Svenska serier - Barn

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Svenska serier - Barn

Inlägg av JonasO »

Först måste jag säga att jag saknar tidningen Svenska serier.

Men det jag saknar mest nu när serietidningen Tivoli inte finns mer, är möjligheten att publicera barnserier.
Tror knappt det finns någon sådan möjlighet alls? Jag gillar att teckna serier för barn och unga men det känns lite väl mycket att ge ut hela album direkt.
Det finns få ställen man kanske kan få med kortare barnserier, men inte i någon serietidning.

Så det som skulle vara skoj är om det gick att starta typ Svenska serier - Barn

Hur det skulle lösas och vilka som skulle göra det, lämnar jag helt åt andra [;)]

Ha det bravo
/JonasO - http://www.J-Olsson.nu
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Isegrim »

Det finns ett stort nordiskt projekt just nu, som jobbar med att lyfta barnserien.
http://nordicomics.info/events/nordicom ... and-aland/
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Wakuran »

Det kommer också anordnas en mässa i Malmö under en helg på hösten - I Seriernas Värld - med barn- och ungdomsserier som tema.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:Det kommer också anordnas en mässa i Malmö under en helg på hösten - I Seriernas Värld - med barn- och ungdomsserier som tema.

Där är det ju serietävlingar, men det händer ju inget absolut ingenting med dessa sedan. Det enda som kommit fram är väl någon bilaga med den vinnande serien, men sedan... ingenting!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Wakuran »

Isegrim skrev:Det finns ett stort nordiskt projekt just nu, som jobbar med att lyfta barnserien.
http://nordicomics.info/events/nordicom ... and-aland/

Jag förstår inte hur det här projektet är menat att lyfta barnserien?...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Isegrim »

De vet jag inte riktigt heller, men de jobbar med att lyfta fram serier som riktar sig till barn. Bland annat så gör de det i bok/albumform av vad jag hört. Sen att sprida det över flera länder, syftet är nog att lyfta fram nya talanger och visa på redan etablerade. Nätverkande och spridande.

http://nordicomics.info/events/nordic-c ... s-network/
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av rkaj »

Tar Bamse någonsin in gästserier? Inte vad jag har sett, men skulle de göra det skulle det ju vara en bra väg att gå! Annars är väl Kamratposten den tidning som ger störst hopp. Där går Katten Nils, och de har såvitt jag vet haft originalserier hela tiden sedan jag läste tidningen på sjuttio- och åttiotalet. Natalia Batistas Mjau gavs ut av Kabusa böcker, kanske har de gett ut andra barnserier också?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Sir-L skrev:Det enda som kommit fram är väl någon bilaga med den vinnande serien, men sedan... ingenting!
Undantaget är väl 2003 års vinnare och en av finalisterna samma år: Malin Billers Kaxiga Mia gick i Serieparaden tio nummer och Johanna Kristanssons Katten Nils har publicerats i KP sedan 2007. Men de andra vinnarserierna... Jag tror att juryn under senare år gått mer på "konstnärlighet" än att försöka hitta en serie med kommersiell potential.

(Ska kanske tillägga att jag satt med i juryn 2003 samt 2009. Den andra gången hade dock de andra i juryn redan haft mötet via mejl innan utsatt tid, så när jag väl skulle tycka till hade det redan avgjorts. Ja, ja...)
Senast redigerad av 1 Joakim Gunnarsson, redigerad totalt 0 gånger.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

rkaj skrev:Tar Bamse någonsin in gästserier? Inte vad jag har sett, men skulle de göra det skulle det ju vara en bra väg att gå!
Jag gjorde ett försök för ett par år sedan. Johan Wanloos Kapten Klara och ett par holländska serier var på gång till Bamses äventyr. Men i sista stund ändrade sig Bamseförlaget och från att ha varit positivt inställda till idén att släppa fram andra serier i den titeln blev det till slut ett nej. Så kan det gå. Men vi försökte i alla fall.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Isegrim »

Intressant det där med juryarbetet, vad kan du säga mer om det?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Sir-L »

Joakim Gunnarsson skrev:
rkaj skrev:Tar Bamse någonsin in gästserier? Inte vad jag har sett, men skulle de göra det skulle det ju vara en bra väg att gå!
Jag gjorde ett försök för ett par år sedan. Johan Wanloos Kapten Klara och ett par holländska serier var på gång till Bamses äventyr. Men i sista stund ändrade sig Bamseförlaget och från att ha varit positivt inställda till idén att släppa fram andra serier i den titeln blev det till slut ett nej. Så kan det gå. Men vi försökte i alla fall.

