Den stora Blake & Mortimer tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Hur stor är B&M-fandomen i Sverige? Skulle det vara värt det för Albumförlaget att trycka en svensk översättning?

Ganska liten skulle jag tro, klart mindre än motsvarande för Asterix, Lucky Luke troligen i ungefär samma nivå som fanskaran för Alix. Några hundra personer, kanske till och med några tusen om det vill säg väl.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Jag tror inte att det finns hundra personer som vet vilka Blake och Mortimer är i Sverige idag. Tror att det skulle bli problem att få ens tvåsiffrig uppslutning på Svenska Blake och Mortimer-sällskapets pubkvällar...

Vi lever tyvärr i en barbarisk öken, ett kulturellt u-land... när det gäller Blake och Mortimer...

OM någon kan bevisa att jag har fel är jag bara tacksam... [:)]

Inte ens jag tyckte om B&M när jag var barn. De albumen gick nog aldrig med vinst, när de kom runt 78 79 80.... INGEN normalt funtad elva- eller tolvåring byggde upp några nostalgiska känslor kring dessa serier. Det var för mycket text och för lite humor. Det var en vuxenserie. Och en mycket bättre vuxenserie än mycket annat som såldes under den flaggan...
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av KRax »

B&M på svenska igen, nja. Kanske kanske - jag tror mer på det än vanlig utgivning i alla fall - skulle en tok-lyx-utgåva kunna gå runt.

På andra sidan sundet kommer å andra sidan Faraos cigarer med en utgivning de kallar Old School snart, som inleds med de tre första B&M: Kampen om verdensherradömmet. Efter dessa lite Alix och sedan mer B&M... Värt att hålla ögonen på!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av KRax »

RioGrande skrev:Jag tror inte att det finns hundra personer som vet vilka Blake och Mortimer är i Sverige idag.


Okej, bara för att vara dryg så nog känner jag ett tjugotal vetande här, i en bygd befolkad av ungefär 20 000 invånare. Om så bara vi är de som har koll på Blake & Mortimer här, så innebär ett liknande förhållande i resten av landet rätt många människor.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Fan att vi ska vara så utspridda då! Om vi bara kunde ta oss samman och organisera oss ordentligt skulle vi kanske kunna bli en mäktigare och mörkare kraft än Generation T(intin). Det skulle kanske till och med kunna bli politiskt! Ett kraftfullt intresseparti som intar hälften av alla platser i riksdagen, som gör att INGEN minns SD och C om fyra år....

Men sitt inte där och darra under en gran.... B&M-diggare över hela landet, res er! Förenen eder! Visa att ni har ryggrad! Att ni kan stå upp! Stå enade! Slåss! Hålla handen mot hjärtat och säga att ni har en dröm och ett ideal... Kom ut! Våga tala! Handla! Hjälp andra att få upp ögonen! Missionera! Predika! Dyrka! Läs!
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

RioGrande skrev:Detta vill du nog också ha! Ett album OM Jacobs...

Jag såg det, och visst den tarvar nog sin plats här hemma i hyllan bland sina bröder och systrar. Men - skam att sägandes - jag har inte skaffat eller läst den där serieromanen om Hergés liv än. Det verkar vara lite samma stuk på dem.

Jag tror f.ö. inte heller att Blake & Mortimer skulle bära sig i ny svensk utgivning. Även om jag tror att de är hyfsat välkända här i U-landet. Fast å andra sidan verkar det inte som jag har många rätt när det gäller vad som kommer att funka och inte... (Ingen slump alltså att jag inte sysslar med marknadens nycker till vardags [:)] )

Och visst är det så som du säger Rio - Tintin verkar verkligen suga musten ur mycket av serieengagemanget i landet. Det är som om den gode journalisten monopoliserar intresset, påfallande många verkar dessutom läsa och hylla Tintin men inga andra serier överhuvudtaget. Lite egendomligt.

Men själv är jag förstår lika insnöad. Jag köper alltså dylika B&M utgåvor, olika utgåvor av Tintin för att framsidan ser annorlunda ut eller att den på något sätt är "faksimil", Alixäventyr som jag redan har för att utgåvan är mer som orignalutgåvan. Alla dessa pengar hade jag ju med fördel kunnat köpa en massa andra läsvärda serier...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Pupp!
Ändå en stor skillnad mellan dig och genomsnitts Generation T:aren. Du sysslar i alla fall med serier, flera serier. Du läser och utvidgar successivt ditt serieuniversum. Du lär dig om tecknares och seriers historia och bakgrund. Osv.
Många GT:are är helt uppenbart mer intresserade av tapetmönster i samma färg som kaptenens skägg eller av att äta en god middag (som om de vore Frans G Bengtsson-sällskapet!) än av att analysera Tintinalbum eller (ve och fasa) jämföra Tintin med andra serier. De är egentligen folk som INTE tycker och serier, som inte förstår serier och egentligen är livrädda för den nionde konstarten. Så underligt och paradoxalt är det. Tintin är f.ö. en serie som älskas av många som inte tycker om serier (troligen för att den är så enkel (klara linjen))...
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

Det där är ett intressant spår. Du kanske beskriver en samlarpersonlighet med missbruksbeteende - där själva samlandet och inte själva objektet för samlandet står i fokus. En samlartyp som säkerligen återfinns i alla branscher; jag kan tänka mig att det till exempel finns en del Beatlesfantaster som inte lyssnar på musik överhuvudtaget...

