Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Agentum »

http://www.youtube.com/watch?v=qqxRbWUiS40

Riktig jul, den här var rätt omtalad när det begav sig, jag gillar den.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:Svt satsar hårt nu på att alienera sig med så många tv-tittare som möjligt. [}:)]

http://www.svt.se/kultur/film/disney-ce ... -ankas-jul

Nu har man ju iofs censurerat scener i Kalle Anka redan tidigare, som då Långben fixar popcorn genom att stoppa en gaffel i väggurtaget och Kalle Anka skjuter med kulspruta emot aracuafågeln... Jag stör mig inte så mycket på just det här...
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av MagnusR »

Wakuran skrev:Nu har man ju iofs censurerat scener i Kalle Anka redan tidigare, som då Långben fixar popcorn genom att stoppa en gaffel i väggurtaget och Kalle Anka skjuter med kulspruta emot aracuafågeln... Jag stör mig inte så mycket på just det här...


Håller med, speciellt som jag minns att exakt den här dockan varit borta tidigare. Var mest förvånad när den plötsligt dök upp igen.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Wakuran »

MagnusR skrev:Håller med, speciellt som jag minns att exakt den här dockan varit borta tidigare. Var mest förvånad när den plötsligt dök upp igen.

/Magnus

Det är ett par minuter extra efter att tomten lämnar verkstaden och lämnar julklappar till barnen, också. Där minns jag att något barn kollar in i den sotiga skorstenen och får ett blackface...
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Som sagt, den har varit censurerad tidigare och det är inte upp till SvT att avghöra hur disney väljer att leverera det inköpta materialet. Alternativet torde vara att inte visa alls (och då skulle det antagligen verkligen bli livat). Dessutom är ju fortfarande tomtens sång och den långa önskelistan bortklippta så jag förstår inte upprördheten. [:p]

Då tycker jag klippen i Clown of the Jungle och Mickey's Trailer är mycket mer irriterande. Eller när sista versen på sången i Lady & Lufsen var borta i flera år. [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

OK, här är Santa's Workhop i helt oklippt utförande så alla kan se vad det är frågan om:



Storm i ett vattenglas.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Magnus »

K-E Lindkvist skrev:OK, här är Santa's Workhop


Tycker hela filmen är lite suspekt. [:D]

Tomten piskar renarna.
Renarnas bås är nog inte tillräckligt stora.
Vad har tomtenissarna i lön? Kanske har de svältlöner?
Det finns inga nödstoppar för maskinerna i verkstaden.

Listan kan göras lång, lång, lång...
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag har minne av att ha sett Tomtens verkstad i svartvitt, gjordes den ursprungligen så och färglades vid någon senare tidpunkt?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Wakuran »

Det verkar inte så, däremot var den en av de första Silly Symphonies-filmerna att produceras i Technicolor. Du kanske blandar ihop den med någon annan film?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nope, bland inte ihop den om schackrutig färg inte förekommer i någon annan rulle också vill säga. För det är den sekvensen som jag minns i gråskala. Technicolor var kanon, synd att man gått ifrån det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:Jag har minne av att ha sett Tomtens verkstad i svartvitt, gjordes den ursprungligen så och färglades vid någon senare tidpunkt?

Nix, den sista Silly Symphony-kortisen i svartvitt var Bugs in Love som hade premiär första oktober 1932. När Santa's Workshop nådde filmduken i början av december samma år var färgen etablerad. Sveriges Television envisades med att visa den i svartvitt som en kvarleva från en svunnen tid långt efter att resten av julprogrammet var i färg.

Utan att ha järnkoll tror jag att den svarta dockan och den förment judiske kosackdansaren återkom när färgen gjorde sitt intåg. Och i samma veva försvann den långa önskelistan. Men här är mitt minne långt ifrån knivskarpt. Jag vill slå ett slag för den utmärkta matris över de olika inslagen som sträcker sig från 1960 till 1999 och som är publicerad i den något udda boken Disney's Julafton från 2000, perfekt när man kommer ihop sig om när ett visst inslag förekom i programmet! [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av larsa66 »

Om man tar bort alla stereotyper, Hur roligt blir det?
Så länge ingen känner sig kränkt eller diskriminerad, varför censurera?
Vi hade ju en nidbild av Svensson i Acke tidigare i tråden. Kände sig någon av er kränkt av denna?
eller kocken i mupparna? Om jag haft någon typ av känslor har det bara varit positiva.
Jag har aldrig upplevt den svarta dockan som rasistisk eller nedvärderande av svarta. Jag tror både tomten och jag tyckte att hon verkade tuff.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Magnus »

K-E Lindkvist skrev:
Labrador Road 26 skrev:Jag har minne av att ha sett Tomtens verkstad i svartvitt, gjordes den ursprungligen så och färglades vid någon senare tidpunkt?

