle ha om den togs ut ur en inbunden samling, som av en slump (?) också är till salu på Lauritz
(se första bilden):
http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=2&ItemId=2775130&ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.lauritz.com%2fItemList%2fItemList.aspx%3fLanguageId%3d2%26DC%3d1%26CPIn%3d0%26ISz%3d0%26PSz%3d30%26PSzG%3d30%26SO%3d3%26ST%3d0%26TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d2%26FCId%3d5%26FText%3dkalle%2banka%26LLan%3dFalse%26New%3d0%26sl%3d1%232775130EndTagRU#

1. Kan jag ha rätt?
2. Om 1.=Ja/kanske - är det 100% ok att sälja en ur en inbunden samling utskuren Kalle-etta som en separat tidning?

/Bobo
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

1. Det man främst kan se spår av ev. tidigare inbindning är om tidningen är beskuren i någon/några kanter.
Jag tror faktiskt du är något på spåret.
På 1949/2 syns det väldigt tydligt att det är beskuret i nederkanten, det är text bortskuret.
På 1948/1 är det lite svårare. Men jag tycker Kalles fot är väldigt nära kanten. Något som kan vara efter en beskärning.
Auktionsfirman borde mäta höjden på 48/1. Den skall vara 25 cm.

2. Nej, är den beskuren så är det inte o.k. eftersom det inte står i beskrivningen och påverkar värdet högst betydligt.
Jag tycker värdet isf borde halveras mot de 6000.- som man har nu.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Bobo »

Tack för svar. Den är tydligt beskuren i ovankant. Lauritz anger måttet 25cm men detta kan knappast stämma. Jag har kontaktat Lauritz.

/Bobo "polis"
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag tycker Magnus är väldigt generös när han säger att en trimmad tidning är värd halva sitt "otrimmade" värde. Jag skulle säga 10% som kuriosaobjekt. 0% som samlarobjekt. Det allra bästa i det här fallet hade varit att låta tidningen sitta kvar i sin inbindning och sälja den som ett komplett inbundet objekt. Klåparidioter som ska stycka och ta sönder.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Mithroth »

På baksidan av 48/1 ser man tydligt att tidningen är beskuren, där är texten kapad i ovankant. Jämför t.ex. med den här:
Exemplar som Seriesam säljer på Tradera nu:
Bild

Den aktuella tidningen från auktionen
Bild
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Looding »

Skulle det inte kunna handla om en tryckförskjutning (eller felskärning)? Om tidningen är 25 hög så bör det väl vara troligare. Den ser skadorna misstänkta ut. Skulle kunna sätta min samling på att den varit inbunden och därför troligen beskuren, som de volymerna brukar vara.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av burnout »

Tittar man på Lau:s Kalle så i vänster kant har man märken efter inbindningtråden och att knatte är beskuren. Den som säljs är ett ex som varit inbundet men tagits ur. Troligen har den lossnat eller plockats ut för att få ett högre pris.

Te:s ex syns det att en av knattarna är lite beskuren och vad som händer i Lau.s ex
http://www.tradera.com/kalle-anka-c-o-1 ... _167921870

Det som säljs är ett beskuret/inbundet ex. jag skulle köpa den som kuriosa inte något annat.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

APenny4YourThoughts skrev:Jag tycker Magnus är väldigt generös när han säger att en trimmad tidning är värd halva sitt "otrimmade" värde. Jag skulle säga 10% som kuriosaobjekt. 0% som samlarobjekt. Det allra bästa i det här fallet hade varit att låta tidningen sitta kvar i sin inbindning och sälja den som ett komplett inbundet objekt. Klåparidioter som ska stycka och ta sönder.


Jag tolkar auktionsfirmans "estimate" som att de bedömer den som Fair.
Halv Fair är ungefär lika med Poor.
Det är där jag får min halvering, beskärningen sänker tidningen till Poor.

Är tidningen 25 cm så är det "bara" tryckförskjutning, är tidningen kortare är den beskuren.
Allt hänger på att den blir mätt snarast.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Kung Orne I »

Det här är en underbart nördig tråd! [:)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

Kung Orne I skrev:Det här är en underbart nördig tråd! [:)]


Håller med!
Det gnälldes lite för ett tag sedan att det inte var lika roligt här längre...
Vi som anser att millimetergradera linjal, förstoringsglas och vita handskar är nödvändiga serietillbehör måste hålla igång lite mer helt enkelt. [:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Bobo »

Lauritz i Stockholm svarar inte på mail och annonsen ligger kvar. Auktionen avslutas på tisdag.
Jag har även kontaktat Lauritz med synpunkter på möbel-kopior som dom försöker sälja som original, och jag får inget svar på mina mail, men annonserna tas bort. Vi får se om annonsen försvinner på måndag, eller i alla fall ändras i texten. [}:)]

/Bobo
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

Bobo skrev:Lauritz i Stockholm svarar inte på mail och annonsen ligger kvar. Auktionen avslutas på tisdag.


Jag hade gärna gått dit och mätt tidningen, men jag bor inte i Stockholm.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av UlfK »

Magnus skrev:Vi som anser att millimetergradera linjal, förstoringsglas och vita handskar är nödvändiga serietillbehör måste hålla igång lite mer helt enkelt. [:)]


Hear hear! Och det är onekligen uppenbart att det är ett f.d. inbundet exemplar. Tyvärr är det ju så att detta nummer går att sälja i princip i vilket skick som helst, och det skulle heller inte förvåna mig om man generellt fick mer för nummer ett från en isärtagen inbindning än man hade fått om man sålt hela den inbundna volymen. [:I]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av jens-olof »

Kung Orne I skrev:Det här är en underbart nördig tråd! [:)]


Egentligen är den inte så nördig, eftersom det trots allt om värdeskillnader
på tusentals kronor för en eventuell köpare. Om man å andra sidan samlar
på Kalle, så är just detta kanske lite nördigt... [;)]

Jens
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Bobo »



Den såldes ikväll för 6400+20%. Angivna mått 15x25cm och den skulle varit 17x26 om det var en "äkta" oskuren Kalle. Lauritz har inte tagit åt sig av min kritik. Hoppas köparen är medveten om dess ursprung.

/Bobo
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Jocke »

Någon som såg notisen om kalle ettan i expressen igår? Jag missade den.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Looding »

Jocke skrev:Någon som såg notisen om kalle ettan i expressen igår? Jag missade den.

Nope, läser inte skvallerblaskor eller chocktidningar.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar