Serietecknare sökes

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
zwidorf
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 09:52

Serietecknare sökes

Inlägg av zwidorf »

Hej! Mitt namn är David och är studerande på Uppsala universitet. Jag söker en tecknare med en mer Genndy Tartakovsky eller Bruce Tim stil för att göra superhjälte serier med. Grund idén är ett superhjälte gäng som får sina "orgin stories" berättade i individuella nummer som senare möts och bildar ett team a la Anvengers filmen. Det är en humoristisk serie med riktiga dilemman som driver historien framåt som till exempel att växa ifrån sin vän. Superhälteriet är tänkt att bara fungera som en "backdrop" till de emotonella och humoristiska aspekterna av serien. Figurerna är färglada och unika. Jag har redan designat några av figurerna själv men är öppen till att se förslag och förbättringar till deras design. Det skulle vara kul om ni bor i Uppsala så att man kan mötas upp och disskutera djupare annars går det bra om vi bara håller mejl kontakt eller alternativ över skype. Vi börjar litet med en sida eller två men jag har långtgående planer på det här i både "story" men även hur vi eventuellt ska publicera den i någon form.

Jag ser fram emot att höra från er. Jag kan nås här eller på min mejl zwidorf@hotmail punkt com ( jag är medveten om hur patetiskt det är att fortfarande använda sig av hotmail..)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av RioGrande »

Kanske en tråkig fråga? Men är det några pengar inblandade? Som du har eller har blivit lovad?
zwidorf
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 09:52

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av zwidorf »

Jag har inte blivit lånad några pengar men har pengar undansparade och är villig att lägga ut pengar för eventuell tryckning samt material och annat.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av RioGrande »

Arvode till tecknaren också?
zwidorf
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 09:52

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av zwidorf »

Någon form av kompensation kan bli aktuellt. Den frågan kan vi diskutera innan. Ärligt vet jag inte hur mycket jag kommer att kunna betala. Möjligtvis några hundra eller tusenlappar. Är student som sagt så har inte för mycket pengar, jag jobbar även extra när jag hinner så får lite lön därifrån. Det här blir mitt första riktiga försök att försöka skapa en legitim serie.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Isegrim »

Men endock skall du ha en eloge för att gjort ett så bra första inlägg, som svarar på det mesta man vill veta.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av RioGrande »

"eller tusenlappar".... Ja, det låter ju lovande... Hur många sidor skulle hela verket vara på?
zwidorf
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 09:52

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av zwidorf »

Tusenlappar är nog en överdrift :p .. Hela verket är totalt 100 sidor långt. De 100 sidorna är nedbrutna i fem 20 sidors kapitel eller lösnummer. Fyra av det fem delarna kommer att vara hyfsat fristående från varandra men kommer att ha några trådar gemensamt som sedan knyts ihop i den femte delen. Men som sagt till en början siktar jag på att få ut 20 sidor.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Wakuran »

Alltså några tior per sida ... ?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av RioGrande »

Hundra sidor tar minst ett halvår att göra. På heltid. Så man behöver nog mer än 200 000 kronor för att få själva teckningsbiten i hamn. Sedan har du de övriga kostnaderna också, tryck och distribution och marknadsföring.
zwidorf
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 09:52

Serietecknare sökes

Inlägg av zwidorf »

Som sagt. Hundra sidor är över en längre tid tänkte börja med 20 sidor. Är du en professionell tecknare? Det gör inget för mig om tecknaren tar längre tid på sig. Personligen kommer jag göra jobbet på fritiden eftersom jag pluggar på fulltid och hade tänkt något liknade för min tecknare. Det gör inget om man inte producerar sidor jätte snabbt utan se det som en seriöst sidoprojekt. Jag har inte någon bra koll på hur mycket en tecknare vill ha per sida. Jag förstår att jag kommer behöva ge någon form av kompensation. För tecknandet kan jag erbjuda ungefär en hundralapp per sida. Jag är som sagt student och har inte 200 000kr. Tyvärr kan jag inte erbjuda den typen av kompensation. Det jag kan erbjuda är en förhoppningsvis rolig kollaboration med en liten kompensation. Jag är beredd på att sköta marknadsföringen personligen. Har lite kontakter med några lokala serietidningsbutiker. Jag söker en tecknare som själv vill försöka bryta sig in i serietidningsbranchen.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bästa dealen är nog att dela på vinsten. Finns inga amatörserietecknare som tjänar 400.000 kr om året, även om nog Rio hoppas på det. Faktum är snarare att i stort sett samtliga på amatörnivå knappt går plus på sitt tecknande. Tecknare som inbillar sig att de ska kunna tjäna en hög lön lär få jobba på en reklambyrå och inte med serier.

Lustigt egentligen, finns mängder med tecknare här på Serieforum, men ingen lär tjäna över 200.000 kr om året på sitt tecknande. Men ändå fantiserar de hejvilt om att verkligheten ser ut så.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
zwidorf
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 09:52

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av zwidorf »

Dela på vinsten såg jag som en självklarhet men det kan jag tillägga att vi splittar femtio femtio på all form av vinst. Jag studerar företagsekonomi och vet hur man kalkylerar tb och annat.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Cadial »

100 kronor per sida innebar kanske 10 eller 20 kronor i timmen. Manga har kan teckna hyfsat, men en 100 sidors fran en okand Alan Moore ar nog lite tufft att ge sig in i. Om en okand forfattare daremot sa att han hade ett grymt valskrivet och avslutat 8-sidigt aventyr vore nog flera villiga att hoppa pa projektet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Wakuran »

Det verkar iofs som det bara är 20 sidor i taget?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av tfels »

Labrador Road 26 skrev:Lustigt egentligen, finns mängder med tecknare här på Serieforum, men ingen lär tjäna över 200.000 kr om året på sitt tecknande. Men ändå fantiserar de hejvilt om att verkligheten ser ut så.

Men vi kanske tjänar 200.000 tillsammans. [8)]

Zwidorf, välkommen till forumet! Har du tidigare erfarenhet av serieskapande? Som jag ser det vore det bättre att till en början göra ett projekt i mindre skala om du nu är nybörjare. Särskilt om du ska få med dig en medarbetare.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av RioGrande »

Det var väl ungefär det jag menade. OM man är amatör spelar det kanske inte så stor roll med betalningen. Men man har inte tid att teckna tjugo eller hundra sidor. Om man ska teckna 20 sidor vid sidan av ett vanligt jobb tar det antagligen ett halvår.

Ska man teckna så mycket på rimlig tid så måste man få betalt (eftersom man inte kan jobba med sitt vanliga jobb).
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Peral »

Frågan är kanske om man tecknar för att tjäna pengar eller om man gör det för att ha kul! Jag tjänar inga pengar på de serier jag gör med Tfels men jag har kul!
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Isegrim »

Vore vi professionella, skulle vi inte ha tid att hänga här.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av aakeforsmark »

Problemet med sådana här projekt är att de är så gigantiska till sin karaktär. Att man som tecknare ska gå in med åtskilliga hundra arbetstimmar på stolleprojekt är liksom inte hållbart. Vad händer om personkemin inte stämmer eller nåt annat? Börja med projekt på max tio sidor för att slipa teknik och samarbete. Finns det magi någonstans så kommer det att växa av sig självt.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Skriv svar