Fiktivt förlag

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ta en pseudonym som låter som ett förlag så har du löst alla eventuella betänkligheter. Man får väl skriva som "Prutt Förlag" om man vill?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av pogono »

Jag kan intyga att jag som utgivare av första numret av Laban var högst oansvarig.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Agentum »

Väldigt ofiktiv mao, jag tycker nog man kan var fiktiv och fabulera lite, man måste väl inte ha ett förlag om man inte får in några stålar och då kalla sig vad som helst?

Registrerade företag blir jobbigt, som ej 18 får man ju inte tjäna så mycket antar jag och inte heller stå på företag.

Vad är det som ska ges ut föresten, dikter på samiska kanske?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Linus S »

Agentum skrev:Väldigt ofiktiv mao, jag tycker nog man kan var fiktiv och fabulera lite, man måste väl inte ha ett förlag om man inte får in några stålar och då kalla sig vad som helst?

Registrerade företag blir jobbigt, som ej 18 får man ju inte tjäna så mycket antar jag och inte heller stå på företag.

Vad är det som ska ges ut föresten, dikter på samiska kanske?


Första hand fanzines. Kan inte ge ut böcker och det är inget jag planerat heller för den delen. Tänkte att man bara kunde sätta det fiktiva förlagets namn på fanzinet istället för mitt eget. Hehe.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Labrador Road 26 »

Eftersom det inte har någon som helst verklig koppling så är det bara att köra på. Enda skillnaden blir för dig själv. Det är som om du skulle skriva: Utgiven av den första människan att gå på Mars. Det är ju bara påhitt så det spelar liksom ingen roll. Om du själv tycker att det ser mer professionellt ut så är det ju bara den sinnebilden som påverkas, inget annat.

Jag har svårt att tänka mig att det skulle påverka försäljning över huvud taget. Folk som köper amatörserier lär knappast bry sig om sådana saker. Möjligen snarare tvärtom, att de är mer skeptiskt inställda till förlag än gemene man.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Linus S »

Labrador Road 26 skrev:Eftersom det inte har någon som helst verklig koppling så är det bara att köra på. Enda skillnaden blir för dig själv. Det är som om du skulle skriva: Utgiven av den första människan att gå på Mars. Det är ju bara påhitt så det spelar liksom ingen roll. Om du själv tycker att det ser mer professionellt ut så är det ju bara den sinnebilden som påverkas, inget annat.

Jag har svårt att tänka mig att det skulle påverka försäljning över huvud taget. Folk som köper amatörserier lär knappast bry sig om sådana saker. Möjligen snarare tvärtom, att de är mer skeptiskt inställda till förlag än gemene man.


Såklart det kan vara så, men jag kände att jag behövde testa något nytt. Nu är det heller inte sagt att det fiktiva förlaget kommer "ge ut" något heller. Men det skulle vara lite kul, så tycker jag i alla fall. Och nej, jag bryr mig inget vidare heller när det gäller med om förlag ger ut fanzines eller ej (även fiktiva).

Hade heller aldrig tänkt alls på att det kan påverka försäljning positivt/negativt heller. För mig är det bara roligt att få hålla på så länge som möjligt. Att bli publicerad och ge ut egna saker är också kul, självklart.

Vi får se, ska jobba lite mer i dagarna så kanske idén blir av, eller inte.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Labrador Road 26 »

Linus S skrev:Hade heller aldrig tänkt alls på att det kan påverka försäljning positivt/negativt heller.

Föga förvånande, det gäller nog för 80 procent eller fler av de som gör fanzines och amatörserier. Till viss del kanske även förklaring till varför de inte säljer några större mängder. Vill man öka sin försäljning måste man tänka på marknadsmässiga saker, eller ha en otrolig tur.

