RATTE (Knutsson/Jansson)

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Magnus Knutsson »

Wakuran skrev:Jag minns f.ö. att det var någon liknande satirserie av Knutsson och Jansson i DN på söndagarna under 90-talet(?) Den tror jag aldrig har tryckts om i album.

Serien hette Berra. Avslutade helsidor politiska satir. Gick oregelbundet 95 - 98
Joakim Gunnarsson skrev:Kanske tänker du på Uno, tecknad av Micke Grahn?
För visst var det Knutsson som skrev?
Jag gillade Uno och har kvar sidorna jag klippte från DN.
Två äventyr tror jag publicerades.

Jo, jag gjorde Uno tillsammans med Micker Grahn. Jag tror snarare det blev fyra äventyr... Men eftersom det vara fantasy
för barn i Alice i Underlandetstuk var berättelserna rätt snåriga...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

Tack för klargörande. Men ingen av serierna har samlats i album- eller tidningsform? Eller gick Uno förresten i Elixir eller någon Epix-tidning?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Magnus Knutsson »

Wakuran skrev:Tack för klargörande. Men ingen av serierna har samlats i album- eller tidningsform? Eller gick Uno förresten i Elixir eller någon Epix-tidning?

Jag presenterade en strippversion av Uno för Nisse Larsson. Men han beställde en helsida åt DN.
Horst tänkte ge ut Uno som album. Men han fick inget stöd, så sen har serien blivit liggande...
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Magnus Knutsson »

Den här texten gäller Ulf Janssons och min gamla serie Ratte. Den gick i Aftonbladet på söndagarna och samlades sen till sex album.

Typiskt för Ratte var referenser till aktuella händelser och personer. Eftersom det var en hel del år sen serien kom ut så finns väl risken att dessa händelser och person fallit ur minnet. Därför har dom energiska Bror Hellman och Karl-Erik Lindkvist tagit sej före att göra en lista med notiser om dessa referenser. Och dom vill naturligtvis gärna ha hjälp. Så Ratte-läsare, hjälp till! Länk till listan, ett dokument i wiki-format finns längst ner.

Och nu över till nåt pinsamt. När jag skulle bläddra genom mina gamla Rattealbum upptäckte jag att två fattades
Ratte och odjuret och Ratte och den vilja jakten på byrån.
Nån som kan hjälpa till med dessa? Eller vet var jag kan få tag på dom.
Jag kan byta med egna album. Eller pröjsa förståss....

Hälsningar Rattes författare

Adressen:
http://ratte.wiki-site.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Wakuran »

Kalle Lind hade en gammal bloggpost där några av de saknade referenserna gicks igenom (med hjälp av övertecknad).

http://kulturarbete.blogspot.se/2009/06 ... uckor.html

Jag försökte registrera mig på wikin, men lyckades inte.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Isegrim »

Jag kan ta fram ratte och odjuret, tror jag.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Jag försökte registrera mig på wikin, men lyckades inte.

Se Brors kommentar på första sidan: OBS! Den automatiska registreringen av nya medlemmar på den här webbplatsen fungerar inte - utan jag måste lägga upp nya deltagare manuellt!
Det är för övrigt Bror som står för innehållet så här långt - jag har på grund av tidsbrist inte kunnat lägga till något. [B)]

Tyvärr har jag inga överex av de album Magnus efterlyser (bara mina signerade originalalbum) men förhoppningsvis kan någon av de mera namnkunniga samlarna på forumet hjälpa honom.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Magnus Knutsson »

Isegrim skrev:Jag kan ta fram ratte och odjuret, tror jag.

