Verkstad, hobbyrum, man cave - vad, hur, när och varför.

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Verkstad, hobbyrum, man cave - vad, hur, när och varför.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Som de flesta säkert märkt reflekterar jag rätt mycket över olika aspekter som på olika sätt är kopplat till seriesamlande, eller för den delen det mesta samlande. Men även den moderna västerländska människans livsvillkor på olika sätt, på gott och ont.

Jag är av uppfattningen att i stort sett alla människor behöver en tillflyktsort där de får vara helt ifred med sina tankar och intressen. Förr i tiden var nog männens egna rum det som man skulle kunna kalla verkstad eller garage. Ni vet som Emil i Lönneberga hade sin plats att bokstavligen ta skydd i, där han fick vara ifred och kunde tälja sina trägubbar medan han funderade igenom sin tillvaro och om han gjorde rätt eller inte. Kvinnor har garanterat lika stort behov av ett sådant personligt utrymme men jag är mest insatt i den manliga varianten så det är den jag fokuserar på här.

När det lantliga livet övergick till mer urbant leverne kom snart en ny variant för de som hade plats, hobbyrummet som hade sin glansperiod under senare delen av 40-talet fram till 70-talet ungefär. Där någonstans blev det en viss förskjutning både till ett mer kollektivt boende men även hade jämställdheten nu nått den nivån att mannens intressesfär fick minskat utrymme. Hobbies blev allt ovanligare under 80-talet i samband med att det faktiska fysiska utrymmet för dessa krympte. Det går liksom inte att ha en Märklinjärnväg när ytan inte finns.

Inte bara att detta försköt fritidsintressen till sådana som tar mindre plats. Jag skulle även tror att det sakta men säkert också gjorde den moderna mannen mer obekväm och orolig på ett mer sublimt och undermedvetet plan. Han fråntogs liksom platsen där inte bara ett intresse kunde odlas men även platsen där livets alla egenheter kunde bearbetas på ett mer intellektuellt plan. Jag misstänker att detta är en väldigt stor bidragande faktor till att 60 procent av alla hushåll i Sverige är så kallade ensamhushåll. I brist på att man fick allt mindre eget personligt utrymme så väljer fler och fler att bo helt och hållet själv, så hela hemmet blir detta utrymme som tidigare funnits i det gemensamma boendet. Tyvärr tror jag detta är baksidan av det moderna jämställda livet, och jag tror även det är männen som dragit det kortaste strået här.

De senaste kanske tio åren eller så har det dock börjat dyka upp en liten men ändå påtaglig revolution. Verkstaden/hobbyrummet, det helt egna personliga utrymmet för mannen är tillbaka i en något ny form. Den så kallade mansgrottan, eller Man Cave som man säger på utrikiska. Om man börjar med att titta på själva ordet i sig inser man snart att detta är inte bara en tillflyktsort från det moderna samhällets stress och krav. Utan till viss del även ett avsägande av hela det moderna jämställda samhället. Till en mer primitiv tid där män fick vara män och grottan var hemmet.

Jag är fullt övertygad om att vi kommer se en ökning i dessa specialgjorda utrymmena för männen, deras egna vrå för intressen och där tankarna kan flöda fritt. Både i form av så kallade man caves i gemensamma hem, men även en fortsatt ökning i antalet ensamhushåll, kanske ända upp till 80 procent eller så. Där även den politiska kampen mot kärnfamiljen gör sitt till för att minska gemensamt boende.

Nu till själva frågorna. Har ni en helt egen ostörd plats i tillvaron, en verkstad, hobbyrum eller mansgrotta? Hur fungerar det tillsammans med eventuell partner och vilka eftergifter har detta medfört? Ifall detta utrymme inte finns, är det självvalt eller mer påtvingat? Hur är det med bekanta och vänner, märker ni att detta saknas hos de som inte har ett sådant utrymme eller är de nöjda utan? Vad tycker ni själva, behöver man verkligen egna rum när man lever i förhållande och har familj?

Detta är väldigt fokuserat på den manliga typen av utrymme, men jag tror att det är minst lika viktigt för kvinnor, så där ser jag ingen skillnad på könen.

EDIT: En sökning på Man Cave på Google ger 107 miljoner träffar, på Youtube får man nästan 1,8 miljoner träffar.
https://www.youtube.com/results?search_ ... FkfM7hSdnU

På Wikipedia beskrivs det så här: "A man cave, sometimes a manland, mantuary or manspace, is a male sanctuary, such as a specially equipped garage, spare bedroom, media room, den, or basement."
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_cave
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Verkstad, hobbyrum, man cave - vad, hur, när och varför.