Aha, var det då du postade om att du ville ha tips på barnserier? Funderar just på var det var för projekt.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Sir-L skrev:Aha, var det då du postade om att du ville ha tips på barnserier? Funderar just på var det var för projekt.
Stämmer! Vart vänder man sig om tips i sådana här frågor om inte till Serieforum. [:)]

Isegrim skrev:Intressant det där med juryarbetet, vad kan du säga mer om det?
Helst inte så mycket. [;)] Första gången funkade det fint. Andra gången kändes det rätt meningslöst. En liknande sak hände min kollega Lisbeth Wremby det året hon satt med i juryn. De hade jurymötet utan att informera henne.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Isegrim »

Intressant, även om du inte kan/vill säga mer än så här. Inte för att man behöver anta att det fanns en konspiration, men det visar på att det inte funkar fullt ut. Fullt ut, om man vill ha en rättvis bedömning av en jury (så långt det nu är möjligt).


Not: Jag lämnade in ett bidrag till 2009 års tävling, som senare publicerades i tidningen Tivoli med vänner, men jag tror inte att jag hade vunnit ändå. /
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:
Sir-L skrev:Aha, var det då du postade om att du ville ha tips på barnserier? Funderar just på var det var för projekt.
Stämmer! Vart vänder man sig om tips i sådana här frågor om inte till Serieforum. [:)]

Och SeF:s forum, också, om det var samtidigt?... På den tiden då det fortfarande var en del ruljangs där...

Vilka holländska serier var det ni tänkte på, förresten? Konfidentiellt? Har du glömt?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Isegrim skrev:Iom man vill ha en rättvis bedömning av en jury (så långt det nu är möjligt).
Hmm... Kolla på bidragen som vann förra tävlingen och jämför med tävlingens regler och vad bidragen skulle innehålla. Såhär långt efteråt minns jag inte exakt hur tävlingen var formulerad men jag kommer ihåg att jag hajade till när pristagarna inte följt de givna förutsättningarna. Valde juryn att blunda för det? Vem vet. Kanske är det här ett ämne för en helt annan tråd. Slut på OT.

Wakuran skrev:Vilka holländska serier var det ni tänkte på, förresten? Konfidentiellt? Har du glömt?
Visst minns jag. Det var framförallt två serier av Gerben Valkema och Michiel van de Vijver jag hade i tankarna: "Kik" och "Joep".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Wakuran »

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Isegrim »

Trevlig serie (den med grodan), men den hade passat bättre i Tivoli eller Bamsetidningen för de riktigt små.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av JonasO »

Har själv försökt 2 ggr (2009,2011) men icke sa nicke.
Dock fick jag ett samtal från ISV med meddelandet:
Lilla Tävlingen vanns av Sofia Olsson. Det är min dotter som endast var 8 år (7 år när hon gjorde serien). Mycket stolt pappa =) [:o)]
De hade tydligen slagit ihop alla åldersgrupper till en enda, så det blev från 7-15 år.

Sen kom priset: 2 osignerade album av Julien Neel. Lite lustig eftersom han ändå var där. Plus ett diplom printat på skrivare som klara 80g papper [;)]

Sa jag att jag vart stolt? [:o)]

Bamse gav väl ut det vinnande bidraget från Annika Giannini. Dock från en annan tävling.
Mer sånt Bamse -red.

Det behövs en barnserietidning. Nu känns det nästan meningslöst att göra en barnserie p.g.a. att man inte vet inte hur man ska publicera den.
Får fortsätta med tävlingar så länge. Det är kul, men inte riktigt samma sak.

JonasO - http://www.J-Olsson.nu

Mitt ISV bidrag från 2009 gick först i KEMI´s album de gav ut. Där vann jag inget heller men de verkade gilla serien iaf.

Senare dök den upp i Tivoli efter ett par små ändringar. Ett lyckligt slut iaf för den serien (Mia&Max)

Oj vad lång det blev, jag som knappt brukar regga mig [:)]
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av Sudden »

Jag fattar inte varför Egmont inte gick in och tog över Tivoli. Hade den fått distribuerats på rätt sätt och funnits i alla butiker så hade den helt klart blivit en hit.
Redaktionen hade ju kunnat varit kvar t.o.m.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Svenska serier - Barn

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det är ganska uppenbart att Egmont kör sina serier på en ständigt krympande marknad och endera dan lägger man ner serierna i sin utgivning. Då vill man inte gärna att nån annan ska ta upp manteln. Jag har börjat teorisera att Egmont fått för sej att serier är nåt dåligt som man ska långsamt strypa ihjäl.
Skriv svar