Tecknade serier på samiska!?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Isegrim »

För rätt många år sedan gjordes det en satsning på att översätta serier till samiska,
är det någon som stött på något exemplar av dessa eller som vet mer om vad som blev av den satsningen!?





När jag ändå är igång, vet ni några serier med samiskt tema, alternativt samiska serietecknare (oavsett tema).
Måste finnas mer än detta: Bild
Serie ritad av Erik Hegelund

Förra året verkade det som det gjordes ett upprop i alla fall...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Wakuran »

I Norge har det översatts julalbum med Pondus samt ett album med Nemi. Under 80-talet försökte man sig även på en månadsutgivning av Kalle Anka, som dock inte lönade sig. (Det finns flera olika samiska varianter, f.ö. varav Nord- och Lulesamiska är de klart största.)

http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... 50CA1D7177

http://www.klassekampen.no/44814/articl ... isk-pondus

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... uoja%C5%A1

Den största anledningen till att så litet material finns på samiska är antagligen bristen på samisktalande, och andelen som behärskar ett samiskt språk globalt har beräknats till enbart ung 20-30.000 personer, runt en fjärdedel av den samiska befolkningen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Isegrim »

Gissar att det är en bidragande orsak att det är så få som behärskar språket(en, varianterna, dialekterna). Som jag förstod det, var satsningen med serier på samiska att öka intresset för det samiska språket.

Det verkar som om det är på den norska sidan som det händer.
Uhca Nillá, verkar vara en hyfsad framgång.
Sámi máilbmi av Runar Balto, en samisk samhällssatir (Facebook)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Isegrim »

Här är tydligen förlaget som gäller ?álliidLágádus (ForfatternesForlag)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Wakuran »

Isegrim skrev:Gissar att det är en bidragande orsak att det är så få som behärskar språket(en, varianterna, dialekterna). Som jag förstod det, var satsningen med serier på samiska att öka intresset för det samiska språket.

Det verkar som om det är på den norska sidan som det händer.
Uhca Nillá, verkar vara en hyfsad framgång.
Sámi máilbmi av Runar Balto, en samisk samhällssatir (Facebook)

Det beror rimligen på att flest samer bor i Norge. (Enligt engelska Wikipedia så bor, av en global population på ca. 80.000, ca. 40.000 i Norge, 20.000 i Sverige, 7.500 i Finland och 2000 i Ryssland.) http://en.wikipedia.org/wiki/Sami_people (Siffrorna verkar inte helt stämma om man lägger ihop dem, men ändå... Kan finnas en del samer utanför norra Europa också.)

Kan också spela in att Norge ju är mycket rikare än Sverige, så att det troligare finns mer pengar till osäkra projekt som samisk serieutgivning.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Isegrim »

Det kan vara en anledning god som någon, ...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Bamse på samiska, och vilka fler.

Inlägg av Isegrim »

Bamse verkar som sagt släppas även på samiska. Vilka fler serier har förekommit på samiska/förekommer på samiska? Vad jag har sett, verkar det mest vara i Norge som man satsar på att stödja språket. Kan vara att det finns en större/starkare marknad för produktioner på någon samisk dialekt. Men sverige gjorde en satsning tidigare för några år sedan, där de gav stöd till översättning.

Serietecknande samer finns det två vad jag vet ( det borde vara fler ).

[edit] ... finns tydligen ekonomiskt stöd i Finland för att översätta tecknade serietfrån bland annat samiska till annat språk. Men det betyder i och för sig inte att det är så många tecknade serier på samiska ...
Senast redigerad av 1 Mithroth, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Inlägg sammanfogat med liknande tråd - Mithroth
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Isegrim »

Slå förresten ihop den här med den andra tråden (som jag trodde låg på SeF:s-forum):
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... f=8&t=7893
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:Måste finnas mer än detta: http://creativesapmi.com/wp-content/upl ... mesame.jpg

Isegrim skrev:Serietecknande samer finns det två vad jag vet ( det borde vara fler ).

Även om serier är en minoritetshobby så förstås jag inte riktigt varför alla andra minoriteter skulle vara intresserade av just serier.

Är det inte lappar så är det transingar (ja okej queer-personligheter då) eller någon annan lämplig minoritet. Fast ingen av dessa grupper egentligen visat något direkt intresse för serier, i alla fall inte som grupp räknat. Ni får gärna förklara hur detta hänger ihop för jag begriper det inte.

För övrigt syns inte bilden.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av AndreasEriksson »

Förutom ovan nämnda Kalle Anka, Nemi och Pondus så har Pigge och Gnidde getts ut på samiska, såhär sammanfattade jag det på Seriewikin: Under några år trycktes julalbumet på inte mindre än fem språk: norska, nordsamiska ("Kapteainna juovllat"), sydsamiska ("Kaaptejnen jåvle"), lulesamiska ("Kaptejna javla") och kvänska ("Kapteinin joulut"). Ett album har också getts ut på dialekten trøndersk ("Kapptein' tar siste stikk").

Det är alltså inte bara samiska specialutgåvor som ges ut i Norge. I fjol gavs ett Pondus-album ut på fyra norska dialekter: Pondus på DIN dialekt.

Labrador Road 26 skrev:Även om serier är en minoritetshobby så förstås jag inte riktigt varför alla andra minoriteter skulle vara intresserade av just serier.

Om X procent av befolkningen i allmänhet läser/gillar/skapar serier så kan man väl förvänta sig att X procent av en minoritetsgrupp också gör det. Ibland kanske serieintresset i någon minoritetsgrupp överstiger snittet, ibland understiger. Men för egen del skulle jag tycka att det vore konstigare om någon minoritetsgrupp - just som grupp betraktat - inte alls skulle vara intresserade av serier. Det skulle nästan vara intressant om det visar sig att det finns någon minoritetsgrupp som inte klarar av att ta till sig sekventiellt bildberättande. Personligen tvivlar jag på att det finns.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Isegrim »

Inne på samma spår som Andreas. Med tanke på hur många samer vi har, borde väl någon av dem ha producerat serier...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndreasEriksson skrev:Om X procent av befolkningen i allmänhet läser/gillar/skapar serier så kan man väl förvänta sig att X procent av en minoritetsgrupp också gör det. Ibland kanske serieintresset i någon minoritetsgrupp överstiger snittet, ibland understiger. Men för egen del skulle jag tycka att det vore konstigare om någon minoritetsgrupp - just som grupp betraktat - inte alls skulle vara intresserade av serier. Det skulle nästan vara intressant om det visar sig att det finns någon minoritetsgrupp som inte klarar av att ta till sig sekventiellt bildberättande. Personligen tvivlar jag på att det finns.

Självklart är det så att de klarar av att läsa serier, det är inte det jag ifrågasätter utan det här med att små grupper per automatik tydligen ska vara intresserad av serier. Det sägs inte bara här på forumet utan även i andra sammanhang. Ungefär som jag fick sagt till mig när jag var i Västerås en gång för länge sedan "Är du stockholmare, då åker du Vasaloppet va" som om det skulle vara något som alla 08:or sysslar med.

Visst kan det finnas en och annan i en minoritetsgrupp som gillar serier men det är knappast något som kommer med tillhörigheten i just den gruppen.
Isegrim skrev:Med tanke på hur många samer vi har, borde väl någon av dem ha producerat serier...

Du hade ju hittat några (om jag inte missuppfattat) så räcker inte det? Låter nästan som du vill tvinga dem att börja med serier, fast så illa är det nog inte. Men ändå åt det hållet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Isegrim »

Norska tecknare, inte svenska. Men, jag har å andra sidan inte gjort någon större efterforskning.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:Norska tecknare, inte svenska. Men, jag har å andra sidan inte gjort någon större efterforskning.

Nu är min kunskap om samer helt klart undermålig men jag trodde de var som kurderna, sträcker sig över flera länder. I det här fallet Finland, Sverige och Norge. Men det kanske inte stämmer? Alltså att man är same oavsett i vilket av länderna man bor i.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Isegrim »

Jo, man är same oavsett vilket land man lever i. Men jag har inget belägg för att någon av de samer som nu lever i Sverige är serietecknare.

... eller om någon av de serietecknare vi har är same.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det på något sätt viktigt att det finns samiska serietecknare, helst bosatta i Sverige? Om det inte är så petnoga finns det en hel drös med skåningar som tecknar serier.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Isegrim »

Vad är så viktigt med serier.

Är det viktigt att det finns samiska serietecknare.

Är det viktigt att det finns serier på samiska.

...återstår fortfarande att ta reda på.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tänkte att du kanske hade någon idé eftersom du tagit upp ämnet. Tycker du exempelvis att det är viktigare med skaparens bakgrund än vad han eller hon skapar?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Isegrim »

Labrador Road 26 skrev:Jag tänkte att du kanske hade någon idé eftersom du tagit upp ämnet. Tycker du exempelvis att det är viktigare med skaparens bakgrund än vad han eller hon skapar?


Nej egentligen inte.

Jag har en idé, men det är inte färdigformulerat än. Men så är det väl alltid med saker man inte undersökt nog väl, svårt att veta vad som fokus ska läggas på. Just nu funderar jag på samiska tecknare, sen kanske jag tänker helt annorlunda.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tecknade serier på samiska!?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Du verkar gilla regionsbaserade skapare, så även med icke-samiska norrlänningar som du skrivit om tidigare. Får intrycket att det nästan är viktigare att "rätt" person har gjort serien än vad det är för serie. Det väcker min nyfikenhet, i tanken byter jag alltid ut den här typen av önskemål till svarta eller arier och ser vad det blir om det stått så istället. Inget jag blir störd av, tvärtom finner jag det enbart fascinerande. Jag har nämnt det tidigare att jag inte riktigt förstår så kallad lokalpatriotism, fast det är kanske fel ord när det gäller samer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar