Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av K-E Lindkvist »

Den fristående konservative bloggaren Fredrik Antonsson, tidigare känd som "Tokmoderaten" men men som numera bloggar regelbundet under pseudonymen "Den sjätte mannen" i nättidningen Nyheter 24 är i sin senaste postning kraftigt missnöjd med en satirserie som förra årets Urhundenpristagare i kategorin årets originalsvenska album, Sara Hansson, gjort i SSU:s tidning Frihet.

Alla har ju naturligtvis rätt till sin åsikt, men Antonsson koketterar med sin okunnighet om seriemediet och det stör jag mig faktiskt på. Det är det gamla vanliga köret att det som "akadeeemiker" är fullt okej att inte ha en aning om naturvetenskap och matematik (och serier), men gud nåde den som inte kan något om Kafka, Lagerkvist och Joyce. Då blir man hånad för sin okunnighet (å andra sidan kan man då föra in samtalet på vinkelhastighet enligt känd Kalle & Hobbe-modell vilket brukar täppa till munnen på de flesta icke-ingenjörer).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Saras flumlärare i bild gjorde precis det den skulle:

Ur läroplanen från 1994:
Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola har utvecklat sin förmåga till kreativt skapande och fått ett ökat intresse för att ta del av samhällets kulturutbud.

Intressant att Fredrik tror att färdigheter som teckning och målning lärs ut i skolan. Har han aldrig varit i en skola? Kanske läge att kolla upp vad som står i styrdokumenten (som dina partikollegor gett Skolverket i uppdrag att ta fram, Fredrik) innan man raljerar sig bort mot dumhetens rand?

När blev 91:an vältecknat?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av AndreasEriksson »

APenny4YourThoughts skrev:När blev 91:an vältecknat?

På 80-talet. Krister Petersson, Jonas Darnell, tidiga Jonny Nordlund mfl...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Magnus »

AndreasEriksson skrev:
APenny4YourThoughts skrev:När blev 91:an vältecknat?

På 80-talet. Krister Petersson, Jonas Darnell, tidiga Jonny Nordlund mfl...


På 60-talet. Nils Egerbrandt
På 40-talet. Rudolf Petersson
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag har lite svårt att se att bara för man vunnit utmärkelser innebär det även att man har rätt i sak. Själva serien tycker jag drar fel slutsatser av verkligheten. Hela det moderna samhället är uppbyggt på att producera arbetare av en överväldigande majoritet av alla människor. Det är därför man har skolplikt exempelvis, för att du ska kunna lära dig, inte på frivillig basis utan en tvungen, så pass mycket att du kan utföra någon typ av arbete.

Detta krav kommer inte från chefer eller företag utan det är ett krav från samhället i stort och berör nästan alla människor, med några enstaka undantag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Agentum »

Jo det hör väl lite till civilisation att kunna göra sig förstådd och grundläggande kunskaper om samhälle och hur man kan tänka bete sig.

Visst man kan anse det påtvingat, men hur skulle det annars fungera alls?

Eftersom samhället är på ett visst sätt får ju en som nu vägrar allt det här enorma problem att ens fungera i det, visst dene kan flytta ut i skogen och leva på barkbröd eller nåt iofs.
Men här i landet så kan man ju ändå göra en sådan avig sak ännu om man envisas, ibland har man ju val även om det påstås att man inte har det.

Dock har vi allt för mycket teoretisk kunskap som något viktigt, folk kommer inte ihåg det ändå och blir inte bättre på sina arbeten iaf, att den som hade ditt arbete före dig fick det på gymnasiekunskaper och nu får du det på högskolekunskaper är imo helt uppåt väggarna, kraven är löjliga i många fall och har ingen verklighetsgrund.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av APenny4YourThoughts »

OT:

"Vältecknat" är ju väldigt subjektivt, så klart, men nog borde den gode Antonsson kunnat hitta något bättre än 91:an om han, som jag gissar, med vältecknat menar "realistiskt"?

Jag tycker man med ganska stor trovärdighet kan hävda att 91:an och Sara Hansson är ungefär lika orealistiskt tecknat. Det hade varit bättre att säga att det var fult än att försöka framhäva 91:an och Tintin.

Känns ju inte som ett fotoalbum direkt:
Bild
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Magnus »

APenny4YourThoughts skrev:Det hade varit bättre att säga att det var fult än att försöka framhäva 91:an och Tintin.


Det är helt meningslöst att hävda att någon tecknar fult.
Tycke och smak är det, serier är en konstform.
Det är som att säga att Shakespeare skrev dåligt eller att Mozart skrev gjorde dålig musik...

Han håller inte med henne politiskt helt enkelt.
Simma lugnt!
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Linus van Pelt »

Magnus skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Det hade varit bättre att säga att det var fult än att försöka framhäva 91:an och Tintin.


Det är helt meningslöst att hävda att någon tecknar fult.
Tycke och smak är det, serier är en konstform.
Det är som att säga att Shakespeare skrev dåligt eller att Mozart skrev gjorde dålig musik...

Han håller inte med henne politiskt helt enkelt.


Har ändå svårt att tro att ett blindtest - eller vad man skall kalla det när det gäller bildanalys - där man bad ett antal personer rangordna bilder av Hergé, Hansson och t.ex. Egerbrandt utifrån teckningsskicklighet skulle kunna få ett annat resultat än att Hansson hamnade sist; det krävs ju vanligen antingen moderskärlek eller ett i viss mån "sofistikerat" estetiskt/filosofiskt ställningstagande för att uppskatta naivism.

Hur som helst är väl detta knappast huvudpunkten i bloggarens kritik, utan det faktum att SSU tillsynes stöder denna "konstnärsromantiskt" föraktfulla syn på lönearbetet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Wakuran »

Linus van Pelt skrev:Hur som helst är väl detta knappast huvudpunkten i bloggarens kritik, utan det faktum att SSU tillsynes stöder denna "konstnärsromantiskt" föraktfulla syn på lönearbetet.

...och den ganska fåniga satiriska jämförelsen mellan chefskap och grooming.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Magnus skrev:Det är helt meningslöst att hävda att någon tecknar fult.
Tycke och smak är det, serier är en konstform.
Det är som att säga att Shakespeare skrev dåligt eller att Mozart skrev gjorde dålig musik...

Han håller inte med henne politiskt helt enkelt.


"Jag tycker det är fult." är mer korrekt än "91:an och Tintin är mer vältecknat". Det var mer så jag menade. Tyckande kan man komma undan med, att faktastämpla vad som är vältecknat eller inte kommer han aldrig att komma undan med.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Erik S »

APenny4YourThoughts skrev:OT:

"Vältecknat" är ju väldigt subjektivt, så klart, men nog borde den gode Antonsson kunnat hitta något bättre än 91:an om han, som jag gissar, med vältecknat menar "realistiskt"?

Jag tycker man med ganska stor trovärdighet kan hävda att 91:an och Sara Hansson är ungefär lika orealistiskt tecknat. Det hade varit bättre att säga att det var fult än att försöka framhäva 91:an och Tintin.

Känns ju inte som ett fotoalbum direkt:

OT: Jag har svårt att se varför ordet "vältecknat" skulle vara synonymt med realistiskt? Överhuvudtaget uppfattar jag personligen inga anspråk på realism i ordets konnotationer. Och vad gäller just denne bloggare tycker jag faktumet att han valde just 91:an och Tintin som exempel pekar på att inte heller han hade realism som bedömningsgrund.
Bild

Dubbel-OT: Den där stripen är (med största sannolikhet) inte tecknad av Egerbrandt (som var det exempel Magnus tog upp), utan av Gunnar Persson. Stilmässigt är de dock lika.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Grumme »

Erik S skrev:
Bild

Dubbel-OT: Den där stripen är (med största sannolikhet) inte tecknad av Egerbrandt (som var det exempel Magnus tog upp), utan av Gunnar Persson. Stilmässigt är de dock lika.


Har jag missat något i diskussionen, eller varför kom det upp en stip där poängen verkar vara ändrad?
Är inte orginalpoängen att majorens tyngd kommer att sänka sadeln när han sätter sig på den [?]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Labrador Road 26 »

Penny tog nog inte upp den i det syftet utan bara som exempel på hur 91:an tecknas skulle jag tro. Här har du fler med samma avslut.
http://sjalvcensuren.tumblr.com/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av MagnusR »

Labrador Road 26 skrev:Jag har lite svårt att se att bara för man vunnit utmärkelser innebär det även att man har rätt i sak.


Tyvärr Karl-Erik så är detta den perfekta sammanfattningen. Ja, bloggaren är helt okunnig om Sara Hanssons betydelse, men det påverkar inte hans slutsats. Hennes skämt skapar bara motsättning när vi behöver samförstånd.

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av K-E Lindkvist »

APenny4YourThoughts skrev:Tyckande kan man komma undan med, att faktastämpla vad som är vältecknat eller inte kommer han aldrig att komma undan med.

Det var detta jag irriterade mig på. Antonsson (som jag följer kontinuerligt även om vi sällan tycker likadant) nöjde sig inte med att komma med väl underbyggd kritik mot Hanssons serie utan skulle prompt agera smakdomare. Han kan bättre än så här. [;)]

Men satir kan aldrig (och skall inte) vara alla till lags. Det fick till exempel Rolf Börjlind erfara när Aftonbladet tryckte hans satiriska, fejkade intervju med dåvarande centerledaren Fälldin 1978...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:Antonsson (som jag följer kontinuerligt även om vi sällan tycker likadant) nöjde sig inte med att komma med väl underbyggd kritik mot Hanssons serie utan skulle prompt agera smakdomare.


Ah, det var definitivt dumt av honom. Förresten starkt av dig att kontinuerligt följa honom. Det skulle jag inte orka själv.

/Magnus
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Agentum »

Iofs ka nman ju tycka att nåt är fult tecknat, för det förekommer ju ändå, och ibland undrra man varför ingen berättar det för tecknaren åtminstonde lite försiktigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Urhundenpristagare dissas av konservativ bloggare

Inlägg av Wakuran »

-"Det där såg kluddigt ut! Varför tecknar du inte som Hans Lindahl?"

Jag har ju väldigt svårt att se det fungera konstruktivt... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar