Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

RetepNoslack skrev:Någon, som brukar stjäla sina manus ifrån redan publicerade episoder är Daniel Boström. Jag har räknat till 25-stycken sådana, hittills. Kanske finns det fler. [:I]


Jag har nyligen börjat läsa 91:an mer regelbundet efter att ha hållit upp under en längre tid så Daniel Boströms avsnitt har jag missat rätt mycket av. Har det rört sig om regelrätta plankningar då eller?
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Jonas Olsson's bidrag i något av de första numren i år där 91:an och 87:an tar bort is och snö med hjälp av eldkastare fastsatta på en bil är också en idé som har förekommit tidigare. Minns inte om det var Egerbrandt eller Darnell som har gjort det tidigare. Nu säger jag inte att det är stöld för det, utan det är ju så att skapande människor kan få samma eller liknande idéer utan att ha kännedom om att det publicerats en liknande serie tidigare. Inget ovanligt alls. Men att det skulle ske 25-tal ggr på något år som i Daniels fall låter ju lite mer än misstänksamt.

Samtidigt är det nog svårt för redaktionen att själva hålla reda på vad som är nytt och vad som är "lånat" med tanke på det stora mäng materialet. Speciellt nu när det är en helt ny redaktion som har tagit över. Har man suttit i tio år som redaktör så är det självklart lättare att känna igen idéer som gått i tidningen tidigare.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Sudden skrev:Jonas Olsson's bidrag i något av de första numren i år där 91:an och 87:an tar bort is och snö med hjälp av eldkastare fastsatta på en bil är också en idé som har förekommit tidigare. Minns inte om det var Egerbrandt eller Darnell som har gjort det tidigare. Nu säger jag inte att det är stöld för det, utan det är ju så att skapande människor kan få samma eller liknande idéer utan att ha kännedom om att det publicerats en liknande serie tidigare.

Idén har också förekommit i något gammalt Gaston-skämt...
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Tack för berömmet, Kennet och Jan! [:)]
Kennet skrev:Vilka är de nya Åsa-Nisse tecknarna som ska testas under året? Är det kanske Jonny Nordlund eller mer av Anders Skoglind?
Sen undrar jag vem Jesper Karlsson är? Är han känd från andra serier eller tidningar?

Nästa "team-up" på Åsa-Nisse blir redan i nummer 8. Då är det Jesper som står för manuset till Olles teckningar.
Sedan dröjer det inte längre än till nummer 11 då vi får se Jonny Nordlund sätta tänderna i ÅN! Nåt att se fram emot!
När det gäller Jesper så är han inte känd från några andra serier sedan tidigare. 91:an är hans serie-debut.

/Joakim på 91:an-redaktionen.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av mikaelbergkvist »

Wakuran skrev:
Sudden skrev:Jonas Olsson's bidrag i något av de första numren i år där 91:an och 87:an tar bort is och snö med hjälp av eldkastare fastsatta på en bil är också en idé som har förekommit tidigare. Minns inte om det var Egerbrandt eller Darnell som har gjort det tidigare. Nu säger jag inte att det är stöld för det, utan det är ju så att skapande människor kan få samma eller liknande idéer utan att ha kännedom om att det publicerats en liknande serie tidigare.

Idén har också förekommit i något gammalt Gaston-skämt...


Jo, men då var det kul.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Oj, vad svara man på sånt?
Jag har absolut inte försökt ta något skämt från någon annan. Det enda jag försökte var att få till ett manus som passade 91:an.
Sen är det väl såklart möjligt att mitt manus kan likna något som gjorts tidigare, men det är absolut inget jag planerat eller tänkt.
Hoppas ni tyckte den var kul iaf.

/JonasO
Kennet
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 22:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kennet »

Jonas, jag tycker att du har varit riktigt bra hittills!
Din serie "Magiska majoren" var kanonkul! Mer sånt :)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Grumme »

En fråga till er som läst 91:an-tidningen under 2000-talet:
Har det varit någon serie med Åsa-Nisse eller Kronblom där handlare Sjökvist/Nilsson fått konkurrens av en annan butik i byn?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Tack Kennet.
Lägger mest krut på tecknandet.
Men ibland ramlar det ner någon idé också.

/JonasO
Kennet
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 22:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kennet »

Vad tjänar man som serietecknare på att teckna en sida 91:an?

Och vad tjänar en manusförfattare per sida?
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Cadial »

Dessa fragor verkar sallan fa svar. Antagligen eftersom de inte tjanar lika; det ar slut pa kollektivavtalens tid (fanns det nagonsin for serietecknare?). Fragan ar pinsam for bade arbetsgivare och arbetstagare.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Lite synpunkter på nr 8/2013.

" I Vitsippans Famn" är en helt ok serie manusmässigt av Roswall. Gissberg briljerar som vanligt med sina bilar.

Åsa-Nisse med manus av Jesper Karlsson var också ok. Men Olle Nilssons teckningar börjar jag bli ordentligt less på. Dåligt med porträttlikheten och avsaknad av bakgrunder förutom i de första tre rutorna.
Jesper Karlsson tror jag mycket på. Han har levererat fina manus hittills även om det här kanske inte var bland de bästa.

två serier med Kronblom av Jonas Persson. Föredrar hans teckningar numera framför Gunnars som på senare tid mest ser ut som dåliga skisser.

Livet Hemmavid hör till mina stora favoriter i tidningen. Väldigt sällan poängerna fallerar. Stort plus till Tobias!

Alf Woxnerud kan mycket bättre än det han visar upp här.

En Brat i skogen av Wanloo fungerar fint i tidningen vilket är roligt. Speciellt eftersom jag var lite skeptisk till en början. Har ni fått några andra reaktioner från läsekretsen än Joakim?

"Svårt Val" av Jonas Olsson. Bra förstaruta och en kort historia på två sidor med en klar poäng. Precis som jag vill att det ska vara. Manuset är helt ok, även om jag som har läst tidningen sedan 1979 har sett liknande tidigare.
Sen skulle jag vilja se att du Jonas (du är ju med i forumet) jobbar lite mer med porträttlikheten på figurerna vilket jag tycker är viktigt när man kommer in som ny tecknare på en redan existerande serie. Jag tycker inte att du har kommit ända fram där ännu.

Viltliv av Skoglind har blivit en av favoriterna. Han är en av få som kan göra roliga ensideserier idag vilket han ska ha en eloge för.

"En kort förkortning" är riktigt kul. Skoglind brukar allt som oftast lyckas väldigt bra med sina 91:an manus, men teckningarna har jag haft lite svårare för. Här har han dock lyckats få till det med porträttlikheten och allt. Bra jobbat!

En fråga till Joakim:

Varför står det numera JGI i koden under Gissbergs förstaruta??
Förut stod det endast JG. Numreringen har dock fortsatt som vanligt trots ändringen.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Sudden skrev:En Brat i skogen av Wanloo fungerar fint i tidningen vilket är roligt. Speciellt eftersom jag var lite skeptisk till en början. Har ni fått några andra reaktioner från läsekretsen än Joakim?

Varför står det numera JGI i koden under Gissbergs förstaruta??
Förut stod det endast JG. Numreringen har dock fortsatt som vanligt trots ändringen.


Reaktionerna på "En Brat i skogen" har varit blandade. Verkar vara en serie av typen "älska eller hata".

Skillnaderna i Gissbergs koder har jag för mig hänger ihop med reprisarvoden.
Vid något tillfälle justerades dessa och koden ändrades för att man enklare skulle se vilket avtal serien var gjord under.
( Karin som håller i den biten är inte på kontoret för tillfället. Skulle det förhålla sig på annat sätt så återkommer jag i frågan. )

/Joakim, på 91:an-redaktionen.
Senast redigerad av 1 Egmont, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Kennet skrev:Vad tjänar man som serietecknare på att teckna en sida 91:an? Och vad tjänar en manusförfattare per sida?

Som "Cadial" skriver så är det olika. Vet inte om jag skulle säga att frågan är "pinsam",
men jag känner att jag inte kan basunera ut vad tecknarna och författarna tjänar på ett forum. Det är upp till de respektive kreatörerna.
Känner inte till att det skulle funnits något kollektivavtal för serietecknare.

/Joakim, på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Absolut sudden, det jobbar jag på.

"Svårt val" är ett avsnitt jag gjorde för cirka 6-7 månader sedan. I början är det som alla förstår ganska många saker som ska bli bra och rätt.
Idag känner jag mig säkrare på många delar.
Som om många tycker att mina avsnitt i början inte är 100% så förstår jag det. Hoppas iaf att ni tycker dom är ok.
Jag har ett stort mål med 91:an och det är att varje avsnitt jag gör ska vara bättre än det förra.
Det tar tid att bli bra.

Jag har också ett "vanligt" jobb och där talar jag normalt inte heller om lön.

Sen tycker jag att det är kul att mina manus gillas. Jag ser mig inte som en manusförfattare.

/Jonas
Kennet
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 22:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kennet »

Hur många manusförfattare har skrivit mer än 100 st 91an historier?

Egerbrandt, Gunnar Persson och Jan Roswall är i alla fall tre av dom :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Kennet skrev:Hur många manusförfattare har skrivit mer än 100 st 91an historier?

Egerbrandt, Gunnar Persson och Jan Roswall är i alla fall tre av dom :)

Här syftar du alltså på längre historier på flera sidor, och inte ensidor?
Kennet
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 22:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kennet »

Nej ensidor räknas också :)
Måste väl vara 7-8 författare som skrivit över 100 historier nu?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

I så fall måste väl ändå Rudolf Petersson kvala in?
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Leif Bergendorff är en bra bit över 100 också.

Ett tips till dig Kennet är att du kollar in koderna som står under första rutan i varje ny serie.
Där har du kreatörernas initialer i kombination med siffror. Siffrorna talar om vilket antal avsnitt de har gjort.
Skriv svar