I och med att många i fanzinekretsar av gammal vana och hävd har sina rötter i den alternativa vänsterorienterade världen så är åsikterna om förlag nog bitvis kritiska. Jag kan garantera dig att en försvarlig mängd inte ser Bonniers som någon slags frälsare utan mer troligen som kapitalismens förkämpar. Nu pratar jag inte om borgarbracks-kommunister som Strömquist utan mer om de som Rio Grande var inne på, som var med i punksvängen och eventuellt redan under proggrörelsen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Linus S »

Labrador Road 26 skrev:
Linus S skrev:Hade heller aldrig tänkt alls på att det kan påverka försäljning positivt/negativt heller.

Föga förvånande, det gäller nog för 80 procent eller fler av de som gör fanzines och amatörserier. Till viss del kanske även förklaring till varför de inte säljer några större mängder. Vill man öka sin försäljning måste man tänka på marknadsmässiga saker, eller ha en otrolig tur.

I och med att många i fanzinekretsar av gammal vana och hävd har sina rötter i den alternativa vänsterorienterade världen så är åsikterna om förlag nog bitvis kritiska. Jag kan garantera dig att en försvarlig mängd inte ser Bonniers som någon slags frälsare utan mer troligen som kapitalismens förkämpar. Nu pratar jag inte om borgarbracks-kommunister som Strömquist utan mer om de som Rio Grande var inne på, som var med i punksvängen och eventuellt redan under proggrörelsen.


Aha. Har några vänner som jag tror var med i punksvängen faktiskt. Ska aldrig nämnas deras namn utan tillåtelse, men jag är rätt säker på att dem är väldigt vänster. Det är nog dem flesta serietecknare eller egentligen konstnärer rent allmänt skulle jag gissa på. Förresten, med Strömquist, menar du Liv Strömquist? Vem syftar du på?
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Cadial »


Aha. Har några vänner som jag tror var med i punksvängen faktiskt. Ska aldrig nämnas deras namn utan tillåtelse, men jag är rätt säker på att dem är väldigt vänster. Det är nog dem flesta serietecknare eller egentligen konstnärer rent allmänt skulle jag gissa på. Förresten, med Strömquist, menar du Liv Strömquist? Vem syftar du på?

Om inte konstnarerna bor i Kina eller Ryssland, for da ar de hoger.
"Anti" kanske ar en battre beskrivning?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Agentum »

OBS Svenska serietecknare möjligen övervägande vänster då det mesta är utgivet i mindre skala av dem själva eller nåt, de som arbetat för andra med serier tror jag kan va vad som helst, de gör mest ett jobb men alla påverkas av det samhälle mna växer upp i.

För som sagt i USA är det nog inte vänsterfolk bakom nästan nånting som säljer, inte på det vis vi ser vänster iaf.

Det utdöda underground var mest flum, de blev sen kapitalister eller om de växte upp alternativt drogade ihjäl sig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av tfels »

Bland Hollywoods skådespelare verkar demokraterna ("amerikansk vänster") vara överrepresenterade. Kan tänka mig att det ser likartat ut bland de amerikanska serieskaparna också.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Agentum »

Dock är deras Demokrater mer höger än våra Moderater :-)

Det var lite så jag såg på det, här är bara SD höger egentligen, och det bara i vissa frågor.

Vänstern och MP tex skulle de nog slå ihjäl där borta typ hehe, iaf skulel de nog inte vara nåt man skrek om att man röstade på.

Så visst mer fritänkande är ofta "skapare" men grundvärderingar är ju ofta beroende på hur mna vuxit upp.
De har ju inga problem att kraftigt stötta USA i serierna i grunden alltså, dock har ju en del brittiska författare smygit in klar negativa grejor om alltihop och kallats förrädare osv, folk ska aldrig mer läsa nåt de gjort.

USA är så jäkla uppdelat, flaggviftande och bibeln är ju halva befolkningen utan vidare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Wakuran »

Det är ju på flera sätt radikalt olika skärningspunkter i stora delar av amerikansk politik att det är svårt att göra en jämförelse. Varken Den kristna högern eller Tea Party-rörelsen har någon direkt motsvarighet här.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Agentum »

Nej grunden för hela USA är en helt anna än för Sverige, självklart kan de inte på samma sätt jämföras deras land är till största delen bygd på pengar från kriminalitet eller stöld som med åren blivit respekterade företag osv.

Även så seriebranchen:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av MAD »

De flesta amerikanska serieskaparna har jag ingen aning om var de står, jag tycker det är relativt sällan man märker av sånt i serierna. Kanske för att de stora bolagen inte skulle tillåta det? Jag misstänker att de försöker hålla sig ganska neutrala så att de inte ska stöta sig med någon av grupperna.

Sen har vi ju vissa extremfall som ex Frank Miller där det inte är så stor tvekan. Hissa flaggan högt och döda alla muslimer, förlåt terrorister, liksom...

Jag skulle nog gissa att Warren Ellis ligger lite mer till vänster på skalan, men det kanske bara är jag som läser in lite mer i hans serier än vad som finns där :-)

Men som Agentum säger, de amerikanska demokraterna är väl knappt man kan kalla vänster. Pratar vi dessutom om partiet självt och inte väljarna så är det i mitt tycke ingen gigantisk skillnad mot republikanerna, de är väl lika ägda av storföretagen och lobbyisterna båda två, bara att demokraterna har en lite mer människovänlig retorik och är marginellt mer humana... nejdå jag har inte alls blivit cynisk på äldre år...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fiktivt förlag

Inlägg av Agentum »

Ellis är dock brittisk dock vilket gör att ha n trots deras union med USA kanske kan se på det utifrån ändå, ofta är det ju så.

Nä övertydligt är det inte var alla står och det behöver det inte var men visst att USA is the greatest är ju så att säga normen, allt sker där som är värt nåt, krig och dumheter finns på andra ställen med ev. påhittade liknelsenamn så man ändå fattar vad de menar.

Dock var de mer patriotiska förr givetvis, på 60talet fick ju Warren lägga ner en blaska för att de beskrev hur en Vietnamesisk bonde kunde tänka om kriget där då, militären köpte mängder av blaskor av alla större utgivare och hotade att de skulle stryka dem och det vågade inte ens Warren göra då, idag tror jag inte det gås igenom på samm sätt, Vietnamn är nåt man inte snackar om i serier eller nånstans typ, Marvel gav ut *NAM på 80talet först och det besriver ju inte USA som skurkar men går klart igenom allt skit som hände där utom drogerna som de inte fick ta i.

Lögnen går nog fortfarande qatt ingen använde droger där, det är ju så att de alltid ändrat historien till en mer lyckad och mer för dem finare bild, redan civil war är ju så, ändrat till att Nord drog ut i krig för att bekämpa slaveriet, det är ju en lögn totalt, det fanns inte på listan ens, Syd ville bli en egen nation och det ville/kunde inte Nord tillåta, det var vad det var om.

Avskaffande av slaveri skrevs in senare, ändå tror folk på det ännu och tyvärr väldigt många med slavrötter.

WW2 we saved your ass!!! Frankrike var så fega osv, typiskt snack ännu, lika lätt som att sitta på den tidn på andra sidan Atlanten och inte kunna bli anfallen på hemmaplan ens utan kunde i lugn och ro käka mammas äppelpaj osv medans bomberna ramlade ner i Europa.'
En stor del av befolkningen sa som i ww1 att Europa fick sköta sitt och så var det med det, så bombade Japan lite fartyg och då jävlar, vilket iofs var tur, men det var inte "saved your ass!" utan Hitler har kunat tagit Europa och sen kunnat a mer med de han slog sig ihop med, vilka hade varit näst på listan?:-)

Det här med överlöjlig stolthet över sina trupper får mig att må illa, det är ett jobb idag som vad som helst, man väljer risknivån, hur de menar att skicka en massa folk till Irak osv är att skydda deras egna frihet är över mitt förstånd tyvärr, men ännu är det mycket fult att kritisera just detta, vilket har hänt i serier och det blir ramaskri.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar