Serietecknare sökes

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag måste erkänna att jag verkligen inte begriper hur ni tecknare tänker. Ni vill hellre ha två sidor, och sedan inte ett ljud om det finns planer på mer om det skulle visa sig vara riktigt bra. Tror aldrig jag sett en sådan rädsla inför någonting som tecknare ger utlopp för. Det är som ni tror att så fort ni sagt något som är i närheten av ett ja så blir ni fastkedjade vid ritbordet för att inte släppas ut förrän om tjugo år när projektet är slutfört.

Faktiskt inte konstigt att detta sägs av tecknare som inte försörjer sig på sitt hantverk. Själv skulle jag vara mera tveksam till att samarbeta med någon som inte visade tecken på att ha något som helst mer än några få presenterade sidor. Med det sagt tycker jag OP har gett en alldeles utmärkt arbetsbeskrivning, klart lik så som jag själv skulle ha gjort den.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av JonasO »

Kanske kan vara en idé:
http://www.kickstarter.com
?

/JonasO
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av aakeforsmark »

Labrador Road 26 skrev:Jag måste erkänna att jag verkligen inte begriper hur ni tecknare tänker. Ni vill hellre ha två sidor, och sedan inte ett ljud om det finns planer på mer om det skulle visa sig vara riktigt bra. Tror aldrig jag sett en sådan rädsla inför någonting som tecknare ger utlopp för. Det är som ni tror att så fort ni sagt något som är i närheten av ett ja så blir ni fastkedjade vid ritbordet för att inte släppas ut förrän om tjugo år när projektet är slutfört.

Faktiskt inte konstigt att detta sägs av tecknare som inte försörjer sig på sitt hantverk. Själv skulle jag vara mera tveksam till att samarbeta med någon som inte visade tecken på att ha något som helst mer än några få presenterade sidor. Med det sagt tycker jag OP har gett en alldeles utmärkt arbetsbeskrivning, klart lik så som jag själv skulle ha gjort den.


Tja, jag har jobbat tusentals timmar utan ens en tanke på ersättning. Det är lite som om man ska börja med att bygga en friggebod eller ett slott. Möjligheten att bygga ett bra slott ökar om man börjar med en friggebod.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag menar inte ersättningsbiten alltså utan den rädsla som verkar uppstå så fort någon presenterar ett projekt som är längre än en stripp eller två helsidor. Då dras det jämt och ständigt upp argument om att man inte ska gapa över för stora stycken. Varenda gång likadant, vet inte hur många gånger jag sett det åter och åter igen sedan jag blev medlem 2005.

Tyvärr inte bara från tecknare utan även från andra. Skulle liknande ske gentemot tecknare som lägger upp bilder/alster/serier tror jag inte det skulle vara lika uppskattat, men så fort det är någon som presenterar ett manus och efterlyser hjälp så kryper detta fram om att man ska minska, komprimera, börja smått och så vidare.

Jag förstår inte varför ni som tecknar inte istället uppskattar de som har mängder med idéer i en aldrig sinande ström. Om man faktiskt tänker sig att detta ska bli en lönsam verksamhet är det ju bara positivt att manusen inte tar slut efter en månad utan kan rulla på. Men det är kanske där skon klämmer, det finns ingen egentlig tro på att något projekt vad det än må vara ska bli lönsamt? Eller var ligger problemet, knappast så att det är så fullt med tecknarjobb att tiden inte räcker till i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av aakeforsmark »

Det handlar för min del väldigt mycket om att alla de här stora projekten som ligger oavslutade i lådor är så oerhört mycket mindre värda än alla de små färdiga projekt som jag gjort. Den lilla belöning man kan få som gratisarbetande tecknare är tillfredsställelsen av att "I did this".

Dessutom så är det så att manusförfattare också behöver tuktas och prövas. Sitter man och skriver ut i tomma intet så får man inte se sina grejer i tryck och förstår vad som fungerar och inte.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Ray »

Stora projekt, kan vara svårare att sälja in till förlagen,sedan kan det ju vara smart att dela upp de stora projekten i mindre "kapitel" för att se om samarbetet fungerar. Problemet i den här branschen är att tecknare förväntas jobba för slavlön eller ingen lön " vad glad att du får teckna och bli publicerad" Det är ungefär som att gå till ICA och dricka ur mjölkpaketet på plats och säga till förseståndaren " vaddå betala? Var glad att jag dricker din mjölk"
Gör långa projekt eller korta om ni tror på dem, men lite betalt bör man kunna ge och sedan är det ju upp till tecknaren om han vill ta jobbet. Har man tecknandet som hobby kanske det kan vara kul att få lite pengar för sin hobbyverksamhet, men har man tecknandet som jobb då är tyvärr nog sanningen sådan att finns det inga pengar i projektet blir det heller inga teckningar.
Nöjet med att bli publicerad är saken som lockar innan det skett, efter att det hänt några gånger så är inte heller det någon större morot. I slutändan handlar allt om betalningen, får du 500:- för en sida i en liten tidning, eller större för den delen så är det ändå bättre att få 3000:- för en sida som köps av privat samlare.
Money talks - thats a fact ;)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Isegrim »

Oavsett pengar.

Tycker jag trådstarten var ovanligt bra.

Tydligt att det är ett sidoprojekt, som kommer att vara uppdelat i mindre delar.

Tydligt att det finns en ambition.

Tydligt att han söker efter någon det klaffar med.

Tydligt att han gärna vill träffas och diskutera upplägg.

Han har idéer om utseende, men kan ändra sig.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag skulle ha svårt att betala en hobbytecknare marknadsmässiga löner om jag var manusförfattare på hobbybasis själv. Av samma anledning som jag inte betalar en outbildad hobbysnickare 800kr i timmen för att spika upp ett plank.

Jag tror inte man ska underskatta vikten av att ha varit publicerad. Du ger intrycket att det saknar värde efter ett par gånger. Jag vet många marknadsförare som inte skulle hålla med. I ditt räkneexempel säger du, lite tillspetsat, att du inte tycker att reklamplatsen du får i en liten tidning är värd 2500kr. Om det är en tryckt tidning med upplaga på ett par tusen eller mer så skulle marknadsförare runt om i landet jubla stort om de bara behövde pröjsa 2500kr för en helsida reklam.

Det gäller nog att vara mer affärsmässig (varumärkesbyggande) och mindre pengakåt. Speciellt som amatörtecknare, och det gäller väl för det stora flertalet här inne?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Ray »

Nja,
Jag talade naturligtvis om att bli publicerad som morot för tecknaren, att det skulle vara en sak att vara nöjd med istället för ekonomisk ersättning. Reklamplats i all ära men även de bästa marknadsförarna i landet vill nog ha betalt för sina tjänster så dom kan sätta mat på bordet för sig och de sina.
Det handlar inte om att vara pengakåt, det handlar om att försörja sig, eller går vanlige svensson till jobbet och är nöjd med att utföra sitt dagsverke utan ersättning? Tror knappast det.
Visst, har du det som hobbyverksamhet så kan du ju göra hur mycket gratisjoibb som helst, då är du ju mer pengakåt på ditt vanliga kneg så att säga, för man har väl knappast råd att jobba gratis där också?
Hobbyartist på väg in i branschen kan definitivt jobba gratis om det ger honom något.
Professionella tecknare som har det som heltidsjobb kan knappast kosta på sig att jobba gratis.
Moroten att bli publicerad mättas ganska snabbt vad gäller själva publiceringen, det blir vardag det med. Du kan tyvärr inte köpa mat, betala hyra och dylikt genom att ha en helsida som reklamplats.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Vi pratar om två olika saker. Är man professionell tecknare ska man givetvis inte ta uppdrag pro bono. Man ska lika självklart ta ut marknadsmässig lön för sitt arbete. Utan tvekan.

Det jag menar är hobbytecknare eller aspirerande professionella tecknare (opublicerade) som tror att de kan ta lika mycket betalt som ärrade veteraner bara för att de tryckt upp ett visitkort från Vistaprint där det står att de är tecknare. Hobbytecknare behöver inte rita sig till mat på bordet. Då är man inte hobbytecknare.

Är det kanske så att lite för många hobbytecknare tror att de är professionella? Jag kan inte din situation, utan pratar rent generellt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Ray »

Ja, där har du rätt "apenny4your thoughts" i början innan man är etablerad eller har tillräckligt med jobb då får man göra en hel del gratisjobb, vi pratade om två olika saker, jag missförstod dig där. Så jag håller med dig.
Hobbyartist eller i början, gör så mycket jobb du kan för att göra dig ett namn, bli poppis hos redaktörerna genom att göra bra jobb, slå deadlinen och visa att du är mer professionell än proffsen så kommer jobben. När dom kommit och du har betalt för att göra det du gör som heltidsjobb då kan du inte bjuda på allt för mycket gratisjobb, det kommer att märkas på matbordet om inte annat :-)
Shadowwolf
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 06 feb 2013, 08:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Shadowwolf »

Det där är ändå en anda man kan ställa sig bakom, Ray [:)] Fortsätt göra det du gör tills du blir fantastisk! Det är väl hobbyistens dröm och ett projekt som detta kan mycket väl vara ett bra steg på vägen i den utvecklingen, oavsett hur väl det föder dig.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Peral »

APenny4YourThoughts skrev:Vi pratar om två olika saker. Är man professionell tecknare ska man givetvis inte ta uppdrag pro bono. Man ska lika självklart ta ut marknadsmässig lön för sitt arbete. Utan tvekan.

Det jag menar är hobbytecknare eller aspirerande professionella tecknare (opublicerade) som tror att de kan ta lika mycket betalt som ärrade veteraner bara för att de tryckt upp ett visitkort från Vistaprint där det står att de är tecknare. Hobbytecknare behöver inte rita sig till mat på bordet. Då är man inte hobbytecknare.

Är det kanske så att lite för många hobbytecknare tror att de är professionella? Jag kan inte din situation, utan pratar rent generellt.


Grejen med att man är hobbytecknare är också att man har mindre tid att lägga på olika projekt eftersom vi måste försörja oss genom "normalt arbete" Då väljer man bara projekt som man tycker är kul och inte tar en evighet av tid.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Rufus »

Jag har gjort ett kort seriemanus (en sida fyra rutor) för en skämtserie. Parodi på Antikrundan. Någon tecknare som tycker att detta kan vara ett intressant samarbete?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Wakuran »

Helt gratis då, eller? Undrar bara.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serietecknare sökes

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Helt gratis då, eller? Undrar bara.


Ja, jag är inte arbetsgivare. Samarbete som sagt är tanken.
Sen får man väl se var det kan bli publicerat och om dom
betalar för det.
Skriv svar