Gotham, ny TV serie

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Så Warner Brothers/DC Comics tillsammans med TV-kanalen Fox vill göra en TV-serie om James Gordon.

http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... s/?a=87604


Kan bli en intressant serie tycker jag.En smula märklig tidpukt med tanke på att man gör "Superman/Batman" men å andra sidan så är det smart att casha in på den enorma populäritet som Nolans Dark Knight Trilogi hade.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Nima »

Var bland det första jag läste nu när jag satte på på datorn. Alla mina rutinhemsidor har ju givetvis skrivit om det.
Nästa år fyller Batman 75 och WB vill nog casha in så mycket som möjligt.

Ska läsa lite mer om hur upplägget ska se ut, men ändå något jag ser fram emot väldigt mycket.
Men hade det inte varit bättre om det var CW som hade serien? Det är ju den kanalen som visar Arrow. Varför ha allt så utspritt, liksom.

EDIT: kanske tar jag fel när det kommer till FOX/CW.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Serien kommer ju att vara en snutserie med en väldigt cool twist. Alltså att det är Gotham City och att de kommer ha med (åtminstone varianter, kanske med nedtonade dräkter) kända skurkar från Batmans skurkgalleri. Fox serier har i regel betydligt större budget än vad CW har och kanalen är mycket större. WB producerar det här och vill ha så stor publik som möjligt. Att Batman inte kommer dyka upp (om serien blir framgångsrik så dyker han säkert upp framåt slutet) kommer ju vara ett visst problem för den stora massan. Tror att averege människan som ser på någon serie som heter "Gotham" förväntar sig att Batman dyker upp.

En "Gotham Central" liknande serie där Batman är med lite bakgrunden och i små sekvenser hade kanske varit bättre, men Warner Brothers/DC har ju i åratal öppet sagt att de vill inte att Batman/Bruce Wayne ska vara med i TV-serier eftersom han är "reserverad" för långfilm.

Tror inte att Batmans jubileumsår har så mycket att göra med det här. Säkert på något hörn, men tror inte att vanliga publiken fattade att "Man of Steel" kom ut i samband med Stålis jubileum. Fast givetvis så gillar ju DC/WB den typen av "synergy".
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Peral »

Gotham utan Batman känns meningslöst. Gotham är Batman och viseversa. De hade kunnat göra en snygg tvist, där bara resultaten av hans framfart (tidigt i karriären) visades, utan att inkludera karaktären Batman själv och visa hur hans agerande påverkade polisen, allmänheten och brottslingarna.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tv-serien "Birds of Prey" var ju utan Läderlappen, så visst går det att köra Gotham utan honom. För egen del har det blivit med honom som med Wolverine tidigare. Överdos så jag har tappat intresset för honom helt. Fattar inte varför de ska köra slut på någon enstaka karaktär när de har så många att sprida ut gracerna över.

Kommisarie Gordon känns inte alls lika överutnyttjad så det kan nog bli bra, bara de ser till att hålla spetsöra utanför.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Nima »

Givetvis är anledningen till att de väljer Batman, framför andra karaktärer, pengarna som Bat-franchisen drar in åt WB/DC.
Det som är lite oroväckande är ju hur det blir med Wayne Industries och Bruce själv. Känns ju dumt att han ska springa runt i staden om inte hans alter-ego ska vara med.
Och jag gillar inte idén att Batman existerar men att vi aldrig ser honom, utan bara hans verk.

Kommer antagligen vara mycket fokus på organiserad brottslighet och dylikt.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jo det förstår jag också att det är på grund av att han är deras främsta kassako, men det kan också vara rätt lätt att köra slut på en sådan. Att folk börjar ta avstånd istället för att de överexponerat figuren. Det har ju hänt tidigare, Marvel körde slut på både Punisher och Wolverine. Hur det är hos DC vet jag inte riktigt men skulle säga att de jobbar på rätt bra med att överdosera Batsy och jag blir inte förvånad om bakslaget ligger i faggorna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Jinime »

Jag har svårt att se att detta kommer att bli en kassasuccé. Vilken målgrupp vänder man sig till? Batman- och superhjälte-fans vill nog helst se Batman och diverse superskurkar i en serie som heter Gotham. Andra kanske inte vill se superhjältar och superskurkar alls i en polisserie. Om den kommer att vara lik Gotham Central så kommer iaf jag bli nöjd eftersom det är en av mina favorit serier. Om producenterna är smarta väljer man att bygga vidare på DCs filmuniversum som man har gjort med Agents of S.H.I.E.L.D (lär väl bli från Superman/Batman då).
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Birds of Prey var en lågbudget serie som floppade och laddes ner efter en halv säsong. Sen var den serien helt såld På Batman kopplingen.

Tror inte Bruce Wayne kommer att springa runt Gotham. Möjligtvis i en dyr privatskola, eller i Asien där han lär sig kampsporter.

