Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag har börjat testa lite olika wiskeysorter och sann serieälskare som man är så är det ju nästan skamligt att jag aldrig provat kapten haddocks favorit Loch Lomond (single malt).
Någon annan som testsmakat och har någon åsikt i frågan?

Länk till bilder på Haddock och wiskey:

https://www.google.se/search?q=kapten+haddock+whiskey&client=firefox-a&hs=w9n&rls=org.mozilla:en-US:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=kDNcUtLoA-WJ4AS6_IG4DQ&ved=0CD8QsAQ&biw=1152&bih=701
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Mithroth »

I originalet var det Johnnie Walker som Haddock drack. När Den Svarta Ön tecknades om på 60-talet byttes märket ut till Loch Lomond. Minns inte riktigt hela historien bakom men tror det var Hergé som var i Skottland för att få inspiration till tecknandet och då höll de på att bygga upp destilleriet. Annars är väl själva märket känt som ett riktigt budgetmärke och smaken lär vara därefter. Det skall nog enbart vara för seriekopplingen om jag får för mig att köpa den.
Nä, tacka vet jag Laphroaig [^]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Allan Kämpe »

Ja när du nämner det så såg jag en bild för en tid sedan som jämförde de olika versionerna av "Den svarta ön":

http://images1.wikia.nocookie.net/__cb20121228104530/tintin/images/5/5a/Johhnie_Walker.jpg

Laphroaig wiskey var ett tag sedan jag prövade. Vad tycker du Mithroth det är som gör den till något speciellt?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Mithroth »

Jag tycker smaken är helt fantastisk, väldigt kraftig men ändå rund och mild. Fick en helt ny syn på vad whisky var efter att jag provat den. Tyvärr har jag just nu inte en enda flaska whisky hemma, får se om det blir en Tysklandsresa innan årets slut. Förhoppningsvis överlever jag på konjak tills dess [:)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Grumme »

Då jag själv varken dricker whisky eller praktiskt taget någon annan alkohol, så har jag ingen egen åsikt i frågan. Har dock av vänner som gillar whisky fått höra att Ardbeg ska vara en riktigt god sort, speciellt om man uppskattar lite rökigare sorter som t.ex. just Laphroaig.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Allan Kämpe »

Får nog ta och testa Ardbeg och Laphroaig måste åter testas. Jag har ju ett snyggt barskåp men det är totalt tomt för tillfället. Dags att samla på sig lite kvalitetswiskey så att skåpet får fylla sin funktion...
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Grumme »

Varandes den språkfasci... jag menar språkentusiast jag nu är, så vill jag i all välmening upplysa om korrekt stavning på drycken som tråden avhandlar:

Whisky heter det när den kommer från Skottland, Japan eller Sverige.
Whiskey heter det när den kommer från USA eller Irland.

I Kanada använder man båda stavningarna, och för information om stavning från övriga länder hänvisar jag till http://www.google.se. [:)]

Apropå Sverige så ska även Mackmyra vara en fullt drickbar sort. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Nima »

Drack det sista ur min flaska Loch Lomond rätt nyligen. Jag är en stor whiskyfantast men så långt ifrån expert man kan komma. Jag tycker Loch Lomond är helt OK, men inte särskilt märkvärdig.
Ganska lättdrucken men inte riktigt på vatten-nivå som Grant's eller Lauders [:o)] Inte särskilt rökig heller.

Glenfiddich är väl favoriten av de relativt få whiskysorter jag har druckit.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hergé var inte ute och flängde när "Den svarta ön" skulle tecknas om, det var assistenten och kollegan Bob de Moor som fick uppgiften att åka över till Storbritannien och skissa på hur det såg ut på 60-talet. Systembolaget är två olika sorter från Loch Lomond, den vanliga och en 17-årig variant.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... chquery%2c
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... chquery%2c

De som dricker whisky i GT har sagt att den är klart godkänd, men de har ofta andra favoriter.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Peral »

Själv gillar jag Chivas och Glenfiddich! Jag har aldrig druckit Loch Lomond, men det kanske jag skall pröva.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tog mig en liten klämtare Loch Lomond igår kväll och såg på Spielbergs Tintinfilm! Jag kom i bra stämning och tyckte filmen var bättre nu än förra gången jag försökte se filmen utan whisky! [:o)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Peral »

Reklamslogan: WHISKY - Gör bra saker bättre!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Allan Kämpe »

Det är de lil(l)a sakerna som gör det! [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kapten Haddocks favorit-wiskey och andra sorter

Inlägg av Wakuran »

Varför kommer jag att tänka på Cheech and Chong?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar