Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

En fransk flygserie. Den har varit uppe här på forumet tidigare.

http://www.archaia.com/archaia-titles/the-grand-duke/
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ibland undrar man om folk sover när jag postar mina inlägg, tycker jag förklarat detta flera gånger nu. Yann har bytt samarbetspartner från Berthet (Pin Up) till Romain Hugault men det är fortfarande flygplan i centrum. Hugault kör med en nästan fotorealistisk stil och det är andra världskriget som gäller. Även folk på flygforum har fått upp ögonen för Romain Hugault för han kan verkligen avbilda planen på ett stilfullt sätt.
http://romain-hugault.blogspot.se/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av jens-olof »

Labrador Road 26 skrev:Ibland undrar man om folk sover när jag postar mina inlägg, tycker jag förklarat detta flera gånger nu. Yann har bytt samarbetspartner från Berthet (Pin Up) till Romain Hugault men det är fortfarande flygplan i centrum. Hugault kör med en nästan fotorealistisk stil och det är andra världskriget som gäller. Även folk på flygforum har fått upp ögonen för Romain Hugault för han kan verkligen avbilda planen på ett stilfullt sätt.
http://romain-hugault.blogspot.se/


Hade jag missat, är man inte inne varje dag, så försvinner ganska mycket. Såg inte ens
att det var Yann, utan observerade att Ta 152:an var ovanligt snygg (och Yaken också,
fast den är tråkigare) [:)]

Jens
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Från "Den feta God Jul-tråden...":
GuestOnQuest skrev:Blev det några serier?

Tja, det mesta orkade jag inte vänta till julafton på, men här är godbitar från de senaste veckorna:

Bild

Som ett led i sponsringen av Volvo 1800-projektet nästgårds såg jag till att skaffa mig 2012 års julalbum med Lilla Fridolf och Uti vår hage. Båda har sina poänger, men jag hade definitivt roligare åt det sistnämnda.

Sen damp nya Utopi in idag, och lika glad som jag blev åt att se den, lika irriterad blev jag över att man nu uppenbarligen frångått att skicka den i plastpåse utan låter den vara utsatt för Postens åverkan samtidigt som prenumerationsetiketten sitter klistrad direkt på tidningen. Orkar jag skall jag skriva och berätta för förlaget om mitt missnöje. [:(!] Annars är förhandstitten på Engelsfors-albumet som finns i detta nummer vansinnigt snyggt tecknad av Kim W Andersson. Håller resten samma klass är det bara att gratulera (sälja lär det göra i vilket fall som helst)!

Till sist första säsongen av Magnum, P.I. och en konsertvideo med Go-Go's från 2001 som jag borde skaffat för länge sen, men som först på sistone kommit ner i ett pris som jag tycker den är värd.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Nima »

Nu lagom till jul fick jag äntligen paketet från allas vår Wakuran.

En "Tre sagor" signerad av Jan Lööf. Otroligt glad över den!

Bild


Inte nog med det, så fick jag även den här godbiten!
Jag har alltid varit en 50-tals-fantast och har en sån här röd harrington-jacka också.
Att ciggen är utbytt mot ett kors (min tro kan väl knappast ha undgått någon) är en fantastisk detalj.

Bild


Stort tack, Håkan! Betyder mycket och höjde julkänslan flera grader!
Merci!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

K-E Lindkvist skrev: en konsertvideo med Go-Go's från 2001 som jag borde skaffat för länge sen, men som först på sistone kommit ner i ett pris som jag tycker den är värd.



Du får berätta om den är så bra som jag tror [:)] Har också sneglat lite på den. Under jul gick Ac/Dc dvd för fulla rör i brist på annat.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Nima skrev:Inte nog med det, så fick jag även den här godbiten!
Jag har alltid varit en 50-tals-fantast och har en sån här röd harrington-jacka också.
Att ciggen är utbytt mot ett kors (min tro kan väl knappast ha undgått någon) är en fantastisk detalj.

http://forumbilder.se/images/49272012439137570.jpg


Stort tack, Håkan! Betyder mycket och höjde julkänslan flera grader!
Merci!

Jag ritade den där bilden efter att ha sett på diverse seriebloggar, och känt att jag aldrig tog mig tid att rita något ordentligt, så tänkte att Jan Lööf-boken fick bli en anledning. Det var faktiskt inte primärt den där bilden som orsakade den enorma förseningen, utan när jag väl tog mig tid att rita så gick det ganska snabbt. (Går snabbare att bara tuscha och färglägga över alla misstag också...) [B)] Får väl se det som ett tecken på att bli effektivare med att fullfölja saker i framtiden.

Vi hade något gammalt samtal om den där jackan på Facebook för länge sen, så laddade ned bild på den och div. James Dean-bilder och ritade av.

Grattis! De rien! Joyeux noël!
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av frankjw »

"Hemliga stället" slog till för andra gången någonsin:

Gustaf är till ungarna!
Knasen skall läsas - har inte läst den tidningen på många år - för att sedan antagligen skänkas bort, det är lite platsbrist här hemma.
Ingen dust cover på "The art of Walt Disney" men man kan ju inte få allt.
"Donald Duck: 50 Years of Happy Frustration" vet jag inget om, men den kostade typ 20 pix så....
Krantz har jag säkert redan, men för en tjuga till så slank den med ändå! :)
Resten är för att få tiden att gå och för att ungarna ska få chansen att läsa bra serier, och inte bara Gustaf, WinX odyl.

Oj va suddigt det blev, det är en Art Spiegelman nere till höger: "In the shadows of no towers".

Bild
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

burnout skrev:Du får berätta om den är så bra som jag tror [:)] Har också sneglat lite på den.

Hela DVD:n finns på Youtube, uppdelad i 23 delar, så du kan övertyga dig själv om att du måste ha den med bättre ljudkvalitet. Kolla här! [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Nima »

Wakuran skrev:
Vi hade något gammalt samtal om den där jackan på Facebook för länge sen, så laddade ned bild på den och div. James Dean-bilder och ritade av.



Hehe, minns. Det var jag, du och Alf som kommenterade bilden där jag har ett halvkilo lössnus under läppen. Bild från när jag gick i högstadiet.

Tack igen! [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Påfyllning:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Idag dök julkommissionen upp i posten och den hade klarat resan över Atlanten riktigt bra:

Bild

Notera att hela arket( 11"x17") fick lov att användas för att motivet skulle få plats. 15 figurer från Archie-universum om man räknar Salem (och varför skulle man inte göra det?).

Bild

The Ryders senaste platta och filmen som blev Peter Yates biljett till Hollywood. Ryders levererar precis vad jag förväntat mig och vad förhandsinfon jag fått av deras sologitarrist (som för det mesta äter lunch på samma ställe som jag och som är en trevlig prick i största allmänhet) hintat om. Det här är den enda DVD-utgåvan som föreligger av Robbery och då får man stå ut med att den håller fel format... Normalt maskades över- och underkanten av bilden bort på biograferna så så stort irritationsmoment är det inte. Och det är en förbaskat bra film! [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

K-E Lindkvist skrev:Det här är den enda DVD-utgåvan som föreligger av Robbery och då får man stå ut med att den håller fel format... Normalt maskades över- och underkanten av bilden bort på biograferna så så stort irritationsmoment är det inte. Och det är en förbaskat bra film! [:o)]

Nu blir jag nyfiken på vad du menar? Enligt Imdb är den i 1:1,85 alltså ordinärt vidfilmsformat för biograffilm. Vanlig VF maskar man inte bort något utom ytterst lite på dukmasken för att få jämna och skarpa kanter. Men det görs ju på samtliga filmer och i samtliga format så det är inget specifikt för VF.
http://www.imdb.com/title/tt0062207/technical
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Labrador Road 26 skrev:Nu blir jag nyfiken på vad du menar? Enligt Imdb är den i 1:1,85 alltså ordinärt vidfilmsformat för biograffilm. Vanlig VF maskar man inte bort något utom ytterst lite på dukmasken för att få jämna och skarpa kanter. Men det görs ju på samtliga filmer och i samtliga format så det är inget specifikt för VF.
http://www.imdb.com/title/tt0062207/technical

Hm, är det verkligen så lite? Då har jag nog misstagit mig (som jag kommer ihåg det från Folkets Hus-biografen hemma i Riddarhyttan var det minst en decimeter i både över- och underkant på en ganska liten duk). När just den här DVD-utgåvan diskuterats på amazon.co.uk har det också påståtts att många brittiska filmer visades i 1,66:1 och var fotograferade med tanke på detta vilket skulle betyda att inget väsentligt försvinner när den beskärs till 4:3. Jag vet inte om det är sant, men jag tyckte inte Robbery led speciellt mycket av att ses i 4:3. (http://www.amazon.co.uk/product-reviews ... ewpoints=1)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

Det skulle nog kunna röra sig om en decimeter ute på dukmasken men då är det felinställt tyvärr och maskinisten borde ha låtit åtgärda det. Det vanliga är kanske 2-5 cm per sida runt omkring på en duk som är 6-10 meter bred. De flesta har nog uppsättning för både 1:1,66 och 1:1,85 men inte alla. Minns inte på rak arm men i alla fall något ställe jag kört på körde vi all VF på 1:1,85 oavsett vad filmen hade. Har aldrig råkat ut för att någon kund kommenterat det. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

De tre senaste samlingarna av KA & c:o.

Bild

5 & 6/1967 och 1/1968. Extramaterialet Germund fixat i 6/67 är verkligen något alldeles extra. [:o)]

Bild

Samlingsvolymen på engelska av Clara de Noche samt 9/2012 och 1/2013 av Herman Hedning, det senare med första avsnittet av Johanna Kristianssons och Jonas Darnells nya serie Bittra djur.

Eftersom jag var med och finansierade Trickster i San Diego i somras kom det två t-shirtar i posten. Från början var det meningen att det skulle bli en (den blå) men eftersom det hela drog ut på tiden lade man till ytterligare en (den vinröda).

Bild Bild

Ger antagligen bäraren extra kredd i vissa kretsar. [;)]

Sen kunde jag inte låta bli att skaffa den här:

Bild

Motivet finns i hur många piratkopierade typer som helst, men det här skall vara äkta vara. Med tanke på min boendesituation har jag umgåtts med allvarliga planer på att låta framställa en lokalanpassad variant med orden "Knack knack knack" och "Veronica!" istället. [:o)] I mitt tycke är Sheldons knackande ett ovanligt lyckat running gag:

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Påfyllning:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Labrador Road 26 »

captainknut: Kan du berätta lite mer vad som ingår i den där jubileums-Tarzan?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av captainknut »

Det är en mycket välillustrerad historik över allt som rör Tarzan. Först gås alla historier igenom i tur och ordning som skrevs av Edgar Rice Burroughs med en synopsis av handlingen i varje roman och kommentarer kring böckernas skapandeprocess, med illustrationer av bokomslag från olika utgåvor, sedan kapitel om Tarzan for children (bl.a. serier), Tarzan of the radio, Tarzan of the films, Tarzan of the television och Tarzan of the stage. Plus samlarprylar, fanzines och conventions.

320 sidor, med avsevärt mer bilder än text, kanske 20-25% text, resten illustrationer av olika slag. Mest om böckerna och filmerna, inte särskilt mycket om serierna, kanske något tiotal sidor.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av spacemonkey »

Nytt för månaden

Bild
Bild
Bild

Plus några böcker

Bild
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Skriv svar