Målgruppen nog de miljontals människor som såg Dark Knight Trilogin och de som följer Marvels SHIELD serie trotts Avengers inte är med.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Jinime »

super85 skrev:Målgruppen nog de miljontals människor som såg Dark Knight Trilogin och de som följer Marvels SHIELD serie trotts Avengers inte är med.


Men det är nog en stor del av de miljontals människor som såg Dark Knight Trilogin som inte är intresserade av polisserier. Å andra sidan är inte jag det minsta intresserad av snutserier heller men jag kommer att kolla ändå.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Vad är en "stor del" i det här fallet? Serieläsare är en väldigt liten del av publiken, "den stora massan" går På bio och ser blockbusters, och tittar På CSI hemma. Nog kan saknaden av Batman skapa förvirring för publiken men inte är det jättesvårt att förstå målgruppen de söker.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Classy svar från både Ed Brubaker och Greg Rucka angående TV-serien.

http://robot6.comicbookresources.com/20 ... ries-news/
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Jinime »

Känns som en väldigt konstig serie ju mer jag läser om den. Den ska ju handla om unge Gordon innan han ens började på GCPD (Gothams poliskår) och på den tiden existerade ju inte Batman ännu så det finns inte en chans att han kommer att dyka upp i serien. Innan Batman fanns så fanns ju inte heller någon från hans skurkgalleri. Med andra ord skulle serien lika väl kunna handla om vilken detektiv som helst och utspela sig i annan stad som t ex New York. Konstig idé.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Den ska ju handla om unge Gordon innan han ens började på GCPD (Gothams poliskår)


Vart läste du detta?

Enligt pressreleasen så:

The series will focus on a young Detective James Gordon and "the villains that made Gotham famous."


Så han kommer givetvis att vara Polis, och givetvis kommer vi få se yngre versioner av kända skurkar.

http://www.ign.com/articles/2013/09/25/ ... -tv-series
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Jinime »

super85 skrev:
Den ska ju handla om unge Gordon innan han ens började på GCPD (Gothams poliskår)


Vart läste du detta?

Enligt pressreleasen så:

The series will focus on a young Detective James Gordon and "the villains that made Gotham famous."


Så han kommer givetvis att vara Polis, och givetvis kommer vi få se yngre versioner av kända skurkar.

http://www.ign.com/articles/2013/09/25/ ... -tv-series


Jag läste det på samma sida som du, i en artikel publicerad igår: http://www.ign.com/articles/2013/09/26/ ... -tv-series

"As you likely know by now, FOX has ordered the new series Gotham, which will focus on a younger James Gordon in his pre-GCPD commissioner days, working as a detective."

Men jag kanske inte läste så noga första gången. Jag läste bara "pre-GCPD", inte "pre-GCPD commissioner days" vilket säkert innebär att han kommer att jobba på GCPD, bara innan han blev commissioner. Det låter lite mer vettigt!
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Jo, som sagt, mycket handlar ju om utförandet. om de castar rätt och skriver smart så kan det bli en välgjord alternativ historia. Om de gör alla möjliga fel man kan tänka sig så blir det säkert sk*t. Jag tycker detta har potential till både bra och dåligt. Jag accepterar själv att nästan allt är "alternativ historia" när det görs live-action av seriekoncept. De verkar i alla fall tro på det här stenhårt, annars skulle man bara beställa ett manus eller ett pilotavsnitt, här har de redan beställt TV-serien.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Jinime »

Hur det än blir så tycker jag att det är skitkul att man gör sådana här satsningar nuförtiden. Vi som är superhjälte-intresserade lever i en bra värld just nu!
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Kermit »

Absolut! Det coolaste vore ju om den blev i stil med Gotham Central, som någon nämnde. Men vi lär ju behöva veta betydligt mer än vi gör nu för att bedöma om det är lovande eller inte.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Sir-L »

Jag är mer taggad på denna serien än Superman/Batsfilmen, men så har jag närt en livslång kärlek till polis-/detektivserier (serier-serier och tv-serier).

Jag blir lite nyfiken på Gotham Central, som jag har missat. Är den ungefär som Powers?
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Jinime »

Sir-L skrev:Jag är mer taggad på denna serien än Superman/Batsfilmen, men så har jag närt en livslång kärlek till polis-/detektivserier (serier-serier och tv-serier).

Jag blir lite nyfiken på Gotham Central, som jag har missat. Är den ungefär som Powers?


Ja, det kanske man skulle kunna säga, med tanke på att den handlar om poliser/vanliga människor i en superhjältevärld. Fast den har en betydligt mindre portion humor än Powers. Den utspelar sig ju trots allt i mörka Gotham. Grymt bra serie iaf, en av de bästa jag läst.
Skriv svar