Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

burnout skrev:Intressant album.
En fråga:
(Vi har nog haft den uppe tidigare)
Det nya albumet är märkt nr 53
Men här hemma är det väl bara till 50 vi har utgivet?
Vilka har vi missat?? Är det några 1 bladare som var med i någon av böckerna?


Jag tror det i princip bara är de här två, men de har ju ändå samlats i samlingsalbumen... Sen finns det diverse korta äventyr som har samlats på olika sätt i Sverige respektive Belgien.

http://www.bedetheque.com/album-18732-B ... tasio.html

http://www.bedetheque.com/album-2778-BD ... Tabou.html

Guldmaskinen ingår inte i den reguljära utgivningen, och Roboten Rupert har ingen motsvarighet i originalutgivningen. Därmed borde det gå jämnt ut.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av burnout »

Det den svenska utgåvan jag hänvisar till. Belgien har 52-53, svenska är 50 det felar 2-3 st i nr. Det är dom jag är ute efter
Guldmaskinen är 1 kan vi säga, Pygmérna kan vara den andra kanske då kan det stämma.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det senaste numret är nr. 51 på svenska, och nr. 52 i det belgiska originalet, det skiljer bara ett album emellan.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av germund »

Tembo tabou saknas som album på svenska, men kom i Franquin-bokserien. Som påpekats, nya franska Spirou 53 blir album 52 i Sverige.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag lyckades inte få räkningen att gå jämnt upp, tills jag kom på att jag glömt albumet Jag Marsupilami.

Tre album i belgiska originalutgivningen saknar alltså motsvarighet i den svenska numreringen, men i gengäld finns det två svenska album som saknar belgisk motsvarighet. 3-2=1.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av burnout »

Just det "marsupilami" var den felande länken.
Då är nästa fråga till Germund:
Om Tempo Tabou och Pygméerna (dessa var med i en samlingbok) men dom saknas i sv.album utgivning,
Har Egmont några planer att få ut dom som album? Böckerna är rätt svåra att få tag i nu, dom kostar en del och andra samlar kanske inte har råd med dom i inköp.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

burnout skrev:Just det "marsupilami" var den felande länken.
Då är nästa fråga till Germund:
Om Tempo Tabou och Pygméerna (dessa var med i en samlingbok) men dom saknas i sv.album utgivning,
Har Egmont några planer att få ut dom som album? Böckerna är rätt svåra att få tag i nu, dom kostar en del och andra samlar kanske inte har råd med dom i inköp.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Tembo Tabou kom ut som album; det är riktigt dåligt och dessutom med mycket tveksamt innehåll (IMHO värre än Tintin i Kongo). Måste erkänna att jag inte minns Pygméerna så det var iallafall inte tillräckligt bra för att jag skulle lägga det på minnet [;)]

Själv tycker jag att det inte finns något egenvärde i att ge ut såpass usla serier (inklusive rasismen) i album avsedda för massupplagor. De ska absolut vara med i utgåvor à la Spirou-samlingsvolymerna men det finns väldigt mycket bättre serier som man kan ge ut som vanliga album om man vill. Och om man vill ha fler Spirou-album så vore det mycket intressantare med extra-albumen Une aventure... som helt saknas i Sverige. Tycker alltså jag!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av germund »

burnout skrev:Då är nästa fråga till Germund:
Om Tempo Tabou och Pygméerna (dessa var med i en samlingbok) men dom saknas i sv.album utgivning, Har Egmont några planer att få ut dom som album?
Det raka, korta svaret är nej. Det enda Spiroualbum som förbereds är franska 53 (som blir svenska 52).

smorkin skrev:Och om man vill ha fler Spirou-album så vore det mycket intressantare med extra-albumen Une aventure... som helt saknas i Sverige. Tycker alltså jag!
Om någon är intresserad av min *personliga* åsikt håller jag med.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

smorkin skrev:Och om man vill ha fler Spirou-album så vore det mycket intressantare med extra-albumen Une aventure... som helt saknas i Sverige. Tycker alltså jag!


Hade jag inte varit rädd för att bli lynchad av 91:an-läsarna, så hade jag föreslagit att vi skulle köra dem i den tidningen. För ca ett år sedan lekte jag med tanken att puffa in europeiska, humoristiska äventyrsserier i 91:an. Kanske kunde vara en idé? Skulle vi få en massa läsarbrev som önskade det, skulle det förstås bli lättare för mig att argumentera för den saken... [;)]

/Joakim – helgledig från 91:an-redax.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av rkaj »

Spirou gick ju i Fantomentidningen ett tag. Jag tyckte den passade bra, men tydligen var mottagandet blandat. Jag misstänker att det hade kunnat bli större succé med nya Spirou, inte tidigare utgivna på svenska, än med de bästa klassiska äventyren som redan hade getts ut i otaliga varianter.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Sir-L »

rkaj skrev:Spirou gick ju i Fantomentidningen ett tag. Jag tyckte den passade bra, men tydligen var mottagandet blandat. Jag misstänker att det hade kunnat bli större succé med nya Spirou, inte tidigare utgivna på svenska, än med de bästa klassiska äventyren som redan hade getts ut i otaliga varianter.

Jag tror också den skulle passa bra i Fantomen, och locka nya läsare till tidningen (tror inte att man skulle tappa några läsare).
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Sir-L skrev:Jag tror också den skulle passa bra i Fantomen, och locka nya läsare till tidningen (tror inte att man skulle tappa några läsare).

Nu blir jag nyfiken, är Spirou så stor att den kan locka läsare/köpare?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Peral »

Sett internationellt, så bör Spirou vara bra mycket större än Fantomen
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jo men jag tänkte här i Sverige. Skulle det ge fler köpare till Fantomen för att de körde den? Jag känner mig tveksam till det, men jag är inte insatt i Spirou därav frågan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av rkaj »

Bland "vanligt folk" finns det nog åtskilliga som gillar Spirou men inte känner till att det har kommit något nytt efter, säg, 1988. Lyckas man få dem att fatta att "den här serietidningen innehåller ny Spirou" när de står och funderar på något att läsa på ica så tror jag många skulle köpa. Men då gäller det ju att över huvud taget få dem att lyfta blicken från "hus & hem", "jakt & skytte", "hänt i veckan" eller vad de nu brukar köpa och kasta en snabb blick åt serierna till ...
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Sir-L »

Labrador Road 26 skrev:
Sir-L skrev:Jag tror också den skulle passa bra i Fantomen, och locka nya läsare till tidningen (tror inte att man skulle tappa några läsare).

Nu blir jag nyfiken, är Spirou så stor att den kan locka läsare/köpare?

Ok, jag kanske var lite väl optimistisk, det jag menade var egentligen att jag tror hellre att den kan generera fler läsare/köpare till Fantomen än att tidningen tappar läsare/köpare.

Personligen tror jag att det finns personer som läste seriealbum i sin ungdom men inte köper serietidningar, de kanske skulle lockas att köpa Fantomen om de ser att det finns nya intressanta Spirouserier (visst det kommer ju ut nya album också men Egmont skyltar ju inte direkt med dessa).

Det var väl lite så jag resonerade.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av burnout »

Skulle Spirou hamna i Fantomen så är det INTE som fortsättnings serie, då är det kört. Menmen undrar om den platsar, personligen tror jag att det är fel tidning även om dom nya avsnitten är mer spännande.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Tror inte att det var riktigt rätt med Spirou i Fantomen. Kändes lite onödigt att köra en massa album i repris också. Nästan parallellt med lyxutgivningen av samlingsvolymerna också.
När det finns massor av bra franskbelgiska albumserier som aldrig publicerats på svenska... Eller någon gammal bekanting som bara fick några enstaka album på svenska? Yoko Tsuno? Blake&Mortimer?
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Joakim Gunnarsson skrev:
smorkin skrev:Och om man vill ha fler Spirou-album så vore det mycket intressantare med extra-albumen Une aventure... som helt saknas i Sverige. Tycker alltså jag!


Hade jag inte varit rädd för att bli lynchad av 91:an-läsarna, så hade jag föreslagit att vi skulle köra dem i den tidningen. För ca ett år sedan lekte jag med tanken att puffa in europeiska, humoristiska äventyrsserier i 91:an. Kanske kunde vara en idé? Skulle vi få en massa läsarbrev som önskade det, skulle det förstås bli lättare för mig att argumentera för den saken... [;)]

/Joakim – helgledig från 91:an-redax.


Well, det skulle få mig att köpa 91:an för första gången på någonsin (om man inte räknar en drös begagnade 91:an jag köpte som liten i Uppsala) [:o)]

Och toppen att höra att Egmont tänker ge ut det nya "vanliga" Spirou-albumet; kudos!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

Litet sidospår om ett sådant tillåter; det taltes tidigare om att Egmont skulle fortsätta med samlade Spirou med Fournier. Är det någon som hört, sett eller köpt något? Eller kanske finns det någon representant från företaget i fråga som kan avslöja något? Hoppas! Det verkar åtminstone som det Franquinutgåvorna skapat ett visst sug så kanske skulle Fourier hänga med av bara farten.

(Men mest av allt vill jag har Tome & Janry - men dit har inte den franska utgivningen kommit än.)
Skriv svar