Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Fantomentråden

Inlägg av luckylök »

Jag hade inte några sådana problem... Blev dock lite missnöjd över att innehållet var tre fantis äventyr och noll Thorgal!(Visserligen var det andra äventyret riktigt bra och roligt, men det första var jag inte så förnöjd över. Har inte läst det sista, men hoppas att det är bra) Men nästa nummer kommer ju det första svenska fantomenäventyret visas, och det ser jag mycket fram emot.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

luckylök skrev:Men nästa nummer kommer ju det första svenska fantomenäventyret visas, och det ser jag mycket fram emot.

"Det första svenska"?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Mithroth skrev:Fick hem senaste Fantomen-numret idag. En trevlig sak var att det följde med en pin. En mindre trevlig sak var att nålen på pinen hade tryckts igenom "låset" och även de 40 första sidorna av tidningen [}:)] En idé till nästa gång kan ju vara att packa den så att den platta sidan ligger mot tidningen.


Visst borde du få ett nytt exemplar om du skickar ett brev och berättar? Eller när Mikael Sol ser detta.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Mithroth »

larsa66 skrev:Visst borde du få ett nytt exemplar om du skickar ett brev och berättar? Eller när Mikael Sol ser detta.


Jo, det brukar inte vara några problem med Fantomen om man ser till tidigare erfarenheter. Värre var det med en misshandlad Spider-man tidning (nr2) jag fick för några månader sedan. Första gången jag skickade in förfrågan hände ingenting, några veckor senare skickade jag in igen och fick svar att ny skulle skickas ut. Förra veckan kom det ett nytt nummer (nr3) men något nytt ex av det efterfrågade numret har jag ännu inte sett röken av.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Wakuran skrev:
luckylök skrev:Men nästa nummer kommer ju det första svenska fantomenäventyret visas, och det ser jag mycket fram emot.

"Det första svenska"?

Skatten i Dödskallegrottan
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Aha, en repris. Det var litet otydligt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Fantomentråden

Inlägg av luckylök »

Ok jag mednade inte att vara otydlig, men jag skrev bara det som stod längst bak i tidningen: "1963 kom det första svenska fantomen äventyret ut". I och för sig stod där också att det var skatten i dödskallegrottan...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Ja då känner jag att jag måste skriva några rader om den seriefigur som jag läst flest serier om.
Jag har nu följt fantomen i över ett års tid och köpt regelbundet varje tidning. Då känns det som att jag bör skriva några rader om vad jag tror om serietidningen Fantomen.
Det är den bästa kommersiella serietidningen i Sverige idag i mina ögon. Men tyvärr, måste jag säga att den lever mest på namnet och det den var på 70/80-talet, skulle inte förvåna mig om 90 % av alla läsare är som jag, nostalgiska drömmare, som får tillbaka en känsla av 70-talet när man läser den. Jag tycker alla manusförfattare har en jämn och bra klass, men man saknar den där glöden som Janne Lundström hade. Det är också när han skriver ett äventyr det tänds igen. Det känns som han vill bjuda på lite extra i sina berättelser. En tanke om vad som är rätt och fel. Ett djupare berättande. Något man går och grunnar på några dagar senare.

Tecknarna är också jämna och duktiga. Dom gamla trotjänarna Leppänen, Bade och Lindahl håller bra klass, och dom nya verkar spännande och jag tycker Saviuk verkar ha något att bjuda på om han får släppa loss. Men det är samma sak där man saknar den där Vallvé-känslan i linjerna. Georges Bess är också en tecknare jag saknar.

Man hör att dom flesta uppskattar biserierna som Thorgal och Jerome K Bloche, och det förstår jag. Speciellt Thorgal är en skön serie.

Kanske det vore något att tänka på att lämna lite mer utrymme för bra bi-serier tills man fått lite stabilitet med Fantomen. Man kunde ju korta ner till 20 sidor och ha lite följetonger 3*20. Att strikt hålla sig till 33-34 sidor kanske också tar ner skaparglädjen. Jag tycker mig minnas att det kunde vara lite si och så med det, åtminstonde på 70-talet.

Varför inte testa att gå tillbaka till Svart/vitt och bjuda på några sidor extra.

Buddy Longway kanske skulle funka som biserie?

Bild

Det man uppskattade med biserier tidigare var bredden... Nu verkar man ha kört fast på thorgal...
Man kunde ha lite western och siencefiction serier också.

Hur ska man få ordning på Fantomen då?
Först tror jag man måste hitta en mer enhetlig stil. Tecknarna skjiljer sig alltför mycket från varann. Det gjorde dom kanske förr också men det kändes som att man styrde på att allas stilar skulle vara som Sy Barry. Sen fick Vallvé lägga på lite mer skuggor och Bess fick bolla med Layout, Eralp fick hänga kvar för gammal trohetsskull. Dagens dagstrip kanske inte är något att bygga på. Då kanske man ska gå tillbaka till Barry...eller rentav Moore.

Berättelserna tycker jag är bra det enda är att man saknar lite djup. Både när det gäller huvudpersonen och skurkarna. Dagens vråkar känns inte all lika mystiska och spännande som när Vallvé gjorde dom.