Och för att återgå till seriernas värld - det finns den här typen av samlare eller intressenter för Tintin eftersom Tintin tveklöst är den största europeiska serien, men naturligtvis finns det ingen motsvarande marknad för perifert serieklotter som Blake & Mortimer.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Tintin är behändig (på samma sätt som Beatles f.ö.) för att det är ett överblickbart paket. 24 album, punkt slut. Det är avslutat, man vet vad man har.
Levande serier som utvecklas och förändras, som B&M och Spirou, kan man inte referera till på samma sätt. Inte samlas kring på det där sättet.
Det tillkommer hela tiden nytt, som förändrar helheten. Som gör det spännande och komplicerat.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Svartslipsen »

Längesen jag besökte den här tråden och (forumet överhuvudtaget), men det är kul att se att den fortfarande hålls vid liv. Vad gäller en nyöversättning av Blake & Mortimer, så tvivlar jag på att en sådan skulle bära sig; även om det vore en kulturhjärning.

För övrigt, så kommer nästa album i serien Le Serment des Cinq Lords (De Fem Lordernas Ed) ut den sextonde november. Le Soir har tidigare publicerat albumet som följetong på sin hemsida och jag måste erkänna att jag inte kunnat motstå frestelsen att läsa våra hjältars nya äventyr i förväg (även om jag inte läst slutet ännu). Därmed sagt så kommer jag självklart införskaffa albumet och återkommer med en recension så småningom.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Vi ser (som alltid) fram emot din recension.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

För den som vill se en närmare diskussion om omslaget till Det gula tecknet rekommenderas nedanstående länk med intressanta bilder och jämförelser.
http://couverturedebd.unblog.fr/2008/09/06/la-marque-jaune/
& här en rolig länk till en sida om S.O.S Meteor eller som den också har som undertitel Mortimer i Paris! En karta över Paris med de verkliga plasterna som återfinns i äventyret med jämförande serieruta. Mumma!
http://emmanuelmailly.free.fr/essaiparent1.htm
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

RioGrande skrev:Detta vill du nog också ha! Ett album OM Jacobs.


Bild

Och nu såg jag att detta album fastnat i juridikens grottekvarnar. På framsidan syns en hel del referenser till B&M:s värld; bilder som förlaget i fråga inte har rättigheter till (eftersom det alltså inte är de som förvaltar arvet efter Jacobs.) Så tills vidare är äventyret stoppat i väntan på dom.

Det är ju ändå märkligt att en rättighetsinnehavare kan vara så fyrkantig! Någonstans har hela den här rättighetssystemet gått fullständigt överstyr; bolag som upphovskyddar produkter från författare som typ varit döda i hundratalet år osv. Och allt sker i kampen mot piratkopiering med snyftvalser om artister som inte kan leva på sin konst. (Ungefär som fastighetsskatten framgångsrikt framställts handla om att fattiga gamla Agda inte kan bo kvar i torpet.) Trist att allting handlar om pengar och att giriga företagsledare och dess politiska representanter kan köpa sig problemformuleringen osv.

I det här fallet - liksom Moulinsarts kortståg mot fansen - handlar det ju dessutom om människor som faktiskt tycker om Jacobs, som säkerligen köper allt som rättighetsinnehavaren producerar och som faktiskt sprider evangeliet! Känns sjukt purket!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

Det borde väl kunna gå att nå en överenskommelse, tycker man... Precis som man gjorde kring Jijé-albumet "Gringos Locos".
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

Ja det verkar nu som om de gjort precis det - nu går albumet att köpa från den 16:e november! Kanske segrade förnuftet till sist. (Eller kanske mer troligt så fick rättighetsinnehavarna sig en extra slant att lägga i valfri aktieportfölj.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

Offissa Pupp skrev:Ja det verkar nu som om de gjort precis det - nu går albumet att köpa från den 16:e november! Kanske segrade förnuftet till sist. (Eller kanske mer troligt så fick rättighetsinnehavarna sig en extra slant att lägga i valfri aktieportfölj.)

"Vi tackar Éditions Blake et Mortimer för tillåtelse av visuella kännemärken."
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Någon som ska köpa denna? (Köpte du Gringos Locos förresten?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Någon som ska köpa denna? (Köpte du Gringos Locos förresten?)

Jag köpte Gringos Locos när jag var på genomresa i Bryssel. Tror jag passivt bevittnade ett lurendrejeriförsök mot en affärsman under tiden, kolla in min tåglufftråd. Jag har inte hunnit läsa än, tyvärr.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag fortsätter snöa in detaljer vad gäller omslagen till Blake & Mortimer [V]
Jag kom att tänka på att Det gula tecknet som jag skrev om ovan som är det sjätte albumet i ordningen är det första som har huvudpersonerna Blake & Mortimer på framsidan! Dessutom på bara ett av omslagen innan (Pyramiden 1) syns professor Mortimer. Och frånvaron av våra brittiska gentlemen fortsätter; på nästföljande två album (Atlantis & S.o.S Meteor) syns de inte heller. Först på nionde albumet ser vi professorn igen. (Och det albumet handlar bara om professorn och inte Blake.) Det sista albumet som gavs ut under Jacobs livstid (Halsbandet) har heller inte det någon bild på farbröderna - utan Olrik!

Summasummarum; av 10 album med Blake & Mortimer förekommer huvudpersonerna tillsammans på enbart ett album! Professorn i ensam majestät tronar på ytterligare två album. (Medan det Bob de Moors fortsättning på Sato finns två Mortimerar på omslaget...) Alltså 7 av 10 omslag saknar bild på endera huvudperson! Är inte det lite
a/märkligt
b/intressant
c/exegetiskt
eller
d/borde du inte vara på jobbet?
?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det några andra två som syns på S.O.S. Meteors?
http://www.cinebook.co.uk/product_info. ... 8099b5f3f9

Vem är det som rattar "Svärdfisken"? Är det Blake så är han ju med på omslaget utan att synas så att säga. Jag älskar för övrigt insnöade detaljstudier så strunta i jobbet. [8)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar