Monokroma figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

Är det säkert att det är olika färger i grunden? Kan det inte ha berott på t.ex. olika hög kvalitetskontroll i tillverkningen eller figurer som blekts av solen etc.?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Wakuran skrev:Är det säkert att det är olika färger i grunden? Kan det inte ha berott på t.ex. olika hög kvalitetskontroll i tillverkningen eller figurer som blekts av solen etc.?


Sånt är svårt att veta, solblekning är det inte iaf.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag ser ingen skillnad på de röda. Minns dock inte om jag någonsin gjort exakta mätningar av mitt färgseende mer än den där simpla testen när man mönstrade. Jag gissar att plasten blandats till vid olika tillfällen och i och med en helt rigorös kontroll haft vissa nyansskillnader.

Även hos Kenner finns det plastvariationer och säkerligen även hos Mattel och Hasbro. Inte alltid när det gäller varierande färg/nyans utan det är lika vanligt med annan hårdhet/struktur på plasten. Extra tydligt blir det på actionfigurer med olika plast i huvud, torso, ben och armar på samma exemplar av figuren.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Även hos Kenner finns det plastvariationer och säkerligen även hos Mattel och Hasbro. Inte alltid när det gäller varierande färg/nyans utan det är lika vanligt med annan hårdhet/struktur på plasten. Extra tydligt blir det på actionfigurer med olika plast i huvud, torso, ben och armar på samma exemplar av figuren.

Lego ska ha haft litet billigare kinesisk plast vid vissa tillfällen, vilket hardcore-fansen klagat en del på...

http://vimeo.com/9581676
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Och Smurfhunter dammsuger fortfarande marknaden. Undrar om han lägger upp en jättesamling eller kränger dom i Tyskland? Har något sett de svenska monokrona på tyska eBay?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Finns det monokroma Smurfar också? Räknas vanliga omålade figurer som monokroma eller bara omålade förresten?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Lite verkar han sälja iaf, och får inte så dåligt betalt heller [:I]
http://www.ebay.de/itm/Dschungelbuch-ei ... 329wt_1165
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Aha, det är där man ska sälja!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Det håller jag inte med om, tycker det är synd om figurerna försvinner utomlands [B)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

Mithroth skrev:Det håller jag inte med om, tycker det är synd om figurerna försvinner utomlands [B)]

Tja, jag tror att med Internet så är det en oundviklig utveckling. Det är också märkligt att hävda något monopol.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Det är bara att få dem klassade som kulturföremål som inte får föras ur landet så är det fixat [;)]
Börjar de säljas utomlands så är det kört att få ihop en samling känns det som. Det är illa nog med en tysk att konkurrera med...
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Det är också märkligt att hävda något monopol.

Jag tror knappast Mithroth förespråkar monopol. Däremot håller jag till fullo med honom om att det är tråkigt att den svenska samlarmarknaden urholkas för girigheten hos säljare. Jag har sagt det förut och säger det igen. Samlare är vad som får samlandet att gå runt inte säljare. Man börjar inte samla på något för att någon säljer utan just för att man blir intresserad av vad det nu är man samlar på. Pengar är en världslig sak det kan man fixa på allehanda sätt, samlarobjekt däremot är det desto svårare med så att försvåra för sina samlarkollegor i jakten på enkla pengar tycker jag är beklagansvärt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

Men det verkar ju uppenbart finnas samlare i Tyskland också?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Mithroth skrev:För övrigt är det väldigt dåligt med figurer på Tradera de senaste månaderna tycker jag. Var en annons uppe med djungel+flinta+disney i helgen men om man bortser från den var det länge sedan jag såg något.


Jo, Filinta-figurerna är ganska ovanliga figurer, och det är väl just därför som de sällan är på Tradera. Gamla börjar de bli också.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Anders1 skrev:Jo, Filinta-figurerna är ganska ovanliga figurer, och det är väl just därför som de sällan är på Tradera. Gamla börjar de bli också.


Ett tag kom det ut nytt varje vecka, kan det vara så att tillgången börjar sina? Det blir ju bra priser så efterfrågan verkar ju finnas fortfarande.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Men det verkar ju uppenbart finnas samlare i Tyskland också?

Det finns samlare över hela världen, av allt möjligt jox som går att samla på. Det är inte det som är grejen utan om man väljer att stötta de samlarkollegor som man "känner" som till exempel här på forumet eller om det är viktigare med pengar. Men i och med att du inte är en samlare i grunden kommer du aldrig förstå det. Det är verkligen hopplöst att förklara för icke-samlare själva grunden och drivkraften i samlandets psykologi.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Det finns samlare över hela världen, av allt möjligt jox som går att samla på. Det är inte det som är grejen utan om man väljer att stötta de samlarkollegor som man "känner" som till exempel här på forumet eller om det är viktigare med pengar. Men i och med att du inte är en samlare i grunden kommer du aldrig förstå det. Det är verkligen hopplöst att förklara för icke-samlare själva grunden och drivkraften i samlandets psykologi.

I så fall är det snarare kontakter det handlar om. Man kan tycka det är tråkigt vad det gäller ens kompisar, typ, men samlare i Tyskland borde vara av samma typ som här.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ja visst är det så att psykologin för samlare är densamma världen över. I övrigt är det som precis med allt annat att ens "kompisar" liksom har förtur framför okända.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Det är också märkligt att hävda något monopol.

Jag tror knappast Mithroth förespråkar monopol. Däremot håller jag till fullo med honom om att det är tråkigt att den svenska samlarmarknaden urholkas för girigheten hos säljare. Jag har sagt det förut och säger det igen. Samlare är vad som får samlandet att gå runt inte säljare. Man börjar inte samla på något för att någon säljer utan just för att man blir intresserad av vad det nu är man samlar på. Pengar är en världslig sak det kan man fixa på allehanda sätt, samlarobjekt däremot är det desto svårare med så att försvåra för sina samlarkollegor i jakten på enkla pengar tycker jag är beklagansvärt.


Å andra sidan är det tack vara de "giriga säljarna" (vad trött jag blir på dessa påhopp) som objekten dyker upp överhuvudtaget. Före Internet/Tradera/eBay låg mina figurer i en låda på vinden. Jag hade slutat samla eftersom det inte gick att hitta något nytt. Tack vara nätet har jag kunnat hitta otroligt mycket som jag ALDRIG kunde få tag på irl, utom någon enstaka på någon loppmarknad, tack vare alla säljare världen över. Jag köper in en hel del, och säljer det jag inte vill ha, och kan på så vis finansiera ytterligare köp. Jag ska med glädje sälja en del monokrona figurer i Tyskland där samlarna finns, många figurer som ingen är intresserad av här i Sverige överhuvudtaget.

Så antingen kan man se mig som girig och att jag säljer ut kulturföremål om jag säljer på tyska eBay - eller oxå kan man se det som en kulturgärning när jag hittar tacksamma samlare i Tyskland. Jag gillar precis som LR med flera när samlare hittar det dom letar efter, men jag ser det inte som bättre och finare om samlaren är svensk.

Jag är alltså samlare , och kan definitivt förstå "själva grunden och drivkraften i samlandets psykologi".

Men jag är oxå säljare, och det är verkligen hopplöst att förklara för icke-säljare själva grunden och drivkraften i säljandets psykologi - att göra fynd och sedan sälja med förtjänst. (De allra flesta av den sorten gör inga större vinster, den onämnbare och hans gelikar undantagna, utan det handlar mer om det är kul. Och många som säljer är oxå samlare.)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Ja, när det gäller lite ovanliga samlarobjekt, verkar bästa sättet att komma i kontakt med andra samlare, vara att sälja några av sina dubbletter på Tradera.

När det gäller den pågående debatten så är det just såsom tidigare nämnts, att det är ganska oundvikligt att t.ex. Göteborgs Kex-figurer även säljs till samlare
utomlands, och de är tillverkade i Spanien, så helt svenska är de egentligen inte.
Skriv svar