Kan du fixa det? Tack i så fall. Jag kan byta med Snells express, Gösta Grävlings saga eller Martin Udd-Journalist. Eller betala, vad nu det akutella värdet är....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Wakuran »

Jag har båda de där albumen att låna ut, om du är inne i stan. Fast det är bara singelex, så är bättre om du kan fixa på annat håll.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av RioGrande »

Bra att någon tar tag i detta. Ratte borde utses till officiell svensk nationalserie
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Ratte borde utses till officiell svensk nationalserie

Jag hoppas verkligen inte du är seriös nu, men det jäkliga är att du säkert menar det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Wakuran »

Förresten, nu när Magnus verkar titta in i tråden (?) så gjorde väl du och Ulf Jansson någon kortvarig satirserie för Dagens Nyheters söndagsbilaga under 90-talet, vill jag minnas? Jag minns någon serie där Moder Svea är sjuk, och Göran Persson m.fl. springer runt i läkardräkter och försöker rädda henne? Jag tror aldrig de här serierna tryckts om någonstans.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av RioGrande »

Haha. Är missänksam mot fenomenet "national-" över huvudtaget.... Och Rocky eller 91:an eller Herman Hedning ÄR väl redan nationalserier..... ? [:)]
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Och Camilla Läckberg är Sveriges nationalskald.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Magnus Knutsson »

Wakuran skrev:Förresten, nu när Magnus verkar titta in i tråden (?) så gjorde väl du och Ulf Jansson någon kortvarig satirserie för Dagens Nyheters söndagsbilaga under 90-talet, vill jag minnas? Jag minns någon serie där Moder Svea är sjuk, och Göran Persson m.fl. springer runt i läkardräkter och försöker rädda henne? Jag tror aldrig de här serierna tryckts om någonstans.

Det stämmer. Sidan hade en gubbe högst upp till vänster och ibland en kommentar i slutet, gubben var alltså seriefiguren. Sen var det kända figurer, mest politiker som uppträdde. Det rörde sej alltså om politisk satir. Vi gjorde typ en sida i månaden under nåra år så det blev ju inte så många sidor. Mer kan jag tyvärr inte säga, eftersom jag inte hittar just den klippboken...
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Magnus Knutsson »

APenny4YourThoughts skrev:Och Camilla Läckberg är Sveriges nationalskald.

Hon är snyggare än Selma Lagerlöf i alla fall. Men sånt får man väl inte säga i Sverige nu för tiden...(obs, satir)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Wakuran »

Magnus Knutsson skrev:Det stämmer. Sidan hade en gubbe högst upp till vänster och ibland en kommentar i slutet, gubben var alltså seriefiguren. Sen var det kända figurer, mest politiker som uppträdde. Det rörde sej alltså om politisk satir. Vi gjorde typ en sida i månaden under nåra år så det blev ju inte så många sidor. Mer kan jag tyvärr inte säga, eftersom jag inte hittar just den klippboken...

Och det fanns ingen titel eller något sånt? Som du kommer ihåg? Det borde läggas in litet grundläggande info på Seriewikin.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Magnus Knutsson »

Wakuran skrev:
Magnus Knutsson skrev:Det stämmer. Sidan hade en gubbe högst upp till vänster och ibland en kommentar i slutet, gubben var alltså seriefiguren. Sen var det kända figurer, mest politiker som uppträdde. Det rörde sej alltså om politisk satir. Vi gjorde typ en sida i månaden under nåra år så det blev ju inte så många sidor. Mer kan jag tyvärr inte säga, eftersom jag inte hittar just den klippboken...

Och det fanns ingen titel eller något sånt? Som du kommer ihåg? Det borde läggas in litet grundläggande info på Seriewikin.

Jag kan svara när jag hittar pärmen.
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Det finns ju ett gäng halvsidesavsnitt av Ratte som aldrig har samlats i album. De var tänkta som extramaterial i ett tredje Sveryda-album (inklusive ett omslag med Ratte och hans taxi på besök i Sveryda, denna bild kördes som illustration i ett nummer av Bild & Bubbla), men utgick då vi (jag och Micke Tegebjer) efter långa förseningar bestämde oss för att det räckte med två album. Jag minns också att Ulf Jansson hade haft stora problem att få tillbaka sina original för halvsidorna med Ratte, så många av dem finns tyvärr bara som tidningsklipp. Men om någon entusiast någon gång får för sig att släppa fina samlingsalbum med det bästa ur Knutsson och Janssons produktion så är ju halvsidorna givna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rattehjälp efterfrågas

Inlägg av Wakuran »

Men de har inte försvunnit? Och de går att scanna in för senare tryck? Låter kul, annars.
Skriv svar