Nix, den sista Silly Symphony-kortisen i svartvitt var Bugs in Love som hade premiär första oktober 1932. När Santa's Workshop nådde filmduken i början av december samma år var färgen etablerad. Sveriges Television envisades med att visa den i svartvitt som en kvarleva från en svunnen tid långt efter att resten av julprogrammet var i färg.


Först från och med 1978 visades den i färg. Dessförinnan var filmen sv/v.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av K-E Lindkvist »

Varför censurera? Tja, i det här fallet är det antagligen disney som inte vill stöta sig med starka påtryckargrupper, framför allt i hemlandet. Vad SvT själva anser är nog egalt och det blotta faktum att man sänt filmen i detta skick 30 år eller mer borde vara tillräckliga bevis för att klippen inte tillkommit på deras initiativ. Dessutom har jag bestämt för mig att det bara är disney själva som får redigera sina filmer (men det kan vara en klintbergare, hittar ingen källa på det just nu).

De som störs sig på denna film är antagligen lätträknade, men har man en gång börjat bära offerkoftan är den tydligen svår att ta av sig.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Labrador Road 26 »

K-E Lindkvist skrev:Sveriges Television envisades med att visa den i svartvitt som en kvarleva från en svunnen tid långt efter att resten av julprogrammet var i färg.

Så jag minns alltså rätt att den visats i svartvitt. Började fundera på om jag hade sett den på en svartvit tv men det stämde liksom inte heller. Tack för klargörandet.
K-E Lindkvist skrev:Varför censurera? Tja, i det här fallet är det antagligen disney som inte vill stöta sig med starka påtryckargrupper, framför allt i hemlandet.

Egentligen handlar det väl inte om att Disney går runt och muckar bråk utan att just de här som du kallar påtryckargrupperna letar upp sak efter sak som de kan angripa. Ryggradslösheten sprider ut sig också.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av larsa66 »

Labrador Road 26 skrev:Nope, bland inte ihop den om schackrutig färg inte förekommer i någon annan rulle också vill säga. För det är den sekvensen som jag minns i gråskala. Technicolor var kanon, synd att man gått ifrån det.


schackrutefärgen var genialisk jag myser varje gång jag ser den. Jag skulle vilja se en tecknad film då en skräddare syr Fantomens rutiga trenchcoat i wilson McCoys verison :)
Senast redigerad av 1 larsa66, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det är nog samme skräddare som levererar Chick Bills skjortor, och även någon av Tintins.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av rkaj »

Det enda som är är upprörande med "juldisney" är ju att SVT fortfarande låter Disney sända trailers för sin senaste storfilm inbakade i ett lockprogram på bästa sändningstid varje jul. SVT är ju public service och fritt från reklam ...
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Ja, de där reklaminslagen är ju rätt irriterade. Det får jag hålla med om.
Men det jag stör mig mest på är den dåliga tekniska kvalitén på materialet.
Dålig bild och dåligt ljud. Disney hade behövt fräscha upp det med de bra kopior på filmsnuttarna som finns att tillgå nu för tiden.
Men nu när de sätter saxen i materialet får man hoppas att de fixar till det.
Å andra sidan så brukar jag somna efter halva programmet, så vem är jag att komma här och gnälla. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora jultråden - för allt julrelaterat

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Det är ett par minuter extra efter att tomten lämnar verkstaden och lämnar julklappar till barnen, också. Där minns jag att något barn kollar in i den sotiga skorstenen och får ett blackface...

Jag blandade ihop, ser jag nu. Det här var i "uppföljaren" "The Night Before Christmas" från -33, året efter...

Liknande stil, men inte samma känsla, tyvärr...

Skriv svar