Dom senaste två Fantomen-tidningarna har varit besvikelser, men det finns något man ser framemot till nästa nr. t.ex. som Luckylök sa.. "Det första svenska fantomenäventyret" alla som gillar fantomen vet precis vad han menar...wakuran ;)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Fantomentråden

Inlägg av Cadial »

Ibland nar nostalgikerna drommer tillbaka, sa glommer de ofta att det var som barn de laste "de basta" aventyren.
Vi ar nog manga som har vaxt ifran vara hjaltar fran barndomen.
En bra genomgang over en tidning som lever som ett fint minne; langt, langt bort...
Fantomens klubbsidor hade kanske ocksa samma funktion som dagens Facebbok?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Vad trevligt med Bertil Wilhelmssons första Fantomenäventyr. Fast här kalkerar han Wilson Mccoy istället för Sy Barry. Men han var duktig med Flygplan och Skepp ändå, Wilhelmson. Trots bristerna i berättande och teckningar tycker jag historien gav en skön vindpust av det man växte upp med.

"Dödlig pandemi" var en bra historia. Och vilken skurk, trovärdig, sprungen ur den Ryska Maffian. Insatt i den underbara Marknadsekonomi som han surfar på utan att bekymra sig över hur många lik han går över. Men nu fick han annat att tänka på :) bra jobbat. Han får ni inte ta död på för snabbt. Jag börjar gilla Vellutos teckningar mer och mer.

Ja det tar sig för den här tidningen också. Och nästa nr. är det dags för Hans Lindahl igen. Det känns som det var länge sedan sist.
Och "De utvalda" Jag var nästan rädd för att tidningen lagt ner den. Gillar du inte den Rio Grande? Skulle tänka mig att det är en serie i din smak.

Ja det här numret var ett stort steg framåt för vår "svenske" hjälte.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av MagnusR »

larsa66 skrev:Ja det här numret var ett stort steg framåt för vår "svenske" hjälte.


Håller med larsa rakt igenom och tyckte dessutom riktigt bra om textsidorna och planschen.

/Magnus
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Och "De utvalda" Jag var nästan rädd för att tidningen lagt ner den. Gillar du inte den Rio Grande? Skulle tänka mig att det är en serie i din smak.

.


Nej, orkade inte läsa ens ett avsnitt... (Det var lite som en tråkigare tecknad Linda & Valentin... en Linda & Valtentin utan Linda & Valentin .... en tom, TEXTTUNG rymd med bara en massa underliga utomjordingar som gjorde ointressanta saker...)

Gillade i så fall Kari Leppänens SF-serie bättre i så fall... Vad var det den hette? Viggen? (Har nog svårt för SF utan människor...)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fantomentråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Tyckte att han gjorde ett bättre och mer inspirerat jobb på Achilles Wiggen än på Fantomen.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Bild
Fantomen nr 17/2013 innehåller "Spökbukten" med manus och bild av Hasse Lindahl. Dessutom ett nytt avsnitt av biserien "De utvalda", vilket gör att hela numrets innehåll är helsvenskt. Som om inte det vore nog, i nästa-nummer annonsen presenteras en ny svensk serie och det är inte Henrik Jonssons "Norseman" som vi fått se prover av här på forumet, utan ytterligare en ny serie.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

AndreasEriksson skrev:Som om inte det vore nog, i nästa-nummer annonsen presenteras [...] ytterligare en ny serie.


Ah, ser man på! Serieskaparen känns igen från Utopi, där hon har gjort ett par riktigt bra saker. Ett namn som vi förhoppningsvis får se mycket mer av i framtiden, kanske både på Egmont och Kolik!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Ja det här numret gillade jag.

Hans Lindahl borde skriva mer Fantomenavsnitt själv. Det här var riktigt bra. Det enda jag kan tycka var att det blev lite för många ingredienser. Men samtidigt var det bra. Ett nytänkande.

"De utvalda" Tyckte jag också var bra. Vad konstigt att Rio Grande inte gillar den. Det händer ju väldigt mycket i den serien. Och vilka ord "Betahabituering" och "anticorpoida". Det verkar som dom har roligt dom som gör den här serien, den sprudlar av liv. Och Huria ser ju nästan mänsklig ut. Som en punktjej. Det är tur att smaken är olika men den här serien gillar jag bättre än Achilles Wiggen. Den var också bra, men jag tycker "de utvalda" känns mer originell.

Tjusig kuriosa sida du gjorde, Andreas. Fick mig att göra en lite djupare undersökning om "kristallskallen". Då den även spelade en central roll i senaste "Indy-filmen"

http://www.dn.se/kultur-noje/kristallskallens-morka-historia/

Intressant.

Finns det andra serier som använt sig av denna gåtfulla skalle?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Fler serier känner jag inte till. Men det finns en Clive Cussler-bok, "Isstaden", i vilken kristalldödskallen också förekommer. Plus onda klonade nazister och lite annat smått och gott.


////


Och angående Fantomennumret: jag gillade omslaget, med sjörövarna som håller fast Fantomen.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Mithroth »

Mina intryck av det senaste numret är nog rakt emot larsas. Tyckte att Fantomen-äventyret var ovanligt lamt och tråkigt och "De utvalda" ska vi inte ens tala om... [:I]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Mithroth skrev:Mina intryck av det senaste numret är nog rakt emot larsas. Tyckte att Fantomen-äventyret var ovanligt lamt och tråkigt och "De utvalda" ska vi inte ens tala om... [:I]


Där ser man.Jag tyckte det var en lugn tidning som var behaglig att läsa.
Speciellt slutet i Fantomen med den där kriminella killen som..men det ska jag inte avslöja. Kan bara konstatera att det är tur att vi har olika smak.

Hur skulle det annars se ut?

Men jag blir lite lite nyfiken. Vilka Fantomen äventyr tycker du bäst om Mithroth? Vilken tecknare gillar du mest?
Skriv svar