Inlägg av Sir-L »

Jag har mitt "kontor", där jag har mina grejer, serietidningar, instrument och allt annat som har följt med sedan pojkrummet. Min fru har tillika sitt egna rum, där hon har sina saker. Hennes saker är däremot mer av "nyttighetsfaktor", träningsmaskuner och symaskin. På kvällen försvinner vi till varsitt rum. :-)
(Dock har vi tre barn, så när de blir äldre och kräver egna rum så ligger "våra" rum risigt till. )

Jag tror du har slagit huvudet på spiken med din analys. Väldigt bra skrivet. Jag tror också människor behöver sin egna tillflyktsort för att varva ner och ladda upp. Jag vet då att jag behöver det.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Re: Verkstad, hobbyrum, man cave - vad, hur, när och varför.

Inlägg av Jocke »

Jag har retrorum med Amiga, C64, Vic20, Vectrex, Game & Watch, m.m
Tidningarna däremot ligger nerpackade i lådor långt bak i inomhusförrådet.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Verkstad, hobbyrum, man cave - vad, hur, när och varför.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tillägg till ovanstående: Funderade mer på detta med andningshål, som jag även tror bitvis används som "troférum" där man kan se frukterna av sina intressen, antingen i form av samlarobjekt som man likt en drake dragit hem till sin grotta eller sådant man så att säga skapat på plats om man sysslar med modellbygge eller liknande.

För att knyta an till seriefigurer så har vi exempelvis Fantomen som i Dödskallegrottan, en Man Cave om något även i både bildlig och bokstavlig mening, har diverse artefakter som visar på utförda prestationer. Mansgrottan blir även nästan ett muséum över personen ifråga där man sitta på sin tron och begrunda sitt liv. Läderlappen har sin grotta som inte bara är troférum utan även fyller syftet att vara en arbetsplats, likt det "kontor" Sir-L nämner. Tarzan har på sätt och vis en mansgrotta som han övertagit, skattkammaren i Opar som bokstavligen egentligen är grottmännens som nu övertagits av de civiliserade vilden. Farbror Joakim har sitt valv, där han får bada ifred i frukterna av sitt liv. Kanske den mest symboliska mansgrottan är Stålmannens "Fortress of Solitude", detta fort i total isolering där han får reflektera över sin roll på människornas planet.

Jag har känslan att den brist som blivit på detta egna utrymme, för både män och kvinnor, även är bidragande faktor till fenomenet att "gå in i väggen" som ökat i det moderna samhället. Man ges inte det utrymme som är så välbehövligt att det till slut brister och blir en total kollaps istället. Jag tror med andra ord att fler hobbyrum skulle vara av nytta för samhället i stort, och för den individuella människan i sig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Verkstad, hobbyrum, man cave - vad, hur, när och varför.

Inlägg av burnout »

Labrador Road 26 skrev: Jag är av uppfattningen att i stort sett alla människor behöver en tillflyktsort där de får vara helt ifred med sina tankar och intressen.

Nu till själva frågorna. Har ni en helt egen ostörd plats i tillvaron, en verkstad, hobbyrum eller mansgrotta? Hur fungerar det tillsammans med eventuell partner och vilka eftergifter har detta medfört? Ifall detta utrymme inte finns, är det självvalt eller mer påtvingat? Hur är det med bekanta och vänner, märker ni att detta saknas hos de som inte har ett sådant utrymme eller är de nöjda utan? Vad tycker ni själva, behöver man verkligen egna rum när man lever i förhållande och har familj?


Nu har jag och min sambo rätt stort hus utan barn och djur (grannens katter brukar hälsa på ibland och kolla läget). Jag har 2 rum som kan kallas "grotta" (det ena i källaren), sambon har även 1 rum. Det ena rummet är där datorn står, det är mer gemensamt men 99% är mina saker i det rummet. Båda rummen är fulla av serie-tidningar,sällskapsspel,figurer,flipperspel, skivor och gitarrer (kan inte spela en ton men trevliga gitarrer är det i alla fall). Vi försöker att hålla 99% innan för dessa "grottväggar". Några av vänner/bekanta har inget sådant utrymme (en av vännerna har ett rum i alla fall vet jag) att tillgå och dom vet att vi båda samlar. Vad dom tycker om det vet man väl inte riktigt, den delen hör man inget om. Eftersom vi båda är samlare så kan vi samsas och det är nog en före sättning för att man ska kunna ha egna rum. Skulle vi bo i en lägenhet skulle det vara helt annat samlande pga utrymmet. Jag tror att man måste ha någon område att "försvinna" till för kortare eller längre perioder. Man behöver nog ett andningshål om man säger.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Verkstad, hobbyrum, man cave - vad, hur, när och varför.

Inlägg av Cadial »

Mycket intressanta reflektioner och historisk Odysse over hobbyrum och Man Caves!
Jag och min fru ar bada musiker och vi kallar den lilla lagenhetens tva rum for mitt och ditt, ungefar. Gitarrerna sprids ut over de tva rummen; pianot i hennes rum och datorn i mitt. TV i bada rummen; vi ser aldrig pa samma program. Pa formiddagen ar hon i sitt rum, men pa kvallen ar jag dar...Vet inte riktigt var min Man Cave ar? Och ja, jag tittar ibland pa MTV:s bortskamda ungar: Teen cribs, med hangande haka...
Skriv svar